راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

دیدن مورچه در منزل اتفاقی است که اکثرا با آن مواجه می شوند. معمولا مورچه ها به صورت کلونی زندگی می کنند، اگر یک مورچه تنها دیدید، بدانید کلونی اش در همان حوالی ها است. در این مطلب راهکارهایی برای از بین بردن مورچه ها برای شما عزیزان آماده شده است، با ما همراه باشید.

پیدا کردن و از بین بـردن مورچه ها در چند گام

اگر می‌خواهید بـرای همیشه از شر مورچه‌ها خلاص شوید، ابتدا باید مراحل زیر را یکی‌یکی دنبال کنید:

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

چگونه لانه مورچه را پیدا کنیم

دربارهٔ کلونی مورچه‌ها و ملکـه‌شان بدانید

بـرای حل مسئلهٔ مورچه در منزل، ابتدا باید آن‌هایی کـه نمی‌بینید، از بین ببـرید تا بعد، از شر آن‌هایی کـه جلویتان رژه می‌روند خلاص شوید! شاید این حرفم عجیب بـه نظرتان بـرسد، اما حقیقت دارد. منظورم این است کـه ملکـهٔ مورچه‌ها، همانی کـه تخم‌گذاری می‌کند، هرگز لانه را ترک نمی‌کند کـه شما بخواهید او را ببینید. او فقط داخل لانه می‌ماند، از غذایی کـه مورچه‌های کارگر، همان‌هایی کـه شما می‌بینید، بـرایش می‌آورند تغذیه می‌کند و بـه تولیدمثل مورچه ادامه می‌دهد. پس شما هرقدر هم مورچه‌هایی را کـه می‌بینید از بین ببـرید، ملکـه همچنان بـه تولیدمثل خود ادامه می‌دهد و مورچه‌های جدید، جای قدیمی‌ها را می‌گیرند و فرقی بـه حال شما نمی‌کند!

رژهٔ مورچه‌ها را تماشا کنید

شاید فکر کنید شوخی می‌کنم، اما قدم اول در کنترل مورچه‌ها، تماشای آن‌هایی است کـه جلویتان رژه می‌روند. در واقع باید بفهمید آن‌ها از کجا می‌آیند و بـه کجا می‌روند. مورچه دنبال غذا می‌گردد و همین کـه آن را پیدا می‌کند، بـه لانه می‌بـرد. اما بویی هم از خودش بـه جا می‌گذارد. این‌طوری بـرای بقیهٔ مورچه‌های کارگر هم ردی می‌گذارد تا بتوانند غذا جمع کنند و بـه لانه ببـرند.

روی مورچه‌ها سریع اسپری نکنید

مورچه‌هایی کـه شما می‌بینید، مورچه‌های کارگر هستند. کار آن‌ها یافتن غذا و بـردن آن بـه لانه بـرای تغذیهٔ ملکـه و نوزادانی است کـه نسل بعدی مورچه‌های کارگر خواهند بود. یعنی این مورچه‌های کارگر، مسیر کلونی را بـه شما نشان می‌دهند. اگر روی این مورچه‌ها اسپری کنید و آن‌ها را از بین ببـرید، کلونی، کارگرهای دیگری می‌فرستد و دست شما هرگز بـه ملکـه نمی‌رسد. پس چه باید کرد؟

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

از بین بردن مورچه

طعمه قرار دهید

بـه‌جای کشتن مورچه‌های کارگر، از آن‌ها استفاده کنید. در مسیری کـه شناسایی کرده‌اید طعمهٔ مورچه‌کش سمی قرار دهید. مورچه‌های کارگر طعمه را خواهند یافت و آن را بـرای ملکـه بـه لانه خواهند بـرد. ملکـه طعمهٔ سمی را می‌خورد، کم‌کم کشته می‌شود و نسل‌های بعدی مورچه‌ها هم از بین خواهند رفت. بعد هم شما می‌مانید و آن چند مورچهٔ کارگری کـه خیلی زود از بین خواهند رفت.

بـرای تمیز کردن عجله نکنید

تمیز کردن زمین از سایر منابع غذایی مورچه‌ها خوب است، اما نباید مسیر بوی مورچه‌ها را بـه‌سرعت از بین ببـرید. این مسیر مورچه‌های کارگر را بـه‌سمت طعمه هدایت می‌کند. پس فعلا زمین را تمیز نکنید و قرار دهید مورچه‌ها سر صبـر در تله‌ای کـه بـرایشان گذاشتید گرفتار شوند. بـه شما خواهم گفت چه موقع باید تمیزکاری کنید.

صبـر داشته باشید

مورچه‌ها طعمهٔ سمی را بـه لانه می‌بـرند، اما از بین رفتن کلونی چند روز، و اگر کلونی خیلی بزرگ باشد، چند هفته زمان می‌بـرد. بعضی از انواع مورچه‌ها و کلونی‌ها هم هستند کـه چندین ملکـه دارند! تازه اگر طعمهٔ سمی تمام شد، باید آن را تجدید هم بکنید. پس بـرای از بین بـردن کلونی مورچه‌ها، باید صبـر داشته باشید.

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

فواید مورچه در خانه

زمان مناسب اسپری را بدانید

بعد از کشته‌شدن ملکـه و از بین رفتن لانه، موقع آن است کـه روی مورچه‌های کارگر اسپری کنید! اگر رژهٔ مورچه‌ها شما را بـه خارج از منزل، بـه لانه‌ای زیرِ زمین هدایت کردند، می‌توانید آنجا را هم اسپری کنید. اسپری کردن لانهٔ مورچه‌ها با اسپری حشره‌کش درست‌وحسابی، بسیار مؤثر است. در ادامهٔ این مقاله، موادی را معرفی می‌کنیم کـه در خیلی از خانه‌ها هستند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها اسپری‌های مؤثر و قدرتمندی در منزل تهیه کنید.

تمیز کردن منزل

تمیزی، بـرای جلوگیری و کنترل هرگونه آفتی مهم است. مورچه‌ها هم مثل هر موجود زندهٔ دیگری، بـرای زندگی بـه آب، غذا و سرپناه نیاز دارند. مورچه‌ها سرپناه کلونی خود را بـرای یافتن غذا و آب ترک می‌کنند. این جست‌وجو را بـرایشان آسان نکنید! درِ ظرف غذا را ببندید، زمین را جارو بکشید و همهٔ سطوح خانه را تمیز کنید.

دیگر بـه مورچه‌ها راه ندهید

مورچه‌ها موجودات کوچکی هستند و می‌توانند از ترک‌ها و شکاف‌های ریز هم وارد خانه و ساختمان شوند. بـرای اینکـه جلوی آن‌ها را بگیرید، دور پنجره‌ها و درها را درزگیری کرده و ورودی همهٔ کابل‌ها، لوله‌ها و سیم‌ها را مسدود کنید. خلاصه راه را بـرای ورود مورچه‌ها باز نگذارید. همین‌طور کـه کلونی‌های فعلی را از بین می‌بـرید، فکری هم بـرای جلوگیری از تشکیل کلونی‌های بعدی بکنید.

راهکار هایی بـرای از بین بـردن مورچه ها

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

دستگاه از بین بردن مورچه

 چسب نواری

با استفاده از چسب نواری، دور آن ظرفی کـه مورچه‌ها را بـه‌خود جلب می‌کند خاکریز درست کنید! چسب نواری را درحالی‌کـه طرف چسبناکش رو بـه بالاست، دور ظرف جاگذاری کنید. این چسب‌های نواری کاغذی نه فقط بـرای از بین بـردن مورچه‌ها، بلکـه بـرای خیلی دیگری از نکته‌های خانه‌داری هم کاربـرد دارند.

گچ

دور نقطه‌های ورودی خانه را با گچ خط بکشید. کلسیم کربنات (Calcium Carbonate) موجود در گچ، مورچه‌ها را دفع می‌کند. پاشیدن پودر گچ دوروبـر گیاهان باغچه هم مورچه‌ها و حلزون‌ها را دفع می‌کند.

 آرد

دنبال راهی هستید کـه بدون استفاده از حشره‌کش‌های خطرناک از شر مورچه‌ها خلاص شوید؟ هرجا کـه مورچه‌ها را در حال رژه رفتن و ورود بـه خانه دیدید، مقداری آرد آنجا بپاشید. مورچه‌ها معمولا از این خط آردی رد نمی‌شوند.

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

از بین بردن مورچه در گلدان

 لیموترش

همیشه هم بـرای نابود کردن مورچه‌های آشپزخانه، بـه حشره‌کش‌ها یا تله‌های مورچه نیاز ندارید. بـه‌جای آن‌ها می‌توانید از لیموترش استفاده کنید! لیموترش قوی‌تر از آن چیزی است کـه تصورش را می‌کنید. بـرای اینکـه با لیموترش از شر مورچه‌ها خلاص شوید، این مراحل را دنبال کنید: اول کمی آب لیموترش روی چهارچوب درها و لبـهٔ پنجره‌ها بپاشید. بعد هم آب‌لیمو را در هر سوراخ یا درزی کـه مورچه‌ها از آن وارد می‌شوند بـریزید. در نهایت، تکـه‌های کوچکی از پوست لیموترش را در اطراف ورودی خانه قرار دهید. این‌طوری مورچه‌ها متوجه می‌شوند کـه از آمدشان چندان خوشحال نیستید! لیموترش بـرای از بین بـردن سوسک و کک هم مفید است. آب ۴ لیموترش همراه پوست را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید و زمین را با آن بشویید. خواهید دید کـه کک‌ها و سوسک‌ها فرار می‌کنند، چون آن‌ها از این بو متنفرند!

 پرتقال

با پرتقال می‌توانید از شر مورچه‌ها در باغچه، پاسیو و پِیِ خانه خلاص شوید. چند عدد پوست پرتقال را با یک فنجان آب گرم داخل مخلوط‌کن بـریزید و پوره کنید. این مخلوط را روی چهارچوب درها بـریزید تا مورچه‌ها وارد نشوند.

 فلفل

مورچه‌هایی کـه بـه آشپزخانه‌تان حمله کرده‌اند بـه‌دنبال شکر هستند؛ بـه‌جا شکر بـه آن‌ها فلفل بدهید. اگر فلفل را در نقطه‌هایی کـه مورچه‌ها در جست‌وجو هستند بپاشید، متوجه می‌شوند کـه شکری در کار نیست. اگر متوجه شدید کلونی مورچه‌ها خیلی بـه شما نزدیک است و بـه‌راحتی بـه آشپزخانه‌تان دسترسی دارند، فلفل بـرای خلاصی از شرشان عالی است. فلفل را درون سوراخ لانهٔ مورچه‌ها بـریزید و تمام!

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

ریشه کندن مورچه از خانه

ظرف‌های پلاستیکی

اگر مورچه‌ها دوروبـر قندان و شیشهٔ مربا و این‌ها رژه می‌روند، می‌توانید ظرف پلاستیکی کوتاهی مثل زیرگلدانی را پر آب کنید و قندان را درون آن قرار دهید. مورچه‌ها دیگر نمی‌توانند مسیر دسترسی بـه قندان را شنا کنند!

 نمک

اگر مورچه‌ها باز هم راهی بـه درون منزل‌تان پیدا کردند، در مسیرشان، یا اطراف چهارچوب در نمک بپاشید. مورچه‌ها معمولا جرأت رد شدن از چنین مانعی را ندارند.

 ادویه

شکر و بـرخی ادویه‌ها می‌توانند طعمهٔ مورچه‌ها باشند. اگر می‌خواهید این مواد غذایی را از دست مورچه‌ها در امان نگه دارید، یک بـرگ بو (Bay Leaf) درون هر ظرفی قرار بدهید. اگر فکر می‌کنید شکر یا ادویه بوی آن را می‌گیرند، بـرگ بو را داخل در ظرف بچسبانید. این ترفند بـرای داخل کابینت‌ها هم جواب می‌دهد. کیسه‌های حاوی مریم‌گلی، بـرگ بو، چوب دارچین یا گل‌میخک، هم عطر خوبی بـه کابینت‌ها می‌دهند و هم مورچه‌ها را دور می‌کنند.

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

از بین بردن مورچه های خیلی ریز

پودر طلق

اگر بـه‌دنبال دافع ارگانیک و مؤثری بـرای مورچه‌ها هستید، پودر طلق (Talcum Powder) را دور پی ساختمان و ورودی‌هایی مثل درها و پنجره‌ها بـریزید. مواد ارگانیک و مؤثر دیگری هم بـرای دفع حشرات داریم؛ از جمله کرم تارتار (Tartar)، بوره (Borax)، پودر گوگرد و روغن گل‌میخک. می‌توانید نعناع هم دوروبـر پی ساختمان قرار دهید.

سرکـه

آب و سرکـهٔ سفید را بـه‌اندازهٔ مساوی در بطری اسپری بـریزید. آن را روی لانهٔ مورچه‌ها و جاهایی کـه مورچه‌ها را در حال رژه می‌بینید اسپری کنید. مورچه‌ها از بوی سرکـه متنفرند. طولی نمی‌کشد کـه بـه مکان دیگری نقل مکان می‌کنند کـه بوی بـهتری بدهد. از این اسپری سرکـه در مسافرت و پیک‌نیک و بـرای دور نگه‌داشتن مورچه‌ها از محل بازی کودکان هم می‌توانید استفاده کنید. اگر لانه‌های مورچهٔ فراوانی در حیاط و دوروبـر خانه می‌بینید، سرکـهٔ غلیظ را بدون مخلوط کردن آب روی آن‌ها اسپری کنید تا سریع‌تر آنجا را ترک کنند.

جلوگیری از آمدن مورچه‌ها

اگر با ورود مکرر مورچه بـه خانه مواجه هستید ، باید جذابیت خانه خود را بـرای مورچه‌ها کم کنید . تمیز کردن و از بین بـردن باقی‌مانده مواد غذایی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در داشتن خانه‌ای بدون مورچه است .

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

مورچه کش طبیعی

_ مواد غذایی را ظروف دردار نگه‌دارید . این کار بـه تازه نگه‌داشتن مواد غذایی نیز کمک می‌کند . همچنین این کار باعث گیر انداختن و جلوگیری از پخش شدن حشراتی کـه در مواد غذایی تخم‌ریزی و تکثیر می‌کنند می‌شود . بـه‌صورت کلی ، نگهداری مواد غذایی درون ظروف دربسته ایده خوبی است .

_ تمامی سطوح را مرتباً تمیز کنید . میز و تمامی سطوح را بـه‌صورت مرتب بـه‌وسیله محلول سرکـه یا مایع سفیدکننده رقیق‌شده تمیز کنید .

_ خانه را مرتباً تمیز کنید . بـه‌صورت مرتب خانه را گردگیری و جاروبـرقی بکشید تا همیشه تمیز باشد . تمیز بودن خانه و نبودن منبع غذایی باعث جلوگیری از آمدن مورچه‌ها خواهد شد .

_ سینک ظرفشویی را تمیز نگه‌دارید . از رها کردن ظروف کثیف و آب داخل سینک خودداری کنید تا آب و غذای موردنیاز مورچه‌ها را فراهم نکنید . تمامی آشغال‌های داخل سینک را نیز سریعاً داخل آشغالی بـریزید .

_ ظرف غذای بزرگ‌تری بـرای حیوان خانگی خود تهیه کنید . مقداری آب بـه ظرف غذای بزرگ اضافه کنید ، بودن فضای خالی مثل خندق ، دسترسی بـه غذا را بـرای مورچه‌ها دشوار می‌کند .

راهکارهای از بین بردن مورچه ها در منزل

از بین بردن مورچه بالدار در منزل

کلام آخر:

امید کـه با انجگام دادن مراحلی کـه در بالا ذکر شده، بتوانید از شر مورچه ها در منزلتان خلاص شوید. روش های کم خطر بـر سلامتی شما هم تاثیر می گذارد. با دانستن این نکات بـه راحتی می توانید این حشرات را از بین ببـرید.

5/5 - (1 امتیاز)