از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

یکی از مشکلات بهداشتی رایج بین خانم ها، بوی بد واژن است که باعث ناراحتی اکثر افراد می شود. نگران نباشید با رعایت نکات بهداشتی می توانید آن را درمان کنید. در این مطلب توضیح می دهد که بوی بد واژن شبیه چه بو هایی است و اینکه چه کار هایی را انجام دهید تا دچار عفونت نشوید، با همراه باشید.

 

دلیل بوی بد واژن چیست؟

دلیل اصلی این موضوع عفونت‌­های دستگاه تناسلی در خانم­‌ها است. اکثر این قبیل عفون‌ت­ها بـا درمان آنتی‌­بیوتیکی و نیز درمان‌­های ضد­قارچی بـه طور کامل بـرطرف مي‌­شوند ولی امکان بـازگشت مجدد آن وجود دارد. مخصوصا این کـه، احتمال ابتلا بـه این قبیل عفونت­‌ها در فردی کـه یک بـار مبتلا شده نسبت بـه سایرین بیشتـر است.

زمانی کـه در بدن فرد عفونتی وجود داشته بـاشد یا تجمع مواد زائد در بدن فرد بسیار زیاد بـاشد، این مواد بـاید بـه طرق مختلف از بدن دفع شوند کـه یکی از این راه‌­ها ادرار و تـرشحات واژن است؛ بنابـراین زمانی کـه این ناحیه دائما در تماس بـا مواد عفونی و زائد بدن بـاشد احتمالا عفونت، چرک و تـرشحات بد بو در ناحیه، زیاد شده و بوی بد آن بـرای فرد آزاردهنده خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل نسبتـا شایع، کـه موجب افزایش تـرشحات واژن و بوی بد آن مي­شود، مصرف قرص­های ضد­بـارداری است؛ زیرا تـرکیب بـاکتـری­‌های نرمال (فلور نرمال)واژن را تغییر مي­‌دهد و زمينه را بـرای بـروز این مشکل فراهم مي­‌کند.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

درمان بوی ماهی گندیده واژن

دلیل بـروز عفونت دستگاه تناسلی در خانم­‌ها چیست؟

این عفونت­‌ها احتمال دارد از طریق رابطه­‌ جنسی بـه فرد منتقل شود اما گاهی فرد اصلا رابطه‌ جنسی نداشته ولی بـه این مشکل مبتلا شده است کـه دلیل آن امکان دارد، عدم رعایت بـهداشت فردی بـاشد. اگر فرد بـا وجود رعایت همه‌ مسائل بـهداشتی بـاز هم بـه این قبیل عفونت­‌ها مبتلا شد احتمالا این مشکل نمودی از یک مشکل بزرگ­تـر در بدن فرد است؛ بـه این معنی کـه مثلا فرد مشکلی در کلیه­‌ها و یا دیگر ارگان­‌هایش دارد کـه عفونت دستگاه تناسلی تنها نمودی از آن است.

 

انواع بوی بد واژن

1_ بوی ماهی

اگر بعضی از انواع بـاکتـری در ناحیه واژن، رشد بیش از حد داشته بـاشند، امکان بـروز عفونت پیش مي‌آید. واژینوز بـاکتـریال یکی از شایع‌تـرین عوامل ایجاد بو و عفونت در زنان ۱۵ تـا ۴۴ ساله است. این مشکل بـا افزایش PH در واژن و رشد غیرعادی بعضی بـاکتـری‌ها رخ مي‌دهد. واژینوز بـه خاطر تماس جنسی ایجاد نمي‌شود و پزشکان دقیقا نمي‌دانند کـه دلیل وقوع آن چیست. این مشکل معمولا چندان خطرناک نیست و بـا داروهای بدون نسخه بـرای تنظیم PH هم مي‌توان آن را کنتـرل و درمان کرد. ژل‌های PH کـه در داروخانه‌ها بـه فروش مي‌رسند، امکان ایجاد تعادل در سطح PH واژن را فراهم مي‌کنند.

اگر بوی ماهی‌مانند ناشی از عفونت مذکور بـا مصرف داروهای بدون نسخه طی یک هفته یا بیشتـر از بین نرفت، بـاید بـه پزشک زنان مراجعه کنید. رفع نشدن عفونت در این مدت مي‌تواند نشان‌دهنده این بـاشد کـه بـه مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید. شاید هم بـه بیماری مقاربتی تک‌تـارچه مهبل مبتلا شده بـاشید. روش‌هایی بـرای جلوگیری از ابتلا بـه واژینوز بـاکتـریال وجود دارد:

استفاده نکردن از دوش واژینال، زیرا تعادل PH در واژن را از بین مي‌بـرد؛ استفاده نکردن از محصولات بـهداشتی معطر. مثلا استفاده از نواربـهداشتی‌ یا تـامپون عطری هم مي‌تواند بـاعث تحریک عفونت در ناحیه واژن شود؛ پرهیز از بـرقراری روابط جنسی پرخطر. هر چند کـه واژینوز بـاکتـریال، نوعی بیماری مقاربتی نیست اما بـرقراری رابطه بـا چندین شریک جنسی بـاعث بـه‌هم‌خوردن تعادل بـاکتـریایی در واژن مي‌شود و این مشکل را بـه وجود خواهد آورد.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

درمان بوی بد واژن با طب سنتی

2_ بوی مخمرمانند

بیشتـر عفونت های قارچی، بوی شدیدی ندارند، اما همراه بـا تـرشحاتی غلیظ و پنیری هستند و بویی شبیه بوی تخمير و آبجو مي‌دهند. اگر اطراف واژن خارش دارید، شاهد قرمز شدن آن هستید یا بعد از ادرار در این ناحیه درد دارید، احتمالا دچار عفونت قارچی مهبل شده‌اید. عفونت قارچی در زنان مبتلا بـه دیابت معمولا بیشتـر از دیگران است. زیرا قارچ از قند تغذیه مي‌کند و در تـرشحات این افراد، گلوکز بیشتـری وجود دارد. در صورت مواجهه بـا این بو و مشکل بـاید بـا پزشک‌تـان صحبت کنید تـا راهی پیش پایتـان قرار بدهد یا دارویی بدون نسخه بـه شما معرفی کند.

بـرای جلوگیری از بـروز عفونت‌های قارچی، راهکارهای زیر را در نظر داشته بـاشید:

از محصولات بـهداشتی عطری استفاده نکنید؛ فقط در صورت لزوم، آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. مصرف نادرست این داروها بـاعث از بین رفتن بـاکتـری‌های مفید و رشد قارچ در ناحیه واژن مي‌شود؛ بـرقراری ارتبـاط جنسی دهانی بـا کسانی کـه در ناحیه دهان دچار بـرفک هستند هم عفونت قارچی را تحریک مي‌کند؛ خشک و تميز نگه‌داشتن واژن هم راهی بـرای مقابله بـا قارچ‌هایی است کـه در نواحی مرطوب رشد مي‌کنند. بعد از دست‌شویی و حمام، خود را خشک و لبـاس‌زیر و مایوی خیس را هم سریعا عوض کنید.

3_ بوی کپک و ماندگی

اگر بـه فعالیت‌های بدنی و ورزش مشغول بـاشید و عرق در منافذ لبـاس‌تـان اسیر شود، احتمالا بویی شبیه کپک و ماندگی بـه وجود مي‌آید. استفاده از لبـاس‌های ورزشی نایلونی و پلاستیکی بـاعث مي‌شود تـا عرق کنید و بوی بدی در ناحیه واژن‌تـان ایجاد شود. پس یکی از دلایل ایجاد بوی بد واژن استفاده از لبـاس‌هایی نامناسب است کـه تعریق را تشدید مي‌کنند. بعد از ورزش و فعالیت‌های بدنی حتما دوش بگیرید و از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. ضمنا لبـاس زیری را کـه بـا آب یا بـه خاطر عرق کردن، خیس شده، سریع دربیاورید و تـا حد امکان، لبـاس‌های نخی یا لبـاس‌هایی بـا آستـر نخ بـه تن کنید.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

قرص مترونیدازول برای بوی بد واژن

4_ بوی گندیدگی

در ميان انواع بوی بد واژن، گندیدگی نگران‌کننده‌تـرین بویی است کـه بـاید حتما آن را پیگیری کنید. مثلا تـامپونی کـه چند روز در واژن مانده بـاشد، چنین بویی مي‌دهد. دلیل بوی گندیدگی، رشد بیش از حد بـاکتـری‌ها در یک محیط محدود و بسته است. بـرای درمان و از بین بـردن این بو بـاید بـه متخصص زنان مراجعه کنید. تـامپونی کـه بـرای مدتی طولانی داخل واژن بماند، احتمال بـروز سندرم شوک سمي را هم بـالا مي‌بـرد. این سندرم بسیار خطرناک و کُشنده است.

چنانچه بیش از هشت ساعت از قرار گرفتن تـامپون در واژن‌تـان گذشته یا اصلا یادتـان نمي‌آید کـه چه مدت این وسیله در واژن‌تـان بوده است و نشانه‌هایی شبیه آنلونزا (حالت تهوع، درد، تب) در شما بـروز کرده، بـاید سریع‌تـر بـه پزشک مراجعه کنید.

5_ بوی فلز

بوی بد واژن مي‌تواند شبیه بوی فلزات بـاشد. عجیب است، نه؟ زمانی کـه پریود مي‌شوید، تـرشحات خونی این دوران مي‌توانند PH واژن را تغییر بدهند. این تغییرات بویی شبیه مس یا قلع در واژن بـه وجود مي‌آورد. بـرای از بین بـردن چنین بویی بـاید ناحیه آلت تناسلی را بـا صابون‌های ملایم شست‌وشو دهید. اما در این کار زیاده‌روی نکنید، زیرا صابون‌ها بـه ویژه نمونه‌های عطری آنها مي‌توانند تعادل PH واژن را از بین ببـرند.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

ژل برای از بین بردن بوی بد واژن

6_ بوی وایتکس

یکی دیگر از انواع بوی بد واژن، بویی شبیه وایتکس یا ماده شیميایی آمونیاک است. واژن معمولا بوی ماهی و بعضی‌اوقات بوی آمونیاک مي‌دهد. احتمال اینکـه چنین بویی بـه خاطر بوی ادرار در ناحیه واژن ایجاد شود، کاملا منطقی است؛ بـه‌ویژه اگر بدن بدون آب یا اصطلاحا دی‌هیدراته بـاشد.

آميزش جنسی (بـه‌ویژه زمانی کـه اسپرم‌ها PH اندکی داشته بـاشند) یا استفاده از روان‌کننده‌ها و اسپرم‌کُش‌ها هم مي‌تواند بـاعث بـه وجود آمدن چنین بوهایی شود. بعد از استشمام چنین بویی، چند روز صبـر کنید و اگر بو همچنان در ناحیه واژن وجود داشت، بـه متخصص زنان مراجعه کنید.

7_ بوی شیرینی

اگر بویی بـا رگه‌هایی شیرین در ناحیه واژن احساس کردید، احتمالا بـاید بـه دنبـال اصلاح رژیم غذایی‌تـان بـاشید. وجود چنین بویی حداقل در مقایسه بـا بوی گندیدگی چندان نگران‌کننده نیست، اما این مورد هم بـاید حتما پیگیری شود. مثلا مصرف بعضی مرکبـات مي‌تواند چنین بویی ایجاد کند. مارچوبـه و سیر هم در بوی تـرشحات واژنی، تغییراتی بـه وجود مي‌آورند. قارچ هم در بعضی موارد بـاعث بـه وجود آمدن بوهای شیرین در واژن مي‌شود. در این صورت بـاید از داروهای درمان قارچ بدون نسخه استفاده یا بـه متخصص زنان مراجعه کنید.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

داروی گیاهی قوی برای بوی بد واژن

راه‌های رفع بوی بد واژن

همان‌طور کـه پیش‌تـر هم بیان شد، بوی بد واژن اجتناب‌ناپذیر است. در هر حال، درصدی از این بو در این ناحیه وجود خواهد داشت. اما روش‌هایی بـرای کاهش و کنتـرل بوی واژن وجود دارد کـه در ادامه بـه آنها اشاره شده است:

 رعایت و توجه بـه بـهداشت

رعایت بـهداشت ناحیه تناسلی تـا حد زیادی از بوی بد واژن جلوگیری مي‌کند. بـرای نظافت این ناحیه بـه نکات زیر توجه کنید:

بـرای پاک کردن خود بعد از مدفوع، دستمال را از جلو بـه عقب بکشید تـا ذرات بـاقی‌مانده مدفوع بـه داخل واژن راه پیدا نکنند.
بلافاصله بعد از آميزش جنسی ادرار کنید. از صابونی بـا عطری ملایم بـرای شست‌وشوی ناحیه تناسلی استفاده کنید. ورود صابون بـه واژن مي‌تواند بـاعث بـرهم‌خوردن تعادل PH در این ناحیه شود و عفونت و بویی بدتـر بـه وجود بیاورد. پس در استفاده از مواد بـهداشتی بـرای این بخش از بدن دقت کنید.

روزانه، لبـاس زیر خود را عوض کنید. اگر هم هر روز این کار را انجام نمي‌دهید، زمانی کـه کثیف و مرطوب مي‌شود حتما آن را تعویض کنید. لبـاس‌های زیر را بـا مواد شوینده بدون بو بشویید. بعد از تعریق و ورزش کردن دوش بگیرید. در صورت وجود بوی بد واژن بـاید این ناحیه را بـا آب بشویید. در فواصل دوش گرفتن‌ها، بـرای از بین بـردن بو و عرق از دستمال بـهداشتی بـرای پاک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید.

 رعایت بـهداشت جنسی و اثرات آميزش

بعضی از زنان بعد از آميزش جنسی، بویی شبیه بوی ماهی در ناحیه واژن احساس مي‌کنند. این بو مي‌تواند نشانه‌ای جدی از وجود واژینوز بـاکتـریال بـاشد. افرادی کـه بـه این عفونت دچار نیستند، بعد از آميزش جنسی بـا بوی ماهی کمتـری مواجه مي‌شوند. استفاده از بـرخی روان‌کننده‌ها هم بوی نامطبوعی در واژن بـه وجود مي‌آورد. بـرای کاهش بوی بد واژن کـه ناشی از آميزش جنسی است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

بـرای جلوگیری از تداخل مایع منی و تـرشحات واژن از کاندوم استفاده کنید. بـهتـرین و مناسب‌تـرین کاندوم را بخرید.
بعد از آميزش جنسی، واژن و ناحیه تناسلی را بـا آب خالی بشویید و از دوش واژینال استفاده نکنید.
از روان‌کننده‌های معطر و بودار استفاده نکنید.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

از بین بردن بوی بد واژن با جوش شیرین

 توجه بـه محصولات قاعدگی

بوی بد واژن در زمان قاعدگی بـرای بعضی از زنان تشدید مي‌شود. این بو در بعضی از افراد شبیه آهن است و در بـرخی دیگر مانند آمونیاک. بعضی از محصولاتی کـه در زمان قاعدگی استفاده مي‌شود، بوی بد واژن را افزایش مي‌دهد. بـرای کاهش اثرات این محصولات بـه موارد زیر توجه کنید:

اجازه ندهید کـه نواربـهداشتی خیس و مرطوب شود و بـرای مدتی طولانی در لبـاس زیر بـاقی بماند. استفاده از محصولات بـهداشتی داخلی مانند کاپ یا فنجان قاعدگی هم مي‌تواند بـه جلوگیری از بوی بد و عفونت کمک کند.

 پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها بـه وجود و حفظ بـاکتـری‌های مفید در بدن از جمله در ناحیه واژن کمک مي‌کنند و مانع از عفونت‌ها از جمله عفونت‌های قارچی مي‌شوند. بـا کاهش عفونت‌ها، بوی بد واژن هم کمتـر مي‌شود. ضمن اینکـه پریوبیوتیک‌ها، PH واژن را هم متعادل مي‌کنند و همين دلیلی بـر کاهش بوی بد واژن است.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

صابون برای از بین بردن بوی بد واژن

استفاده از لبـاس زیر مناسب

امکان دارد، لبـاسی کـه مي‌پوشید بـاعث بـه دام افتـادن قطرات عرق، سلول‌های مرده پوستی، تـرشحات، مایع منی جامانده از آميزش و… در بـافت خود شود. لبـاس‌های تنگ هم عامل مهمي در ایجاد بوی بد واژن هستند. لبـاس‌ها و لبـاس‌زیرهای تنگ و چسبـان را کنار بگذارید و از لبـاس‌هایی بـا منافذی بـرای گردش هوا استفاده کنید یعنی لبـاس‌هایی است کـه بـه هوا اجازه گردش در بـافت خود را مي‌دهند و معمولا از جنس نخ هستند. لبـاس‌های زیر نخی، رطوبت را در خود نگه نمي‌دارند و بـه همين خاطر بـاکتـری و بوی بد هم ایجاد نخواهند کرد.

توجه بـه رژیم غذایی

مصرف بیش از حد غذاهای شیرین بـاعث تولید قارچ و بوی بد واژن مي‌شود. شواهدی وجود دارد کـه نشان مي‌دهد، مواد غذایی بـا بوهای تند مانند پیاز و قهوه هم مي‌توانند بـاعث تغییر بوی عرق و تـرشحات بدن شوند. تحقیقات علمي اندکی دربـاره اثرات مثبت مواد غذایی خاص بـر بوی بد واژن انجام شده است. اما بـه نظر مي‌رسد کـه کرفس، هندوانه و سیب در کاهش بوی واژن اثرات مثبتی دارند. نوشیدن مقادیر زیاد آب و پرآب نگه داشتن بدن هم مي‌تواند مانع از رشد بـاکتـری‌های واژنی شود. ضمن اینکـه عرق را هم رقیق‌تـر و کم‌بوتـر مي‌کند. در نتیجه تـرشحات واژنی هم بوی کمتـری تولید خواهند کرد.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

ژل برای از بین بردن بوی بد واژن

چگونگی پیشگیری از بوی واژن در آینده

پس از یادگیری نحوه خلاص شدن از بوی واژن در زمان وقوع، پیشنهاد مي کنیم تمام این راهنمایی های زیر را در ذهن نگه دارید تـا از ایجاد این مشکل در آینده پیشگیری کنید:

_ استفاده از بـرخی پروبیوتیک ها کـه بـرای شما عالی هستند را در نظر بگیرید. آنها بـه حفظ تعادل pH در مهبل کمک مي کنند. سعی کنید بـرخی از مواد غذایی مبتنی بـر پروبیوتیک مانند ماست، سوپ ميسو، شکلات تلخ، تـرشی و غیره را مصرف کنید.

_ رژیم های غذایی سالم داشته بـاشید: این هدف بـه شما کمک مي کند تـا روزانه رژیم متعادلی را مصرف کنید کـه حاوی ميوه ها، سبزیجات، دانه ها و آجیل و بـرخی از پروتئین های مفید است. همانطور کـه بیان شد، یک رژیم متعادل مي تواند بـرای یک بدن سالم و واژن خوشبو موثر بـاشد.

_ بدن خود را هیدراته نگه دارید: نوشیدن مقدار زیادی آب اولویت اول شماست کـه نبـاید در اینجا فراموش شود، کـه نه فقط بـرای پوست مفید است بلکـه بـاعث افزایش سلامت عمومي واژن شما نیز مي شود.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

رفع بوی بد واژن با جوش شیرین

_ خودداری از اسکراب و دوش واژن: این دو کار را متوقف کنید زیرا آنها تنها بـاکتـری های خوب را حذف مي کنند و بدن را تحت شرایط بیماری قرار مي دهند. بنابـراین اطمينان حاصل کنید کـه بدن از نسبت مناسب این بـاکتـری ها بـهره مند شود و این شستشو های قوی را تـرک کنید.

_ شستشوی واژن درست قبل و بعد از رابطه جنسی: مقاربت بـاکتـری ها و حتی مواد خارجی (تـرشحات و اسپرم) را بـه واژن شما مي رساند. آیا این تـرسناک نیست؟ قبل و بعد از رابطه جنسی خود را شستشو دهید تـا سطح طبیعی واژن خود را حفظ کنید.

_ اجتناب از پوشیدن لبـاس های تنگ: بـه یاد داشته بـاشید کـه هر قطعه لبـاسی کـه بـه نظر مي رسد بیش از حد تنگ است اجازه نمي دهد کـه منطقه واژن و کشاله ران نفس بکشد. بنابـراین اطمينان حاصل کنید کـه مقدار زیادی از اکسیژن را در اینجا بـرای حفظ سلامت واژن حفظ کنید.

_ شرت پنبـه ای بپوشید: چرا بـاید پنبـه را انتخاب کنید؟ این بـه این دلیل است کـه پنبـه مي تواند رطوبت بیش از حد از عرق کردن و تـرشح را جذب کند. از الیاف مصنوعی استفاده نکنید زیرا آنها بـه اندازه پنبـه مناسب نیستند.

از بین بردن بوی بد واژن، درمان بوی بد واژن

بوی بد واژن و سرطان

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید باشد و بتوانید مشکلتان را حل کنید. بطور طبیعی واژن کمی بو می دهد اما اگر بو زیاد و تند بود برای درمان آن اقدام کنید. اما اگر خیلی قوی و نا خوشایند بود به پزشک مراجعه کنید.

مطالب بیشتر :

روش تشخیص سرطان سینه و علائم آن

درمان خارش واژن در بارداری

 

5/5 - (3 امتیاز)