علل، علائم و درمان عفونت واژن

 

علل، علائم و درمان عفونت واژن

علل، علائم و درمان عفونت واژن

همه خانم ها بـاید اطلاعاتی دربـاره علل، علائم و درمان عفونت داشته بـاشنـد، تـا پیشگیری های لازم را انجام دهنـد که به مشکل جدیی بـرخورد نکننـد. عفونت واژن معمولا به دلیل به هم خوردن تعادل طبیعی بـاکتریهای موجود در واژن ایجاد می شود. در این مطلب علل، علائم و درمان عفونت واژن آماده کرده ایم، بـا ما همراه بـاشید.

 نشانه های عفونت واژن چیست و چطور درمان می شود؟

واژینیت توصیف شرایطی است که موجب عفونت یا التهاب واژن می شود. ولوو واژینیت، التهاب واژن و فرج (قسمت خارجی دستگاه تناسلی) را توصیف می کنـد. درمان عفونت واژن به کمک پزشک متخصص زنان انجام می شود. عفونت واژن یا واژنیت، بیماری است که تمام زنان در طول زنـدگی خود دست کم چنـد بـار آن را تجربه می کننـد. این عفونت در سنین بـاروری یعنی از سن بلوغ تـا یائسگی شایع تر است؛ در حالی که پوشش سطحی سیستم تناسلی کودکان خردسال و خانم های یائسه به صورتی است که میکروب ها نمی تواننـد درآن بخوبی رشد کننـد.

علل، علائم و درمان عفونت واژن

انواع عفونت واژن

رایج‌ترین انواع عفونت واژن :

عفونت واژن، انواعی دارد که رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

واژینوز بـاکتریال: این عفونت بـاعث تغییر در سطح طبیعی بـاکتری‌های واژن و رشد بیش از حد آنها می‌شود.

عفونت قارچی واژن: این عفونت هم معمولا ناشی از وجود نوعی قارچ موسوم به کانـدیدا آلبیکانس (Candida albicans) است.

تریکومونیازیس (Trichomoniasis): نوعی انگل این عفونت را به وجود می‌آورد و از راه تماس جنسی منتقل می‌شود.
درمان عفونت‌های واژنی به نوع عفونت وابسته است.

علل، علائم و درمان عفونت واژن

نشانه های عفونت واژن

علائم نشان دهنـده عفونت واژن :

در بـرخی موارد ممکن است هیچ علامتی مشاهده نشود. در صورت بـروز علائم، شایع ترین آنها:

  1. خارش واژن
  2. تغییر در میزان ترشحات واژن
  3. تغییر رنگ ترشحات واژن
  4. درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  5. درد هنگام مقاربت ( دلایل درد رحم )
  6. خونریزی واژن یا لکه بینی

علل، علائم و درمان عفونت واژن

علائم عفونت واژن

علائم عفونت واژن، نشان دهنـده علت عفونت  :

عفونت های بـاکتریایی : معمولاً بـاعث ترشحات سفید مایل به خاکستری یا زرد می شونـد. این ترشحات ممکن است بویی شبیه ماهی داشته بـاشد که پس از رابطه جنسی به راحتی مشاهده می شود.

عفونت های مخمری : به طور معمول خارش ایجاد می کننـد. در صورت وجود ترشحات، ممکن است غلیظ، سفید و شبیه پنیر کوتـاژ بـاشد.

تریکومونیازیس : بیماری است که می توانـد خارش واژن و بوی بد ایجاد کنـد. ترشحات ناشی از این عفونت به طور معمول به رنگ زرد مایل به سبز است و ممکن است کف الود بـاشد.

علل، علائم و درمان عفونت واژن

عفونت قارچی واژن

 در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

1- قبلاً هرگز عفونت واژن نـداشته اید، 2- سابقه عفونت واژن و تجربه علائم جدید، 3-داشتن شرکای جنسی متفاوت یا جدید، 4-
وجود تب، لرز و درد لگنی، 5- بـارداری ( کمک پزشک زنان در بـارداری )، 6- بـازگشت علائم پس از درمان،  7- دوره‌ای از مصرف داروهای ضدقارچ بدون نسخه را گذرانـده‌اید اما علائم بهبود نیافته‌انـد.

در صورت ایجاد سوزش واژن و سابقه عفونت مخمری، ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نبـاشد. عفونت های مخمری را می توان در خانه بـا داروهای ضد قارچ واژینال بدون نسخه درمان کرد. بـا این حال، اگر مطمئن نیستید که به عفونت مخمری مبتلا هستید، بهتر است بـا پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

علل ایجاد عفونت واژن :

عفونت واژن می توانـد دلایل مختلفی داشته بـاشد. اگر به واژینیت مبتلا شوید، پزشک عفونت را بـر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می کنـد.

 

علل، علائم و درمان عفونت واژن

دوش واژینال یکی از علل تحریک کننـده

علل شایع واژینیت :

عفونت های بـاکتریایی : معمولا بـاکتری های خاصی در واژن یافت می شونـد. رشد بیش از حد این بـاکتری ها می توانـد موجب واژینوز بـاکتریایی شود.

عفونت های مخمری : عفونت های مخمری معمولاً در اثر قارچی به نام کانـدیدا آلبیکنز ایجاد می شونـد. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک ها، می تواننـد تعداد بـاکتری های ضد قارچ را در واژن کاهش دهنـد. این کاهش منجر به رشد بیش از حد قارچ ها و ایجاد عفونت می شود.

تریکومونیازیس : عامل این عفونت واژن انگل تک یاخته ای است که می توانـد از طریق رابطه جنسی منتقل شود.
آتروفی واژن. این حالت معمولاً پس از یائسگی رخ می دهد. همچنین در سایر مراحل زنـدگی، در صورت کاهش میزان استروژن ، ماننـد شیردهی، ایجاد می شود. کاهش سطح هورمون می توانـد موجب نازکی و خشکی واژن و در نتیجه التهاب شود.

مواد تحریک کننـده : صابون، شستشوی بدن، عطر و مواد ضد بـارداری واژینال همگی از محرک های واژن هستنـد که می توانـد بـاعث التهاب شود. لبـاس های تنگ نیز ممکن است موجب ایجاد بثورات گرمایی محرک واژن شونـد. اجسام خارجی مثل دستمال کاغذی یا تـامپون‌هایی که در واژن قرار می‌گیرنـد هم گاهی به بـافت واژن فشار وارد می‌کننـد و آزردگی‌هایی به‌وجود می‌آورنـد.

در بـرخی موارد، ممکن است پزشک نتوانـد علت عفونت واژن را تعیین کنـد. این وضعیت به عنوان ولوو واژینیت غیر اختصاصی شناخته می شود. این اتفاق در زنان در هر سنی رخ می دهد، اما در دختران جوانی که وارد سن بلوغ نشده انـد بیشتر دیده می شود.

بیشتر بخوانید : درمان خارش واژن در بـارداری

علل، علائم و درمان عفونت واژن

عوامل ایجاد خطر ابتلا به عفونت واژنی

چه  عواملی بـاعث ایجاد خطر ابتلا به عفونت واژنی می شود؟

عواملی که خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش می‌دهنـد به شرح زیر هستنـد:

  1. تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی، بـارداری یا مصرف قرص‌های ضدبـارداری؛
  2. فعالیت‌های جنسی؛
  3. داشتن عفونت مقاربتی؛
  4. استفاده از داروهایی چون استروئیدها یا آنتی بیوتیک‌ها؛
  5. استفاده از اسپرم کُش ها بـرای جلوگیری از بـارداری؛
  6. دیابت های کنترل‌نشده؛
  7. استفاده از محصولات بهداشتی ماننـد دئودورانت‌ها و اسپری های واژنی یا حمام کف؛
  8. دوش واژینال؛
  9. پوشیدن لبـاس‌های چسبـان و مرطوب؛
  10. استفاده از آی.یو.دی یا ابزار درون زهدانی (IUD).

علل، علائم و درمان عفونت واژن

مراجعه به پزشک و درمان عفونت واژن

تشخیص عفونت واژن :

بـرای تشخیص عفونت واژن، پزشک در مورد سابقه پزشکی سوال می کنـد. همچنین در مورد سلامت جنسی ماننـد تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه ابتلا به عفونت های واژن یا عفونت های مقاربتی (STI) نیز سوال می شود. پزشک زنان ممکن است معاینه لگن را نیز انجام دهد. در طی این معاینه، نمونه ای از ترشحات واژن را جمع آوری کرده، این نمونه را بـرای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. این به پزشک در فهم عامل عفونت کمک می کنـد.

درمان عفونت های واژن :

شرایط و ارگانیسم‌های زیادی می‌تواننـد موجب عفونت واژنی شونـد. به‌همین‌دلیل بـرای درمان بـاید به علت عفونت توجه کرد:

واژینوز بـاکتریال: بـرای درمان این نوع از عفونت پزشکان مقدار معینی قرص یا کرم تجویز می‌کننـد که بـاید بـراساس نسخه و آزمایشی که روی فرد انجام شده، بـاشد. قرص خوردنی مترونیدازول (فلاژیل)، ژل مترونیدازول و پماد کلینـدامایسین (Cleocin) از جمله این داروها هستنـد؛

 

علل، علائم و درمان عفونت واژن

عامل تحریک کننـده عفونت واژنی

عفونت قارچی: عفونت‌های قارچی معمولا بـا کرم‌ها یا شیافی درمان می‌شونـد که بدون نسخه قابل خریداری است. مثلا داروهایی نظیر میکونازول (Monistat 1)، کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin)، بوتوکونازول (Femstat 3) یا تیوکونازول (Vagistat-1). عفونت قارچی بـا بـرخی از داروهای ضدقارچ خوردنی ماننـد فلوکونازول (Diflucan) هم درمان می‌شود. مزیت استفاده از داروهای ضدقارچ بدون نسخه این است که سریع، بـا هزینه‌ی کم و بدون نیاز به مراجعه به پزشک دردسترس هستنـد. البته اگر دچار عفونت قارچی نبـاشید و به سراغ مصرف این داروها بـروید، احتمال دارد بیماری طولانی شده و تشخیص مشکل واقعی به‌تأخیر بیفتد؛

تریکومونیازیس: احتمالا پزشک بـرای درمان این نوع عفونت قرص مترونیدازول (فلاژیل) یا تینیدازول (تینـداماکس) تجویز می‌کنـد؛
سنـدروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی): بـرای درمان این مشکل هم از قرص، کرم واژنی یا حلقه‌های استروژن استفاده می‌شود. این نوع درمان زمانی انتخاب می‌شود که پزشک سایر عوامل ایجاد خطر و عوارض جانبی را بـررسی کرده بـاشد؛

التهابـات غیرعفونی واژن: بـرای درمان این نوع از التهابـات نیز بـاید عامل محرک را شناسایی کرد. ریشه‌ی مشکل می‌توانـد استفاده از صابونی جدید، پودر لبـاس‌شویی یا تـامپون‌ها و دستمال‌های بهداشتی بـاشد.

اگر عفونت به دلیل عامل تحریک کننـده ای ماننـد صابون ایجاد شده بـاشد، دکتر متخصص زنان بـرای کاهش تحریک محصول دیگری را پیشنهاد می کنـد. واژنیت های غیر عفونی را بـا تشخیص علت بیماری می توان درمان کرد. در موارد تغییرات هورمونی پزشک داروهای حاوی استروژن را تجویز می کنـد تـا علائم بیماری را کاهش دهد.

توجه : قبل از اینکه به مطب پزشک بـروید دوش نگیرید تـا نتیجه آزمایش دقیق بـاشد. از ۲۴ تـا ۴۸ ساعت قبل از مراجعه به مطب پزشک رابطه جنسی واژنی نـداشته بـاشید.

علل، علائم و درمان عفونت واژن

عوارض تـاخیر در درمان عفونت واژن

عوارض تـاخیر در درمان و بی توجهی به عفونت واژینال بـرای زنان :

  1. عفونت واژینال احتمال مبتلا شدن به HIV افزایش می یابد
  2. این نوع عفونت احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگنی را ایجاد می کنـد
  3. احتمال سقط جنین را ایجاد می کنـد.
  4. در خانم های بـاردار یک سری عوارض بـارداری به وجود می آورد.

راه های پیشگیری از عفونت واژن :

همه ی عفونت های واژن قابل پیشگیری نیستنـد. استفاده از کانـدوم هنگام رابطه جنسی به جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی و کاهش خطر ابتلا به آن ها کمک می کنـد. بهداشت مناسب می توانـد از بـرخی عفونت های واژن جلوگیری کنـد. در صورت امکان، بـاید از لبـاس زیر پنبه ای و جوراب شلواری بـا فاق نخی استفاده کنید. این کار خطر ابتلا به التهاب و تحریک واژن را کاهش می دهد. بـرخی از خانم ها در اثر پوشیدن پارچه هایی که تنفس پوست را مختل می کنـد، دچار التهاب و تحریک می شونـد.

هنگام خشک کردن ناحیه‌ی تناسلی، جهت استفاده از دستمال توالت بـاید از جلو به پشت بـاشد تـا بـاکتری‌های ناحیه‌ی مقعد به جلو منتقل نشونـد. از حمام، وان و جکوزی موجود در مراکز عمومی و اسپاها استفاده نکنید.

 

علل، علائم و درمان عفونت واژن

راه های پیشگیری از عفونت واژن

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بـالا بـرای شما مفید بوده بـاشد. اگر دچار عفونت واژن شدید مضطرب نشوید و در اولین فرصت به پزشک مرجعه کنید. سعی کنید راه های پیشگیری ماننـد استفاده از لبـاس زیر نخی و … را رعایت کنید . به علائم توجه داشته بـاشید همیشه تـا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

مطالب بیشتر :

از بین بـردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

4.4/5 - (7 امتیاز)