برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات پا اتفاقی است که باعث درد در ناحیه اطراف مفاصل پا شما رخ می دهد. این درد ها بسیار آزار دهنده هستند و به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد. به‌طور کلی باید گفت که فشار بیش از حد و نامناسب بر مفصل‌ها، می‌تواند باعث رگ به رگ شدن یا کشیدگی رباط پا شود. در این مقاله دریاره رگ به رگ شدن و کشیدگی پا؛ مراقبت ها و درمان برای شما مطالبی را آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

روش های درمان و مراقبت کشیدگی عضلات پا :

در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما تورم و نقاط حساس در اندام آسیب دیده را بررسی می کند. محل و شدت درد شما می تواند به تعیین میزان و ماهیت آسیب کمک کند. از سوی دیگر اشعه ایکس می تواند به رد شکستگی یا سایر آسیب های استخوانی به عنوان منبع مشکل کمک کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز ممکن است برای کمک به تشخیص میزان آسیب استفاده شود.

برای درمان خانگی فوری در مورد پیچ خوردگی، یک نسخه سنتی وجود دارد، R.I.C.E را امتحان کنید. این روش تلفیقی از موارد زیر است :

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم

استراحت، کمپرس یخ، فشرده سازی، ارتفاع :

اغلب بیماران و حتی پزشکان با بی‌حرکت کردن مفاصل خود در قالب‌ها، تسمه‌ها و «چکمه‌های پیاده‌روی»، رگ به رگ شدن را درمان می‌کنند. اما بی تحرکی گردش خون را کاهش می دهد و می تواند باعث ضعیف شدن عضلات، اعصاب، رباط ها و تاندون ها به دلیل عدم استفاده شود. در عوض، محققان به بیماران توصیه می کنند که با فیزیوتراپ مشورت نموده تا تمریناتی را بیابند که روند بهبود آن‌ها را سرعت ببخشد.

درمان های سنتی :

حتی بدون مراقبت پزشکی، رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد. اما آسیب می تواند باقی بماند. یک مطالعه نشان داد که تنها ۳۵ تا ۸۵ درصد از پیچ خوردگی مچ پا در عرض سه سال به طور کامل بهبود می یابد. بنابراین محققان نحوه درمان این آسیب ها را زیر سوال برده اند. آنها دریافته اند که روش RICE بیشتر بر پایه حدس و گمان است تا تحقیقات واقعی.

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

درمان رگ به رگ شدن ران پا

وقتی واقعا این ایده ها را آزمایش می کنید چه اتفاقی می افتد؟

در سال ۱۹۹۴، پزشکان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان به طور تصادفی ۸۲ بیمار مبتلا به رگ به رگ شدن مچ پا را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به مدت دو روز یک روکش الاستیک استفاده کرد و سپس به براکت هایی روی آوردند که امکان حرکت را فراهم می کرد. آنها زیر نظر پزشکان مچ پاهای خود را ورزش دادند و به تدریج به مفصل آسیب دیده وزن بیشتری وارد کردند.
گروه دیگر به مدت ۱۰ روز از آتل های گچی استفاده کردند و از حرکت در مچ پا جلوگیری کرد. سپس همان برنامه تمرینی و تحمل وزن را شروع کردند.
ده روز پس از جراحات، ۵۷ درصد از گروه اولیه به طور کامل به سر کار بازگشته بودند، در حالی که در مورد گروهی که آتل گچی استفاده کرده بودند این میزان تنها ۱۳ درصد بود.

اهمیت ورزش :

از آن زمان مطالعات مشابه، ارزش ورزش زودهنگام را برای همه به جز شدیدترین رگ به رگ شدن ها تایید کرده است. این مطالعات همچنین مزایایی را برای تمرین تعادل نشان داده اند – به عنوان مثال، ایستادن روی پای آسیب دیده با چشمان بسته – که عملکرد اعصاب مفصل را بهبود می بخشد و می تواند ثبات را افزایش دهد.
با استناد به شواهدی مانند این، سرمقاله ای در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا، جایگزینی RICE با POLICE – حفاظت، بارگذاری بهینه، یخ، فشرده سازی و ارتفاع را پیشنهاد کرد. بستن محکم مچ دست یا مچ پای پیچ خورده تورم را کاهش می دهد. حرکت مفصلی که کمتر متورم می شود راحت تر است و از نظر تئوری فشار می تواند خونریزی داخلی را کاهش دهد.

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

درمان رگ به رگ شدن

درمان رگ به رگ شدن :

داروها می توانند درد را کاهش دهند. اما همه عوارض جانبی بالقوه دارند. و برخی از آنها، نظیر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن، از نظر تئوری می توانند در بهبودی اختلال ایجاد کنند. محققان توصیه می‌کنند در صورت نیاز به مسکن در ۴۸ ساعت اول، از استامینوفن استفاده کنید و پس از آن استفاده از NSAID ها ایمن است. از فعالیت هایی که باعث درد، تورم یا ناراحتی می شود خودداری کنید. اما نیازی نیست از تمام فعالیت های بدنی اجتناب کنید.

یخ:

حتی اگر به دنبال کمک پزشکی هستید، فوراً روی نواحی رگ به رگ شده یخ بگذارید. هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کیسه یخ یا حمام یخ و آب استفاده کنید و این کار را هر دو تا سه ساعت یک بار در روزهای اول پس از آسیب تکرار کنید.

فشرده سازی:

برای کمک به توقف تورم، ناحیه مورد نظر را با یک باند الاستیک فشرده کنید تا تورم متوقف شود. آن را خیلی محکم نپیچید وگرنه ممکن است مانع گردش خون شما شود. در صورت افزایش درد، بی حس شدن ناحیه یا تورم در زیر ناحیه پیچیده، پوشش را شل کنید.

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

وقتی مچ پای شما رگ به رگ می شود چه اتفاقی می افتد؟

ارتفاع:

ناحیه آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید، به خصوص در شب، این کار به نیروی جاذبه اجازه می دهد تا به کاهش تورم کمک کند. بالا بردن پا بالای کمر یا قلب با ترویج دفع مایعات اضافی ورم را کاهش می دهد.

پس از دو روز اول، به آرامی شروع به استفاده از ناحیه آسیب دیده کنید. شما باید شاهد بهبود تدریجی و پیشرونده در توانایی مفصل برای تحمل وزن یا توانایی حرکت بدون درد باشید. روند بهبودی رگ به رگ شدن می تواند روزها تا ماه ها طول بکشد.
یک فیزیوتراپ می تواند به شما کمک کند تا ثبات و قدرت مفصل یا اندام آسیب دیده را به حداکثر برسانید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که ناحیه مورد نظر را با بریس یا آتل بی حرکت کنید. برای برخی آسیب ها، مانند پارگی رباط، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

وقتی مچ پای شما رگ به رگ می شود چه اتفاقی می افتد؟

رگ به رگ شدن مچ پا یک آسیب شایع است. این حالت اگر مچ پای شما ناگهان به داخل یا خارج برگردد یا پیچیده شود، اتفاق می افتد. این حرکت ناگهانی باعث می شود مفصل مچ پا از جای خود خارج شود.
گردش مچ پا به سمت داخل، رگ به رگ شدن نامیده می شود. این نوع آسیب بر رباط ها و تاندون ها در امتداد قسمت داخلی مچ پا تأثیر می گذارد. این تاندون ها از قوس پا نیز پشتیبانی می کنند.
گردش مچ پا به سمت بیرون، پیچ خوردگی وارونگی نامیده می شود. پیچ خوردگی وارونه روی رباط های خارجی مچ پا تاثیر می گذارد. رباط ها بافت های فیبری و قوی هستند که استخوان های مچ پا را به استخوان های ساق پا متصل می کنند. رگ به رگ شدن و وارونگی هر دو باعث کشیدگی یا پارگی رباط های مچ پا می شود. این وضعیت منجر به درجات مختلف درد و تورم می شود.

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

دلایل مراجعه به پزشک

دلایل مراجعه به پزشک برای پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

• درد شدید
• شکل عجیب و غریب
• تورم شدید
• ناتوانی در راه رفتن بیش از چند قدم
• محدوده حرکتی محدود

آیا باید از RICE برای پیچ خوردگی مچ پا استفاده کنم؟

نحوه درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب بستگی دارد. پیچ خوردگی خفیف اغلب در خانه قابل درمان است. روش سنتی RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی، ارتفاع) زمانی آزمایش شده و درست در نظر گرفته می شد. اما ممکن است همیشه سریعترین مسیر شما برای بهبودی نباشد.
PRICE مخفف دیگری برای روشی جهت مدیریت جراحات مانند رگ به رگ شدن است و استراتژی محافظت از اندام آسیب دیده همراه با استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع را تایید می کند. این روش توصیه می کند در اولین لحظات، ساعت ها و روز آسیب ناحیه آسیب دیده را محافظت نموده و ثابت نگه دارید.

استراحت یا فعالیت؟

بر اساس منبع معتبر موسسه کیفیت و کارایی در مراقبت های بهداشتی (IQWiG)، ورزش خفیف ممکن است به تسریع بهبودی پس از استراحت برای یک یا دو روز کمک کند. بیانیه منتشر شده توسط انجمن ملی مربیان دو و میدانی (NATA) نشان داد که ورزش ملایم برای جریان خون مفید است و به تسریع بهبودی کمک می کند. ورزش هایی که عضلات ساق پا و مچ پا را تقویت می کنند می توانند برای بهبود تعادل و ثبات مفید باشند و خطر آسیب مجدد را کاهش دهند.
یک بررسی سیستماتیک که توسط محققان مرکز پزشکی آکادمیک در آمستردام تکمیل شد نشان داد که بی‌حرکت کردن مچ پای پیچ خورده با یک آتل تا ۱۰ روز ممکن است به کاهش تورم و درد کمک کند. آن‌ها همچنین کشف کردند که بی حرکت کردن کامل اندام آسیب دیده برای بیش از چهار هفته ممکن است علائم را بدتر کند و بر بهبودی تأثیر منفی بگذارد.
بهتر است با تمرینات تقویتی ملایم شروع کنید. به هیچ ورزشی که به نظر می رسد علائم شما را تشدید می کند، ادامه ندهید. با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد انواع ورزش هایی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

برای رگ به رگ شدن پا چه کنیم؛ کشیدگی عضلات پا

رگ به رگ شدن روی پا

یخ یا گرما؟

در ۷۲ ساعت اول هر دو تا سه ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید. این کار ممکن است برای افرادی که شرایط زمینه ای دارند، مانند دیابت، آسیب به سیستم عصبی محیطی (نوروپاتی محیطی)، یا بیماری عروقی مناسب نباشد. هر بار بیش از ۲۰ دقیقه مچ پای خود را یخ نگذارید.

داروی ضد التهاب :

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است موثرترین روش باشند در صورتی که از آنها در طول ۴۸ ساعت بعد از پیچ خوردگی مچ پا استفاده کنید. قرص هایی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) یا ناپروکسن (Aleve) ممکن است اولین داروی ضد التهابی باشند که به ذهن شما برسد، اما گزینه های موضعی نیز وجود دارد که می توانید آنها را مستقیماً روی محل درد و تورم بمالید یا اسپری کنید. NSAID های موضعی می توانند به اندازه NSAID هایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید موثر باشند. ژل های NSAID نیز ممکن است برای شما گزینه مناسبی باشند، در صورتی که تجربه عوارض جانبی رایج از قرص های NSAID مانند ناراحتی معده دارید می توانید از این ژل ها استفاده نمایید.

کلام آخر :

در بالا درباره رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات پا صحبت کرده ایم. راهکارهای خانگی درد مانند استفاده از یخ را برای شما ارائه دادیم. در صورتی که درد بسیار شدیدی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

درد کف پا در قسمت های مختلف پا؛ علت، علائم و راه های درمان

5/5 - (2 امتیاز)