ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن :

یکی از ویتامین های مهم مورد نیاز بدن ویتامین E است که ویتامین محلول در چربی است. برای پوست و مو و جلوگیری از بیماری ها و … بسیار مفید است و خواص بسیار زیادی دارد. در این مقاله متوجه میشویم که منابع ویتامین E چیست؟ عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E چیست؟ و درباره خواص ویتامین E نیز مطالبی گفته شده است، با ما همراه باشید.

خواص ویتامین‌ E :

مصرف غذاهای حاویِ ویتامین E برای سلامتی فواید زیر را دارد:

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

نحوه مصرف ویتامین e

۱.  متعادل کردن میزان کلسترول  :

کلسترول ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن ضروری است. هنگامی که سطح کلسترول در حالت نرمال است، آنها متعادل، نرمال و سالم هستند. کلسترول هنگامی خطرناک است که اکسید شود. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده با اکسید شدن کلسترول مبارزه می‌کند. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می‌شوند، مقابله کند.

۲.  پیشگیری از پیشرفت بیماری‌ها :

رادیکال‌های آزاد با سلول‌های سالم بدن مبارزه و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. این مولکول‌ها با ازدیاد و اکسید شدن آسیب‌های جدی و شدیدی به بدن وارد می‌کنند. این مسأله می‌تواند علاوه بر بیماری‌های قلبی به سرطان هم منجر شود. ایزومرهای خاص ویتامین ای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارند.

این ایزومرها قادرند آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند، التهاب را از بین ببرند و به طور طبیعی سرعت پیر شدن سلول‌ها را کم کنند. ویتامین E می‌تواند با بیماری‌‌های زیادی مبارزه کند. مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری‌های رایج و شرایط وخیم و خاص جلوگیری می‌کند.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین e برای پوست

۳. ترمیم پوست :

ویتامین E به استحکام دیواره‌های مویرگ‌های پوستی و تقویت رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و به عنوان یک ماده‌ی مغذی طبیعی ضدِ پیری در بدن عمل می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند.

مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C، با التهابات پوستی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش مبارزه می‌کند و همچنین می‌تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما هم مؤثر باشد. از آنجا که ویتامین E بازسازی سلول‌ها را سرعت می‌بخشد، می‌تواند برای درمان زخم‌ها، آکنه و چین و چروک مورد استفاده قرار گیرد و باعث شود که پوست سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

۴. تقویت مو  :

به دلیل اینکه ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب‌های محیطی بر موها کمک می‌کند. همچنین گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد. روغن ویتامین E می‌تواند رطوبت طبیعی پوست را حفظ کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری کند. این روغن همچنین باعث می‌شود که موهای‌تان سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسند. شما می‌توانید چند قطره از روغن ویتامین E را به موهای‌تان بمالید، به ویژه هنگامی که خشک و کدر به نظر می‌آیند.

۵. متعادل کردن هورمون ها :

ویتامین E می‌تواند نقشی اساسی در متعادل کردن دستگاه غدد درون‌ریز و سیستم عصبی شما بازی کند و به طور طبیعی به تعادل هورمون‌های‌ بدن‌تان کمک کند. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS (سندرم پیش از قاعدگی)، اضافه وزن، آلرژی‌ها، عفونت دستگاه ادراری، تغییرات پوست، اضطراب و خستگی شود. با متعادل نگاه داشتن هورمون‌های‌تان، حفظ وزن مناسب برای‌تان راحت‌تر خواهد شد، دوره‌ی قاعدگی منظم‌تری خواهید داشت و احساس می‌کنید پرانرژی‌تر هستید.

۶. کمک به علائم سندروم پیش از قاعدگی  :

ویتامین E می‌تواند با تنظیم کردن تعادل هورمونی، چرخه‌ی قاعدگی را منظم کند. علاوه بر این، چنانچه دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز بعد از شروع دوره‌ی قاعدگی از قرص ویتامین E استفاده کنید، ممکن است شاهد کاهش علائمی مانند گرفتگی، ناراحتی و غم، میل به خوردن برخی از خوراکی‌ها و دیگر علائم سندرم  پیش از قاعدگی باشید.

همچنین این ویتامین می‌تواند شدت و مدت درد را کاهش دهد و خونریزی قاعدگی را کم کند. تنظیم طبیعی هورمون‌ها توسط ویتامین ای باعث می‌شود چرخه قاعدگی شما منظم نگه داشته شود.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین E را کی بخوریم

۷.  تقویت بینایی :

ویتامین E می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به «تباهی لکه‌ی زرد» که یکی از شایع‌ترین علل نابینایی است، کمک کند. به یاد داشته باشید که برای اینکه ویتامین E در مورد بینایی مؤثر باشد، باید به همراه مقدار مناسبی ویتامین C، «بتاکاروتِن» و روی مصرف شود. همچنین به نظر می‌رسد که مصرف روزانه‌ی مقدار فراوانی ویتامین E و ویتامین A، در افرادی که تحت عمل لیزر چشم قرار گرفته‌اند، به بهبود درمان و بینایی آنها کمک می‌کند.

۸.  کمک به افراد مبتلا به آلزایمر :

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت ضد التهابی توکوترینول‌ها در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. ویتامین ای همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بنابراین این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

همچنین به نظر می‌رسد مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تاثیر آن در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری‌های زوال عقل و جنون را افزایش می‌دهد.

۹. بهبود اثر درمان‌های پزشکی :

ویتامین E گاهی برای کاهش اثرات مخرب درمان‌های پزشکی مانند رادیوتراپی و دیالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این دلیل که ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند. همچنین برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته‌ی داروها که ممکن است منجر به ریزش موی ناشی از آسیب ریوی شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰. تقویت پایداری فیزیکی و قدرت عضلانی :

ویتامین E می‌تواند برای تقویت پایداری فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد. انرژی را افزایش داده و سطح استرس اکسیداتیو را در عضلات پس از ورزش کردن کاهش می‌دهد. این ویتامین همچنین قدرت عضلانی را تقویت می‌کند. ویتامین E با بهبود گردش خون، باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید. همچنین دیواره‌ی مویرگ‌‌ها را مستحکم کرده و سلول‌های بدن را تغذیه می‌کند.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین e برای زنان

منابع تامین ویتامین E :

بهترین راه برای دریافت روزانه ویتامین E، مصرف منابع غذایی آن می‌باشد. ویتامین ای در مواد غذایی زیر یافت می‌شود:

  • روغن‌های گیاهی (مانند آفتابگردان، گل رنگ، ذرت و روغن سویا)
  • آجیل (مانند بادام، بادام زمینی و فندق)
  • دانه‌ها (مانند تخمه آفتابگردان)
  • سبزیجات برگ سبز و میوه ها (مانند اسفناج و کلم بروکلی کیوی، انبه، آووکادو )
  • صیفی جات ( مانند گوجه فرنگی و کدو حلوایی و جوانه‌ی گندم)
  • همچنین می‌توان ویتامین E را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای ۴۰۰، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.

پخت و نگهداری غذا می‌تواند بخشی از ویتامین E آن را از بین ببرد. اکثر مردم ویتامین ای کافی را از غذایی که می‌خورند دریافت می‌کنند. افراد با بیماری‌های خاص مانند مشکلات کبدی، سیستیک فیبروزین و بیماری کرون، ممکن است به مقدار بیشتری از ویتامین E نیاز داشته باشند.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین ای و چاقی

نشانه های کمبود ویتامین E :

نوزادان نارس با وزن بسیار پایین هنگام تولد (کمتر از 1500 گرم) ممکن است کمبود ویتامین E داشته باشند. مکمل‌های ویتامین ای برای این نوزادان می‌تواند ریسک بعضی از عوارض را کاهش دهد، مانند عوارض چشمی اما در عین حال می‌تواند ریسک عفونت را هم افزایش دهد.

به دلیل اینکه دستگاه گوارش به چربی‌ها برای جذب ویتامین ای نیاز دارد، در افراد مبتلا به بیماری‌های سوءجذب چربی، بیشتر از افراد عادی احتمال کمبود این ویتامین وجود دارد. علائم کمبود شامل نوروپاتی محیطی، آتاکسی، میوپاتی اسکلتی، رتینوپاتی و اختلال در پاسخ سیستم ایمنی می‌باشند.

افرادی که با سطح چربی تغذیه‌شان دچار مشکل هستند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین ای قرار دارند. زیرا چربی برای جذب ویتامین E مورد نیاز است. این موضوع شامل همه‌ی افرادی می‌شود که «فیبروز سیستیک» در آنها تشخیص داده شده است، تحت جراحی «بای پس معده» (کوچک کردن معده) قرار گرفته‌اند یا افرادی که مشکلات سوءجذب، مانند «بیماری کرون»، بیماری های کبد یا نارسایی پانکراس دارند. علائم کمبود ویتامین E شامل از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال در بینایی و گفتار می‌شود.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

قرص ویتامین e برای چاقی صورت

میزان توصیه شده‌ی مصرف روزانه‌ی ویتامین E :

مقدار مجاز توصیه شده‌ی ویتامین E، شامل ویتامین Eی دریافتی شما از غذایی که می‌خورید، به همراه مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، است. مقدار دریافت روزانه بر حسب میلی‌گرم است.

کودکان:

۱ تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم روزانه
۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم روزانه
۹ تا ۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم روزانه

زنان:

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
بارداری: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم روزانه

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

منابع ویتامین e

مردان:

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

بیشینه‌ی مقدار دریافتیِ قابل تحملِ ویتامین E، بیشترین مقداری است که اکثر افراد می‌توانند به طور بی‌خطر دریافت کنند. دوزهای بالاتر ممکن است برای درمان کمبود ویتامین E استفاده شود. در نتیجه مشورت با یک پزشک پیش از مصرف بیش از حد ویتامین E مهم و ضروری است.

۱ تا ۳ سال: ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه
۴ تا ۸ سال: ۳۰۰ میلی‌گرم روزانه
۹ تا ۱۳ سال: ۶۰۰ میلی‌گرم روزانه
۱۴ تا ۱۸ سال: ۸۰۰ میلی‌گرم روزانه
۱۸ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم روزانه

به یاد داشته باشید که چون ویتامین E محلول در چربی است، مکمل‌ها در صورتی که با غذا مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند و «انجمن قلب آمریکا» دریافت آنتی‌ اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین E را با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که مقدار فراوانی میوه‌، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در آن گنجانده شده است، توصیه می‌کند. تأمین ویتامین‌ها از غذایی که می‌خورید، همواره نسبت به مصرف مکمل‌ها روش بهتری است، زیرا احتمال مصرف بیش از حد ویتامین E، در یک رژیم غذایی منظم، کمتر خواهد بود.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین ای برای درمان

عوارض جانبی مصرف بیش‌ازحد ویتامین e : 

  • بی خطر بودن مکمل‌های ویتامین E، به خصوص در دوزهای بالا نگران کننده است. افزایش خطر خون ریزی در افرادی که رقیق کننده خون مصرف می‌کنند و یا کمبود ویتامین K دارند، وجود دارد.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف منظم از مکمل‌های ویتامین ای به هر دلیلی در دوزهای بالا می‌تواند منجر به مرگ شود. اگرچه تحقیقات بیشتری نیاز است ولی توصیه می‌شود در مصرف آن احتیاط کنید.
  • بر روی ویتامین E برای جلوگیری از جای زخم و سوختگی مطالعات زیادی صورت گرفته اما استفاده از آن توصیه نشده است. بعضی از محققان به خاطر ریسک آلرژی پوستی، استفاده از این درمان را منع کرده‌اند.
  • مقادیر بالای ویتامین E همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، اسهال، درد و گرفتگی شکمی، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، خارش پوست، کبودی و خون‌ریزی شود. مصرف موضعی ویتامین E ممکن است پوست برخی افراد را آزار دهد، بنابراین ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

ویتامین E و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین e برای چیست

رابطه‌ و اثر متقابل ویتامین E با سایر مواد مغذی : 

مکمل‌های ویتامین E می‌توانند انعقاد خون را کُند کنند و هنگامی که شما داروهای کاهش لختگی خون مصرف می‌کنید، ممکن است احتمال کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهید. برخی داروهای کاهنده‌ی لختگی خون شامل «آسپرین»، «کلوپیدوگرل»، «ایبوپروفن» و «وارفارین» می‌شود. وارفارین (کُمادین) به طور ویژه برای کاهش لختگی خون استفاده می‌شود. مصرف ویتامین E به همراه وارفارین ممکن است احتمال کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهد، بنابراین حتما به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مقدار مصرف‌تان را تنظیم کنید.

داروهایی که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شوند نیز ممکن است با ویتامین E تقابل داشته باشند. هنوز مشخص نیست که مصرف ویتامین E به تنهایی کارایی برخی داروهای کاهنده‌ی کلسترول را کم می‌کند یا نه، اما به نظر می‌رسد که مصرف آن به همراه بتاکاروتِن، ویتامین C و «سِلِنیوم» روی کلسترول تأثیر می‌گذارد.

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد. منابع تامین ویتامین E را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید. همانطور که خواندید خواص بسیاری دارد که برای بدن شما نیاز است چون ویتامین E در بدن تولید نمی شود بلکه باید با مصرف منابع آن، از آن برخوردار شویم.

مطالب بیشتر :

گل های آپارتمانی سایه دوست مقاوم و زیبا

استرس اکسیداتیو چیست؟ و روش های جلوگیری از آن

4.5/5 - (14 امتیاز)