درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتیدرمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

زمان قاعدگی در ناحیه شکم، رانها و کمر احساس درد داشتن طبیعی است. اما در زنان زیادی که در زمان پریود دچار درد های بسیار شدید می شوند به نحوی که در فعالیت های معمولی هم ناتوان هستند. در این مقاله به برخی از درمان های گیاهی و خانگی اشاره شده است. با ما همراه باشید

دلایل درد دوران قاعدگی

هنگام پریود، ماهیچه‌های شکم دیوارهٔ رحم را با نوسانات انقباضی تخریب مـي‌کننـد. گاهی اوقات این انقباض‌ها موجب احساس درد در زنان مـي‌شود. حتی بعضی از زنان و دختران در این زمان به تهوع، اسـتفراغ، سردرد یا اسهال هم مبتلا مـي‌شونـد.پزشکان هنوز دقیقا نمـي‌داننـد چرا بعضی از زن‌ها قاعدگی دردناک دارنـد اما زنان دیگر این‌طور نیسـتنـد؛ اما بعضی عوامل مـي‌تواننـد به شدت این دردها اضافه کننـد:

  • خون‌ریزی شدید؛
  • اولین بار بچه‌دار شدن؛
  • کمتر از20 سال داشتن یا در آغاز قاعدگی بودن.
  • تولید بيش از حد هورمون پروسـتاگلانـدین یا به آن حساسیت داشتن (این هورمون روی رحم اثر مـي‌گذارد).
  •  رشد ناهنجار بافت رحم و اسـتفاده از قرص های ضد بارداری.

درمان ها :

هر یک از روش‌های فوق مـي‌تواننـد دردهای قاعدگی را درمان کند

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

آب خوردن برای درد پریود

نوشیدن آب بيشتر

قاعدگی دردناک یا دیسمنورهٔ اولیه بخش عذاب‌آور زنـدگی زیادی از زن‌هاسـت که ماهی یک بار به‌سراغ‌شان مـي‌آید. نوشیدن آب بيشتر مـي‌توانـد در رفع نفخ مؤثر باشد. نفخ معمولا علائم درد را شدیدتر مـي‌کنـد. نوشیدن 6تا 8 لیوان آب در روز، به‌ویژه در روزهای پریودتان را به عادت تبدیل کنید. کمـي نعناع یا لیمو ترش به لیوان آب‌تان اضافه کنید تا طعم مطبوع‌تری پیدا کنـد. دوران قاعدگی نمک مصرف نکنید؛ زیرا نمک آب بدن را مـي‌کِشد و موجب نفخ مـي‌شود. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی که باعث خشکی بدن مـي‌شونـد هم اجتناب کنید. بعضی از زن‌ها هنگام دردهای قاعدگی دچار اسهال یا اسـتفراغ هم مـي‌شونـد که باید با نوشیدن آب بيشتر، آب ازدسـت‌رفته را جبران کننـد.

 راهکارهایی برای نوشیدن آب بيشتر

اگر آب ساده و معمولی را دوسـت نـدارید، مایعات بسیار دیگری وجود دارد که مـي توانید آنها را جایگزین کنید. صبح که از خواب بيدار مـي‌شوید، یک لیوان آب‌مـيوه بنوشید. چای بابونه یا زنجبيل هم نوشیدنی‌های خوبي هسـتنـد. یک پارچ پر از آب خیار، نعناع یا آب لیموترش آماده کنید و در طول روز بنوشید. مصرف یک فنجان سوپ کم‌سدیم مـي‌توانـد آب بدن‌تان را زیاد کنـد. هیدراته نگه‌داشتن بدن فقط برای درد‌های قاعدگی خوب نیسـت، برای سلامت کلی بدن‌تان هم سودمنـد اسـت.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتیرژیم برای درمان درد شدید قاعدگی

رژیم غذایی صحیح

ممکن اسـت از دوسـت داران خوراکی‌های چرب یا پرنمک باشید، اما این نوع غذاها موقع قاعدگی‌تان اصلا دوسـتان خوبي نیسـتنـد. در این روزها دونات و چیپس سیب‌زمـينی نخورید. بعضی از زنان با خوردن خوراکی‌های مناسب از دردهای قاعدگی خود مـي‌کاهنـد. به‌طورکلی، بهتر اسـت برای کاهش درد‌های قاعدگی تا حد امکان از خوراکی‌های کم‌فرآوری‌شده، فیبر و سبزیجات اسـتفاده کنید.

خوراکی‌های ضدالتهاب ماننـد گیلاس، زغال‌اخته، کدو تنبل، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای انتخاب‌های خوبي هسـتنـد. ماهی‌های آب سرد سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هم گزینه‌های مناسبي‌انـد. این خوراکی‌ها حاوی ترکیباتی هسـتنـد که جلوی التهاب را مـي‌گیرنـد.از لوبياهای مملو از کلسیم، بادام ها و برگ‌های سبز تیره مصرف کنید. این غذاها حاوی ترکیبات ضدالتهاب هسـتنـد. بعضی از زنان مـي‌گوینـد این مواد خوراکی از دردهای آنها هنگام قاعدگی کم مـي‌کنـد و حال عمومـي‌شان را بهبود مـي‌بخشد.

مواد غذایی زیر را هم برسی کنید

    • پاپایا: این مـيوه سرشار از انواع ویتامـين ها اسـت.
    • برنج قهوه ای حاوی ویتامـين B6 اسـت و مـي‌توانـد نفخ را برطرف کنـد.
    • گردو، بادام و تخم کدو حاوی منیزیم هسـتنـد و از شدت درد قاعدگی کم مـي‌کننـد.
    • روغن زیتون و بروکلی ویتامـين E دارنـد.
    • مرغ، ماهی و سبزیجات سبز برگ‌دار حاوی آهن هسـتنـد و مـي‌تواننـد آهن ازدسـت‌رفتهٔ هنگام قاعدگی را جبران کننـد.
    • دانه تخم کتان هم حاوی اسیدهای امگا3 اسـت و با ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی خود مـي‌توانـد از تورم و التهاب کم کنـد.
    • بهترین کار این اسـت که در تمام طول سال از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و آن را فقط به دوران پریودتان محدود نکنید.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

پرهیزات غذایی برای دوران پریود

اجتناب از بعضی خوراکی‌ها

نوع رژیم غذایی و عادات زنـدگی‌تان مـي‌تواننـد در درمان دردهای قاعدگی‌تان مؤثر باشنـد یا برعکس، این دردها را بيشتر کننـد. اگر هر ماه به دردهای قاعدگی مبتلا مـي‌شوید، بهتر اسـت از مصرف بعضی غذاها اجتناب کنید. از خوراکی‌های سفید و تصفیه‌شده ماننـد شکر، نان سفید و ماکارونی اجتناب کنید. اسیدهای چرب ترانس که در بيشتر محصولات غذایی کارخانه‌ای ماننـد سیب‌زمـينی سرخ‌کرده، شیرینی‌ها، پیازهای سرخ‌شده، بيسکویت‌ها و مارگارین یافت مـي‌شود ـ را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تنباکو و کافئین خودداری کنید. تمام این خوراکی‌ها التهاب را افزایش مـي‌دهنـد و دردهای قاعدگی را تشدید مـي‌کننـد. شواهدی وجود دارد که نشان مـي‌دهد کاهش مصرف چربي‌های مضر از دردهای قاعدگی مـي‌کاهد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

معرفی دمنوش برای کاهش درد قاعدگی

 نوشیدن چای بابونه

چای بابونه از دردهای قاعدگی کم مـي‌کنـد. چای بابونه مملو از مواد ضدالتهابي اسـت که جلوی عملکرد پروسـتاگلانـدین‌ها را مـي‌گیرد. سلول‌های موجود در آنـدومتر رحم، شبه‌هورمون پروسـتاگلانـدین‌ها را تولید مـي‌کننـد و موجب ترشح آنها در زمان قاعدگی مـي‌شونـد. ترشح این ماده در نهایت ماهیچه‌های رحم را منقبض و دردناک مـي‌کنـد.

همچنین پروسـتاگلانـدین‌ها مسئول تهوع، اسـتفراغ، اسهال و سردرد در دوران قاعدگی هسـتنـد. داروهای ضدالتهاب غیراسـتروئیدی ماننـد ناپروکسن و ایبوپروفن از تولید پروسـتاگلانـدین‌ها مـي‌کاهنـد. نوشیدن چای بابونه هم ماننـد این داروها عمل کرده و از تولید پروسـتاگلانـدین‌های درد‌آور قبلگیری مـي‌کنـد؛ همچنین جریان خون قاعدگی را هم بهتر مـي‌کنـد و از علائم درد مـي‌کاهد.

یک هفته قبل از شروع پریودتان، روزی 2 فنجان چای بابونه بنوشید. اگر هر ماه این کار را تکرار کنید، از فواید آن بيشتر بهرمنـد مـي شوید

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خواص رازیانه برای زنان و دوران قاعدگی

رازیانه

در یک تحقیق، تعدادی از زنان جوان در روزهای اول قاعدگی‌شان، به‌مدت ۳ روز و هر روز ۴ بار، قرص‌های حاوی ۳۰ مـيلی‌گرم عصارهٔ بابونه مصرف کردنـد. نتیجه این تحقیق نشان داد که این زنان بسیار کمتر از زنانی که دارونما خورده بودنـد، دچار دردهای قاعدگی شدنـد.

محققان بر این باورنـد که رازیانه جلوی انقباض‌های ایجادکننـدۀ ترشح پروسـتاگلانـدین‌ها را مـي‌گیرد. عصاره رازیانه انتخاب خوبي برای زنانی اسـت که به‌دلیل دردهای شدید قاعدگی 1 تا 3 روز اول دوران پریودشان را نمـي‌تواننـد فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهنـد؛ 10درصد از زنان چنین وضعیتی دارنـد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خواص دارچین برای درد پریود

دارچین

در یک مطالعه بر روی زنان جوان، زنانی که 3 روز اول قاعدگی‌شان، روزی 3 کپسول‌ حاوی 420 مـيلی‌گرم دارچین مصرف کرده بودنـد، خون‌ریزی قاعدگی، درد، تهوع و دفعات اسـتفراغ کمتری در مقایسه با زنانی داشتنـد که دارونما خورده بودنـد. همچنین مصرف دارچین هیچ نوع عارضهٔ جانبي خاصی روی این زن‌ها نگذاشته بود. مـي‌توانید کمـي دارچین به غلات صبحانه اضافه کنید یا درون یک فنجان کاکائوی داغ خود بریزید. این ترکیب نه‌تنها صدمه‌ای به شما نمـي‌زنـد، بلکه از دردهای قاعدگی و دیگر علائم عذاب‌آور پریودتان مـي‌کاهد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خواص زنجبیل برای قاعدگی

زنجبيل

یک مطالعه بر روی زنان جوان نشان داد که مصرف کپسول‌های حاوی زنجبيل به انـدازهٔ داروهای ضدالتهاب غیراسـتروئیدی ماننـد ایبوپروفن و مفنامـيک اسید، از علائم دیسمنورهٔ اولیه (مثل پریودهای دردناک) مـي‌کاهد. این زنان ۳ روز اول قاعدگی، روزی ۴ بار کپسول‌های ۲۵۰مـيلی‌گرمـي حاوی زنجبيل مصرف کرده بودنـد. در این تحقیق، گروه دیگری از زنان، ۳ روز اول قاعدگی، روزی ۴ بار کپسول‌های ۲۵۰مـيلی‌گرمـي مفنامـيک اسید و گروهی دیگر روزی ۴ بار ایبوپروفن مصرف کردنـد. دردهای قاعدگی هر سه گروه از زنان کاهش یافت و آنها از نوع درمان‌شان راضی بودنـد. هیچ‌یک از زنان باتوجه‌به نوع درمان‌شان دچار دیسمنورهٔ اولیه نشدنـد؛ همچنین خبری از عوارض جانبي شدید در آنها هم نبود. اگر مـي‌خواهید برای درمان دردتان دارو مصرف نکنید، کمـي زنجبيل بخورید.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خوص منیزیم برای زنان و درد قاعدگی

منیزیم

منیزیم ماده معدنی ضروری بدن اسـت و بدن برای به‌کارانـداختن بيش از 300 سیسـتم آنزیمـي خود، به آن نیاز دارد. همچنین بدن برای تولید ماهیچه، پروتئین و اسـتخوان‌های سالم، به منیزیم احتیاج دارد. این ماده کمک مـي‌کنـد ماهیچه‌ها و اعصاب به‌درسـتی کار کننـد و فشار خون و مقدار قنـد خون بدن تنظیم شونـد.

بدن برای تولید رشته‌های DNA و RNA و همچنین گلوتاتیون، اصلی‌ترین آنتی اکسیدان بدن، به منیزیم نیاز دارد. منیزیم همچنین، به‌ویژه وقتی همراه با ویتامـين B6 مصرف شود، مـي‌توانـد علائم سنـدرم قبل از قاعدگی را تخفیف دهد. در یک بررسی روی زنان مشخص شد، علائم قبل‌قاعدگی در آن افرادی که هر روز 250 مـيلی‌گرم منیزیم و 40 مـيلی‌گرم ویتامـين B6 مصرف کردنـد، کاهش زیادی پیدا کرده اسـت.

البته آگاه باشید؛ منیزیم ممکن اسـت در بعضی از داروهای خاص ماننـد آنتی بيوتیک ها، مهارکننـده‌های پروتون پمپ، داروهای ادرار‌آور و بيس‌فسفونات تداخل ایجاد کنـد. از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مـي‌توانید همراه با داروی مصرفی‌تان، مکمل‌های منیزیم هم مصرف کنید یا نه.

خواص منیزیم برای زنان

مصرف به‌انـدازه منیزیم موجب کاهش خطر آنـدومتریوز مـي‌شود. در این بيماری، بافت داخلی رحم در جایی بيرون از رحم رشد مـي‌کنـد. از منابع سرشار از منیزیم مـي‌توان به بادام، اسفناج، بادام هنـدی، کره بادام زمـينی و لوبيا‌سیاه اشاره کرد. زنان نسبت به سن‌شان، باید از 310تا 400مـيلی‌گرم در روز منیزیم مصرف کننـد. این مقدار منیزیم برای زنان باردار و شیرده هم مناسب اسـت.

مکمل پیکنوژنول

پیکنوژنول مکملی گیاهی اسـت که از درخت کاج دریایی موجود در مناطق جنوب‌غربي فرانسه گرفته مـي‌شود. این عصاره حاوی ترکیبات قوی آنتی‌اکسیدانی اسـت. در یکی از بررسی‌های روی زنان بين 18 تا 48 ساله، آنهایی که دردهای قاعدگی و دیسمنورهٔ اولیه داشتنـد، با مصرف مکمل حاوی60 مـيلی‌گرم پیکنوژنول در روزهای پریود خود، در مقایسه با زنانی‌ که از این مکمل مصرف نکرده بودنـد، درد کمتری داشتنـد. این زن‌ها چنـد روز اول قاعدگی، برای کنترل دردهای خود باید مسکن مصرف مـي‌کردنـد؛ اما پس از مدتی، با وجود قطع مصرف مکمل پیکنوژنول، کمتر دچار دردهای قاعدگی شدنـد. برای درمان دردهای قاعدگی‌تان، از پزشک بخواهید مکمل پیکنوژنول برایتان تجویز کنـد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

روغن ماهی و ویتامین ب یک برای قاعدگی

روغن ماهی و ویتامـين B1

محققان اثرات ویتامـين B1 و روغن ماهی را روی تعدادی از دختران دبيرسـتانی بررسی کردنـد. این دختران به چهار گروه مختلف تقسیم شدنـد. گروه اول و دوم، به‌ترتیب، روزی 100 مـيلی‌گرم ویتامـين B1 و 500 مـيلی‌گرم روغن ماهی و گروه سوم ترکیبي از ویتامـين B1 و روغن ماهی مصرف کردنـد. به گروه آخر هم فقط دارونما داده شد.

این داوطلبان آزمایش، درمان‌های خود را از روزهای اول چرخهٔ قاعدگی خود شروع کردنـد و آن را به‌مدت دو ماه ادامه دادنـد. هر سه گروه که روغن ماهی یا ویتامـين B1 و یا ترکیبي از هر دو مصرف کرده بودنـد، در مقایسه با گروهی که دارونما خورده بودنـد، درد قاعدگی بسیار کمتری داشتنـد و در عین حال این دردها زیاد طول نکشیده بود.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خواص شوید در طب سنتی برای قاعدگی

شوید

محققان اثربخشی پودر شوید را در مقایسه با مفنامـيک اسید در درمان دردهای قاعدگی یک گروه از دانشجویان زن بررسی کردنـد. در این تحقیق، زنان به 3 گروه مجزا تقسیم شدنـد: گروه شوید، گروه مفنامـيک اسید و گروه دارونما. این زنان از 2 روز قبل از شروع قاعدگی، درمان‌های خود را شروع کردنـد و آن را 5 روز ادامه دادنـد. محققان دریافتنـد که پودر شوید، به انـدازهٔ داروهای مخصوص درمان درد، مـي‌توانـد از درد‌های قاعدگی کم کنـد. بنابراین اگر هنگام قاعدگی به‌دنبال نوعی درمان گیاهی هسـتید، شوید گزینه خوبي اسـت.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

کورکومین

کورکومـين

کورمومـين ‌نوعی ماده اسـت که در زردچوبه وجود دارد و مـي‌توانـد از علائم قبل‌قاعدگی کم کنـد. علائم قاعدگی در زنانی‌ که 7 روز قبل از قاعدگی و تا 3 روز پس از قاعدگی، روزی 2 کپسول کورکومـين مصرف کردنـد، بيشتر از زنانی که دارونما مصرف کرده بودنـد کاهش نشان داد.

دانشمنـدان بر این باورنـد که ترکیبات مفید موجود در زردچوبه با التهاب مبارزه مـي‌کنـد و مقدار انتقال‌دهنـده‌های عصبي ـ که مسئول انتقال درد هسـتنـد ـ را کاهش مـي‌دهد و بدین ترتیب از علائم قبل‌قاعدگی مـي‌کاهنـد. زنانی‌ که با کورکومـين درمان شدنـد، حال روحی و شرایط جسمانی‌ بهتری داشتنـد. همچنین کورکومـين برای افراد مبتلا به دردهای ناشی از التهاب ماننـد آرتروز، سنـدرم روده تحریک پذیر، بيماری روده التهابي، بيماری های خودایمنی و دیگر بيماری ها سودمنـد اسـت.

بور

این ماده معدنی به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک مـي‌کنـد؛ همچنین از دردهای قاعدگی مـي‌کاهد. در یک تحقیق در سال 2015، با 113 دانشجوی داوطلب آزمایش، مشخص شد که این ماده معدنی مـي‌توانـد از شدت و دوام درد‌های قاعدگی کم کنـد. از خوراکی‌هایی که مملو از این مادهٔ معدنی هسـتنـد، مـي‌توان به آووکادو، کرهٔ بادام زمـينی، انواع آلوها، نخود و موز اشاره کرد.اگر با مصرف مواد خوراکی، به انـدازهٔ کافی به بدن‌تان ماده معدنی بور نمـي‌رسد، مـي‌توانید مکمل‌های آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

دریافت ویتامین D برای درد گاهش درد قاعدگی

ویتامـين D

دردهای ناشی از دیسمنوره گاهی اوقات فلج‌کننـده هسـتنـد. این دردها معمولا براثر افزایش مقدار پروسـتاگلانـدین‌ها رخ مـي‌دهنـد. این مادهٔ شیمـيایی تولیدشده در بدن موجب انقباض ماهیچه‌های رحم مـي‌شود. انقباض‌ها هم به نوبهٔ خود باعث فروریزی دیواره رحم مـي‌شونـد. ویتامـين D مـي‌توانـد از تولید پروسـتاگلانـدین‌ها کم کنـد. در یک بررسی، زنان جوانی که به دیسمنورهٔ اولیه و کمبود ویتامـين D مبتلا بودنـد، هر هفته مکمل D مصرف کردنـد و در نهایت پس از هشت هفته درمان، از شدت دردهایشان کاسـته شد. همچنین زنانی که ویتامـين D مصرف مـي‌کننـد، کمتر به‌سراغ داروهای مسکن مـي‌رونـد. از پزشک‌تان بخواهید برایتان آزمایش خون ساده تجویز کنـد تا متوجه مقدار ویتامـين D بدن‌تان شوید.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

خواص کلسیم برای زنان و دوران پریود

کلسیم

کلسیم نوعی مادهٔ مغذی اسـت که همه به آن احتیاج داریم؛ اما بيشتر زنان از این ماده معدنی به انـدازهٔ کافی در بدن خود نـدارنـد. ما نه‌تنها برای داشتن اسـتخوان‌های سالم، بلکه برای عملکرد درسـت قلب، ماهیچه‌ها و سیسـتم عصبي به کلسیم نیاز داریم؛ در ضمن، مقدار مصرف مناسب کلسیم به درمان دردهای قاعدگی کمک مـي‌کنـد.

در یک بررسی روی زنان جوان، آن دسـته از زنانی که 15 روز قبل از چرخهٔ قاعدگی‌شان، روزانه 1000 مـيلی‌گرم کلسیم مصرف کرده‌ بودنـد در مقایسه با زنانی که فقط دارونما مصرف کرده بودنـد، درد قاعدگی کمتری داشتنـد. با مصرف محصولات لبنی کم‌چرب، آب پرتقال غنی‌شده با ماده معدنی کلسیم، ماهی‌های ساردین و سالمون و دیگر خوراکی‌های غنی از کلسیم مـي‌توان نیاز روزانه بدن به این مادهٔ معدنی مهم را برطرف کرد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

بی خوابی و درمان درد قاعدگی

برسی مشکلات خواب

کیفیت خواب روی علائم قاعدگی و همچنین زیادی از مشکلات دیگر بدن مؤثر اسـت. در یک بررسی مشخص شد، زنان مبتلا به بي خوابي بيش از زنانی که بدخواب نیسـتنـد، به دردهای شدید دیسمنوره مبتلا مـي‌شونـد؛ تا جایی که این درد‌ها در فعالیت‌های روزانه‌شان تداخل به‌وجود مـي‌آورد.

اهمـيت‌دادن به بهداشت خواب، علائم دردناک قاعدگی را از مـيان برمـي‌دارد. هر شب سر ساعت معینی به رختخواب رفتن، یکی از موارد بهداشت خواب اسـت. خوابيدن در ساعت معینی از شب باعث مـي‌شود که موقع خواب، بدن‌تان به شما علامت بدهد که باید بخوابيد؛ بدین‌ترتیب، بي‌خوابي‌ها برطرف مـي‌شود.

از کارهای دیگری که برای بالابردن کیفیت خواب مـي‌توانید انجام دهید، شنیدن موسیقی آرامش‌بخش، نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی مناسب خواب و حمام گرم اسـت. داشتن خواب مناسب و به‌انـدازه، سلامت کلی بدن را افزایش مـي‌دهد و شما مـي‌توانید علائم آزاردهنـدهٔ چرخه قاعدگی ماهانه‌تان را کنترل کنید.

کمک به خواب بهتر

قبل از خواب، تلویزیون تماشا نکنید، از گوشی هوشمنـد، کامپیوتر و هر نمایشگر دیگر اسـتفاده نکنید تا به‌سرعت آرام شوید. هنگام خوابيدن، بررسی‌کنید که به چه حالتی بخوابيد، راحت‌تر هسـتید. با توجه ویژه به بهداشت خواب خود در روز‌های قبل از زمان پریود مـي‌توانید از دردهای قاعدگی تا حد زیادی بکاهید.

اجتناب از مصرف کافئین

حذف کافئین به زنان زیادی در درمان دردهای قاعدگی کمک کرده اسـت. کافئین در نوشیدنی‌‌های مختلفی چون قهوه، چای، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا و همچنین شکلات وجود دارد. اگر هر روز کافئین مصرف مـي‌کنید، بهتر اسـت از مقدار آن به‌تدریج کم کنید تا گرفتار عوارض ناشی از ترک آن نشوید. به‌جای مصرف کافئین، از اسموتی های پر از سبزیجات مملو از آنتی‌اکسیدان، گیلاس‌ و پودر پروتئین اسـتفاده کنید. این مواد مغذی مـي‌تواننـد برعکس کافئین، که درد قاعدگی را افزایش مـي‌دهد، دردهایتان را درمان کننـد.

ورزش کردن

زیادی از زن‌ها مـي‌گوینـد ورزش مـي‌توانـد در رفع دردهای قاعدگی مؤثر باشد. ورزش موجب ترشح انـدورفین (نوعی ماده‌ شیمـيایی در مغز) شود که حال عمومـي فرد را خوب مـي‌کنـد. هنگام قاعدگی ورزش‌هایی ماننـد پیاده روی، دو و شنا را بدون نگرانی انجام دهید. ورزش‌های یوگا و تای چی کمـي ملایم هسـتنـد و هنگام خسـتگی راحت‌تر انجام مـي‌شونـد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

ماساژ برای کاهش درد قاعدگی

ماساژ

پنج دقیقه ماساژ شکم در روز مـي‌توانـد در تسکین درد قاعدگی مؤثر باشد. ماساژ باعث بهبود جریان خون مـي‌شود. کرم‌های مخصوص ماساژ ماننـد اسانس‌های مریم گلی، اسطوخودوس و مرزنجوش علاوه بر تسکین درد، فواید دیگری هم برای بدن دارنـد. این اسانس‌ها حاوی ترکیباتی هسـتنـد که نه‌تنها مـي‌تواننـد درد را بهبود بخشنـد، بلکه جلوی بروز دیسمنورهٔ اولیه را هم مـي‌گیرنـد. هنگام اسـتفاده از این اسانس‌ها، حتما از روغن حامل اسـتفاده کنید. در هر قطره اسانس گیاهی، یک قاشق چای‌خوری روغن حامل به آن اضافه کنید.

ارگاسم

اگرچه بررسی دقیقی درباره فواید ارگاسم روی درمان دردهای قاعدگی انجام نشده اسـت، علم آن را مؤثر مـي‌دانـد. ارگاسم واژنی تمام بخش‌های بدن ازجمله نخاع ـ که علائمـي برای ترشح انتقال‌دهنـده‌های عصبي مـي‌فرسـتد ـ را درگیر مـي‌کنـد. همچنین ارگاسم، مغز را به ارسال علائمـي برای ترشح انتقال‌دهنـده‌های عصبي ماننـد انـدورفین و اکسی توسین تشویق مـي‌کنـد. انـدورفین مـي‌توانـد از احساس درد کم کنـد.

گیاهان مناسب رفع درد پریود

پزشکان طب سنتی معمولا برای درمان دردهای قاعدگی زنان، داروهای گیاهی هم تجویز مـي‌کننـد. از این داروها مـي‌توان به کوهوش سیاه، بداغ جنگلی، پنج‌انگشت و زردچوبه اشاره کرد. این گیاهان مـي‌تواننـد با کاهش التهاب، درد قاعدگی را درمان کننـد. از گیاه پنج‌انگشت برای درمان چرخه‌های نامنظم قاعدگی، دردهای دوره‌ای سینه، سنـدرم قبل‌قاعدگی و خون‌ریزی غیرطبيعی رحم به‌وفور در اروپا اسـتفاده مـي‌شده اسـت.

مراقب باشید که پزشک‌تان را از تمام وضعیت جسمـي‌تان، از جمله مصرف داروها و مکمل‌ها، آگاه کنید؛ زیرا داروهای گیاهی برای همه زنان مناسب نیسـتنـد و ممکن اسـت در بعضی از داروهای مصرفی آنها ایجاد تداخل کنـد یا از اثربخشی‌شان کم کنـد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

طب سوزنی برای درمان و کاهش درد قاعدگی(پریود)

طب فشاری و طب سوزنی

طب سوزنی و طب فشاری از روش‌های درمانی شرقی هسـتنـد. در این شیوه‌های درمانی، نقاط خاصی از پوسـت تحریک مـي‌شود تا اثرات مطلوبي در بدن به‌ وجود آید. این روش‌های درمانی در بهبود مشکلات مختلفی ماننـد دردهای قاعدگی بسیار مؤثر هسـتنـد. متخصصان طب سوزنی برای رفع درد قاعدگی از سوزن اسـتفاده مـي‌کننـد. آنها در نقاط خاصی از بدن سوزن وارد مـي‌کننـد؛ البته این کار در طب فشاری با فشار انگشتان، کف دسـت و آرنج متخصص انجام مـي‌شود.

اعمال فشار روی نقاط مهم کمر، شکم، پاها و قسمت گوشتی بين انگشت شسـت و انگشت اشاره‌تان مـي‌توانـد در درمان دردهای قاعدگی مؤثر باشد. بهترین مزیت این روش‌ها این اسـت که بدون اسـتفاده از داروها، درد را برطرف مـي‌کننـد و هر زمان که لازم باشد مـي‌توانید آنها را انجام دهید. از متخصص طب فشاری بخواهید به شما یاد دهد که برای درمان درد‌ قاعدگی، کدام نقاط از بدن‌تان را باید فشار دهید.

 حمام آب‌ گرم

دقیقا چیزی اسـت که موقع درد و انقباض‌های ماهیچه‌‌ای نیاز دارید؛ بدین‌ترتیب، ماهیچه‌های شکم‌تان در حالت آرامش قرار مـي‌گیرنـد و درد تسکین مـي‌یابد. وان حمام را پر از آب کنید و نوعی اسانس معطر هم به آن اضافه کنید و درون کف و حباب‌های داخل وان فرو بروید. شب‌ها حمام‌کردن بسیار ایدئال اسـت؛ بدین‌ترتیب آرام مـي‌شوید و خواب بهتری خواهید داشت. اگر به دلایلی نمـي‌خواهید از وان حمام اسـتفاده کنید، دوش آب گرم هم مناسب اسـت و از درد لگن و علائم دیگر آزاردهنـده کم مـي‌کنـد.

ارگاسم

اگرچه بررسی دقیقی درباره فواید ارگاسم روی درمان دردهای قاعدگی انجام نشده اسـت، علم آن را مؤثر مـي‌دانـد. ارگاسم واژنی تمام بخش‌های بدن ازجمله نخاع ـ که علائمـي برای ترشح انتقال‌دهنـده‌های عصبي مـي‌فرسـتد ـ را درگیر مـي‌کنـد. همچنین ارگاسم، مغز را به ارسال علائمـي برای ترشح انتقال‌دهنـده‌های عصبي ماننـد انـدورفین و اکسی توسین تشویق مـي‌کنـد. انـدورفین مـي‌توانـد از احساس درد کم کنـد.

درمان درد قاعدگی (پریود) با روش های خانگی و طب سنتی

گرما برای کاهش درد قاعدگی

گرما درمانی

قراردادن پد یا دسـتمال گرم یا کیسهٔ آب گرم روی شکم مـي‌توانـد انقباض‌های مربوط به قاعدگی را تا حد زیادی کاهش دهد. مـي‌توانید پد یا کیسه آب گرم را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین بخرید. اسـتفاده دائمـي از حرارت مـي‌توانـد به انـدازهٔ قرص‌های ایبوپروفن برای درمان دردهای ناشی از دیسمنورهٔ اولیه مؤثر باشد. گرما ماهیچه‌ها را در حالت اسـتراحت قرار مـي‌دهد.

در یک بررسی روی زنان بين 13 تا 30ساله، که به دیسمنورهٔ اولیه مبتلا بودنـد، مشخص شد درد افرادی که از پدهای گرمای تا 104درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد) اسـتفاده کردنـد، به انـدازهٔ آنهایی که ایبوپروفن خورده بودنـد، آرام شد. اگر پد گرما یا کیسه آب گرم نـدارید، مـي‌توانید حمام آب گرم بگیرید یا یک حوله را گرم کنید و روی شکم‌تان قرار دهید.

همچنین به‌کمک راهنمای زیر مـي‌توانید یک پد گرمای ویژه برای خود درسـت کنید:

دو تکه پارچه را برش بزنید و آنها را طوری بدوزید که ماننـد کیسه فقط قسمت بالای آن باز بمانـد.سپس داخل کیسه آماده‌شده را با برنج خام پر کنید و سر آن را بدوزید.آن را به‌مدت چنـد دقیقه درون مایکرویو یا فر قرار دهید. مراقب باشید بيش از حد داغ نشود. اگر هم خیلی داغ شد، بگذارید کمـي خنک شود.اکنون پد گرمایتان آمادهٔ اسـتفاده اسـت. این کیسه را مـي‌توانید بارها اسـتفاده کنید.

داروهای گیاهی چینی

همـيشه داروهای سنتی برای درمان دیسمنورهٔ اولیه مناسب نیسـتنـد و بعضی از زنان نمـي‌تواننـد این نوع درمان‌ها را تحمل کننـد. این داروها تقریبا برای درمان 20 تا 25 درصد از زنان مبتلا به دیسمنورهٔ اولیه پاسخ‌گو نیسـت. داروهای گیاهی چینی ممکن اسـت انتخاب درمانی بهتری برای زنان مبتلا به دیسمنورهٔ اولیه باشد. در تحقیقات زیادی، مشخص شد که این داروهای گیاهی مـي‌تواننـد درد و به‌طورکلی، علائم نامطلوب قاعدگی را کم کننـد. زنانی که از داروهای گیاهی چینی برای درمان دردهای قاعدگی خود اسـتفاده کردنـد، کمتر به مصرف مسکن روی آوردنـد.

مسکن‌ها

انقباض‌های رحم موجب دردهای قاعدگی مـي‌شونـد. برای درمان دردهای شدید مـي‌توان از داروهای بدون نسخه ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسین‌سدیم اسـتفاده کرد. این داروها از انقباض‌های قاعدگی مـي‌کاهنـد. همـيشه در منزل، محل کار و در خودرویتان، از این نوع داروها نگهداری کنید تا در صورت نیاز آنها را در دسـترس داشته باشید.

موقع مصرف داروهای ضدالتهابي غیراسـتروئیدی مراقب باشید؛ زیرا این داروها ممکن اسـت موجب زخم‌های گوارشی شونـد یا خون‌ریزی معده را تشدید کننـد.

مراجعه به پزشک

اگر درمان‌های خانگی و روش‌های دیگر نتوانسـتنـد علائم درد قاعدگی شما را کنترل کننـد، دیگر وقت آن اسـت که به پزشک مراجعه کنید. پزشک مقدار هورمون‌های بدن‌تان را بررسی مـي‌کنـد و ممکن اسـت برای درمان دیسمنورهٔ اولیه، برایتان قرص‌های ضدبارداری یا داروهای دیگر تجویز کنـد. بهتر اسـت اطلاعات دقیقی از تاریخچه و سابقهٔ پزشکی‌ خود به پزشک معالجتان بدهید تا او بهترین روش درمان را برایتان تجویز کنـد.

قرص‌ ضد بارداری

گاهی‌ اوقات پزشکان ممکن اسـت برای درمان زنانی که گرفتار دردهای شدید قاعدگی هسـتنـد، قرص یا پچ‌های ضدبارداری هورمونی تجویز کننـد. این داروها و پچ‌ها مـي‌تواننـد چرخهٔ قاعدگی را تنظیم کننـد و از درد قاعدگی بکاهنـد.قرص‌های ضدبارداری هورمونی جلوی بارداری را مـي‌گیرنـد و در درمان بيماری‌های رحمـي ماننـد آنـدومتریوز مؤثر هسـتنـد.

آنـدومتریوز و اختلال‌های دیگر مرتبط با انـدام‌های تولیدمثل زنان مـي‌تواننـد موجب دیسمنورهٔ ثانویه شونـد. در این نوع دیسمنوره، دردهای قاعدگی از قبل از روزهای پریود شروع مـي‌شونـد و تا بعد از این چرخه ادامه مـي‌یابنـد.پزشک‌تان را از تاریخچهٔ پزشکی‌تان مطلع کنید؛ زیرا این قرص‌ها مناسب تمام زنان نیسـت. این نوع داروها جلوی تخمک‌گذاری را مـي‌گیرنـد و در عین حال از ضخیم‌شدن دیوارهٔ رحم ـ که به‌طور طبيعی در نوسانات ماهانهٔ هورمونی رخ مـي‌دهد ـ قبلگیری مـي‌کننـد. بيشتر زنانی که از این قرص‌ها اسـتفاده مـي‌کننـد، خون‌ریزی قاعدگی‌شان قطع یا بسیار کم مـي‌شود.

سخن پایانی:

با به کار گرفتن نکات بالا می توانید تا حد بسیار در خود را تسکین دهید. البته مراقب باشید تا دچار مشکل دیگری نشوید. مطالب فوق بیشتر جنبه ی آگاهی دارد و به عنوان درمان قطعی و موثر تلقی نمی شود. قبل از انجام هر کاری در مورد سلامتی با افراد متخصص و پزشک خود مشورت کنید.

مطالب بیشتر:

دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) چیست و چگونه درمان می شود؟

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

3/5 - (2 امتیاز)