خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

چای نام یک نوشیدنی معطر است که معمولاً با ریختن آب داغ یا در حال جوش بر روی برگ‌های عمل آورده شده گیاه بدست می‌آید. این نوشیدنی پس از آب، پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان است. اولین بار چای در چین شناخته شد و واژه چای نیز از چین و شمال هند، با همان تلفظ وارد ایران شد.

چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تئین و آنتی‌اکسیدان‌ها است. ولی تقریباً بدون چربی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین است. چای دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس می‌باشد. چای یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ایرانیان است که مصرف آن در هر زمانی لذت بخش است، اما اغلب ایرانی ها فواید و خواص چای را نمی‌دانند.

یکی از چای هایی که بسیار پر مصرف است، چای سیاه است. در این مقاله نیز ما در مورد خواص چای سیاه برای لاغری و سلامتی بدن صحبت خواهیم کرد. علاوه بر خواص چای سیاه، شما با تعریف چای سیاه، مضرات و عوارض چای سیاه نیز آشنا خواهید شد.

 

چای سیاه چیست؟

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

معرفی چای سیاه

چای سیاه نام یک نوشیدنی است که از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می‌آید. لفظ چای کلمه‌ای چینی بوده که در قدیم در چین و شمال هند به کار برده می‌شد و ما دقیقاً همان کلمه را به زبان فارسی وارد کرده‌ایم.

بوته چای برای اولین بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به‌تدریج علاوه بر دارا بودن خاصیت درمانی، برای مصرف رنگ‌آمیزی نیز به کار رفت. چای که در چین به شکل خودرو و طبیعی یافت می‌شد، بعد از مدتی به عنوان دم‌کرده، مفرح و باز آورنده سلامتی برای بدن به دربار پادشاهان راه یافت و حتی تا اواخر قرن گذشته، چای سیاه و چای سبز از نوشیدنی‌های تجملی و گران‌قیمت بوده است.

سابقه مصرف چای در ایران از قرن هفدهم میلادی گزارش شده که جهانگردان از چایخانه‌هایی گزارش داده‌اند که رجال و افراد ثروتمند در آنجا جمع شده و چای می‌نوشیدند. در ضمن در همان قرن هفدهم میلادی، تاجری اصفهانی که دامنه تجارتش تا هندوستان می‌رسیده و اجناس این نواحی را به اروپا می‌برد و می‌فروخت، برای اولین بار چای را به اروپا برد و به عنوان نوشیدنی مفرح جدیدی که در هندوستان به آن «تِی» می‌گفتند، به اروپاییان چشاند.

 

نحوه تولید چای سیاه

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

آشنایی با تولید چای سیاه

چایی که در منزل یا در سفره‌خانه می‌نوشیم، نتیجه چندین فرآیندی است که بر روی برگ سبز چای انجام می‌شود. فرایند کلی تولید چای سیاه، شامل دو مرحله است:

روش رسمی: در روش رسمی کلیه فرآیندهای تولید چای مثل، پلاس، مالش، تخمیر و خشک کردن برگ چای باید انجام شود،

روش غیررسمی: در روش غیررسمی بعضی از فرآیندهای تولید چای سیاه باهم میکس می‌شوند. بیشتر کشورهای خارجی تولیدکننده چای سیاه نظیر کنیا، هند و بنگلادش از روش غیررسمی استفاده می‌کنند.

 

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

خواص شگفت انگیز چای سیاه

برگ سبز چای سرشار از آنتی‌اکسیدان، کافئین، منیزیم، پتاسیم، سدیم، تئوفیلین، کلروفیل و تانن است. در طی تحقیقاتی، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن حداقل یک فنجان چای سیاه در طول روز، ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. چای سیاه از رشد سرطان جلوگیری می‌کند و سلول‌های سرطانی را وادار به خودکشی می‌کند.

حتی در مواردی نیز مشاهده که شده مصرف چای عملکرد مغز را تقویت کرده و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین خون را تصفیه کرده و فشارخون را کنترل می‌کند. بعد از خوردن غذا، نوشیدن چای می‌تواند معده را گرم و نرم کرده و سبب شود که هضم غذا راحت‌تر انجام شود. در ادامه می توانید بطور دقیق و کامل تر با خواص چای سیاه آشنا شوید.

 

خواص چای سیاه برای لاغری

چاقی دلیل اصلی بیماری های مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی، کلسترول، کلسترول بالا و غیره است. چای سیاه با کاهش التهاب ژن و چربی امعا و احشا کمک می کند. از آنجا که یک دوره طولانی التهاب در بدن می تواند چاقی را تحریک کند ، با نوشیدن چای سیاه می توانید از چاقی ناشی از التهاب جلوگیری کنید.

 

سلامتی دهان و دندان با چای سیاه

مطالعات انجام شده توسط انجمن تحقیقات سلامت تجارت چای نشان می‌دهد، چای سیاه دندان‌ها را از شر پلاک‌هایی که روی آنها تشکیل می‌شوند، خلاص می‌کند. از طرفی چون رشد باکتری‌ها را محدود می‌کند، مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.

چای ترکیبات پلی‌فنولی (ترکیبات آلی موجود در گیاهان که ارزش درمانی زیادی دارند) دارد که باکتری‌های مسبب پوسیدگی دندان را می‌کشد و مانع از رشد آنزیم‌های باکتریایی می‌شود. این آنزیم‌ها همان موادی هستند که به‌صورت ماده‌ای چسبنده در می‌آیند و پلاک‌های دندانی را ایجاد می‌کنند.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

دندان خود را با چای سیاه سالم نگه دارید

درمان اسهال با مصرف چای سیاه

چای سیاه تاثیر بسیاری در اختلالات روده ای که به فشار به تانن ها منجر می شود، دارد. توصیه می شود بیماران مبتلا به اسهال، جرعه جرعه چای سیاه بنوشند تا از مزایای حداکثری آن برخوردار شوند.

 

از بین بردن بوی بد پا با چای سیاه

استفاده از چای سیاه، یکی از موثرترین راھکارھا برای از بین بردن بوی بد پاست. اسید تانیک موجود در چای سیاه غلیظ، باکتری ھا رو از بین برده و منافذ را مسدود می‌کند و در نتیجه، پا کمتر عرق می‌کند.

 

جای سیاه، آسم را از بین می برد

نوشیدنی های داغ و دم کرده به طور کلی شرایط آسم را تسکین می دهند. در حقیقت این چیز عجیبی نیست که چای سیاه به درمان آسم بسیار زیاد کمک می کند. چای به عبور هوا کمک می کند و این امکان را به بیماران می دهد تا آسان تر تنفس کنند.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

آسم را مصرف چای سیاه درمان کنید

چای سیاه یک آنتی‌اکسیدان است

همان گونه که گفتیم چای سرشار از پلی‌فنول است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از آسیب‌هایی که سیگار یا سایر مواد شیمیایی به DNA وارد می‌کنند، جلوگیری می‌کند. در واقع چای همان آنتی‌اکسیدان‌‌های میوه‌ها و سبزی‌جات را داراست که همه‌ی ما روزانه در رژیم غذایی‌مان آنها را مصرف می‌کنیم. این آنتی‌اکسیدان‌ها مزایای زیادی برای یک زندگی‌ سالم دارند.

 

بهبود هضم با چای سیاه

چای سیاه دارای تانن ها و دیگر مواد شیمیایی است که دارای اثر مثبت و آرام کننده بر روی سیستم هضم بدن انسان است. اثر ضد التهاب چای سیاه برای درمان اختلالات گوارشی نیز مفید است.

 

چای سیاه، ریسک سرطان تخمدان را کاهش می دهد

سرطان بیماری مهلکی است که تا به حال جان میلیون ها نفر را گرفته است. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان تخمدان، نوشیدن چای سیاه را آغاز کنید.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان با چای سیاه

چای سیاه، ریسک دیابت را کاهش می دهد

بیش از 29 میلیون نفر در آمریکا دیابت دارند و حدود 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. این اختلال متابولیک حاد باید در مراحل اولیه درمان و یا حتی پیشگیری شود. دانشمندان دریافته اند که نوشیدن چای می تواند به کاهش خطر دیابت نوع 2 کمک کند تا بدن را نسبت به انسلولین حساس تر و از اختلال عملکرد سلول بتا جلوگیری کند

 

چای سیاه، ایمنی بدن را افزایش می دهد

چای سیاه غنی از آنتی اکسیدان ها است که به تغذیه رادیکال های آزاد اکسیژن کمک می کنند. رادیکال های اکسیژن تمایل دارند دی ان ای را تغییر دهند و عملکرد سلول عادی را مختل کنند. این می تواند منجر به التهاب و فعال سازی مسیرهای التهابی شود که به نوبه خود می تواند بدن را در حالت استرس قرار دهد. چای سیاه به بیرون ریختن رادیکال های اکسیژن کمک می کند در نتیجه به بازیابی سلول وعملکرد بدن کمک می کند و ایمنی را افزایش می دهد.

 

کاهش کلسترول از خواص چای سیاه

بر طبق مطالعات انجام شده از سوی انجمن قلب آمریکا در نیواورلان، افرادی که چای سیاه مصرف می کنند، می توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهد که عامل سکته قلبی و حملات مرگبار قلبی است. همچنین نشان داده شده است که کسانی که روزی 3 تا 4 استکان چای می نوشند نسبت به کسانی که کمتر می نوشند یا اصلا از چای استفاده نمی کنند، شانس کمتری برای ابتلا به مشکلات قلبی دارند.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

با چای سیاه کلسترول را کاهش دهید

جلوگیری از سرطان سینه با مصرف چای سیاه

نوشیدن چای حتی چای سبز یا چای سفید به زنان در جلوگیری از گسترش سرطان در سینه، به خصوص زنان در مرحله قبل یائسگی کمک می کند. چای به افزایش سطح هورمون های گلوبولین در طول دوره سیکل قاعدگی زنان کمک می کند. وجود تئوفلاوین ها در چای سیاه سلول های غیر طبیعی را در بدن قبل از آن که هر گونه مشکل یا تغییر به سلول های سرطانی، نابود می کند.

 

چای سیاه برای درمان استرس

همه ما به خوبی از خواص آرامش‌بخش چای سیاه آگاه هستیم و آن را تجربه کرده‌ایم. چای سیاه نه ‌تنها شما را در پایان یک روز طولانی و خسته‌کننده آرام‌تر می‌کند، بلکه مطالعات نشان می‌دهد اسید آمینه ال‌ تیاتین موجود در چای سیاه می‌تواند برای استراحت و تمرکز بهتر یاری‌تان کند. از طرفی مصرف منظم چای سیاه، ترشح هورمون استرس‌زای کورتیزول را نیز کاهش می‌دهد.

 

کاهش خطر پارکینسون با مصرف چای سیاه

پارکینسون یک بیماری عصبی کشنده است که بیشتر بر افراد مسن تاثیر می گذارد. اما امروزه نسل جوان به دلیل استرس، سبک زندگی ناسالم، ژن ها و غیره نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و پلی فنول های چای تاثیری منفی بر مغز دارند.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

کاهش آلزایمر با چای سیاه

چای سیاه باعث افزایش انرژی می شود

بر خلاف دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، که البته میزان کافئین‌شان از چای بیشتر است، کافئین چای سیاه بدون آنکه تپش قلب را بالا ببرد، به افزایش گردش خون در مغز کمک می‌کند. چای سیاه متابولیسم و سیستم تنفسی را تحریک می‌کند و فعالیت قلب و کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

چای سیاه برای بهبود سلامت قلب

قلب یکی از حیاتی ترین اندام ها است و با پمپاژ خون اکسیژن دار، اکسیژن را به اندام ها و سلول ها می رساند و به از بین بردن دی اکسید کربن از اندام ها و سلول ها کمک می کند. چای سیاه برای بهبود سلامت قلب، به ویژه به دلیل حضور فلاون مفید است. دانشمندان یافته اند که نوشیدن3 یا بیش از 3 فنجان چای سیاه روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

کاهش خطر سنگ کلیه با مصرف چای سیاه

سنگ کلیه بسیار دردناک و شایع است. این امر ناشی از افزایش دفع مواد تشکیل کریستال مانند ادرار، کلسیم و اسید اوره است. خوشبختانه، نوشیدن چای سیاه می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را تا 8 درصد کاهش دهد.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

درمان سنگ کلیه با چای سیاه

چای سیاه، برای سلامت استخوان‌ها مفید است

با توجه به آنتی‌اکسیدان فیتوکمیکال (مواد شیمیای گیاهی) موجود در چای سیاه، کسانی‌ که به‌طور منظم این نوشیدنی گرم را مصرف می‌کنند، استخوان‌های قوی‌تری دارند و احتمال پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) در آنها کمتر خواهد بود.

 

کاهش لک های پوستی با چای سیاه

لک های پوستی می تواند اعتماد به نفس شما را بطور جدی کاهش دهد. بهتر است از گیاهان برای درمان لک ها به جای استفاده از مواد شیمیایی سخت و داروهای قوی استفاده کنید. دانشمندان دریافته اند که چای سیاه ، تاثیر سفید کننده ای بر روی گراز آزمایشگاهی دارد.

علاوه بر این، چای سیاه خواص آنتی اکسیدانی دارد که می تواند به از بین بردن سموم که سبب لکه ها می شوند کمک کند. می توانید یک فنجان چای سیاه را بنوشید یا با پنبه تمیز روی لکه ها بزنید تا نتایج مورد نظر را در عرض چند هفته ببینید.

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

فواید چای سیاه برای پوست

چای سیاه برای درخشندگی مو

چای سیاه می تواند به موهای مات و کدر درخشندگی بدهد. بعد از شامپو زدن موهایتان با شامپو ملایم از چای سیاه (دمای اتاق) برای شست و شوی موی خود استفاده کنید. این کار را چند هفته انجام دهید تا مویتان ملایم تر از قبل شود.

 

انواع چای

هر نوع چای که بنوشیم، از یک گیاهی به نام کاملیا تهیه شده است. در حقیقت همه چای‌ها در اصل از یک گیاه هستند و تنها در نحوه تولید باهم تفاوت دارند. در حالت کلی پنج نوع چای وجود دارد، به نام‌های چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای اولانگ و چای پوئر. البته یک نوع چای زرد نیز وجود دارد که رنگ سبز مایل به زرد دارد، اما چون فرایند تولید آن شبیه به چای سبز است، جزء چای سبز محسوب می‌شود.

 

مضرات چای سیاه

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

عوارض چای سیاه

چای سیاه همانند هر گیاه دیگری اگر به مقدار نیاز بدن مصرف نشود و از حد معمول فراتر برود، می‌تواند سبب بروز مشکلات شود. اگر گیاه خوار هستید توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از خوردن غذا چای مصرف نشود. خوراکی ها دارای دو نوع آهن هم و غیر هم هستند که آهن هم در گوشت و آهن غیر هم فقط در گیاهان یافت می شود. چای با جذب آهن غیر هِم غذا، مانع جذب آهن توسط بدن می‌شود، در نتیجه خوردن چای بلافاصله بعد از غذا فقط برای گیاه خواران مضر است.

همچنین خوردن چای کهنه دم، سبب یبوست می‌شود. سعی کنید که همیشه چای ارگانیک مصرف کنید، خواص چای ارگانیک اصلاً قابل قیاس نیست با چای‌های دیگر نظیر چای بسته‌بندی و چای‌هایی که دارای طعم دهنده هستند. خوردن مداوم چای کیسه‌ای سبب به وجود آمدن مشکلات گوارشی می‌شود.

 

طرز صحیح دم کردن چای سیاه

خواص چای سیاه برای لاغری و دیگر خواص آن

روش تهیه چای سیاه

به اولین نکته‌ای که باید در دم کردن صحیح چای سیاه دقت کنید، ظرفی است که در آن چای دم می کنید. بهتر است که از ظروف چینی برای دم کردن چای سیاه استفاده کنید. ظروف چینی از دیرباز مورد استفاده مردمان شرق آسیا بوده و هست، در ضمن ظروف آهنی و مسی چندان برای سلامتی و واکنش‌هایی که با چای انجام می‌دهند، مناسب نیستند.

بگذارید آب سماور کاملاً به جوش آید و بعد از جوش آمدن، آن را در قوری چینی بریزید. چای،انواع متفاوتی دارد و از این جهت زمان دم کشیدن متفاوتی نیز خواهد داشت. بعضی از آن‌ها که به‌اصطلاح «زود دم» هستند، بین  5 الی 10 دقیقه دم می‌کشند، اما چای ایرانی به دیردم معروف است و معمولاً بین 10 الی 15 دقیقه طول می کشد تا دم کند.

هر بار که می‌خواهید چای دم کنید، سعی کنید که آب سماور را عوض کنید. این کار هم طعم چای را دگرگون می‌کند و هم عوارضی برای سلامتی ندارد. بیشتر ایرانی‌ها به اندازه خیلی زیادی چای دم می‌کنند و قسمتی از آن را می‌نوشند و مابقی را برای ساعات بعدی کنار می‌گذارند که این یک عادت بسیار بدی محسوب می شود.

زمانی که چای به مدت طولانی دست‌نخورده باقی بماند، خواص و طعم خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این کار می‌توانید بعد از نوشیدن اولین فنجان از چای، تفاله چای را از قوری جدا کنید. با این کار، چای موجود در قوری، کیفیت و خواص خود را حفظ می‌کند.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟