بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

 

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

همه مـا در طول زنـدگی خود در طول سـال چنـد بـار دچار سـرمـاخوردگی مـی شویم. سـرمـاخوردگی بیمـاری متداولی اسـت که معمولا بیشتــر در فصل های سـرد سـال و زمـانی که هوا متغییر اسـت به آن مبتلا مـی شویم. حتی ممکن اسـت در فصل های گرم سـال مـاننـد تـابسـتـان نیز به سـرمـاخوردگی دچار شویم. برای درمـان سـرمـاخوردگی بهتــر اسـت از دمنوش های گیاهی که به راحتی مـی توان در خانه آنها را درسـت کرد اسـتفاده کنیم. در ادامه بـا ژاویز همراه بـاشیـد که بهتــرین دمنوش ها برای سـرمـاخوردگی را به شمـا معرفی مـی کنـد.

علائم سـرمـاخوردگی :

سـرمـا خوردگی علائمش همزمـان بـا ورود ویروس بروز پیـدا نمـی کنـد و ممکن اسـت بین 1 تـا 3 روز ظهورش متغیر بـاشد. بیشتــرین و شـایع تــرین علائم این بیمـاری ویروسی به شرح زیر اسـت:

  •  آبریزش بینی
  • سـرفه
  • تب
  • آبریزش چشمـی
  • عطسه
  • خسـتگی
  • خارش یا درد گلو
  • گرفتگی بینی
  • درد بدن یا سـردرد
  • تــرشحات بینی غلیظ و زرد رنگ

دلایل سـرمـاخوردگی :

بیشتــر از 200 نوع ویروس در ایجاد سـرمـاخوردگی نقش دارن ولی بر طبق مطـالعات انجام شده ویروس هایی به نام رینو ویروس ها بیشتــرین سهم در ایجاد سـرمـاخوردگی رو دارنـد. ویروس سـرمـاخوردگی از طریق دهان، چشم و تمـاس انتقال و گسـتــرش پیـدا مـی کنـد.

تمـاس بـا شخصی که مبتلا به سـرمـاخوردگیه، یا اسـتفاده از وسـایل آلوده مـاننـد، حوله، تلفن، دسـتمـال، لیوان و وسـایل شخصی افراد مبتلا مـی توانـد بیمـاری رو انتقال بدهد. در این وقت اگه فرد وسـایل شخص مبتلا رو لمس کنـد و بعدش به چشم، بینی یا دهان خودش دسـت بزنـد به احتمـال زیاد مبتلا به سـرمـاخوردگی مـی شود.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

علل سرماخوردگی

فاکتور های موثر در ابتلا به سـرمـاخوردگی :

در ابتلا به سـرمـاخوردگی مجموعه فاکتور های هسـتنـد که مـی تواننـد احتمـال ابتلا رو بیشتــر کنـد، در زیر موقرتــرین فاکتور های رو براتون مـی گم:

ضعف سیسـتم ایمنی :

سیسـتم ایمنی اگه ضعیف بـاشد، خطر ابتلا به بیمـاری را بیشتــر مـی کنـد. وجود یک بیمـاری مزمن سیسـتم ایمنی را درگیر مـی کنـد و ویروس ها راحت تــر وارد بدن مـی شونـد.

عامل سن :

کودکان بیشتــر در معرض سـرمـاخوردگی هسـتنـد، چون بدنشـان به یک سـری ویروس های سـرمـاخوردگی مثل بزرگتــرها مقاوم نشده راحتتــر سـرمـا مـی خورنـد. در این بین کودکان کمتــر از 6 سـال بیشتــر سـرمـا مـی خورنـد.

فصل و زمـان :

در هر فصلی سـرمـاخوردگی ممکن اسـت پیش بیاد ولی اصولاً بیشتــر در فصل ها و زمـانهای سـرد مثل فصل پاییز و زمسـتـان شیوع بیشتــری پیـدا مـی کنـد.

سیگار و دخانیات :

سیگار کشیـدن یا در معرض دود و دخانیات قرار گرفتن احتمـال ابتلا به بیمـاری را بیشتــر مـی کنـد. همـانطور که مـی دانیـد سـرمـاخوردگی بیشتــر روی سیسـتم فوقانی تنفسی تأثیر مـی گذارد، دود سیگار هم دسـتگاه تنفسی را بیمـار مـی کنـد.

در معرض بیمـاری قرار گرفتن :

بودن در جمع هایی که سـرمـاخوردگی دارنـد احتمـال ابتلا به بیمـاری رو بیشتــر مـی کنـد، در جمع هایی مثل کلاس درس، مسـافران هواپیمـا که تهویه هوا کمتــر هسـت احتمـال ابتلا خیلی بیشتــر مـی شود.

بهتــرین دمنوش ها برای سـرمـاخوردگی :

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

دمنوش آویشن برای درمان سرماخوردگی

دمنوش آویشن :

آویشن گیاهی معطر بـا طبع گرم و خشک اسـت که به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت شونـداخته مـی‌شود. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و بـاعث تقویت سیسـتم ایمنی بدن مـی‌شود. همچنین خاصیت آنتی ویروسی، آنتی بیوتیکی و آنتی مـیکروبی آویشن آن را به یک داروی گیاهی عالی برای درمـان سـرمـاخوردگی تبدیل کرده اسـت. آویشن نه تنها خاصیت خلط آور دارد و آبریزش بینی را کاهش مـی‌دهد، بلکه درمـانی فوق العاده برای سـرفه‌های دوران سـرمـاخوردگی اسـت.بنابراین برای تهیه دمنوش برای سـرمـاخوردگی مـی‌توانیـد از آویشن اسـتفاده کنیـد.

دمنوش بـادرنجبویه :

دمنوش بـادرنجبویه یکی از دمنوش‌های مفیـدی اسـت که در کنار آن‌که عطر خوبی دارد، سـرشـار از انواع آنتی‌اکسیـدان اسـت. دمنوش بـادرنجبویه به بهبودی سلامت قلب، پوسـت و آرامش اعصاب کمک بسیاری مـی‎ کنـد. این نوشیـدنی برای بهبودی حافظه و افزایش مهارت‌های پیشرفته ذهنی هم بسیار مفیـد اسـت.

دمنوش گزنه :

شـایـد گیاه گزنه بـاعث سوزش و خارش شود، امـا دمنوش آن فوایـد بسیاری دارد. دمنوش یا چای گزنه درد را تسکین مـی‌دهد. همچنین این دمنوش دارای ویتـامـین C و کاروتن اسـت که در نتیجه، سیسـتم ایمنی را نیز تقویت مـی‌کنـد.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

چای نعنا برای بهبود سرماخوردگی مفید است

چای نعناع :

دمنوش چای نعناع، همـان برگ‌های تـازه دم‌کشیـده نعناع در آب جوش اسـت که شمـا برای بهبودی بیمـاری سـرمـاخوردگی مصرف مـی‌کنیـد. اگر تب داریـد یعنی بدن شمـا ملتهب شده، مصرف دمنوش چای نعناع به شمـا پیشنهاد مـی‌شود. دمنوش چای نعناع به دلیل آن‌که طبع گرمـی دارد، برای رفع درد و مشکلات معده مفیـد اسـت. یکی ‌دیگر از فوایـد دمنوش چای نعناع این اسـت که به کاهش حالت تهوع، اسـتفراغ و التهابـات گلو کمک مـی‌کنـد.

دمنوش زنجبیل :

دمنوش زنجبیل سـرشـار از آنتی‌اکسیـدان اسـت. مصرف این دمنوش به بهبودی حالت تهوع ناشی از سـرمـاخوردگی کمک بسیاری مـی‌کنـد. اگر به آنفولانزای شدیـد مبتلا شد‌ه‌ایـد، مصرف دمنوش زنجبیل را در اولویت قرار دهیـد.دمنوش زنجبیل به بـازشدن سینوس‌ها و کاهش احتقان کمک مـی‌کنـد. دمنوش زنجبیل علاوه بر درمـان سـرمـاخوردگی، در کاهش سلول‌های سـرطـانی پوسـت هم تـاثیر به‌سزایی دارد. دمنوش زنجبیل طبع گرمـی دارد. به همـین دلیل در فصول سـرد، بدن شمـا را گرم نگه مـی‌دارنـد.

 

دمنوش غنچه گل محمدی برای رفع التهاب :

دمنوش گل محمدی سـرشـار از ویتـامـین سی و انواع آنتی‎اکسیـدان اسـت که به درمـان سـرمـاخوردگی کمک بسیاری مـی‌‎کنـد. اگر بدن شمـا در اثر سـرمـاخوردگی ملتهب شده، دمنوش گل محمدی را جدی بگیریـد. این دمنوش برای درمـان جوش، آکنه، سیاهی اطراف چشم و از بین بردن چربی‎ های شکم بسیار مفیـد اسـت.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

دمنوش مریم گلی برای درمان گلودرد کاراست

 دمنوش مریم گلی :

مریم گلی دارای خاصیت ضدالتهابی اسـت و یکی از موثرتــرین دارو‌های گیاهی برای درمـان سـرفه به شمـار مـی‌آیـد. تـاثیر مریم گلی در درمـان سـرفه مشـابه بـا شربت اکسپکتورانت اسـت. اکسپکتورانت نوعی دارو اسـت که غلظت و چسبنـدگی خلط را کاهش داده و خلط آور اسـت، همچنین این دارو سـرفه‌های خشک را به سـرفه‌های تــرشحی تبدیل مـی‌کنـد.

مصرف دمنوش مریم گلی برای درمـان گلو درد، عفونت‌های تنفسی، التهاب سینوس‌ها و بیمـاری آنفلوانزا بسیار پیشنهاد مـی‎ شود. این دمنوش برای بهبود عملکرد مغز، سلامت قلب و عروق و سلامت روده هم مفیـد اسـت.

دمنوش نعناع فلفلی (سوسنبر) :

نعناع فلفلی یکی از رایج‌تــرین ‌تــرکیبـات موجود در شربت‌های سـرفه اسـت. رایحه نعناع فلفلی به رفع گرفتگی مسیرهای هوایی و تنفس بهتــر کمک مـی‌کنـد. همچنین تحقیقات نشـان داده‌انـد نعناع فلفلی درد و التهاب را نیز کاهش مـی‌دهد. نوشیـدن دمنوش نعناع فلفلی بدن‌درد ناشی از سـرمـاخوردگی و آنفولانزا را تسکین مـی‌دهد. همچنین این دمنوش در کاهش احتقان و بهبود تنفس نیز مؤثر‌ اسـت.

دمنوش نعناع فلفلی خاصیت ضدویروس دارد و طول دوره سـرمـاخوردگی و آنفولانزا را نیز کاهش مـی‌دهد. تــرکیبـات موجود در دمنوش نعناع فلفلی از تکثیر فاکتور های بیمـاری‌زا و گسـتــرش عفونت‌ها جلوگیری مـی‌کنـد.

دمنوش گل مـیخک :

دمنوش گل مـیخک ادرارآور اسـت. اگر به سـرمـاخوردگی مبتلا شده‌ایـد، این دمنوش به شمـا کمک مـی‌کنـد که راحت نفس بکشیـد و گرفتگی ریه‌ی شمـا از بین برود.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

دمنوش چای سفید مفید برای سرماخوردگی

دمنوش برگ چای سفیـد :

چای سفیـد طعم ملایم و دلپذیری دارد. برگ‌های چای سفیـد بسیار کم فراوری مـی‌شونـد. از این رو چای سفیـد گزینه‌ای سـالم و طبیعی برای مبتلایان به سـرمـاخوردگی و آنفولانزاسـت.. چای سفیـد به‌دلیل داشتن تــرکیبی به‌نام کاتچین و اسیـدآمـینۀ تیانین نقش چشمگیری در جلوگیری از تکثیر فاکتور های بیمـاری‌زا دارد.

دمنوش برگ چای سفیـد، بـاکتــری‌هایی را که در اثر سـرمـاخوردگی وارد بدن مـی‎شونـد، از بین مـی‌‎برد. علاوه بر این، دمنوش برگ چای سفیـد سـرشـار از آنتی اکسیـدان اسـت، به تقویت سیسـتم ایمنی بدن کمک مـی ‎کنـد و بدن شمـا را در برابر ابتلا به بیمـاری سـرمـاخوردگی مقاوم مـی‌کنـد.

دمنوش دارچین  :

دارچین، گیاهی بسیار محبوب و خوش‌عطری اسـت که خاصیت ضد ویروسی دارد و به تقویت سیسـتم ایمنی بدن کمک مـی‌کنـد و از شمـا در برابر ابتلا به سـرمـاخوردگی محافظت مـی‌کنـد. همچنین خوردن دمنوش دارچین برای بهبود دردهای عضلانی هم مفیـد اسـت.

دمنوش پونه :

پونه از خانواده نعناعیان اسـت و طبع گرم و خشکی دارد. طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ اسـت، امـا بعد از مدتی بـاعث ایجاد حس خنکی در دهان مـی‌شود. این گیاه دارویی دارای خاصیت ضدبـاکتــریایی اسـت و در درمـان گلودرد‌های چرکین مـاننـد آنتی بیوتیک عمل مـی‌کنـد. پونه سیسـتم ایمنی بدن را تقویت مـی‌کنـد و به بدن در مبـارزه بـا ویروس و عفونت‌ها کمک مـی‌کنـد. مصرف دمنوش پونه در دوران سـرمـاخوردگی گلودرد، سـرفه را برطرف کرده و سـرمـاخوردگی شمـا را بهبود مـی‌دهد. همچنین شمـا برای تهیه دمنوش برای سـرمـاخوردگی مـی‌توانیـد پونه و آویشن را بـا یکدیگر تــرکیب کنیـد و خواص آن را افزایش دهیـد.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

چای به برای درمان سرماخوردگی

دمنوش به :

دمنوش به یکی از خوش‌طعم‌تــرین دمنوش ‎های گیاهی اسـت که برای تقویت سیسـتم ایمنی بدن مفیـد اسـت و هم‌چنین به بهبود بیمـاری سـرمـاخوردگی کمک مـی‌کنـد. اگر در فصلی هسـتیـد که مـیوه به وجود دارد، از مـیوه تـازه آن برای تهیه دمنوش اسـتفاده کنیـد، امـا اگر به در بـازار وجود نـدارد، نگران نبـاشیـد، شمـا مـی‌توانیـد به خشک شده تهیه کنیـد و بـا آن دمنوش تهیه کنیـد. همچنین این دمنوش سیسـتم گوارش را تقویت مـی‌کنـد و آرامش‌بخش اسـت.

اسـتفاده ازعسل در دمنوش‌ها :

مـی‌تونین دمنوش‌های خودتون رو بـا عسل شیرین و خوشمزه‌تــر کنین. خاصیت ضد مـیکروبی عسل، ممکن اسـت روی بسیاری از بـاکتــری‌ها و ویروس‌ها مؤثر بـاشد. به علاوه عسل در تسکین سـرفه هم مؤثره.

  • برای کسب بهتــرین نتیجه، بـا مشـاهده اولین علائم سـرمـاخوردگی، مصرف دمنوش‌های گیاهی رو شروع کرده و در صورت لزوم به مصرف اون ادامه بدین.
  • سـرمـاخوردگی یا آنفولانزا معمولا تـا 2 هفته ادامه داره، در حدود 2 یا 3 روز علائم بیمـاری شدیـدتــر هسـتنـد. اگه سـرمـاخوردگی‌تون تـا 10 روز بهبود پیـدا نکرد، یا اگر علائم غیر معمول یا بسیار شدیـد داشتین بـا پزشک خود مشورت کنین.
  • اگر بـاردار یا شیرده هسـتین، قبل از اسـتفاده از دمنوش‌ها ابتدا بـا پزشک معالج خود مشورت کنین.
  • کودکان خردسـال و افراد 65 سـال یا بـالاتــر و افرادی که به دلایل پزشکی دچار ضعف سیسـتم ایمنی هسـتنـد، در صورت ابتلا به آنفولانزا بـا پزشک خود تمـاس بگیرن، زیرا ممکن اسـت به درمـان ضد ویروسی نیاز داشته بـاشونـد.

دمنوش برای سـرمـاخوردگی و آبریزش بینی :

سـرمـاخوردگی علائم مختلفی دارد؛ از جمله گلو درد، آبریزش بینی و سـرفه که هر یک به‌تنهایی، سیسـتم بدنی شمـا را مختل مـی‌کننـد. به جای آن‌که به سـراغ داروهای بدون نسخه برویـد، دمنوش‌‎های گیاهی تهیه کنیـد و از عوارض داروهای شیمـیایی در امـان بـاشیـد. دمنوش‌هایی همـاننـد، دمنوش زنجبیل، دمنوش بـادرنجبویه، دمنوش دارچین و … برای بهبودی سـریع سـرمـاخوردگی و آبریزش بینی مفیـد هسـتنـدد.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

دمنوش برای سرماخوردگی

دمنوش برای سـرمـاخوردگی در تـابسـتـان :

جالب اسـت بدانیـد که سـرمـاخوردگی در تـابسـتـان بیشتــر از سـرمـاخوردگی در زمسـتـان طول مـی‌کشد و سخت‌تــر بهبودی کامل پیـدا مـی‌کنیـد. معمولا نوع تـابسـتـانی سـرمـاخوردگی حداقل تـا 2 هفته ادامه دارد. دمنوش‌هایی همـاننـد، دمنوش زنجبیل، دمنوش چای سبز و دمنوش ریشود شیرین بیان به بهبودی سـریع شمـا کمک مـی‌کننـد.

 زمـان مراجعه به پزشک :

مدتی زمـان نیاز اسـت تـا سـرمـاخوردگی بهبود یابد. بیشتــرِ سـرمـاخوردگی‌ها ناشی از فعالیت ویروس‌ها هسـتنـدد. در نتیجه، پزشک نمـی‌توانـد کار خاصی انجام دهد و‌ صرفا داروهای بدون نسخه را برای کاهش علائم ‌تجویز مـی‌کنـد. بـا این حال، اگر علائم سـرمـاخوردگی‌تـان بیش از ۳ هفته بـاقی مـانـد یا علائم آن بعد از ۱۰ روز از شروع شدت یافت، بهتــر اسـت به پزشک مراجعه بکنیـد.

برخی از علائمـی که بـا مشـاهده آن بـایـد به پزشک مراجعه کرد عبـارت‌انـد از:

  • سختی در بلع
  • تعریق و تب و لرز
  • سختی در تنفس
  • سـرفه‌های عمـیق و سخت
  • احسـاس فشـار زیاد در اطراف پیشـانی
  • تب ۳۸٫۳ سـانتی‌گراد یا بیشتــر که بیش از ۲۴ سـاعت ادامه یابد

کلام آخر :

امـیـدواریم دمنوش هایی که به شمـا معرفی کردیم برای شمـا مفیـد بوده بـاشد و بـا مصرف آن ها بتووانیـد مقاومت بدن خود را بیشتــر کنیـد. از این دمنوش ها برای پیشگیری از سـرمـاخوردگی نیز مـی توانیـد چنـد بـار در هفته نیز اسـتفاده کنیـد. توجه کنیـد اگر وضعیتتـان بهبود پیـدا نکرد حتمـا به پزشک مراجعه کنیـد.

مطـالب بیشتــر :

خواص آویشن برای سرماخوردگی

معرفی دمنوش برای کاهش قندخون

خوراکی و دمنوش برای خواب راحت، برای خواب راحت چی بخوریم

خواص رازیانه برای زنان

5/5 - (5 امتیاز)