راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

شاید شما هم مانند خیلی از افراد که دارای غبغب هستند از داشتن آن در عذاب بـاشید و به دنبـال راهی بـرای ازبین بـردن غبغب بـاشید. وجود غبغب اعتمائ بنفس بعضی از افراد را کم مي کند طوری که تمایل زیادی بـرای عکس گرفتن ندارند. در این مطلب ما روش های گوناگون از بین بـردن غبغب را بـرای شما آماده کرده ایم، بـاما همراه بـاشید.

غبغب چیست؟

غبغب بـرجستگی یا آویزانی زیر چانه است که در اثر افتـادگی عضلات و پوست صورت و گردن صورت مي‌گیرد و احتمال دارد به صورت مادرزادی در فرد وجود داشته بـاشد یا در اثر چاقی فرد چربی زیر چانه جمع شود و غبغب را ایجاد کند. بـا این حال بیماری نیز مي‌تواند بـاعث تجمع چربی در این ناحیه شده و خود را به شکل غبغب نشان دهد. از دیگر علت های آن مي توان به ضعف عضلات گردن، کمبود ویتـامين و پروتئین های مفید بـرای ایجاد حالت ارتجاعی عضلات و پوست گردن، عادت به گرفتن چانه به سمت پایین اشاره کرد.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

سریع ترین راه رفع غبغب

چه چیزی بـاعث به وجود آمدن غبغب مي‌شود؟

غبغب شرایطی است که در آن، زیر چانه یک لایه چربی زیرپوستی شکل مي‌گیرد. بیشتـر افراد دچار اضافه‌وزن غبغب دارند اما افرادی که اضافه‌وزن ندارند نیز گرفتـار غبغب مي‌شوند. خصوصیات ژنتیکی و یا شل‌شدن پوست نیز مي‌تواند سبب ایجاد غبغب شود.اگر چانه کوچک‌تـر از حد طبیعی یا عقب‌تـر از حد طبیعی بـاشد، غبغب بـرجسته و غیرطبیعی به نظر مي‌رسد.

از سوی دیگر، وجود چربی بیش از حد در ناحیه زیر چانه بـرخی افراد نیز بـاعث مي‌شود زاویه‌های طبیعی از بین بـرود و غبغب بـرجسته شود. همچنین غبغب مي‌تواند به علت افتـادگی بیش از حد پوست به وجود آید که مهم‌تـرین علت آن کهولت سن و حالت انقبـاضی عضلات گردن است. در این حالت حتی احتمال دارد غبغب به صورت چند پرده‌ای یا چند لایه‌ای درآید.

راه هایی بـرای پیشگیری از به وجود آمدن غبغب :

در مواردی که ایجاد غبغب در اثر عقب بودن چانه یا کوچکی مادرزادی فک است، راهی بـرای پیشگیری از به وجود آمدن آن وجود ندارد. تجمع چربی هم در بیشتـر موارد ارثی است و خود فرد در آن نقشی ندارد. افزایش سن نیز که یک مساله طبیعی است و به مرور بـاعث افتـادگی پوست مي‌شود بنابـراین تنها راهی که بـرای جلوگیری از غبغب به نظر مي‌رسد، رعایت بهداشت فردی، محافظت از پوست و انجام منظم فعالیت‌های ورزشی خاصی است که مي‌تواند مفید بـاشد.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

آموزش تصویری از بین بردن غبغب

حرکات مناسب  بـرای ازبین‌بـردن غبغب :

بـا اینکه مدارک علمي در زمينه‌ی اثبـات مؤثربودن حرکات ورزشی چانه وجود ندارد اما در اینجا به‌نتیجه‌ی تجارب دیگران استناد خواهیم کرد. هرکدام از این حرکات را بین ۱۰-۱۵ بـار تکرار کنید.

 کشش فک :

سر خود را به عقب خم کنید. چشم‌ها به سمت سقف بـاشد. فک پایینی را به سمت جلو بکشید تـا فشار را زیر چانه حس کنید. به مدت ۱۰ ثانیه فک را در این حالت قرار دهید. فک را به محل اولیه بـرگردانید و سر را پایین بیاورید.

 تمرین توپ :

یک توپ به قطر ۲۵ سانتی‌متـر را زیر چانه خود قرار دهید. از طریق چانه به توپ فشار وارد کنید. حرکت را ۲۵ مرتبه تکرار کنید.

 جمع‌کردن لب‌ها :

در‌حالی‌که سر را عقب داده‌اید به سقف نگاه کنید. لب‌های خود را به سمت جلو جمع کنید (مثل بوسیدن). لب‌ها را به محل اولیه بـرگردانید و سر را پایین بیاورید.

 کشش زبـان :

مستقیم به جلو نگاه کنید. زبـان خود را تـا جای ممکن بیرون بیاورید. سعی کنید زبـان خود را به سمت بینی بـالا بیاورید. به مدت ۱۰ ثانیه مکث کنید و سپس زبـان را پایین بیاورید.

 کشش گردن :

سر را به عقب بیاورید و به سقف نگاه کنید. زبـان را به سمت سقف دهان فشار دهید. به مدت ۵-۱۰ ثانیه مکث کنید و سپس پایین بیاورید.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

رفع غبغب در یک جلسه

 کشش فک از کنار :

سر را به عقب هدایت کنید و به سقف نگاه کنید. سر را به سمت راست بچرخانید. فک خود را به سمت جلو بکشید. به مدت ۵-۱۰ ثانیه مکث کنید. حرکت را بـرای سمت چپ هم تکرار کنید.

بیشتر بخوانید : از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

استفاده از رژیم غذایی و ورزش بـرای کاهش غبغب :

اگر غبغب نتیجه‌ی اضافه وزن است، کاهش وزن مي‌تواند به شما کمک کند. بهتـرین راه بـرای کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی و ورزش است. نکاتی که در ادامه مي‌آید، بـرای کاهش وزن مهم هستند:

  1. روزانه ۴ وعده سبزیجات مصرف کنید.
  2. روزانه ۳ وعده ميوه مصرف کنید.
  3. به‌جای مصرف غلات تصفیه‌شده از غلات کامل استفاده کنید.
  4. ز مواد غذایی فراوری‌شده استفاده نکنید.
  5. از پروتئین‌های کم‌چرب مثل مرغ و ماهی استفاده کنید.
  6. از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، آواکادو و آجیل‌ها استفاده کنید.
  7. از مصرف مواد غذایی سرخ‌شده خودداری کنید.
  8. از مواد لبنی کم‌چرب استفاده کنید.
  9. مصرف شکر خود را پایین بیاورید.
  10. ميزان وعده‌های غذایی مصرفی را کنتـرل کنید.
  11. بـا کاهش وزن‌تـان، غبغب نیز کمتـر خواهد شد.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

رفع غبغب با ورزش

 روش‌های دیگر درمانی غبغب :

اگر غبغب شما به‌علت خصوصیات ژنتیکی است، شاید استفاده از ورزش و کاهش وزن مفید بـاشد. اما پزشکان از روش‌های دیگری بـرای درمان غبغب استفاده مي‌کنند. مانند:

لیپولیز :

نام دیگر این روش لیپوساکشن است. در این روش از لیپوساکشن یا گرما استفاده مي‌شود تـا چربی زیر پوستی را از بین ببـرند. در طول درمان غبغب، از بی‌حس‌کننده بـرای انجام عمل استفاده مي‌شود. لیپولیز فقط چربی اضافه را از بین مي‌بـرد و کارش ازبین‌بـردن پوست اضافه نیست. عوارض جانبی این عمل:

  • ورم
  • درد
  • کبودی

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

از بین بردن غبغب با لیزر

مزوتـراپی :

در روش مزوتـراپی، بـا استفاده از مقداری مواد حلال چربی را به درون پوست تزریق مي‌کنند. در سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت آمریکا استفاده از اسید دگزیکسولیک را بـرای عمل مزوتـراپی تـایید کرد. اسید دگزیکسولیک سبب جذب چربی‌های بدن مي‌شود. بـرای درمان غبغب شاید نیاز به ۲۰ تزریق یا حتی بیشتـر در هر جلسه بـاشد. در کل به ۶ جلسه نیاز دارید. فاصله بین هر جلسه یک ماه است. در صورت تزریق اشتبـاه، اسید دگزیکسولیک مي‌تواند سبب آسیب جدی به اعصاب شود. تنها پزشکان پوست یا جراحان پلاستیک آشنا به این دارو مي‌توانند آن را تزریق کنند.

عوارض جانبی مزوتـراپی :

  1. ورم‌کردن پوست
  2. کبودی پوست
  3. درد
  4. بی‌حسی پوست
  5. سرخ‌شدن پوست

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

ماسک برای از بین بردن غبغب

اقدامات بعدی :

  • بهتـرین راه بـرای خلاصی از شر هر نوع چربی در بدن، استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم است.
  • بـرای درمان غبغب بـاید صبور بـاشید. البته روش‌هایی مثل لیزر لیپولیز یا لیپوساکشن بسیار سریع‌تـر هستند.
  • بسته به اندازه‌ی غبغب، رفع آن مي‌تواند چند ماه طول بکشد.
  • کنتـرل وزن مي‌تواند به درمان غبغب کمک کند. همچنین بـرای سلامتی شما مزایای دیگری نیز دارد. ازجمله کاهش ریسکِ ابتلا به:
  1. دیابت
  2. فشار خون بـالا
  3. وقفه‌ی تنفسی در خواب
  4. بیماری‌های قلبی
  5. بعضی از انواع سرطان
  6. سکته قلبی
  • اگر مطمئن نیستید که علت غبغب شما ژنتیکی است بهتـر است قبل از انجام هر نوع عمل جراحی به کاهش وزن، ورزش و تمرینات مربوط به چانه یک شانسی بدهید.
  • قبل از رژیم‌گرفتن و ورزش‌کردن حتما بـا پزشک خود مشورت کنید. شاید بـا توجه به وضعیت سلامتی‌تـان نیاز به رژیم خاصی داشته بـاشید.
  • اگر رژیم غذایی و ورزش‌کردن به درمان غبغب کمک نکرد مي‌توانید از پزشک در مورد استفاده از روش‌های دیگر مشورت بگیرید.

روش های خانگی از بین بـردن غبغب

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

هزینه عمل رفع غبغب چقدره

آب بخورید

این اولین نکته‌ی درمانی در فهرست روش‌های از بین بـردن غبغب در خانه است. اگر شما غبغب دارید، احتمال دارد بدن‌تـان آب و چربی زیادی را در خورد حبس کرده بـاشد. علت بـروز چنین مشکلی این نیست که شما زیاد آب خورده‌اید،‌ بلکه در واقع کم خوردن آب بـاعث بـروز این مشکل مي‌شود. وقتی آب کافی نمي‌نوشید، بدن‌تـان آب و چربی زیادی را در درگونه‌ها، چشم‌ها و چانه نگه مي‌دارد. در چنین شرایطی، شکل گرفتن غبغب اجتناب‌ناپذیر است.

آب مي‌تواند غبغب را از بین ببـرد زیرا سم را از بدن دفع مي‌کند، بنابـراین نوشیدن آب حتی سلامت عمومي را نیز بهبود مي‌دهد. علاوه بـر این، نوشیدن آب کافی مي‌تواند به حذف نمک از بدن شما کمک کند. همان‌طور که مي‌دانید، مصرف بیش از حد نمک بـاعث ایجاد غبغب مي‌شود. آب همچنین به از بین رفتن سموم بدن کمک مي‌کند.

نوشیدن دست کم ۹ فنجان آب (هر فنجان ۲۳۰ ميلی‌لیتـر) به جلوگیری از کم‌آب شدن کمک مي‌کند و غبغب دوم شما را ناپدید مي‌کند. نوشیدن آب سرد انرژی بیش‌تـری را مي‌سوزاند. نوشیدن ۲ لیتـر آب به طور روزانه هدف خوبی بـرای شما است چرا که بـا این کار هميشه بدن‌تـان هیدراته خواهد بود.

ویتـامين E

یکی از روش‌های خانگی بـرای خلاص شدن از شر غبغب استفاده از ویتـامين E است که به طور گستـرده‌ای ثابت شده که بـرای پوست انسان عالی است. این ویتـامين مي‌تواند کشسانی پوست شما را افزایش دهد و بنابـراین پوست‌تـان شل نخواهد شد. در واقع، غبغب چیزی جز پوستِ شل و آویزان نیست.

به منظور استفاده از ویتـامين E بـرای کاهش غبغب، بـاید غذاهای غنی از این ویتـامين را به رژیم غذایی روزانه‌تـان اضافه کنید، از جمله روغن جوانه گندم، سبزیجات بـرگ سبز، محصولات لبنی، ذرت شیرین، آجیل، سیب، بـادام زمينی، جگر، بـرنج قهوه‌ای، چاودار، جو، حبوبـات، دانه‌ی سویا و لوبیا.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

دستگاه از بین بردن غبغب

از بین بـردن غبغب بـا نوار چانه

یکی دیگر از روش‌های خانگی بـرای خلاص شدن از شر غبغب، استفاده از نوار چانه است. این نوارها مي‌توانند به حذف چربی اضافی زیر غبغب کمک کنند. نوار حاوی روغن معدنی خانگی خودتـان را آماده کنید تـا تمام مزایای این روش را درو کنید. روغن معدنی را بـا استفاده از توپ پنبه‌ای زیر چانه بمالید. از نوار پلاستیکی بـرای پوشاندن این ناحیه استفاده کنید و آن را بـا یک حوله‌ی گرم بپوشایند. اجازه بدهید ۴۵ دقیقه بماند و بعد آن را بـاز کنید.

تنبـاکو و الکل مصرف نکنید

این هم یکی دیگر از نکات موثر بـرای خلاص شدن سریع از شر غبغب است. گفتن “نه” به سیگار و الکل، مزایای زیادی بـرای سلامتی دارد از جمله این‌که نیروی فیزیکی شما را تقویت مي‌کند، درد عضلات را تسکین مي‌دهد و تعداد حملات سردرد را محدود مي‌کند. علاوه بـر این، بـا محدود کردن این مواد مضر همچنین مي‌توانید به کاهش چربی در صورت‌تـان نیز کمک کنید.

نوشیدن مقدار زیادی الکل، خطر کم آب شدن بدن را افزایش مي‌دهد و منجر به ماندن آب و چربی در صورت‌تـان مي‌شود. علاوه بـر این، نوشیدن الکل بـاعث مي‌شود گونه‌ها، چشم‌ها و غبغب به ميزان زیادی پف کنند و کل بدن به طور کلی چاق به نظر بـرسد.

نوشیدن الکل همچنین بـاعث مي‌شود که بدن شما کالری محض (کالری محض از خوراکی‌هایی است که فقط کالری دارند و هیچ فایده و خواصی بـرای بدن ندارند- متـرجم) و قند بیش از حدی را جذب کند. بنابـراین شما بـاید به جای نوشیدنی‌های الکلی، آب‌ميوه‌های طبیعی یا چای گیاهی مصرف کنید.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

از بین بردن غبغب با نخ

از بین بـردن غبغب بـا جویدن آدامس

هنگامي که پای از بین بـردن غبغب در خانه و بدون عمل جراحی به ميان مي‌آید، احتمالا این مورد عجیب و غریب به نظر مي‌رسد، اما واقعا تـاثیرگذار است. جویدن آدامس نه تنها به شما کمک مي‌کند تـا استـرس‌تـان را کاهش دهید، بلکه به کاهش چربی موجود در غبغب نیز کمک مي‌کند. گروه‌های عضلانی که بـرای جویدن آدامس مورد استفاده قرار مي‌گیرند گروه‌های عضلانی در چانه‌ی دوم شما هستند. جویدن مداوم بـاعث تقویت فک مي‌شود.

بهتـرین نکته این است که جویدن آدامس سبب نمي‌شود که احساس کنید در حال انجام تمرین ورزشی هستید. بنابـراین فراموش نکنید که بعد از هر وعده غذا آدامس بجوید. بـرای رسیدن به بهتـرین نتـایج، بـاید آدامس بدون قند بجوید. فقط دقت کنید که به جویدن آدامس اعتیاد پیدا نکنید زیرا این کار به فک شما آسیب خواهد زد.

از بین بـردن غبغب بـا ماساژ چانه

این هم یکی دیگر از شیوه‌های از بین بـردن غبغب در خانه است. این روش همچنین به شما کمک مي‌کند که پوست صورت‌تـان زیبـاتـر شود. ماساژ صورت گردش خون را در صورت افزایش مي‌دهد. بـا این کار عضلات صورت نیز تحت تـاثیر قرار مي‌گیرند.

شما مي‌توانید بـرخی از روغن‌های معطر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون را بـرای این کار استفاده کنید. ماساژ صورت را از پایین به بـالا انجام دهید. دقت کنید که غبغب و چانه را نیز ماساژ بدهید. تداوم در ماساژ صورت به شما نتیجه‌ای را مي‌دهد که انتظارش را ندارید.

راهکار هایی برای از بین بردن غبغب

قرص برای از بین بردن غبغب

کلام آخر :

اميدواریم روش های بـالا به شما کمک کند تـا بتوانید بـا استفاده از آنها غبغب خود را از بین ببـرید. ابتدا سعی کنید به سراغ جراحی و … نروید و از روش های خانگی یا ورزش بـرای از بین بـردن غبغب خود استفاده کنید. این پروسه زمان بـر است پس مستلزم صبـر و تداوم هست تـا شما نتیجه دلخواهتـان را بدست آورید.

مطالب بیشتر :

برای هضم سریع غذا چه باید خورد؟

علت تلخی دهان چیست، درمان های خانگی تلخی دهان

این مطلب چقدر مفید بود ؟