با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

درسـت کردن غذا های متنوع یکی از دغدغه خانـم های خانه دار اسـت کــه ذهنشان را درگیر مــي کنـد. آرد سفیـد یا همـان آرد گنـدم یکی از مـوادی اسـت کــه به راحتی مــي توان آن را تهیه کرد. امـا اگر بخواهیـد بـا آرسفیـد غذا درسـت کنیـد چی درسـت مــي کنیـد؟ این سوالی اسـت کــه ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود مــيکننـد چون بلافاصله مـوردی را نـمــي توان یافت. جالب اسـت کــه بدانیـد بـا ارد هم مــي شـود غذا درسـت کرد و مـاده اصلی غذا بـاشد. در این مقاله از ژاویز به شمـا مــي گوییم بـا آرد سفیـد چی درسـت کنیـد، بـا مـا همراه بـاشیـد.

تهیه فرنی بـا آرد گنـدم :

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

فرنی یک غذای ساده با آرد سفید

مـواد لازم یرای 6 نفر :

شیر ۴ پیمـانه
آرد گنـدم ۶ ق غذا خوری
شکر ۶ ق غذا خوری
وانیل نوک ق چای خوری
گلاب ۱ ق غذا خوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم

 

طرز تهیه فرنی بـا آرد گنـدم بدون کره :

ابتدا نیمــي از شیر را داخل قابلمه مـورد نظر ریخته و بعد نیمــي دیگر را داخل یک کاسه بریزیـد. آرد را به کاسه اضافه کنیـد و بـا همزن دسـتی خوب هم بزنیـد تـا گلـوله های آرد بـاز شـود. سپس مخلـوط تهیه شده را به شیر داخل قابلمه اضافه کنیـد و هم بزنیـد. اگر همه آرد را یکبـاره اضافه کنیـد به خوبی داخل آرد بـاز نـمــي شـود و گلـوله مــي شـود و مجبور مــي شـویـد در انتها از صافی رد کنیـد.

در ادامه شکر را نیز اضافه کنیـد و هم بزنیـد و مداوم روی حرارت کم فرنی را هم بزنیـد تـا شکر ذوب و کم کم فرنی غلیظ شـود. سپس به آن وانیل و گلاب را اضافه کنیـد و هم بزنیـد تـا کم کم فرنی به غلظت برسد. دقت کنیـد فرنی بعد از سرد شدن خودش را مــي گیرد و در حدی کــه خودش را گرفت کافی مــي بـاشد و از روی حرارت برداریـد.

مـواد فرنی را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیـد و به یک قسمت مقداری زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنیـد و هم بزنیـد تـا رنگ بـاز کنـد. لیوان یا کاسه سرو را برداشته و مـواد سفیـد رنگ را ریخته و کمــي صبر کنیـد تـا خودش را بگیرد و بعد فرنی زعفرانی را اضافه کنیـد و به دلخواه تزیین کنیـد.

نکات کلیـدی در تهیه فرنی بـا آرد گنـدم :

بـایـد حرارت ملایم بـاشد تـا بوی خامــي آرد گرفته شـود. این مقدار برای ۶ نفر مناسب اسـت و شمـا مــي توانیـد به انـدازه ای کــه مــي خواهیـد نسبت بگیریـد. مــي توانیـد مـواد را به سه قسمت تقسیم کنیـد و به یکی پودر کاکائو اضافه کنیـد.

در روش تهیه فرنی بـا آرد گنـدم بـایـد ابتدا آرد گنـدم را در شیر به خوبی حل کنیـد سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهیـد. برای پخت فرنی بـایـد مخلـوط مـواد فرنی را روی شعله گاز مدام هم بزنیـد.
برای اینکــه فرنی طعم و مزه بی نظیری پیـدا کنـد مــي توانیـد مقداری کره به فرنی بیفزاییـد. توجه داشته بـاشیـد کــه فرنی را بـایـد روی شعله گاز بـا حرارت ملایم بپزیـد.

طرز تهیه کاچی بـا آرد گنـدم خوشمزه و مجلسی :

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

طرز تهیه کاچی با آرد سفید یک غذای سنتی

مـواد لازم برای تهیه کاچی برای ۶ الی ۸ نفر :

آرد گنـدم ۱ پیمـانه
آب ۳ پیمـانه
کره ۲۰۰ گرم
گلاب نصف پیمـانه
زعفران ساییـده ۱ قاشق چایخوری
شکر ۲ پیمـانه
خلال بـادام ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسـته و بـادام برای تزیین به مــيزان دلخواه

 

طرز تهیه کاچی بـا آرد گنـدم خوشمزه و مجلسی:

برای تهیه کاچی ابتدا شکر را همراه بـا آب بر روی حرارت ملایم مــي گذاریم تـا شکر آب شده و مـواد کمــي غلیظ شـونـد. در آخر گلاب را اضافه کرده و از روی حرارت بر مــيداریم تـا عطر گلاب از بین نرود. غلظت این مـاده بـایـد مـاننـد شهد مربـا بـاشد. در ظرفی دیگر آرد را در کره کمــي تفت مــيدهیم تـا خامــي آرد از بین رفته و آرد کمــي قهوه ای شـود. شیره بدسـت آمده در مرحله اول را به آرد اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه کامل و سریع هم مــيزنیم.

سپس خلال بـادام و زعفران را اضافه کرده کمــي هم زده تـا مـواد مخلـوط شـونـد. در این مرحله کاچی بـایـد جا بیفتد یا به قول قدیمــيا دم بکشد. یک پارچه به عنوان دم کنی در قابلمه گذاشته و روی حرارت بسیار بسیار کم و ترجیحا بر روی شعله پخش کن کاجی را به مدت ۴۰ دقیقه دم کنیـد. پس از آمـاده شدن در ظرف مناسب کشیـده و بـا کمــي خلال و یا کمــي پودر دارچین آن را تزیین نـمـاییـد.

طرز تهیه نان تـابه ای سیب زمــينی و شـویـد و پیازچه :

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

نان سیب زمینی، شوید و پیازچه یک میان وعده عالی با آرد سفید

مـواد لازم:

سیب زمــينی 4 عدد
شـویـد 1 پیمـانه
شیر نصف لیوان
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
نـمک 1 قاشق چایخوری
آرد به مــيران لازم
پیازچه 2 ساقه
روغن مـایع به مــيران لازم

 

دسـتور پخت نان سیب زمــينی و شـویـد :

ابتدا و برای شروع 4 عدد سیب زمــينی را شسـته و آن ها را همراه بـا اب داخل یک قابلمه مــي ریزیم و قابلمه را روی شعله گاز قرار مــي دهیم و درب قابلمه را بسـته و منتظر مــي شـویم تـا سیب زمــينی بپزد. بـا فرو کردن چنگال در سیب زمــينی از پختن ان مطمــين مــي شـویم . بعد از پخت سیب زمــينی را از قابلمه بیرون اورده و منتظر مــي شـویم تـا خنک شـود. سپس ان را پوسـت کنـده و بـا چنگال ان را له مــي کنیم و یا بـا گوشت کوب سیب زیمــين ها را له مــي کنیم و آن ها را داخل یک ظرف مــي ریزیم.

در ادامه کار نصف لیوان شیر و 1 قاشق چایخوری نـمک را به سیب زمــينی های له شده اضافه مــي کنیم و بـا ان قاطی مــي کنیم. در ادامه مراحل کار ، 2 ساقه پیازچه و شـویـدها را شسـته و ابکش کرده و آن ها را بـا چاقو به صورت خیلی ریز خرد مــي کنیم و به مخلـوط مـواد مرحله قبل یعنی سیب زمــينی و شیر و نـمک اضافه مــي کنیم و بـا آن ها مخلـوط مــي کنیم.

در ادامه 2 قاشق چایخوری بکینگ پودر و کمــي ارد را به مـواد مرحله قبل اضافه مــي کنیم.ارد را کم کم اضافه مــي کنیم و ان را در حدی به مـواد اضافه مــي کنیم تـا خمــير نرمــي به دسـت ایـد کــه به دسـت نـمــي چسبد.خمــير را کمــي بـا دسـت ورز مــي دهیم.( در صورتی مقدار ارد را زیاد ریختیـد برای نرم شدن خمــير مــي توان به ان کمــي شیر اضافه کرد).اکنون خمــير نان مـا امـاده اسـت و بـایـد ان را چونه گیری کرد. در ادامه خمــير امـاده شده در مرحله قبل را به 8 تکــه تقسیم مــي کنیم و سپس روی سطح یک مــيز اشپزخانه را آرد پاشی کرده و چانه های خمــير را بـا وردنه روی ان سطح صاف ، بـاز و پهن مــي کنیم.

در ادامه داخل یک تـابه مقداری روغن مـایع مــي ریزیم و تـابه را روی گاز قرار مــي دهیم و منتظر مــي شـویم تـا روغن داغ شـود.سپس خمــير بـاز شده را در تـابه مــي انـدازیم و آن را از هر دو سمت در تـابه سرخ مــي کنیم و این کار را برای تمـام چونه خمــير ها انجام مــي دهیم.  در ادامه وقتی نان ها در روغن سرخ شدنـد آن ها را از تـابه بیرون اورده و در ظرف مناسبی قرا داده و آن را برای صبحانه همراه بـا پنیر و گردو و یا برای عصرانه همراه بـا پنیر مــيل مــي کنیم.

حلـوا آرد گنـدم :

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

حلوا با آرد سفید یک دسر خوشمزه

مـواد لازم برای ۴ نفر :

آرد سفیـد ۲ لیوان
شکر ۱ لیوان
روغن مـایع دو سوم لیوان
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل نوک قاشق چایخوری

 

دسـتور پخت حلـوای آرد گنـدم :

مرحله اول درسـت کردن حلـوا آمـاده کردن شهد یا همـان شربت حلـوا مــي بـاشد. بـای این منظور یک قابلمه مناسب را روی حرات زیاد قرار دهیـد سپس دو لیوان آب داخل قابلمه بریزیـد. در ادامه شکر را به همراه پودر هل و گلاب به آب اضافه کنیـد و اجازه دهیـد آب به جوش بیایـد.  پس از اینکــه آب جوش امد شکر را خوب هم بزنیـد تـا به طور کامل در آب حل شـود سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنیـد و زعفران دم کرده را به شربت اضافه کنیـد و اجازه دهیـد تـا شربت به قوام و غلظت کافی برسد.

سپس  آرد را دو تـا سه بـار بـا الک ریز الک کنیـد تـا کاملا صاف و نرم شـود. در ادامه یک تـابه مناسب را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهیـد و روغن مـایع را داخل آن بریزیـد و اجازه دهیـد روغن مـایع به مرور زمـان به خوبی داغ شـود. در حین داغ شدن روغن مـایع یک تـابه دیگر روی حرارت قرار دهیـد و آرد الک شده را به آن اضافه کنیـد. در این مرحله بـایـد آرد را به خوبی تفت دهیـد تـا رنگ ان کمــي کرمــي شـود. آرد را بـایـد متداوم هم بزنیـد تـا نسوزد چون آرد در صورت کــه روی حرارت تفت داده نشـود خیلی سریع مــي سوزد.

پس از اینکــه رنگ آرد کرمــي رنگ شد روغن مـایعی کــه روی حرارت داشتیـد را به صورت داغ به آرد اضافه کنیـد و مـواد را خوب مخلـوط کنیـد تـا آرد حالت خمــيری خشک به خود بگیرد. در ادامه شربت را هم به صورت داغ به مخلـوط روغن مـایع و آرد اضافه کنیـد. توجه داشته بـاشیـد کــه بـایـد شربت را کم کم به مـواد اضافه کنیـد و مـواد را همزمـان مخلـوط کنیـد. در این مرحله حلـوا تقریبـا آمـاده اسـت ، آن را روی حرارت ملایم کمــي مخلـوط کنیـد تـا روغن بینـدازد و براق شـود سپس در ظرف مـورد نظر خود بکشیـد و به همراه مـوادی مـاننـد خلال بـادام ، خلال پسـته و پودر نارگیل تزیین کنیـد.

طرز تهیه بولانی کچالـو (سیب زمــينی) غذای خوشمزه افغانسـتـانی :

با آرد سفید چی درست کنیم؛ چند نوع غذا با آرد سفید

غذای فوق العاده خوش مزه بولانی کچالو با آرد سفید

مـواد لازم:

آرد سفیـد 3.5 پیمـانه
نـمک یک قاشق چایخوری
روغن 2 قاشق غذاخوری
آب 1.5 پیمـانه
سیب زمــينی 4 عدد
گشنیز 100 گرم
پیازچه 130 گرم
فلفل سبز تنـد 80 گرم
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
نـمک 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون 2 قاشق چایخوری
روغن مـایع نصف اسـتکان

 

طرز تهیه بولانی کچالـو :

ابتدا آرد را الک کرده و درون ظرف مناسبی مــي ریزیم سپس نـمک را اضافه کرده و مخلـوط مــي کنیم. بعد روغن زیتون را اضافه مــي کنیم و مجددا مـواد را مخلـوط مــي کنیم. سپس آب را کم کم اضافه کرده و بـا دسـتـان تمــيز آرد را زیر و رو کرده تـا خمــيری درسـت شـود. بعد 5 دقیقه خمــير را بـا دسـتـان تمــيز ورز مــي دهیم تـا وقتی کــه به دسـتـانـمـان نچسبد و خشک هم نبـاشد. سپس روی خمــير را بـا سلفون پوشش داده و 30 دقیقه اسـتراحت مــي دهیم.

حال بـایـد مـواد لای خمــير را درسـت کنیم ابتدا سیب زمــينی ها را آبپز کنیـد. سیب زمــينی ها وقتی پخته شدنـد کمــي صبر کنیـد تـا خنک شـونـد بعد پوسـت آن ها را جدا کنیـد؛ سپس درون ظرف مناسبی بـا گوشت کوب آن ها را له کنیـد تـا پوره شـونـد بعد آمـاده کنار بگذاریـد. حال پیازچه ها را پاک کرده و آن ها را به صورت حلقه ای خرد کرده و بعد شسـته و درون آبکشی ریخته تـا آبش گرفته شـود و آمـاده کنار مــي گذاریم. گشنیز را پاک کرده شسـته و خیلی ریز خرد کرده و درون ظرفی آمـاده کنار مــي گذاریم.

فلفل سبز را نیز شسـته و بعد خیلی ریز خرد کرده و درون ظرف مناسبی ریخته و آمـاده کنار مــي گذاریم. دو قاشق غذا خوری روغن را درون تـابه ای ریخته و روی حرارت بـا شعله متوسط بگذاریـد وقتی کــه داغ شد فلفل سبز خرد شده را اضافه کنیـد و به مدت 1 دقیقه تفت بدهیـد.بعد پیازچه هایی کــه به صورت حلقه ای خرد کرده بودیم را اضافه کنیـد و به مدت 2 دقیقه دیگر تفت بدهیـد. بعد تـابه را از روی حرارت برداشته کمــي صبر کنیـد تـا کمــي از حرارت آن کاسـته شـود سپس گشنیز خرد شده را اضافه کنیـد و هم بزنیـد فلفل سیاه و نـمک و سیب زمــينی پوره شده را اضافه کنیـد و خوب مـواد را بـا هم مخلـوط کنیـد.

خمــير را به هشت قسمت مساوی تقسیم کرده و روی سطح تمــيز صافی مقداری آرد پاشیـده و بـا وردنه یکی از خمــيرها را بـاز کنیـد. در یک طرف خمــير مقداری مـواد مــيانی ریخته و طرف دیگر خمــير را روی آن انـداخته و لبه های خمــير را روی هم فشار داده سپس بـا بـاقی خمــيرها همــين کار را تکرار کنیـد. سپس درون تـابه ای مقداری روغن ریخته وقتی داغ شد دو طرف بولانی ها را به نوبت سرخ کنیـد. بعد درون ظرف سرو گذاشته و همراه مـاسـت و یا سس کچاپ و سبزیجات معطر مــيل کنیـد.

کلام آخر :

امــيدواریم این دسـتور غذاها برای شمـا جالب بـاشد و بپزیـد و از خوردن آن لذت ببریـد. از آرد سفیـد علاوه بر کیک و شیرینی مــي شـود برای تهیه غذاهای خوشمزه هم اسـتفاده کرد کافی اسـت کمــي بیشتر فکر کنیـد و از خلاقیت خود اسـتفاده کنیـد. بعضی از این غذاها را کودک دلبندتان حتما خوشش می آید امتحان کنید.

مطالب بیشتر :

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

معرفی غذای مناسب سفر

راز خوشمزگی قلیه ماهی

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

3.4/5 - (5 امتیاز)