ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

فرش یکی از وسایل بزرگ خانه است که شستن مداوم آن کار دشواری است، نیاز به نگهداری درست دارد. ممکن است شما هم همانند خیلی از افراد گرفتار پاک کردن لکه فرش شده باشید و ندونید برای پاک کردن هر لکه به چ موادی احتیاج دارید ما در این مقاله روش پاک کردن لکه های مختلف را برای شما گردآوری کرده ایم که با رعایت این روش ها می توانید به جنگ با لکه ها بروید.

 

وسايل سنگين روي فرش

اگر اشياي سنگين ماننـد پايه هاي مبل و ميز را بـراي مدت طولاني روي فرش گذاشته ايـد و جاي آن ها روي فرش گود شده است نگران نباشيـد اين مشکل را مي توانيـد با بخار آب حل کنيـد؛ محل مورد نظر را کمي خيس کنيـد و پارچه اي مرطوب روي آن قرار دهيـد و آن را به آرامي با اتو نسبتا داغ فشار دهيـد تا پرزها به حالت اوليه بـرگردنـد. روش ديگر استفاده از يخ است؛ در چاله هاي ايجاد شده در فرش مي توانيـد يک قطعه يخ بگذاريـد وصبـر کنيـد تا مدت يک ساعت به همين حال بمانـد تا پرزهاي خوابيـده فرش دوباره به حالت طبيعي باز گردد .

 

لکه شربت روي فرش

اگر شربت روي فرش ريخت، ابتدا با قاشق شربت ها را جمع کنيـد. سپس يک اسفنج را خيس کرده و به محل مورد نظر بکشيـد. اين کار را مي توانيـد چنـد بار تکرار کنيـد. اگر با اين کار لکه شربت کاملا از بين نرفت، محلولي از سرکه و الکل به نسبت مساوي تهيه کنيـد و روي لکه بکشيـد تا کاملا تميز شود در نهايت با اسفنج مرطوب دوباره جاي لکه را پاک کنيـد.

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

خلاص شدن از دست آدامس

پاک کردن آدامس از روي فرش

چنـد تکه يخ روي آدامس بگذاريـد تا سفت شود آن تکه سفت شده را بـرداريـد و دوباره تکه يخ را روي آدامس بگذاريـد. اين کار را ادامه دهيـد تا تمام آدامس چسبيـده، کنـده شود.

 

لکه خون

بخشهايي که لکه خون وجود دارد حالا از قبل بوده و يا تازه ريخته است، مقداري کم آب سرد داخل يک کاسه بـريزيـد. با مقداري پنبه گلوله شده بزنيـد داخل آب و بچکانيـد روي لکه خون وبا صابون روي لکه بکشيـد طوريکه زياد پخش نشود . زمانيکه لکه خيس شد با يک قاشق، خون را بـرداريـد، دوباره به پنبه آب بزنيـد و ماننـد اول با قاشق بـرداريـد. اينکار را چنـد بار ادامه بدهيـد با صبـر و حوصله موفق خواهيـد شد تمام لکه هاي خون را بـر طرف کنيـد، سعي کنيـد زياد آب به اطراف لکه هاي خون نريزيـد که باعث شود خود فرش رنگ قاطي کنـد يادآوري ميکنيم که فقط با آب سرد انجام شود.

 

 لکه ميوه و آب ميوه روي فرش

بـراي از بين بـردن لکه ميوه يا آبميوه به اين روش عمل کنيـد: ابتدا ميوه يا آبميوه را با قاشق جمع کنيـد سپس اسفنج را در آب سرد فرو بـرده و به محل لکه بکشيـد. اگر پاک نشد با مقدار مساوي الکل و آب به محل لکه بکشيـد. پس از آن با شامپو فرش آن بخش را تميز کنيـد.

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

 لکه قهوه روي فرش

ابتدا اضافي قهوه را از روي فرش جمع کنيـد و بعد اسفنج را در آب و صابون فرو بـرده و به محل لکه بماليـد. چنـد بار اين کار را تکرار کنيـد. اگر لکه پاک نشد مي توانيـد يک قاشق الک و يک قاشق سرکه را با هم مخلوط کنيـد و روي لکه بماليـد و بعد از لکه زدايي کاملا آن بخش فرش را آبکشي کنيـد.

 

لکه چاي و شير روي فرش

ابتدا اضافي چاي را از روي فرش با قاشق جمع کنيـد سپس اسفنج را که در آب و پودر لباسشويي زده ايـد روي لکه بکشيـد. بعد اسفنج ديگري را در آب نيم گرم زده و به محل لکه بکشيـد و بعد هم با دستمال خشک آن بخش فرش را کاملا خشک کنيـد.

 

لکه نوشابه روي فرش

مي توانيـد روي لکه تازه کمي نمک بپاشيـد و چنـد دقيقه صبـر کنيـد. بعد اسفنج خيس را روي لکه بکشيـد و سپس با آب گرم به وسيله اسفنج آبکشي کنيـد.

 

لکه‌هاي سس سالاد و آب گوشت

بدون آن که به آنها دست بزنيـد تا پخش تر شونـد به روش استفاده از آب و سرکه سفيـد و مايع تميز کننـده اکتفا کنيـد و سپس آن را تميز کنيـد و آب بکشيـد.اگر غذاي چربي دار و رنگين ماننـد آب مرغ بـر روي فرش ريخت، بلافاصله يک کاسه ماست بـر روي آن بـريزيـد، بگذاريـد چنـد دقيقه بمانـد و سپس همزمان با بـرداشتن ماست، لکه‌بـرداري را انجام دهيـد.

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

پاك كردن رنگ از روي فرش

 لکه ادويه از فرش

بـراي پاک کردن لکه ادويه از کمي آب‌ليمو و آب استفاده کنيـد و سپس با دستمال خشک روي آن بکشيـد.

 

 لکه کاکائو، چسب و بستني از فرش

بـراي رفع لکّه کاکائو، چسب و بستني، ابتدا به آرامي اطراف محل مورد نظر را جمع کنيـد تا لکّه بيشتر پخش نشود. سپس يک قاشق چايخوري مايع ظرفشويي را در يک فنجان آب حل کنيـد و اين محلول را با پنبه يا دستمالي نرم و تميز روي محل قرار دهيـد و بدون اينکه محل لکه را بماليـد، به آرامي آن را تميز کنيـد. چنانچه چنـد بار اين عمل را تکرار کنيـد، اثر ماده ريخته شده به طور کامل از بين مي‌رود.

 

 لکه واکس از روي فرش

اگر مقداري واکس روي فرش يا موکت ريخت،ابتدا با احتياط واکس را از روي فرش بـرداريـد،سپس جاي لک را مرطوب کنيـد ولي دستمال روي آن نکشيـد ، کمي الکل سفيـد روي آن بـريزيـد .سپس با شامپوي مخصوص فرش محل را بشوييـد.

 

 لکه ادرار حيوانات خانگي از روي فرش‌

پارچه‌ي سفيـد را با شوينـده خيس کنيـد و چنـد ثانيه روي لکه فشار دهيـد. ۱۵ دقيقه صبـر کنيـد، سپس با پارچه محل را خشک کنيـد.  پارچه‌اي را با سرکه خيس کنيـد و چنـد ثانيه روي لکه فشار دهيـد. سپس ۱۵ دقيقه صبـر کنيـد. يک ساعت صبـر کنيـد تا فرش کاملا خشک شود. اگر لکه کم‌رنگ‌تر شد، دوباره مراحل را تکرار کنيـد.

ازبین بردن لکه فرش با آسان ترین روش ها

پاك كردن لكه قدیمی چاي از روي فرش

مواردی که بايـد در نگهداري از فرش در نظر بگيريـد

  •   از گذاردن مستقيم نوک تيز پايه صنـدلي، مبل و يا ميز بـر روي فرش خودداري کنيـد._از گذاردن گلدان و يا درختچه بـر روي فرش يا کنار آن خودداري کنيـد. اغلب پوسيـدگي فرشها ناشي از آبهاي اضافي پاي گلدان ها مي باشد.
  • از تابش نور مستقيم آفتاب بـر روي فرش جلوگيري کنيـد.
  • چنانچه فرش در محل هاي دربسته و متروک قرار دارد لازم است هر يک ماه يکبار درب ها باز و فرش ها هوا داده شده و از نظر رطوبت يا بيـد خوردگي مورد توجه قرار گيرد.
  • استفاده از صنـدلي هاي چرخ دار بـر روي فرش باعث فرسايش آن مي شود.
  • بـراي يکنواخت مانـدن سطوح فرش بهتر است هر شش ماه يک بار فرش سروته شود.
  • شستشوي فرش با مواد پاک کننـده داراي خاصيت اسيـدي ماننـد کلروهيـدروسولفيتها باعث کم دوامي و از بين رفتن تارهاي فرش مي شود. بهترين شوينـده بـراي فرش صابونهاي کم اسيـد مي باشنـد.
  • هنگام جارو زدن گهگاهي مسير را عوض نمائيـد يعني از جهات مختلف جارو بزنيـد تا پرز و بافت فرش حالت خود را از دست نـدهد و از پرز شدن زيادي بکاهيـد.

 

تهيه شامپو فرش خانگي 

اگر شامپو فرش در دسترس نـداريـد 2 قاشق چايخوري نمک + 1 قاشق چايخوري مايع ظرفشويي را در يک ليتر آب حل کنيـد و آن را خوب هم بزنيـد تا کف کنـد سپس از کف بـراي تميز کردن فرش استفاده کنيـد.

 

کلام آخر

دیگر نیازی نیست زمانیکه ماده ای روی فرش ریخت و فرش را لکه کرد نگران باشید که لکه آن پاک می شود یا خیر؟ با استفاده از روش های بالا به راحتی میتوانید بیشتر لکه ها را پاک کنید مانند لکه جوهر خودکار،لکه سس یا لکه قهوه .

 

مطالب بیشتر:

ساده ترین روش های تمیز کردن لکه های دیوار

5/5 - (1 امتیاز)