عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض قرص های لاغری و چربی سوزعوارض قرص های لاغری و چربی سوز

مواد اصلی اکثر قرص های چربی سوز کافئن و افدرین هستند مصرف بی رویه چربی سوز ها می تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد که در بیشتر موارد به آنها در جایی ذکر نشده است مثل مرگ پس از مصرف بی رویه قرص های چربی سوز دست بردارید. در این مقاله همراه ما باشید تابیشتر از عوارض و خطرات این قرص ها آگاهی پیدا کنید.

گروه دیگری از داروهای چربی‌سوز هم هسـتند که مهار‌کننده جذب چربی هسـتند و باعث مي‌شوند چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود. اما بـه ‌طور کلی داروهای چربی‌سوزی که سوخت‌ و‌ ساز بدن را بالا مي‌برند چند مشکل ایجاد مي‌کنند و بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آن ها مي‌تواند موجب مرگ شود؛ مثلا” داروهایی که روی غده تیروئید اثر کرده سوخت و ساز را از آن طریق بالا مي‌برند، در افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، ممکن اسـت موجب مرگ شوند.عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

از عوارض چربی سوز ها اثر گذاشتن روی دستگاه گوارش است

این داروها باعث از بین رفتن چربی‌های سلولی شده و بـه بدن آسیب مي‌رسانند. همچنين بالا رفتن سوخت و ساز روی دسـتگاه گوارش نيز اثرگذار بوده و باعث ناراحتی‌های گوارشی مي‌شود. پزشکی که برای افراد چاق( BMI بالاتر از ۳۰) این داروها را بـه تنهایی یا بـه صورت ترکیبی تجویز مي‌کند، باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی‌سوزها را انتخاب کند.

 

روش اثر گذاری قرص ها ی چربی سوز بر بدن:

1-بلاک کردن چربی‌ها

بلاک کردن یا جذب نشدن چربی توسط بدن روشی اسـت که در برخی از این قرص‌های چربی سوز بـه کار برده شده اسـت. این نوع از قرص‌ها باعث مي‌شود وقتی شما غذایتان را ميل مي کنيد، چربی در روده‌ جذب نشده و تجزیه شود.

بـه دو دلیل این عمل چربی سوزها برای بدن شما بسیار مضر اسـت:

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

قرص چربی سوز مانع جذب درست ویتامین ها می شود

  1. برخی از ویتامين‌های اصلی مورد نياز بدن مانند A، D، E و K محلول در چربی هسـتند پس قرص‌های چربی سوز مانع از جذب این ویتامين‌های حیاتی در بدن مي‌شوند و باعث مي شود در طولاني مدت فرد دچار سوء تغذیه و دیگر عوارض مصرف ناکافی ویتامين های اصلی شود. دلیل اصلی مصرف نکردن قرص‌های چربی سوز برای زنان افزایش خون‌ریزی ماهیانه بـه علت اختلال در انعقاد خون در اثر جذب ناکافی ویتامين K اسـت. همچنين افزایش ابتلا بـه سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها با کمبود ویتامين E که نقش آنتی اکسیداني دارد، بیشتر مي شود.

2.بـه دلیل جذب نشدن چربی توسط روده دفع آن افزایش پیدا مي کند که ممکن اسـت منجر بـه درد در ناحیه شکم و اسهال چرب شود و در طولاني مدت مشکلات روده و معده ای جبران ناپذیری برای فرد بـه وجود آورد.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

توقف اشتها از عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

2-توقف اشتها

از دیگر اثرات رایج اسـتفاده از قرص‌های چربی سوز توقف اشتها اسـت. این عمل قرص‌های چربی سوز با دسـتکاری در سطح هورمون‌های کنترل کننده اشتها در مغز انجام مي‌شود و باعث احساس سیری مي شوند. این قرص ها شبیه بـه آمفتامين‌ها عمل کرده و در نتیجه باعث مي‌‌شوند که سیگنال های گشنگی بـه مغز ارسال نشود. عوارض جانبی توقف اشتها در قرص‌های چربی سوز در بین افراد متفاوت اسـت.

بـه علت تاثیر قرص های چربی بر روی هورمون اپی نفرین و سروتونين مشکلاتی مانند: پرخاشگری، افسردگی، گیجی، اضصراب، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و تعریق زیاد مي شود و اگر در طولاني مدت مصرف شود ممکن اسـت فرد دچار حمله قلبی، مشکلات عصبی و فراموشی شود.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض قرص لاغری گلوریا

3- افزایش متابولیسم

افزایش سوخت و ساز بدن راهی برای کاهش وزن اسـت. برخی قرص های چربی سوز دارای مقدار قابل توجهی کافئین و افدرین هسـتند. این دو ماده باعث افزایش دمای مرکزی بدن شده و متابولیسم را افزایش مي‌دهند. اما مشکل قرص های چربی سوز این اسـت که دوز کافئین و افدرین اسـتفاده شده در آنها بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده اسـت. همانطور که در بحث کافئین گفته شد این ماده مي‌تواند چربی سوز طبیعی باشد اما اگر مقدار مصرفی کافئین افزایش یابد مي‌تواند منجر بـه پرخاشگری، سردرد خفیف، افزایش ضربان قلب و اضطراب شود و در طولاني مدت برای سلامتی افرد بسیار مضر باشد.

قرص‌های چربی‌سوز معمولا ” چربی بدن را دفع مي‌کنند. ترکیب اصلی در قرص‌هایی که اخیرا” وارد بازار شده اسـت اورلیسـتات اسـت. این قرص‌ها همراه با غذا، درصد زیادی از چربی غذا را دفع مي‌کند. از آنجا که این دارو معمولا” جذب بدن نمي‌شود، جزو دسـته داروهایی اسـت که عوارض جانبی کمي دارد. چون متابولیسم آن روی اندام‌های بدن بیشتر مي‌شود، اما وقتی جذب نمي‌شود، عوارض جانبی آن کمتر اسـت. قرص‌های آنتی‌لیپاز در واقع جذب چربی را مختل ‌مي‌کنند و در نتیجه جذب ویتامين‌های محلول در چربی را نيز مختل مي‌نمایند.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض قرص چربی سوز ونوستات

ونوسـتات (اورلیسـتات) یک مهار‌کننده برگشت‌پذیر آنزیم لیپاز اسـت که با برقراری پیوند با این آنزیم، آن را غیرفعال مي‌کند. بنابراین از هیدرولیز چربی تری‌گلیسرید بـه شکل قابل جذب (اسید چرب و مونوگلیسرید) جلوگیری مي‌کند. این دارو از طریق خوراکی بـه مقدار ناچیزی جذب مي‌شود و بـه همراه یک رژیم غذایی کنترل‌شده و کم‌کالری جهت کاهش وزن و نگهداری این وضعیت و نيز کاهش خطر برگشت چاقی بـه کار مي‌رود.

در واقع جذب ویتامين E و D و A و k در مصرف‌کنندگان این قرص‌ها صورت نمي‌گیرد. حال اگر قرار باشد فردی در کوتاه مدت از این قرص‌ها اسـتفاده کند، دچار مشکل نخواهد شد، اما اگر در درازمدت مورد اسـتفاده قرار گیرد، عوارض جانبی رخ خواهد داد. این داروها موجب کمبود ویتامين‌های محلول در چربی، افزایش خون‌ریزی ماهیانه در خانم‌ها در اثر اختلال در انعقاد خون بـه علت کمبود ویتامين k مي‌شود. از سوی دیگر، کمبود هر یک از ویتامين‌های محلول در چربی مانند ویتامين E نيز عوارض خاص خود را دارد؛ بـه طور مثال، باعث جذب کمتر مواد مغذی آنتی‌اکسیدان در بدن مي‌شود.

در غذاهای سرخ شده، کتلت، کوکو و فسـت‌فودها چربی زیادی وجود دارد. گاهی مي‌توان پس از صرف غذای چرب از این قرص‌ها، مصرف کرد و صرفا” مصرف محدود این قرص‌ها توصیه مي‌شود، نه مصرف مداوم و هميشگی آن ها. مصرف خودسرانه هر نوع دارویی از جمله این قرص‌ها بـه هیچ عنوان صحیح نيسـت.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض قرص افدرین

 قرص ها چربی سوز چگونه کار مي کنند؟

قرص‌های چربی‌سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هسـتند و بر اساس این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری مي‌شوند. افدرین باعث انبساط ریه‌ها مي‌شود؛ ضربان قلب و فشار خون را افزایش مي‌دهد؛ باعث کاهش اشتها مي‌شود و مانند یک دیورتیک عمل مي‌کند، یعني باعث افزایش دفع ادرار مي‌شود. البته اگر شما آسپیرین یا یک نوع داروی قلبی یا داروی ضدآسم (غیر از افدرین) را مصرف مي‌کنيد یا این که نسبت بـه کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص‌های چربی‌سوز اسـتفاده کنيد، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک مي‌شوند.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

کافئین زیاد هم عوارض بسیاری دارد

کافئین نيز مثل افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن مي‌شود و تحقیقات نشان داده اسـت اضافه کردن آسپیرین بـه مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید این گرما را بیشتر مي‌کند. هنگامي که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما بـه طور خودکار انرژی بیشتری مي‌سوزانيد.

چربی‌سوز ها بـه علت کاهش سریع وزن، خیلی اسـتفاده مي‌شوند، اما بعضی افراد بـه این داروها خوب پاسخ نمي‌دهند. برای همين توصیه مي‌شود در مصرف این‌ داروها احتیاط کنيد و از مصرف بی رویه و خودسرانه آن ها اجتناب کنيد و فقط تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنيد.

عوارض قرص های چربی سوز

برخی از قرص های چربی سوز حاوی «افدرا» هسـتند. این ماده یک محرک قوی برای سیسـتم عصبی انسان و در واقع بـه از دسـت دادن آب بدن کمک مي‌کند و نه چربی بدن! بنابراین نتایج اثر گذاری آن طولاني مدت نخواهد بود، همچنين کمبود آب بدن که از عوارض جانبی این ماده اسـت، موجب خشکی دهان، بی خوابی، یبوسـت و افزایش فشار خون شود.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

قرص چربی سوز شکم و پهلوبر کبد تاثیر دارند

عوارض قرص های چربی سوز بر کبد

برخی از قرص‌هایی چربی سوزی اجازه جذب و یا هضم چربی غذاها را نمي‌دهند. چربی هضم نشده هم در نتیجه با ایجاد بوی بد مدفوع از بدن دفع مي‌شود. اما لازم اسـت بدانيد همزمان با دفع چربی‌های هضم نشده، بدن کمبود تغذیه هم پیدا خواهد کرد. در پی اسـتفاده از داروهای لاغری، مواردی پیرامون بیماری‌های کبدی نيز گزارش شده اسـت.در صورتی که این داروها بیش از اندازه مصرف شوند یا مدت مصرف بیش از چند هفته شود، عوارض زیر بروز مي کند:

افزایش ضربان قلب،افزایش فشار خون،تعرق زیاد،یبوسـت، کم خوابی، تشنگی زیاد، گیجی، پر بودن بیني، سردرد، اضطراب، خشکی دهان

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض چربی سوز ترمو ایکس

برخی از قرص های لاغری اعتیادآورند

براساس اعلام کميسیون تجارت فدرال آمریکا بسیاری از فوایدی که در وصف قرص های لاغری در تبلیغات بیان مي‌شود، واقعیت ندارند. وعده‌هایی همچون «کم کردن ۱۰ کیلوگرم وزن در یک هفته» یا «هرچه مي‌خواهید بخورید و لاغر شوید» دروغی بیش نيسـتند. در بسیاری از افراد، این قرص‌ها مي‌توانند زمينه‌ساز مشکلات مزمني شوند. امکان دارد شما نيز بـه‌جای تغییر عادات غذایی و سبک زندگی‌تان برای کاهش وزن، در دام این ادعاهای رنگارنگ و دروغین گرفتار شوید. وب‌سایت «Something Fishy» که در زمينه‌ی اختلالات غذایی فعالیت دارد، مي‌نویسد: «امکان دارد بعضی از این داروها اعتیادآور باشند. بنابراین پس از پایان دوره‌ی درمان یا زماني که مصرف‌شان را متوقف مي‌کنيد، احساس مریضی، بی‌حالی و ناراحتی بـه سراغ‌تان خواهد آمد.»

اضطراب

اکثر قرص‌های چربی‌سوز سطح کورتیزول، یعني هورمون اسـترس را افزایش مي‌دهند. بنابراین، اگر شما از اضطراب رنج مي‌برید، قرص‌های چربی‌سوز مي‌توانند باعث بدتر شدن مشکل شما شوند. افدرین، یکی از قرص‌های چربی‌سوز، مي‌تواند در صورت مصرف در دوزهای بالا اثرات جدی روی شما داشته باشد. عوارض جانبی آن اضطراب، بی‌خوابی، دلتنگی، سرگیجه و اسـتفراغ را شامل مي‌شود.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

قوی ترین قرص چربی سوز عوارض بیشتر

فشار خون بالا

قرص‌های چربی‌سوز غالبا بدن شما را گرم مي‌کنند، و بـه این ترتیب سوخت و ساز بدن شما را تسریع مي‌بخشند. با این حال، تحقیقات ثابت کرده‌اند که اسـتفاده از چربی‌سوز معروف یعني افدرین باعث بروز عوارض جانبی مانند بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب مي‌شود. این امر ریسک کاهش گردش خون را افزایش مي‌دهد.

کم‌آبی یا دهیدراته شدن

قرص‌های چربی‌سوز همچنين خطر کم‌آب شدن بدن را افزایش مي‌دهند، بـه ویژه در آب و هوای گرم یا در حین انجام تمرینات ورزشی. در اغلب موارد، کافئین و افدرین در حالی که سرعت کاهش وزن را افزایش مي‌دهند، سبب دهیدراته شدن بدن مي‌شوند. از دسـت دادن آب بدن بـه سردرد منجر مي‌شود و در موارد شدید، باعث مي‌شود در طول تمرینات بـه شدت زمين بخورید.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

بهترین قرص چربی سوز عوارض دارند

حفظ وزن از دسـت رفته چگونه امکان پذیر اسـت

اثر این داروها کوتاه مدت اسـت. اگر فرد بخواهد پس از کاهش وزن، برای مدت طولاني ثابت بماند، باید در تمام مدت مصرف قرص، عادت غذایی اش را تغییر دهد و فعالیت ورزشی منظمي داشته باشد تا پس از قطع دارو با پرخوری بـه وزن اولیه بازنگردد.

داروهای ضد اشتها برای همه افراد توصیه نمي شوند. افراد مسن و کودکان نباید از این داروها اسـتفاده کنند. در صورتی که مي خواهید از داروهای لاغری اسـتفاده کنيد، حتماً پزشک را از شرایط جسمي تان مطلع سازید؛ اگر باردار یا شیرده هسـتید، حساسیت خاصی دارید و یا تحت درمان با داروی دیگری هسـتید یا در صورتی که مبتلا بـه دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، صرع، بیماری کلیوی، اعتیاد، تیروئید پرکار، افسردگی، سردرد ميگرني و فشار چشم هسـتید، حتماً پزشک را مطلع سازید.

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

عوارض چربی سوز

 تغذیه صحیح

در این روش، علل و عوامل چاقی بررسی و موشکافی مي‌شود و ضمن این که شرح مفصلی از انواع غذاهای موجود در سفره های معمولی و مقدار کالری هر یک در اختیار فرد قرار مي‌گیرد، روش محاسبـه مقدار کالری مورد نياز شخص نيز بـه او آموزش داده مي‌شود.این که کدام غذاها و بـه چه ميزاني باعث چاقی مي‌شود و کدام غذا را ميتوان بـه صورت آزاد اسـتفاده کرد و… همگی این آموزش ها طی یک جلسه آموزشی، مطالعه کتاب و پیگیری (با مراجعه دو هفته یک بار) در اختیار فرد قرار خواهد گرفت تا بـه وزن مطلوب خود برسد.

کلام آخر:

همانطور که مشاهده کردیم اثرات و عوارض قرص های لاغری و چربی سوزی بسیار زیاد است و می باست طبق نظر پزشک و بسیار با احتیاط شروع به مصرف این دارو ها کنیم.اتخاذ روش های سالم و ورزش می تواند بیشتر در این راه به شما کمک کند و از این طریق حتی می توانید بر سلامتی خود بیافزایید. تا آنحا که ممکن است از روش هاس غیر طبیعی دوری کنید و به دنبال را حل مناسب باشید.

 

مطالب بیشتر:

بهترین زمان پیاده روی برای چربی سوزی

چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم

4/5 - (2 امتیاز)