خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و موخواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

روغن آرگان یک روغن طبیعی است که از هسته درخت ارگان (Argania spinosa) بومی مراکش استخراج می شود. سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است، که اغلب در درمان و مراقبت پوست به عنوان یک محصول ضد پیری استفاده می شود. روغن آرگان همچنین آشپزی هم استفاده می شود، به نظر می رسد مصرف آن دارای مزایای پزشکی از جمله درمان فشار خون بالا و دیابت است.

روغن آرگان برای چندین هدف مختلف به بازار عرضه می شود. مهمترین این موارد، استفاده از آن در مراقبت از مو و مراقبت از پوست است. در سالهای اخیر، روغن آرگان چنان در لوازم آرایشی رایج شده است که دولت مراکش تلاش های خود را برای افزایش کشت باغ های درخت آرگان افزایش داده است.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

درخت آرگان

روغن آرگان همچنین در آشپزی هم دارای است. مصرف کنندگان نه تنها به عطر و طعم تند آن توجه می کنند بلکه مزایای سلامتی آن را نیز در نظر می گیرند که به عنوان یک روغن اشباع نشده ،دوست دار قلب سالم و دارای مزایای مشابه روغن زیتون است.

 حاوی مواد مغذی و ضروری است :

روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنولیک (phenolic) تشکیل شده است.بیشتر محتوای روغن آرگان از اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. تقریباً 29-36٪ از محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا 6 حاصل می شود و این منبع خوبی برای این ماده مغذی اساسی است.

اسید اولئیک، اگرچه ضروری نیست، اما 43-49٪ از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. مانند روغن زیتون، اسید اولئیک به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است. علاوه بر این، روغن آرگان منبع غنی ویتامین E است که برای پوست، مو و چشم سالم لازم است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن آرگان برای پوست صورت

مراقبت و درمان پوست :

طرفداران ادعا می کنند که روغن آرگان می تواند طیف گسترده ای از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس، سوختگی و عفونت های پوستی را درمان کند. غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در روغن آرگان (از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک) باعث شده است که برخی ادعا کنند که با خنثی کردن رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند، می توانند “با پیری” مبارزه کنند.

متخصصان پوست همچنین بیان می کنند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن آرگان می تواند باعث افزایش تولید کلاژن و طراوت پوست شما شود، خطوط و چین و چروک ها را کاهش می دهد.

روغن آرگان علاوه بر استفاده در کرم های پوستی، لوسیون ها، سرم ها، ماسک های صورت و پمادها، غالباً در شامپو و نرم کننده ها گنجانیده شده و یا در روغنهای ماساژ استفاده می شود. مطابق مطالعه ای سال 2015 در مداخلات بالینی در پیری، استفاده موضعی از روغن آرگان در زنان یائسه منجر به افزایش قابل توجه در کشش پوست پس از 60 روز شد. این اثر با مصرف خوراکی روغن آرگان در نیمی از زنان شرکت کننده بیشتر تقویت شد.

فواید روغن آرگان در معالجه سوختگی و عفونت های پوستی به مراتب کمتر است. اگرچه روغن آرگان دارای خواص ضد باکتریایی است، اما مشخص نیست که این اثر برای جلوگیری از عفونت یا کمک به بهبود کافی باشد.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

روغن آرگان برای مو

مراقبت و درمان مو :

تصور می شود روغن آرگان با جلوگیری از آسیب رساندن به پوشش بیرونی ساقه مو ضمن حفظ رنگدانه های طبیعی (ملانین) که رنگ آن را فراهم می کند، باعث بهبود کیفیت مو می شود.

مطابق مطالعه سال 2013 در برزیل، روغن آرگان پس از انجام چندین روش رنگ آمیزی مو توانست کیفیت مو و حفظ رنگ را بهبود بخشد. رنگ آمیزی مو یکی از رویه های ناگوار است که روی مو انجام می شود و به نظر می رسد روغن آرگان در مقایسه با نرم کننده های تجاری مو دارای خاصیت محافظتی هستند.

 خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

ترکیبات مختلف فنولیک (phenolic) موجود در روغن آرگان دارای بسیاری از ظرفیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است. روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است، یک ویتامین محلول در چربی، و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکالهای آزاد عمل می کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10، ملاتونین و استرولهای گیاهی نیز در ظرفیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

اگرچه این نتایج دلگرم کننده است، اما تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در داروهای انسانی برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مورد نیاز است.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

روغن آرگان برای سلامتی قلب

بهبود سلامت قلب :

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک است که یک چربی امگا 9 اشباع نشده. اسید اولئیک همچنین در چندین غذای دیگر از جمله روغن آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و از قلب محافظت می کنند. در یک مطالعه کوچک انسانی مصرف بیشتر روغن آرگان با سطح پایین تر کلسترول LDL  و سطح بالاتر آنتی اکسیدان ها در خون همراه بود.

در یک مطالعه در مورد خطر بیماری های قلبی در 40 فرد سالم، افرادی که روزانه 15 گرم روغن آرگان مصرف کرده اند به مدت 30 روز، به ترتیب 16٪ و 20٪ کاهش در سطح LDL و تری گلیسیرید را تجربه کردند. اگرچه این نتایج امیدوار کننده هستند، اما مطالعات بیشتری برای روغن آرگان در سلامت قلب انسان لازم است.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

 فواید درمانی روغن آرگان

فواید روغن آرگان برای دیابت :

برخی تحقیقات اولیه روی حیوانات نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند.در دو مطالعه منجر به كاهش معنی داری هم در قند خون ناشتا و هم در مقاومت به انسولین شد در موش هایی كه رژیم غذایی با قند زیاد را در كنار روغن آرگان داشتند.این مطالعات تا حد زیادی این مزایا را به محتوای آنتی اکسیدان روغن آرگان نسبت داده اند.

خواص ضد سرطانی

روغن آرگان ممکن است رشد و تولید مثل سلولهای سرطانی را کاهش دهد.یک مطالعه آزمایشگاهی از ترکیبات پلی فنلی از روغن آرگان به سلولهای سرطانی پروستات استفاده کرد. رشد سلولهای سرطانی را 50٪ مهار کرده است در مقایسه با دیگر افراد تحت کنترل. در یک آزمایش دیگر، یک مخلوط دارویی از روغن آرگان و ویتامین E میزان مرگ سلول سرطانی در نمونه های سلولی سرطان پستان و روده بزرگ را افزایش داده است.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

روغن آرگان برای درمان آکنه

درمان آکنه :

برخی منابع ادعا می کنند روغن آرگان یک درمان مؤثر برای آکنه است، اگرچه هیچ تحقیق علمی سختگیرانه ای از این امر پشتیبانی نمی کند.  ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان از کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه کمک می کند، همچنین ممکن است در هیدراتاسیون پوست نقش داشته باشد، که برای جلوگیری از آکنه مهم است.

اینکه روغن آرگان در درمان آکنه شما مؤثر باشد به دلیل آن بستگی دارد. اگر با خشکی پوست یا سوزش عمومی مبارزه می کنید، روغن آرگان ممکن است راه حلی را ارائه دهد. اما اگر آکنه شما به دلیل هورمون ها ایجادشده است، روغن آرگان به احتمال زیاد تسکین قابل توجهی نخواهد داشت.

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

عوارض روغن آرگان

عوارض جانبی :

روغن آرگان به طور کلی برای مصرف و استفاده موضعی بی خطر تلقی می شود. با این حال، در برخی افراد، روغن آرگان ممکن است نوعی حساسیت به نام درماتیت تماسی ایجاد کند که با ایجاد بثورات، قرمزی و خارش در محل استفاده همراه است. روغن آرگان همچنین حاوی توکوفرول ها، نوعی ویتامین E است که ممکن است لخته شدن خون را کند نماید و با ضد انعقاد کننده هایی مانند وارفارین تداخل داشته باشد. این مسئله که آیا غلظت توکوفرول ها در روغن آرگان برای تحریک تداخل کافی است ناشناخته است.

 

مقدار مصرف و تهیه :

روغن آرگان در آشپزی و به عنوان یک تقویت کننده ی سلامت عمومی به فروش می رسد. اغلب اوقات، هیچ تفاوت قابل توجهی بین روغن درمانی و آشپزی آرگان به جز قیمت وجود نخواهد داشت. روغن پخت و پز آرگان به طور کلی ارزانتر است ، اگرچه روغنهای با کیفیت بالا ممکن است گرانتر باشد.

هیچ راهنمایی برای استفاده مناسب از روغن آرگان وجود ندارد. در صورت استفاده بصورت موضعی، اکثر تولید کنندگان توصیه می کنند قبل از شستشوی موهای خود، چند قطره را روی پوست بریزید و ماساژ دهید

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

مصرف روغن آرگان در غذا

سوالات دیگر :

چطور از روغن آرگان در پخت و پز استفاده می کنید؟

روغن آرگان می تواند مانند روغن زیتون یا هر روغن پخت و پز دیگری استفاده شود. با این حال، به دلیل قیمت آن بیشتر مردم آن را ترجیح می دهند که آن را روی ماکارونی، خورش، سالاد و سایر غذاهای آماده بریزند.

آیا روغن آرگان خراب می شود؟

روغن آرگان از ماندگاری نسبتاً طولانی (حداکثر دو سال) برخوردار است، اگرچه این کیفیت می تواند در اثر گرمای شدید و اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید تحت تأثیر قرار گیرد. برای جلوگیری از این امر، روغن را در یک اتاق خنک و دور از نور مستقیم خورشید ذخیره کنید. روغنهای درمانی باید در ظرف مقاوم در برابر نور نگه داشته شوند.

با نگه داشتن آن در یخچال می توانید ماندگاری روغن آرگان را بیشتر کنید. اگرچه روغن در یخچال منقبض می شود، هنگامی که از یخچال خارج می شود و به دمای اتاق می رسد، به حالت عادی باز می گردد.هر روغنی که تاریخ انقضا گذشته باشد  باید دور ریخته شود، بوی تند می دهد ، یا کدر می شود یا تغییر رنگ می دهد.

 

سخن پایانی :

روغن آرگان قرنهاست که در انواع مواد غذایی و آرایشی استفاده می شود. سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند. همچنین ممکن است انواع بیماری های پوستی را درمان کند.

در حالی که تحقیقات فعلی به طور قطعی نمی توانند بیان کنند که روغن آرگان برای معالجه هر یک از این شرایط مؤثر است، بسیاری از افراد پس از استفاده از آن نتایج مطلوبی را گزارش می دهند. اگر در مورد روغن آرگان کنجکاو هستید، امروزه پیدا کردن و استفاده از آن آسان است.

منبع: healthline-verywellhealth

 

مطالب مرتبط :

سندرم متابولیک چیست؟ | علل، علائم و درمان سندرم متابولیک

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

4.2/5 - (4 امتیاز)