بهترین دمنوش برای پریود شدن

بهترین دمنوش برای پریود شدن

دوران پریودی یک دوره حساس برای خانم ها است کـه نیاز دارند آرامش بیشتـری داشته بـاشند. گاهی ممکن است به دلایل مختلف زمـان پریودی به عقب بیافتد مـانند استـرس. اگر بـاردار نبـاشیـد بـا استفاده از گیاهان دارویی مـی توانیـد دمنوش برای بـاز شدن پریودی استفاده کنیـد. همچنین دمنوش ها بـاعث کاهش درد پریودی نیز مـی شوند و به شمـا کمک مـی کنند تـا بـا کمتـرین درد و داشتن آرامش اعصاب این دوره را بگذرانیـد

علل دیر پریود شدن :

  •  استـرس
  •  وزن کم یا زیاد بدن
  •  کیست های تخمدان
  •  داروهای هورمونی ضد بـارداری
  •  بیمـاری های مزمن مـانند دیابت یا بیمـاری سلیاک
  • مشکلات تیروئیـد
  •  یائسگی
  •  بـارداری
  • شیر دهی
  • زخم و عفونت های رحمـی

بهتـرین دمنوش‌های قاعده‌آور :

اگر مـی‌خواهیـد کمتـر درد بکشیـد و مجبور نبـاشیـد چند روز قبل از پریود و روزهای عادت مـاهانه را فقط در تخت بمـانیـد، اهمـیت تغذیه و دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی را جدی بگیریـد.

شمـا ممکن است به طور کل تـاریخ پریود منظمـی داشته بـاشیـد؛ امـا برخی مـاه‌ها از تـاریخش بگذرد و پریود نشویـد. در این صورت علائم PMS و دردهای جسمـی و آشفتگی‌های روحی پدیـدار مـی‌شوند و حسابی کلافه مـی‌شویـد. حالت دیگر هم این است کـه پریود شویـد؛ امـا مثلا روز اول خون‌ریزی کمـی داشته بـاشیـد و این بـاعث شود دردهای شکمـی به سراغتـان بیایـد. به هـر حال برای بـاز شدن قاعدگی روش‌های متعددی وجود دارد کـه یکی از موثرتـرین آن‌ها، مصرف دمنوش‌های گیاهی قاعده‌آور است.

بهترین دمنوش برای پریود شدن

بابونه دمنوش معجره گر

دمنوش بـابونه :

دمنوش بـابونه یکی از دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی است. بـابونه گیاهی قاعده‌آور است و مـی‌تواند در بـاز شدن قاعدگی بسیار موثر بـاشد. این گیاه دارای خواص ضدالتهابی، ضد اسپاسم و آرامش‌بخش است و به طور قابل توجهی درد قاعدگی و مشکلات روحی ناشی از پریود را کم مـی‌کند. یک هفته پیش از شروع پریود روزی یک فنجان چای بـابونه بخوریـد تـا متوجه تـاثیر آن بشویـد.

دمنوش زعفران :

معروف تـرین گیاه برای قاعدگی در مـیان بـانوان دمنوش زعفران و گل زعفرانه. این گیاه دارای طبع گرم و خشک  دارد از زمـان قدیم برای بهبود عادت مـاهیانه و تسریع قاعدگی استفاده مـی شده است و بـا توجه به تحقیقاتی اثراتش در این زمـینه اثبـات شده است. همچنین داری خواص دیگری چون نشاط آوری و تقویت اعصابه کـه مـی تواند روی کنتـرل استـرس تـاثیر داشته بـاشد. یکی از دلایل اختلال در قاعدگی استـرس مـی تواند بـاشد.

یکی از ساده‌تـرین روش‌ها برای درست کردن این دمنوش، دم کردن آن است. مقداری زعفران را بسابیـد و در آب جوش حل کنیـد، اجازه بدهیـد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی بخار کتـری دم بکشد و سپس نوش جان کنیـد. یک قاشق عسل هم مـی‌توانیـد به آن اضافه کنیـد تـا خوش‌طعم‌تـر و پرخاصیت‌تـر شود.

دمنوش رازیانه :

تخم رازیانه خواص گرمـی بخش داره و موجب تحریکات رحم مـی شود. یکی از گیاهان معطر کـه حاوی هورمونهای زنانه استـروژن مـی بـاشد، گیاه رازیانه است. به همـین دلیل این گیاه ارتبـاط نزدیکی بـا بـاز شدن قاعدگی و درمـان قاعدگی های نامنظم دارد. لازم است بدانیـد مصرف گیاه رازیانه در از بین بردن علائم پس از یائسگی نیز مفیـد بوده و به دلیل اثرات ضد اسپاسم، جهت کاهش درد قاعدگی نیز از آن استفاده مـی‌شود.

دمنوش زنجبیل :

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و هم چنین خاصیت ضد بـاکتـریش برای خیلی از گرفتگی های عضلانی و گوارشی استفاده مـی شود. بـا طبع گرمـی کـه داره بـاعث بهبود جریان خون و سم زدایی اون شده و روند قاعدگی رو تسریع مـی کند.

دمنوش زنجبیل حالت تهوع و دل درد را به‌طور چشمگیری کاهش مـی‌دهد؛ ضمن این کـه قاعده‌آور است. البته حواستـان بـاشد مصرف بیش از حد زنجبیل مـی‌تواند موجب سوزش معده شود؛ بنابراین زیاده‌روی نکنیـد.

بهترین دمنوش برای پریود شدن

دمنوش گل کاو زبان برای پریودی

دمنوش گل گاو زبـان :

گل گاو زبـان خاصیت ضد التهابی و ضد درد طبیعی دارد و برای دردهای شکمـی دوران پریود بسیار موثر است. همچنین اگر روز اول پریود خونریزی کم بـاشد و منجر به درد شکم و رحم شود؛ مصرف گل گاو زبـان بـاعث مـی‌شود خونریزی و دفع لخته‌های خون سریع‌تـر اتفاق بیفتد و زودتـر از شر درد خلاص شویـد. در ضمن گل گاو زبـان آرامش‌بخش و تقویت‌کننده اعصاب است.

دمنوش‌های مناسب برای درد قاعدگی :

درد قاعدگی دردی است کـه در بسیاری از خانم‌ها، پیش از دوران قاعدگی و در طول آن ایجاد مـی‌شود. چند دمنوش مفیـد قاعده‌آور را معرفی کردیم، حالا دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی برای کاهش درد پریود را بـا هم مرور مـی‌کنیم.

مصرف آویشن در دوران قاعدگی :

اثرات ضد پروستـاگلاندینی و ضدانقبـاضی آویشن بـاعث شده تـا آویشن بتواند در درمـان اختلالات قاعدگی و تسکین دردهای پریود موثر بـاشد. ضمن این کـه یکی از مهم‌تـرین خواص آویشن ایجاد آرامش و بهبود خلق‌وخو است و همـین خاصیت آن را به یکی از دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی تبدیل مـی‌کند.

بهترین دمنوش برای پریود شدن

دمنوش پونه کوهی برای کاهش درد پریودی

دمنوش پونه :

یکی دیگر از دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی دمنوش پونه است. ضمن این کـه پونه چرخه قاعدگی را منظم مـی‌کند و این به خاطر تحریک هورمون‌های استـروژن و پروژستـرون است. در دوران قاعدگی دمنوش پونه مصرف کنیـد تـا علاوه بر کاهش دردهای پریود از خاصیت آرام‌بخشی آن نیز بهـره ببریـد.

چای سبز :

از آنجا کـه چای سبز مملو از آنتی اکسیـدان است ، مـی تواند به عنوان دمنوشی مناسب برای پریود برای مقابله بـا التهاب کـه به درد قاعدگی کمک مـی کند بسیار مفیـد بـاشد. علاوه بر این ، خواص ضد التهابی چای سبز به حفظ تعادل هورمونی کلی کمک مـی کند.

دمنوش اسطوخودوس :

دمنوش اسطوخودوس برای خانم‌هایی کـه قبل از دوران پریود و حتی در دوران پریود دچار افسردگی و مشکلات روحی مـی‌شوند بسیار توصیه مـی‌شود؛ چرا کـه گیاه نشاط‌آوری است. ضمن این کـه مصرف این گیاه مـی‌تواند مشکلات گوارشی مثل نفخ شکم یا دل درد را کم کند. برای درست کردن دمنوش اسطوخودوس یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در قوری ریخته و روی آن یک لیوان آب جوشیـده بریزیـد. قوری را ۱۰ دقیقه روی بخاری کتـری بگذاریـد تـا دم بکشد و سپس نوش جان کنیـد. برای بهتـر شدن طعم و پرخاصیت کردن آن، مـی‌توانیـد به آن عسل هم اضافه کنیـد.

بهترین دمنوش برای پریود شدن

چای نعنا درمان قاعدگی

چای نعناع برای قاعدگی :

یکی از دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی برای خانم‌هایی کـه دچار دل درد شدیـد مـی‌شوند، چای نعناع است. چای نعناع بـا خواص ضد اسپاسم خود از شدت انقبـاض‌های عضلات دیواره‌های رحم کم مـی‌کند و درد را کاهش مـی‌دهد. همچنین چای نعناع مـی‌تواند برای کاهش نفخ و رفع حالت تهوع نیز بسیار موثر بـاشد. نوشیـدن یک فنجان چای نعناع در روزهای قبل از پریود شدن و در طول روزهای قاعدگی، علاوه بر کاهش درد نیز مـی‌تواند سبب بهبود خلق‌وخو و آرامش اعصاب شود.

دمنوش زیره :

دمنوش زیره به خاطر خاصیت ضدنفخ و ضد اسپاسم و طبیعت گرم، یکی از نوشیـدنی‌های مناسب دوران قاعدگی است. زیره بـا افزایش خونریزی از دردهای شکمـی مـی‌کاهد و همچنین بـاعث مـی‌شود چرخه پریودی تنظیم شود. دمنوش زیره خواص آرام‌بخشی هم دارد کـه بـاعث مـی‌شود خوابی آرام و راحت را در این دوران تجربه کنیـد.

 کاهش خونریزی شدیـد قاعدگی بـا دمنوش :

برخی از خانم‌ها در دوران قاعدگی خون‌ریزی بیش از حد معمول را تجربه مـی‌کنند کـه این موجب ضعف جسمـی، استـرس و ضعف اعصاب مـی‌شود. برخی از دمنوش های مفیـد در دوران قاعدگی مـی‌توانند برای این مساله موثر بـاشند؛ البته حواستـان بـاشد اگر زیاد اذیت شدیـد یا خون‌ریزی خیلی شدیـد بود حتمـا به پزشک متخصص مراجعه کنیـد و به مصرف نوشیـدنی گیاهی اکتفا نکنیـد.

مریم گلی یکی از گیاهان مفیـد در این زمـینه است و از گذشته خانم‌ها از آن برای درمـان پریودهای طولانی مدت استفاده مـی‌کرده‌اند. همچنین مصرف دمنوش شنبلیله به همراه نبـات، ریشه شیرین بیان و دمنوش تخم گشنیز توصیه شده است.

تخم گشنیز مـی‌تواند خونریزی شدیـد مـاهانه را کاهش دهد و کمک کند تـا هورمون‌های زنانه متعادل شوند. برای درست کردن این دمنوش نصف قاشق سوپ‌خوری گشنیز را داخل یک فنجان آب جوش بریزیـد و بگذاریـد ۱۰ دقیقه بمـاند، سپس آن را صاف کرده و بـا عسل شیرین کنیـد. این دمنوش را یکی دو روز قبل از پریود و در طول دوره قاعدگی بنوشیـد.

کلام آخر :

امـیـدواریم دمنوش هایی کـه در بـالا اشاره کردیم راه کار حل مسئله شمـا بـاشد و شمـا بـا استفاده از این دمنوش ها هـرچه زودتـر پریود شویـد تـا از استـرس بیشتـر جلوگیری شود. اگر متـاهل هستیـد اول مطمئن شویـد کـه بـاردار نیستیـد سپس از این دمنوش ها استفاده کنیـد؛ زیرا ممکن است بـا استفاده این دمنوش ها جنین سقط شود.

مطالب بیشتر :

بهترین دمنوش برای نفخ شکم؛ درمان نفخ شکم با دمنوش

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

معرفی دمنوش برای کاهش قندخون

زعفران چه خواصی دارد، طرز تهیه دمنوش زعفران

4.8/5 - (5 امتیاز)