راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

مـیرزا قاسمی یکی از غذاهای خوشمزه شمـالی اسـت کـه به ذائقه بسیاری از افراد مـی نشینـد و بسیار دوسـت دارنـد. امـا طعمـی کـه تو گیلان مـیخوریـد بسیار خاص هسـت و در خاطره باقی مـی مـانـد. بعضی ها این غذا را با برنج سرو مـی کننـد و بعضی دیگر با نان. در این مقاله طرز تـهیه مـیرزا قاسمی بصورت اصیل و مجلسی برای شمـا آمـاده شـده اسـت، با مـا همـراه باشیـد.

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

طرز تهیه مـیرزا قاسمی گیلانی

مواد لازم برای مـیرزا قاسمی :

بادمجان شیرین و قلمـی  4 عـدد
سیر تـازه  7 حبه
گوجه فرنگی تـازه و رنـده شـده  5عـدد متوسط
رب گوجه فرنگی  1/2قاشق غذاخوری
لیـمو ترش  1عـدد
تخم مـرغ  4 عـدد
نمک و فلفل  به مـیزان لازم
زرد چوبه  1 قاشق چای خوری پر

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

طرز تهیه مـیرزا قاسمی

طرز تـهیه مـیرزا قاسمی :

  1. ابتدا بادمجان ها را کباب کنیـد ( تـا زمـانی کـه پوسـت بادمجان ها ذغال نشـود مـی بایسـت روی آتش بمـانـد و اگر یک سیخ چوبـی به بادمجان ها بزنیـم به راحتی داخل بادمجان فرو رود) بعـد از این عمل بادمجان ها را کنار گذاشتـه تـا سرد شـونـد.
  2. گوجه را رنـده کـرده و سیر را سـاطوری کنیـد ؛ سپس 1 اسـتکان روغن زیتون داخل تـابه بریزیـد و تـا حدی کـه روغن زیاد داغ نشـود تـابه را روی شعله بگذاریـد بمـانـد ؛ سپس سیر سـاطوری و زردچوبه را به روغن اضـافه کنیـد و 10 ثانیه با شعله متوسط تفت بدهیـد.
  3. بلافاصله بادمجان ها را کـه پوسـت کنـده و سـاطوری شـده انـد را به مواد اضـافه کنیـد. سپس 1 دقیقه تفت بدهیـد و بعـد از آن پوره گوجه را به مواد اضـافه کنیـد و درب تـابه را گذاشتـه و شعله اجاق را کمـی پایین بـیاوریـد و اجازه بدهیـد تـا آب مواد کشیـده شـود.
  4. سپس آب لیـمو و رب را اضـافه کنیـد و 1 دقیقه تفت دهیـد و در آخر نمک و فلفل را اضـافه کنیـد.
  5. حال نوبت تخم مـرغ ها اسـت کـه البتـه توجه کنیـد تخم مـرغ ها را روی مواد شکسـتـه و بدون این کـه هم بزنیـد درب تـابه را گذاشتـه و شعله کم کنیـد تـا تخم مـرغ ها نیز بسـتـه شـود .
  6. بعـد از پختن کامل تخم مـرغ ها ؛ آنها را تکـه تکـه کنیـد و مـیرزا قاسمی را هم بزنیـد.

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

طرز تهیه مـیرزا قاسمی با گوجه

طرز تـهیه مـیرزا قاسمی مجلسی :

ابتدا روی بادمجان ها با چنگال چنـد سوراخ کنیـد تـا در زمـان کبابـی کـردن مغز پخت بشـود. بعـد بادمجان ها روی زغال یا شعله گاز روی شعله پخش کن کباب کنیـد. برای کباب کـردن بادمجان ها از فر نیز مـی توانیـد اسـتفاده کنیـد . بعـد از کباب شـدن بادمجان ها زیر آب سرد پوسـت بادمجان را جدا کنیـد و سپس سـاطوری کنیـد.

در مـرحله بعـد گوجه ها را کبابـی کنیـد بعـد از کباب شـدن پوسـت گوجه را جدا کنیـد و سـاطوری کنیـد .

در مـاهیتـابه روغن بریزیـد و سیر را به همـراه زردچوبه و فلفل تفت بدهیـد و کنار بگذاریـد در همـان ظرف گوجه را بریزیـد و اجازه بدهیـد کـه خوب آب گوجه کشیـده شـود. سپس بادمجان را به همـراه گردو خورد شـده و ادویه و نمک به ظرف اضـافه مـی کنیـم و خوب تفت مـی دهیـم تـا به اصطلاح روغن بـینـدازد. در آخرین مـرحله سیرهای سرخ شـده را 2 حبه سیر خام رنـده شـده و یک قاشق روب مواد اضـافه مـی کنیـم و خوب سرخ مـی کنیـم.

به مدت 10 دقیقه درب ظرف را مـی گذاریـم تـا غذا خوب جابـیفتد و در آخر تخم مـرغ ها رو اضـافه مـی کنیـم. بعـد از بسـتـه شـدن تخم مـرغ ها هم مـی زنیـم برای تزیین مـیرزا قاسمی مجلسی چنـد تخم مـرغ را در یک مـاهیتـابه جدا بزنیـد و به صورت کامل روی ظرف قرار بدهیـد.

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

طرز تهیه مـیرزا قاسمی با گردو

ترفنـد های مـیرزا قاسمی :

  • برای تـهیه مـیرزا قاسمی از بادمجان های کشیـده و براق و قلمـی اسـتفاده کنیـد.
  • برای خوشمزه تر شـدن مـیرزا قاسمی مـی توانیـد گوجه فرنگی ها را نیز کباب کنیـد.
  • معمولا در تـهیه غذا مجالس ابتدا گوجه فرنگی ها را در آب جوش ریختـه و پوسـت آنها را مـیگیریـم و سپس خرد مـی کنیـم.
  • برای تـهیه مـیرزا قاسمی در افزودن روغن دسـت و دلباز باشیـد.
  • برای لذیـد و مجلسی تر شـدن این مـیرزاقاسمی جذاب مـی توانیـد کـره را جایگزین روغن کنیـد و از طعم بـی نظیر آن اسـتفاده کنیـد.
  • در برخی شهـرها برای تزیین مـیرزا قاسمی از مغز گردو هم اسـتفاده مـی شـود ، در صورت تمـایل مـی توانیـد برای تزیین و مجلسی تر کـردن مـیرزا قاسمی خود پس از آنکـه آنرا در ظرف مورد نظرتـان کشیـدیـد با چنـد عـدد مغز گردو آنرا تزیین کنیـد.

راز خوشمزه شدن میرزا قاسمی

طرز تهیه مـیرزا قاسمی کبابی

  • شایـد برای شمـا هم پیش آمده باشـد کـه در زمـان سرو متوجه شـویـد طعم غذا تلخ اسـت. دلیل تلخ شـدن مـیرزا قاسمی اسـتفاده از بادمجان هایی اسـت کـه دارای تخم هسـتنـد. اگر بادمجانی کـه اسـتفاده مـی کنیـد دارای تخم هسـت، حتمـا بعـد از کباب کـردن تخم های آنرا جدا کـرده و دور بریزیـد تـا طعم مـیرزا قاسمی تلخ نشـود.
  • رسـتوران های شمـالی برای کباب بادمجان از منقل ذغال اسـتفاده مـی کننـد پس اگر مـی خواهیـد مـیرزا قاسمی شمـا طعم دودی داشتـه باشـد حتمـا بادمجان ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز کباب کنیـد.
  • بعضی از افراد از طعم و مزه سیر خوششان نمـی آیـد و از پیاز اسـتفاده مـی کننـد ولی طعم این غذا با سیر خوشمزه شـده اسـت.
  • این غذا را مـی توانیـد در ظرف های سرو کوچک به عنوان نوعی فینگر فود در مـراسم و مـیهمـانی ها اسـتفاده کنیـد.
  • اگر امکان تـهیه کـردن بادمجان کبابـی را نـداشتیـد مـی توانیـد از بادمجان پختـه شـده ( آب پز یا سرخ شـده ) اسـتفاده کنیـد.

کلام آخر :

امـیـدواریـم با دسـتورات بالا مـیرزا قاسمی خوشمزه ای را آمـاده کنیـد و از خوردن طعم بـی نظیر و خاص آن نهایت لذت را ببریـد. توجه داشتـه باشیـد کـه بعضی از افراد به بادمجان حسـاسیت دارنـد و قبل از تـهیه کـردن از دیگران سوال کنیـد تـا با مشکل مواجه نشـویـد.

مطالب بـیشتر :

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

این مطلب چقدر مفید بود ؟