خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

خواص ریشه قاصدک برای سلامتیخواص ریشه قاصدک برای سلامتی

اگرچه اکثر مردم قاصدک (Taraxacum officinale) را به عنوان یک علف هرز مزاحم می دانند ، این گیاه مدتهاست که در گیاهان دارویی برای کمک به هضم و کمک به تحریک اشتها استفاده می شود. کل گیاه قاصدک از ریشه تا شکوفه با طعمی کمی تلخ، مانند کاسنی خوراکی است و خواص درمانی زیادی دارد.

ریشه قاصدک برای ایجاد قهوه قاصدک عاری از کافئین بو داده می شود. هنگامی که برای دارو استفاده می شود، ریشه خشک شده یا تازه را می توان در چای و به صورت دمنوش استفاده کرد. در طب سنتی چینی و بومی آمریکا، ریشه قاصدک از مدتها پیش برای معالجه بیماری معده و کبد مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه گیاه شناسان بر این باورند که می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آکنه پ، اگزما، کلسترول بالا، سوزش قلب، اختلالات دستگاه گوارش، دیابت و حتی سرطان کمک کند.

قاصدک در طب سنتی چینی و طب آیورودیا به عنوان pu gong yi شناخته می شود. نام قومی انگلیسی آن “piss-a-bed” و نام مستعار فرانسه “pissenlit” که هر دو به اثر دیورتیک(ادرار آور) قوی ریشه اشاره دارند.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

قهوه ریشه قاصدک

فواید برای سلامتی

با وجود استفاده دیرینه ریشه قاصدک در طب سنتی، مدارک  و آزمایشات علمی مبنی بر حمایت از داروی ریشه قاصدک وجود ندارد. در حالی که تعدادی از تحقیقات بر روی حیوانات و آزمایشگاه ها انجام شده است که  تعداد کمی از آنها به آزمایش های انسانی رسیده اند.در اینجا برخی از تحقیقات حاضر درباره ریشه قاصدک بیان می شود:

 

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

رابطه ریشه قاصدک و فشار خون

فشار خون:

دیورتیک ها (ادرار آور) که به عنوان “قرص آب” نیز شناخته می شوند ، معمولاً برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی، بیماری کبد و برخی از انواع بیماری های کلیوی مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این داروها با ارزش هستند، ممکن است عوارض جانبی از جمله گرفتگی عضلات، سردرد، سرگیجه و تغییر قند خون ایجاد کنند.

برخی دانشمندان بر این باورند که خاصیت دیورتیک(ادرار آور) قاصدک ممکن است مصارف پزشکی داشته باشد، از جمله درمان پیشگیری از دیابت یا نفخ قبل از قاعدگی و احتباس آب. یک مطالعه در سال 2009 ، تحت نظارت انستیتوی ملی بهداشت، نشان داد که یک دوز از عصاره قاصدک باعث افزایش دفعات ادرار – اما نه حجم – در 28 داوطلب طی 5 ساعت مطالعه شده است

در حالی که محققان قادر به تعیین چگونگی این اثر قاصدک نبودند ،حجم نشان می دهد که عصاره ممکن است به عنوان یک محرک مثانه عمل کند. تحقیقات بیشتر برای تعیین اینکه آیا مصرف عصاره به صورت مداوم ممکن است عوارض جانبی داشته باشد بیشتر مورد نیاز است.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

ریشه قاصدک در آسیب های پوستی

آسیب های پوستی :

در میان مردم، ریشه قاصدک خشک اغلب در خمیر ریخته می شود و با آب مخلوط می شود تا یک خمیر تسکین دهنده برای اختلالات پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، بثورات و جوش ایجاد کند. در حالی که شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه قاصدک می تواند این شرایط را بهتر یا بهبود بخشد، اما به نظر می رسد که دارای خاصیت خفیف ضد التهابی و ضد خارش می باشد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که از آسیب آفتاب به پوست تا حدی جلوگیری می کند.

یک مطالعه در سال 2015 در کانادا گزارش داد که عصاره های قاصدک وقتی که روی پوست قرار گیرد قادرند از پوست در برابر پرتوهای مضر ماوراء بنفش (UVB) محافظت کند و در ضمن خطر ابتلا به سرطان پوست را کم می کند و پوست را در برابر آسیب ناشی ار آفتاب محافظت می کنند.

اگرچه این مسیر توسعه دارو را نشان می دهد، اما قاصدک به دلیل درماتیت تماسی در برخی از افراد به ویژه کودکان شناخته شده است. برای جلوگیری از پاسخ آلرژیک باید هنگام استفاده از هرگونه داروی قاصدک روی پوست، مراقب باشید

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

اثر ریشه قاصدک در دیابت

دیابت :

اعتقاد بر این است که ریشه قاصدک به دلیل داشتن فیبر محلول به نام اینولین خاصیت ضد دیابتی دارد، اینولین حاوی کربوهیدرات پیچیده ای به نام فروکتولیگوساکارید (FOS) است که باعث رشد باکتری های سالم در دستگاه گوارشمی شود و باکتری های ناسالم را نابود می کند. باعث کند شدن جریان قند از روده به جریان خون و افزایش حساسیت به انسولین می شود و مانع از افزایش قند خون یامیزان انسولین می شود.

یک مطالعه سال 2016 دانشگاه آرشوس در دانمارک نشان داد که عصاره قاصدک همچنین سلولهای لوزالمعده را برای تولید انسولین، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از هایپرگلیسمی تحریک می کند.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

چای ریشه قاصدک برای چی خوبه

آسیب های کبد :

قاصدک غالباً با فرض اینکه کبد را “پاکسازی” کند، به عنوان یک تونیک مصرف می شود.  مطالعه ای در سال 2010 که در ژورنال Ethnopharmacology منتشر شده است، گزارش داد که موش هایی که از عصاره ریشه قاصدک تغذیه می کردند، در پیشرفت اسکار کبدی (فیبروز) نسبت به موش هایی که دارونما مصرف می کردند، کاهش چشمگیری داشتند.طبق تحقیقات انجام شده، عصاره ی ریشه قاصدک قادر به غیرفعال کردن سلولهای اصلی درگیر در فیبروز کبدی است. با این کار استرس اکسیداتیو روی کبد بالا رفته و کبد را بهبود می بخشد و به آرامی احیا می شود.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

ریشه قاصدک و سرطان

سرطان :

تحقیقات مقدماتی نشان می دهد که ریشه قاصدک به عنوان یک عامل ضد سرطانی می تواند نوید بخش باشد. این کار با القای آپوپتوز، که به عنوان مرگ سلولی برنامه ریزی شده نیز شناخته می شود، در برخی سلول های سرطانی انجام می شود. آپوپتوز بر روی تمام سلول های بدن تأثیر می گذارد و باعث می شود سلول های قدیمی با سلول های جدید جایگزین شوند. با وجود سرطان، آپوپتوز متوقف می شود و به سلول های تومور اجازه می دهد بدون مانع رشد کنند.

مطالعه ای در سال 2012 از دانشگاه ویندزور در کانادا گزارش داد که عصاره ریشه قاصدک قادر به القاء آپوپتوز در سلول های سرطان لوزالمعده و پروستات هستند و با کند شدن رشد از شیوع آن جلوگیری می کند. هیچ نوع سلول دیگر سرطان در این مطالعه تحت تأثیر قرار نگرفت. مطالعات بعدی نشان داده اند که عصاره های مختلف ریشه قاصدک قادر به ایجاد آپوپتوز در لوسمی و ملانوما هستند.در حالی که مطالعات امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری لازم است قبل از اینکه ریشه قاصدک برای جلوگیری یا درمان سرطان توصیه شود.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

ریشه قاصدک برای چاقی

عوارض جانبی :

ریشه قاصدک معمولاً در بزرگسالان اگر در حد اعتدال مصرف شود، ایمن و قابل تحمل است. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی از جمله سوزش قلب، اسهال، ناراحتی معده و پوست تحریک شده را تجربه کنند.

اگر به خانواده عصاره قارچ ها، گل داودی، گلهای دریایی، بابونه، گل سرخ، بومادران یا گیاهان در خانواده Asteraceae (مانند گل آفتابگردان و گلهای مروارید) حساسیت دارید، باید از ریشه قاصدک خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث بثورات چشم ، چشمان آشک آلود و سایر علائم آلرژی شود. قاصدک همچنین حاوی ید و لاتکس است، بنابراین اگر به هر یک از این مواد حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

به زنان باردار،و کودکان توصیه می شود که به دلیل عدم تحقیق کافی در مورد ایمن و بی خطر ماندن، از داروهای قاصدک بهصورت طولانی مدت خودداری کنند. همچنین ممکن است مصرف زیاد قاصدک به دلیل داشتن ماده ای در گیاه به نام فیتواستروژن که باعث شبیه سازی استروژن می شود، باروری را در خانم ها کاهش دهد و سطح تستوسترون در مردان کاهش یابد.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

تداخل ریشه قاصدک با دیگر داروها

تداخلات دارویی

قاصدک می تواند با داروهای خاصی فعل و انفعال داشته باشد، یا بر چگونگی جذب این دارو درجریان خون تاثیر بگذارد و بر متابولیزه شدن توسط کبد یا پاک شدن بدن از بدن در ادرار تأثیر گذار است. اگر داروی قاصدک را به همراه هر یک از داروهای زیر استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید:

  • آنتی بیوتیک هایی مانند Cipro (سیپروفلوکساسین) و Penetrex (آنوکساسین)
  • داروهای ضد افسردگی مانند Elavil (آمی تری پتیلین)
  • داروهای روانپزشکی مانند لیتیوم و هالدول (هالوپریدول)
  • دیورتیک مانند (Lasix (furosemide
  • قرص های ضد بارداری مبتنی بر استروژن
  • داروهای استاتین مانند Mevacor (لوواستاتین) و لیپتور (آتورواستاتین)

در برخی موارد،شاید نیاز باشد در استفاده با احتیاط عمل شود و دوز خاصی می بایست مصرف شود باشد. سایر داروها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، بنابراین هرگز درمورد داروهای گیاهی، طبیعی، هومیوپاتی یا سنتی که ممکن است مصرف کنید خودسرانه عنل نکنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

ریشه قاصدک از کجا بخرم

مقدار مصرف و آماده سازی

هیچ راهنمایی برای استفاده مناسب از ریشه قاصدک در ایالات متحده وجود ندارد. با این حال، در اروپا، هر دو کمیسیون اروپا و داروسازی گیاهان دارویی بریتانیا مقداری از دوزهایی را که برای بزرگسالان در نظر گرفته می شود توصیه کردند

ریشه قاصدک تازه: روزانه 2 تا 8 گرم

پودر ریشه قاصدک: 3 تا 4 گرم با 150 میلی لیتر آب گرم مخلوط شود

چای ریشه قاصدک: 1 قاشق غذاخوری ریشه خرد شده به مدت 20 دقیقه با 150 میلی لیتر آب

عصاره ریشه تازه: روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری

عصاره قاصدک خشک: روزانه 0/75 تا 1 گرم

مکمل های ریشه قاصدک نیز در داروخانه ی گیاهان دارویی به صورت، چای، عصاره، پماد، پودر و ریشه ارگانیک خشک موجود است. هرگز از دوز توصیه شده توسط سازنده تجاوز نکنید. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، درمان را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

خواص ریشه قاصدک برای سلامتی

ریشه قاصدک برای لاغری

بهترین زمان برای برداشت ریشه قاصدک

ریشه قاصدک به طور سنتی در پاییز وقتی غلظت اینولین در بالاترین حد خود قرار دارد برداشت می شود. از برداشت ریشه در کنار جاده ها، مخازن سپتیک، استخرها، واحدهای تهویه هوا خود داری کنید زیرا ریشه مواد شیمیایی موجود در خاک را جذب می کند .

اگر قصد ندارید بلافاصله از ریشه های برداشت شده استفاده کنید، می توانید آنها را در محلول دهیدراتور خشک کنید و تا یک سال در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. اگر به طور صحیح خشک شود، گوشت بیرونی باید رنگ تیره داشته باشد در حالی که گوشت داخلی باید به رنگ سفید خامه ای باقی بماند.

منبع:verywellhealth

 

مطالب مرتبط:

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

خواص آلوئه ورا برای مو

 

 

4.9/5 - (7 امتیاز)