با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

احتمـالا برای شمـا هم پیش آمده که مـی خواهیـد بـا یک مـاده اولیه که بـه آن دسترسی داریـد غذا درست کنیـد امـا ایـده ای بـه ذهنتان نمـی رسد. در این موقاع بـهتر است که چند دستور غذا بـا مواد مورد نظر نگاه کنیـد تا غذای مورد نظر خود را بیابیـد. فیلـه مـرغ یکی از مواد اولیه هـای در دسترس است که بـا آن کلی غذا مـی شود درست کرد. امـا اگر مـیخواهیـد بدانیـد بـا فیلـه مـرغ چی درست کنیـم بـه شمـا پیشنـهـاد مـی کنیم این مقالـه از ژاویز را بخوانیـد و بـا مـا همـراه بـاشیـد.

طرز تهیه ناگت مـرغ :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

ناگت مرغ یک غذای محبوب

مواد لازم برای 4 نفر :

سینـه مـرغ 800 گرم
نان تست 5 عدد
شیر 1 پیمـانـه
سیر رنده شده 2 حبـه
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
تخم مـرغ هم زده 2 الی 4 عدد
آرد سوخاری بـه مقدار لازم
آرد بـه مقدار لازم

دستور پخت :

در ابتدا آرد، تخم مـرغ هم زده و آرد سوخاری را در سه کاسه جداگانـه بریزیـد. سپس یک قاشق چای خوری نمک و فلفل سیاه را بـه هر یک از این کاسه‌هـا اضافه کنیـد و هم بزنیـد تا خوب بـا هم ترکیب بشوند.

گوشه‌هـا نان تست را بـا چاقو ببریـد و نان تست‌هـا را مکعبی ببریـد. نان‌هـای تست خرد شده را درون کاسه‌ای بریزیـد و شیر را بـه آن اضافه کنیـد تا کمـی نرم شوند.

سینـه‌هـا مـرغ را هم در اندازه‌هـای کوچک ببریـد. قطعات مـرغ را داخل غذاساز بریزد و چند پالس بزنیـد تا گوشت مـرغ کاملا ریز شود. سیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه و نان تست‌هـای نرم شده را بـه مـرغ اضافه کنیـد و بـا غذاساز کاملا مخلوط کنیـد تا خمـیری شکل شوند.

مـایه ناگت را بـه شکل مورد نظر دربیاوریـد و در یک سینی ناگت‌هـا را بچینیـد. ناگت‌هـا را اول در آرد معمولی بغلتانیـد. سپس در تخم مـرغ و در مـرحلـه آخر ناگت‌هـا را در آرد سوخاری بغلتانیـد و در یک سینی بگذاریـد. تمـام ناگت‌هـا را بـه این شکل آمـاده کنیـد. ناگت‌هـا را درون روغن داغ سرخ کنیـد.

طرز تهیه پلو فیلـه مـرغ :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

پلو فیله مرغ غذای سنتی خوشمزه

مواد لازم:

فیلـه مـرغ  300 گرم
پیاز  2 عدد
نمک فلفل زردچوبـه مقدار کافی
روغن مـایع  مقدار کافی
 زعفران دمکرده 2 قاشق غذاخوری
سیب زمـینی  1 عدد
هویج 2 عدد
کره 1 قاشق غذاخوری
برنج 4 پیمـانـه
آبلیمو  1 قاشق غذاخوری
جعفری  1 برگ

دستور پخت:

ابتدا و در شروع فیلـه مـرغ را مزه دار مـی کنیم. برای این کار 300 گرم فیلـه مـرغ را بـا آب مـی شوریم و آن هـا را آبکش مـی کنیم و وقتی آب آن هـا ریخته شد آن هـا را بـه صورت مکعبی روی تخته آشپزخانـه خرد مـی کنیم. سپس فیلـه خرد شده را داخل یک ظرف مـی ریزیم و آن را بـا کمک نمک و فلفل و زردچوبـه و زعفران دمکرده و 1 عدد پیاز خرد شده و خلالی ریز شده و آبلیمو مزه دار مـی کنیم و این مواد را بـه مـرغ مـی مـالیم و بـا مـرغ مـاساژ مـی دهیم. بعد روی ظرف حاوی این مواد را بـا سلفون مـی پوشانیم و آن هـا را برای مدت 1 ساعت در یخچال مـی گذاریم تا استراحت کند و مـرغ مزه دار شود.

در ادامه 1 عدد سیب زمـینی را بـا آب مـی شوریم تا گِل هـای آن تمـیز شود و سپس بـا چاقو آن را پوست مـی کنیم و بـه صورت مکعبی آن را خرد مـی کنیم. بعد در داخل یک تابـه روغن مـایع مـی ریزیم و وقتی روغن داغ شد سیب زمـینی خرد شده را روی شعلـه گاز مـی پزیم و سرخ مـی کنیم.

2 عدد هویج را بـا آب مـی شوریم و آن هـا را پوست مـی کنیم و بـه صورت حلقه ای خرد مـی کنیم و در تابـه همـراه بـا کمـی آب اجازه مـیـدهیم تا بپزد و نرم شود.

سپس در ادامه 4 پیمـانـه برنج را که از 2 ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده بودیم را آبکش مـی کنیم و سپس داخل یک قابلمه آب مـی ریزیم و آن را روی گاز مـی گذاریم و برنج را بـا نمک و روغن بـه بـه درون قابلمه مـی ریزیم و اجازه مـی دهیم برنج در آب جوش قل بخورد و برنج مغز پخت شود. سپس وقتی برنج آمـاده شد، برنج را آبکش مـی کنیم. در ادامه کف یک قابلمه را روغن مـایع مـی ریزیم و برای ته دیگ در صورت تمـایل از سیب زمـینی ورقه شده و یا نان استفاده مـی کنیم و یا برنج را مستقیمـا ته دیگ مـی ریزیم و سپس درب قابلمه را مـی بندیم و اجازه مـی دهیم تا برنج دم بکشد. در این فاصلـه تا دم کشیـدن برنج سراغ سرخ کردن فیلـه مـرغ هـا مـی رویم.

فیلـه هـای مـرغ مزه دار شده را از یخچال بیرون مـی آوریم و داخل یک تابـه کره مـی ریزیم و وقتی کره بـاز شد فیلـه هـای مـرغ را در کره بـا شعلـه ملایم برای 10 دقیقه تفت مـی دهیم تا فیلـه هـا بپزند. بعد سیب زمـینی سرخ شده و هویج را بـه فیلـه هـا اضافه مـی کنیم و بـا آن هـا مخلوط مـی کنیم. در انتهـا نمک و فلفل را بـه مقدار کافی بـه مواد اضافه مـی کنیم و مزه غذا را مـی چشیم.

سپس وقتی برنج دم کشیـد آن را در ظرف مـی ریزیم و فیلـه مـرغ و سیب زمـینی و هویج را روی برنج مـی کشیم و آن را بـا جعفری تزیین مـی کنیم.

 شنیسل مـرغ :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

غذای بین المللی شنیسل مرغ

مواد لازم برای 8 نفر :

سینـه مـرغ بدون استخوان 4 عدد
آرد 125 گرم
آرد سوخاری 250 گرم
تخم مـرغ 3 الی 4 عدد
سس خردل 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل و پاپریکا بـه مـیزان لازم
روغن سرخ کردنی بـه مـیزان لازم
لیمو چند برش برای سرو

دستور پخت :
هر سینـه مـرغ را از طول بـه دو تکه مساوی برش بزنیـد. هر تکه گوشت مـرغ را روی یک لایه سلفون بگذاریـد و روی آن هم یک لایه سلفون دیگر بگذاریـد و آن را خوب بکوبیـد تا نازک شود. هر چه فیلـه‌هـا نازکتر بـاشند سریعتر سرخ مـی‌شوند و تردتر خواهند بود. روی مـرغ‌هـا کمـی نمک و فلفل بپاشیـد.

سه بشقاب گود دو بزرگ برای آرد، تخم مـرغ و آرد سوخاری آمـاده کنیـد. در بشقاب اول آرد، در بشقاب دوم آرد سوخاری و نمک و فلفل و پاپریکا و در بشقاب سوم تخم مـرغ زده شده و سس خردل. سینـه مـرغ فیلـه‌ای را قبلا کوبیـده و نازک کرده‌ایـد را ابتدا در بشقاب آرد بخوابـانیـد. لایه نازکی از آرد بـایـد تمـام سطح مـرغ را بپوشاند.

در مـرحلـه بعد مـرغ‌هـا را درون ترکیب سس خردل و تخم مـرغ زده شده بخوابـانیـد و در نـهـایت مـرغ‌هـا را درون آرد سوخاری قرار دهیـد و روی آن را بـا یک لایه آرد سوخاری بپوشانیـد. در یک تابـه بزرگ روغن را گرم کنیـد. شنیسل‌هـا را بـه تابـه انتقال دهیـد و دو طرف آن‌هـا را سرخ کنیـد. روغن اضافی شنیسل‌هـا را بعد از سرخ شدن بگیریـد و بـا سس مورد علاقه خود و چند برش لیمو سرو کنیـد.

طرز تهیه خوراک فیلـه مـرغ بـا قارچ :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

غذای فوری فیله مرغ و قارچ عالی

مواد لازم برای ۴ الی ۵ نفر :

فیلـه مـرغ  دو عدد بزرگ
قارچ ۲۵۰ گرم
پیاز  یک عدد
سیر ۷ حبـه
پودر کاری  یک قاشق مـربـاخوری
آب لیمو  چهـار قاشق غذاخوری
زعفران دمکرده  ۲ قاشق غذاخوری
نمک  بـه مـیزان لازم

دستور پخت :

فیلـه مـرغ و بـه‌ شکل قطعات کوچک، خرد مـی‌کنیم. پیاز را خرد کرده و بـا کمـی روغن سرخ مـی‌کنیم. وقتی پیاز طلایی شد، سیرهـا را خرد کرده و بـه آن اضافه کرده و کمـی تفت مـی‌دهیم.

سپس فیلـه‌هـای مـرغ را بـه مخلوط پیاز و سیر در تابـه اضافه کنیـد و تفت دهیـد. بـه حدی که رنگ آن سفیـد شود، ولی خشک نشود.

پودر کاری و آب لیمو و نمک را بـه همـراه یک لیوان آب زعفران بـه مـرغ اضافه کنیـد. روی حرارت ملایم بگذاریـد تا خوب پخته شود. وقتی فیلـه‌هـا پخت و نرم شد در دقایق پایانی قارچ‌هـا را خرد کنیـد و بـه مواد اضافه کنیـد تا چند قل بخورد.

 کتلت مـرغ :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

کتلت مرغ فوق العاده

مواد لازم برای 4 نفر :

سینـه مـرغ 1 عدد
سیب زمـینی 3 عدد
تخم مـرغ 2 عدد
پیاز 2 عدد
زعفران ساییـده نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل بـه مقدار لازم
پودر سوخاری 1 فنجان

دستور پخت :

سینـه مـرغ را بـا یک لیوان آب، یک عدد پیاز، کمـی نمک و نصف مقدار زعفران حل شده بـا حرارت ملایم مـی‌پزیم تا آب آن کشیـده شود. سیب زمـینی‌هـا را پخته و گرم‌گرم آن را رنده یا چرخ مـی‌کنیم.

مـرغ و سیب زمـینی را مجددا چرخ کرده و پیاز را هم رنده مـی‌کنیم و بـا تخم مـرغ، زعفران حل کرده، نمک و فلفل آن را خوب ورز مـی‌‎دهیم.

کف دستمـان را بـه پودر سوخاری آغشته کرده و از مـایه بـه اندازه یک عدد پرتقال متوسط برمـی‌داریم و آن را بـه صورت گرد یا بیضی شکل در مـی‌آوریم. سپس آن را در روغن سرخ مـی‌کنیم و آن‌هـا را در دیس سرو مـی‌کنیم.

چیکن استراگانف :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

طرز تهیه چیکن استراگانف غذای ملل

مواد لازم :

خامه 150 گرم
سینـه مـرغ کامل 1 عدد
قارچ  750 گرم
پیاز سفیـد خلال شده  1 عدد
شیر  2 لیتر
آرد  1 قاشق غذاخوری
روغن بـه مـیزان کافی
کره  1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمک بـه مـیزان کافی
آویشن بـه مـیزان کافی
زرد چوبه بـه مـیزان کافی
پاپریکا بـه مـیزان کافی

دستور پخت :

ابتدا خامه ،شیر و کره را زودتر از داخل یخچال بیرون مـی آوریم تا بـا دمـای محیط سازگار شوند. سینـه مـرغ را مـی شوییم و بـه هر صورت که دوست داریم روی تخته آشپزخانـه ریز خرد مـی کنیم. پیاز را پوست مـی گیریم و مـی شوییم و روی تخته آشپزخانـه نگینی خرد مـی کنیم.

سپس قابلمه ای را روی حرارت بسیار ملایم قرار مـی دهیم و روغن داخل آن مـی ریزیم و کمـی که داغ شد پیازهـای خرد شده را داخل روغن مـی ریزیم و تفت مـی دهیم و زردچوبـه و فلفل روی آن مـی پاشیم و مداوم تفت مـی دهیم تا پیازهـا سبک شوند.

حالا گوشت مـرغ خرد شده را مـی افزاییم و مجددا کمـی تفت مـی دهیم تا رنگ گوشت مـرغ هـا کاملا تغییر کند و کمـی سرخ شوند. سپس شیر را بـه مواد مـی افزاییم و صبر مـی کنیم تا بـا حرارت بسیار ملایم شیر بـه جوش بیایـد.

شیرجوش را روی حرارت کم قرار مـی دهیم و کره را داخل آن قرار مـی دهیم و ۱ قاشق غذاخوری روغن مـایع نیز بـه کره مـی افزاییم و اجازه مـی دهیم تا آب شود و بعد آرد را بـه آن اضافه مـی کنیم ومداوم تفت مـی دهیم تا آرد گولـه نشود و رنگ آن تغییر کند و متمـایل بـه کرمـی شود.

سپس بـه مخلوط مـرغ و شیر مـی افزاییم و همگی مواد را خوب زیر و رو مـی کنیم و دیگر بـایـد اجازه دهیم تا مواد منسجم و غلیظ شود. در این مدت قارچ هـا را بـا دستمـال نمدار تمـیز مـی کنیم و سریع آبکش مـی کنیم(مـی توانیـد پوست روی آن هـا را بگیریـد)

سپس روی تخته آشپزخانـه آن هـا را ورقه ورقه خرد مـی کنیم و کنار مـی گذاریم.مواد که کمـی غلیظ شد خامه را اضافه مـی کنیم و مداوم مواد را هم مـی زنیم تا خامه در غذا کاملا حل شود و قارچ هـای خرد شده را همـراه بـا کمـی آویشن و پابریکا اضافه مـی کنیم.

جوجه چینی یکی از غذاهـای معروف و شناخته شده بین المللی است که بـا دستورهـای بسیار متنوی تهیه مـی شود. حالا حرارت را کم مـی کنیم تا قارچ هـا بپزند.اگر چیکن استروگانف آبدار دوست داریـد بـایـد بعد از پختن قارچ هـا قابلمه را از روی حرارت بر داریم ولی اگر چیکن استروگانف غلیظ دوست داریم بـایـد اجازه بدهیم تا مواد همچنان بپزند تا غلیظ شود.

جوجه کبـاب :

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

جوجه کباب محشر

مواد لازم برای 4 نفر :

گوشت سینـه مـرغ خرد شده 1 کیلوگرم
مـاست چکیـده 1 فنجان
پیاز بزرگ 1 عدد
روغن زیتون ⅓ فنجان
لیمو 1 عدد
زعفران دم کرده ¼ فنجان
نمک و فلفل 1 قاشق چایخوری

دستور پخت :

در یک کاسه بزرگ، مـاست، پیاز خرد شده، روغن، آبلیمو و زعفران دم کرده را بـا هم مخلوط کنیـد. قطعات مـرغ را درون مواد قرار دهیـد و بگذاریـد برای حداقل 3 ساعت در یخچال بمـاند.

قطعات مـرغ را بـه سیخ بکشیـد، و روی ذغال کبـاب کنیـد. سطح مـرغ بـایـد طلایی مـایل بـه قهوه ای بـاشد و در حدی بپزد که داخل آن خشک نشود.

جوجه کبـاب معمولی تند نیست ولی اگر بـه غذاهـای تند علاقه داریـد مـی‌توانیـد فلفل تند بـه مـاست اضافه کنیـد.

کلام آخر:

امـیـدواریم  دستور پخت هـایی که در بـالا آورده شده است کار شمـا راه بیاندازد و بـه شمـا کمک کند یک غذای خوش مزه را آمـاده کنیـد. گاهی اوقات شمـا مـی توانیـد بـا اضافه کردن یا کم کزدن بعضی مواد دستور پخت مناسب خودتان را بسازیـد. پس بـه خودتان سخت نگیریـد.

مطالب بیشتر :

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

معرفی غذای مناسب سفر

برای هضم سریع غذا چه باید خورد؟

5/5 - (4 امتیاز)