آشپزخانه جزیره ای چیست

آشپزخانه جزیره ای چیست

آشپزخانه جزیره ای چیست؟

 

امروزه در طراحی دکوراسیون مدرن آشپزخانه، آشپزخانه جزیره ای بیشتر بـه چشم می آید. در این مقاله ما بـه معرفی این سبک طراحی پرداخته ایم. جزیره ها از قفسه ها و کابینت های متعددی ساخته می شوند کـه لاوه بـر دکور مزیت های دیگری نیز دارند کـه در این مطلب بـه آن اشره شده است. با ما همراه باشید.

آشپزخانه جزیره ای چیست

ابعاد آشپزخانه جزیره ای

توضیح آشپزخانه‎ جزیره ای

بارزترین و متمایزترین ویژگی‎ آشپزخانه جزیره‎ای نسبت بـه سایر طراحی‏‌های آشپزخانه بـه چیدمان کابینت‎های آن بـرمی‎گردد. در این مدل طراحی کابینت‏‎ها بـه صورت ردیفی در مرکز آشپزخانه قرار می‎گیرند کـه بـه آن جزیره یا کانتر بیان می‏‎شود. در واقع این کانتر، بخش اصلی آشپزخانه می‏‎باشد کـه بار بسیاری از فعالیت‏های رایج در آشپزخانه را بـه تنهایی بـه دوش می‏‎کشد.

کانتر یا جزیره یا همان کابینت وسط آشپزخانه کاربـردهای بسیار بالایی دارد و می‎تواند بـه بسیاری از نیازهای شما بـه طور همزمان پاسخ دهد. شما می‎توانید با نصب تجهیزات آشپزخانه در آن کـه معمولا سینک ظرفشویی و اجاق گاز می‎باشند، عمل پخت‎وپز و آشپزی را روی آن انجام دهید. همینطور کانتر می‎تواند بـه عنوان میز ناهارخوری نیز بکار بـرده شود و خانواده‎تان را دور هم جمع کند. این کابینت با کاربـردهای چندمنظوره خود استفاده‎ی بـهینه‎ای از فضا داشته و می‎تواند بـه عنوان قلب تپنده خانه‎تان عمل نماید. کانترها با طراحی‎های جالب و متفاوت خود می‎توانند فضای شیک و مدرنی را در خانه‎تان ایجاد کرده و دکوراسیون منحصربفرد و بی‎نظیری بسازند.

آشپزخانه جزیره ای چیست

آشپزخانه جزیره ای مدرن

مزایا آشپزخانه جزیره‌ای

میز کار: یکی از کاربـردهای جزیره در این نوع آشپزخانه ها، این است کـه می توان از آن بـه عنوان میز کار استفاده کرد. اغلب افراد عزیز، محلی را در آشپزخانه نیاز دارند کـه کارهای مقدماتی آشپزی مثل خرد کردن پیاز و سیب زمینی و غیره را بـه راحتی انجام دهند. با این حساب، خبـر خوبی بـرای آنان داریم. آشپزخانه جزیره ای می تواند این نیاز آنها را بـه راحتی بـرطرف سازد. تنها کافی است کـه بخش اعظمی از کانتر را خالی و بدون هیچ نصبیاتی باقی بگذارند. با این کار، این محل تبدیل بـه یک میز مخصوص آشپزی بدل می شود.

انبار وسایل: این نوع جزیره، اغلب شبیه یک کمد بـرای انبار کردن وسایل مختلف بـه کار می رود. البته می توان از بخش بالایی پیشخوان بـه عنوان محلی بـرای گذاشتن وسایل تزیینی مثل گلدان استفاده کرد کـه باعث زیباتر دیده شدن آشپزخانه می شود.

میز ناهارخوری: بـه نظر می رسد کـه بیشترین کاربـرد آشپزخانه های جزیره ای، بـه عنوان میز ناهارخوری است کـه یکی از مزیت های ویژه آن بـه حساب می آیند. چرا کـه در این صورت، دیگر نیازی بـه یک میز نهار خوری اضافی در آشپزخانه و اشغال فضای بیشتر نیست.

آشپزخانه جزیره ای چیست

آشپزخانه جزیره ای کوچک

انواع مختلف جزیره آشپزخانه کدامند؟

میز متحرک چرخ‌دار

این نوع جزیره بـرای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است تا هر زمان آن را نیاز نداشتید بـه یک گوشه حرکت دهید. ابعاد این نوع جزیره آشپزخانه معمولا ۶۰ سانتی‌متر در ۹۰ سانتی‌متر است.

جزیره‌های L-شکل

چیدمان ال، تنها بـه مبل‌های ال شکل محدود نمی‌شود. این شکل از جزیره آشپزخانه، امکان انجام فعالیت‌های زیادی را بـه شما می‌دهد. می‌توانید از یک طرف آن بـرای آشپزی و از طرف دیگرش بـه عنوان میز غذاخوری یا سینک ظرف شویی یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

آشپزخانه جزیره ای چیست

جزیره آشپزخانه ایرانی

جزیره‌های T-شکل

می‌توانید میز غذاخوری را بـه وسط جزیره آشپزخانه بچسبانید و فضای آشپزخانه را یکپارچه کنید.

جزیره آشپزخانه منحنی

جزیره آشپزخانه منحنی، بـرای ساخت حس حرکت و پویایی در محیط مناسب است. بـه علاوه، بـه علت احاطه شدن توسط جزیره، تسلط شما بـر بخش‌های مختلف جزیره بیشتر خواهد شد.

 

چه قطعات و وسایلی را می‌توان بـر روی یک جزیره آشپزخانه سوار کرد؟

آشپزخانه جزیره ای چیست

پلان آشپزخانه جزیره ای

سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی چه بزرگ باشد و چه کوچک، باید بـه چاه تخلیه متصل باشد. لوله تخلیه را هم میتوان از داخل کابینت ها رد کرد و هم از زیر زمین.

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی مکمل مناسبی بـرای سینک ظرفشویی در جزیره آشپزخانه است. بـهتر است ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی نزدیک بـه هم باشند، تا هم استفاده از آن‌ها راحت باشد و هم از یک چاه تخلیه استفاده کنند.

آشپزخانه جزیره ای چیست

اپن جزیره ای

یخچال در جزیره آشپزخانه

یخچال زیر پیشخوان بـرای نگهداری مواد غذایی، و پذیرایی از مهمانان و افراد خانواده، ایده جالبی است.

گاز روکار در جزیره آشپزخانه

گاز روکار جزیره آشپزخانه از آن جهت خوب است کـه بـه آشپز اجازه می‌دهد، بـه جای نگاه کردن بـه دیوار، بـه تمام فضا تسلط داشته باشد. بـهتر است گاز از هر طرف ۶۰ سانتی‌متر با لبـه های کناری جزیره و حداقل ۱۵ سانتی‌متر با لبـه عقبی جزیره فاصله داشته باشد. بـرای راه‌اندازی گازهای بـرقی بـه یک مدار ۲۴۰ ولتی در زیر گاز نیاز دارید. بـرای گازهای گازی هم یک کپسول کوچک گاز کفایت می‌کند.

آشپزخانه جزیره ای چیست

قیمت جزیره آشپزخانه

انواع کانتر

خوشبختانه امروزه وجود مواد و متریال‎های مختلف باعث طراحی‎های جالبی از کانترها شده است کـه در نوع خود بسیار منحصربفرد هستند. شما در انتخاب و طراحی نوع کانتر هیچ محدودیتی ندارید و می‎توانید متناسب با سلیقه و دکوراسیون خود از انواع کانتر چوبی، استیل، سنگی، بتن، روی و یا از ترکیب آن‎ها با هم استفاده کنید. فقط در هنگام انتخاب کانتر باید طرح کلی آشپزخانه را در نظر بگیرید تا دکوراسیون هماهنگ و منسجمی بسازید. در مورد آشپزخانه‎های کلاسیک بـهتر است کـه از چوب و با کنده‎کاری‎های مخصوص استفاده کنید.

حتی امروزه کانترهای متحرک نیز طراحی شده‎اند کـه بـه راحتی در فضای آشپزخانه جابـه‌جا می‎‏شوند. در این نوع کانترها دیگر امکان جاسازی اجاق گاز و سینگ ظرفشویی وجود ندارد و فقط شما می‎توانید از آن بـه عنوان میز ناهارخوری و کابینت‎ بـرای ذخیره‎سازی ظروف در خانه استفاده کنید.

آشپزخانه جزیره ای چیست

معایب آشپزخانه جزیره ای

مدل‎های جذاب آشپزخانه جزیره‎ای

همانطور کـه گفتیم امروزه انواع مدل کانتر بـرای آشپزخانه‎ها طراحی شده است. اما لازم است کـه شما قبل از انتخاب در مورد کاربـرد کانتر در آشپزخانه‎تان فکر کنید تا راحت‎تر بتوانید طرح موردنظرتان را بیابید. چیدمان آشپزخانه تا حدود زیادی بـه اندازه و معماری فضای آشپزخانه بستگی دارد. اگر شما نیز دوست دارید کـه از سبک جزیره‎ای بـرای فضای آشپزخانه‎تان استفاده کنید، بـهتر است قبل از هر چیزی اندازه‎ی آشپزخانه را بدست آورده و پلان یا همان نقشه اولیه فضا را رسم کنید. حال با توجه بـه شکل فضا راحت‎تر می‎توانید چیدمان مناسب را پیدا کنید.

آشپزخانه جزیره ای چیست

آشپزخانه جزیره ای شیک

کلام آخر:

امیدواریم مطالب بالا بـرایتان مفید بوده باشد و شناخت بیشتری بـه شما درباره آشپزخانه جزیره ای بـه شما داده باشد. جزیره ها انواع مختلقفی دارند کـه شما باید مطابق سلیقه و بقیه دکوراسیونخود آن را انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه شما را زیبا و مدرن و متفاوت تر نشان بدهد.

3.7/5 - (3 امتیاز)