درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشمدرمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

سیاهی دور چشم اغلب بـه عنوان حلقه یا سایه‌ی دور چشم نیز شناخته مي‌شود. بـرای رفع سیاهی دور چشم باید اول دلایل آن را بشناسید. دلایل اصلی ایجاد این حلقه‌ در دور چشم‌ها را مي‌توان عوامل ارثی، بالا رفتن سن، خشکی پوسـت، گریه‌های طولانی‌مدت، ساعات طولانی کار مقابل کامپیوتر، اسـترس‌ روانی و فیزیکی، کم خوابي و رژیم غذایی نامناسب دانسـت کـه هم مردان و هم زنان را در گروه‌های سنی مختلف درگیر مي‌کند.

حلقه‌های تیره‌ی دور چشم، مشکل پوسـتی جدی و مهمي نیسـتند اما باعث مي‌شوند تا افراد خسـته، بي‌حوصله، بيمار و پیرتر بـه نظر بـرسند، شما مي‌توانید بـه سادگی و با بـه کارگیری بـرخی از درمان‌های خانگی از شر حلقه‌های دور چشم خلاص شوید. در ادامه چند راهکار بـرای از بين بـردن سیاهی دور چشم آمده. با ما همراه باشید.

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشمدلایل پف زیر چشم:

 دلایل ژنتیکی :

گاهی پف زیر چشم بـه دلیل ارث و ژنتیک ایجاد شده و بعضا در چند نفر از اعضای خانواده دیده ميشود . با نگاهی بـه خاله ها و عمه ها و عموها مي توان رد این مشکل را پیدا کرد . بـه طور کلی عارضه های ارثی و ژنتیکی کمتر امکان درمان داشته و فقط مي توان از شدت و حدود آن کاسـت .

یعنی مي توانید با راهکارهایی کـه بـه شما ارائه مي دهیم درصدی از ميزان این پف را کاهش دهید .اختلالات ژنتیکی و ارثی نیاز بـه بـررسی های عميق و درمان های تخصصی دارند و عموما با روش های درمانی خانگی بـه طور کامل درمان نميشوند اما همانطور کـه در بالا اشاره شد مي توان مقداری از شدت و حدت آن کاسـت.

جمع شدن مایعات زیر چشم :

گاهی پف اطراف چشم ميتواند بـه دلیل جمع شدن مایعات زیر پوسـت چشم ایجاد شود . در این حالت حتما باید بـه پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهید .

گاهی این اتفاق بـه دلیل بـه هم خوردن تعادل مایعات بدن و یا افزایش چربي و یا فشار خون و یکسری عوامل دیگر رخ مي دهد و فقط با ازمایش و بـررسی های پزشکی قابل تشخیص و درمان اسـت .

بـرای درمان یک چنین عارضه ای نباید بـه هیچ وجه وقت را تلف کرده و پشت گوش بيندازید و در اولین فرصت موضوع را پیگیری کنید ؛ چون بحث سلامتی از زیبایی و جذابيت بسیار مهمتر اسـت .

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

آب و هوای منطقه در پف و تیرگی زیر چشم نقش دارد

آب و هوای منطقه :

بـه طور کلی آب و هوا و ترکیباتی کـه در هوای تنفسی وجود دارد در سلامت پوسـت موثر اسـت . هوای آلوده باعث کدر شدن پوسـت و تغییراتی در اطراف چشم ميشود .پوسـت اطراف چشم بـه دلیل اینکـه از سایر قسمتها نازکتر اسـت ، سریعتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرار ميگیرد. بنابـراین اگر هوا آلوده بوده یا بـرخی ترکیبات و مواد مضر در آنها افزایش یابد، مي تواند در افراد حساس ایجاد تورم و پف زیر چشم نماید.

بـرای اینکـه از این موضوع مطمئن شوید هر روز بعد از بـرگشت بـه خانه از ماسک های تقویت کننده پوسـت اسـتفاده نمایید . اگر بعد از رفع آلودگی و اسـتفاده از ماسک همچنان تداوم داشت ، باید بـه پزشک مراجعه نمایید .

 اختلالات هورمونی :

مشکلات هورمونی و بـهم خوردن تنظیمات آنها در بدن مي توان باعث بـروز عوارض مختلف از جمله تورم و پف زیر چشم گردد . بـرخی هورمون ها از جمله هورمون های تیروییدی در صورت افزایش و یا کاهش ترشح بـه طور مسـتقیم بـر سلامت پوسـت تاثیر مي گذارند .بنابـراین اگر سابقه یک چنین مشکلاتی را دارید قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت نمایید تا ازمایشاتتان را تجدید کند و سپس درمان های بعدی را انجام دهید .

 پف همراه با خارش حساسیت اسـت :

گاهی پف زیر چشم با قرمزی و التهاب و خارش همراه اسـت . در این صورت احتمال حساسیت و آلرژی هم وجود خواهد داشت . در یک چنین مواقعی اگر سابقه الرژی دارید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کرده و البته بـرای تجدید یا تغییر داروهای خود بـه پزشکتان مراجعه نمایید .گاهی خوردن یک ماده غذایی مي تواند یک چنین حساسیتی را ایجاد کرده و سبب تورم و پف زیر چشم هم بشود.

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

پف زیر چشم و کلیه ها

بيماری های کلیه :

یکی از عوارض دیالیز یا افرادی کـه سابقه بيماری کلیوی داشته اند ، تورم زیر چشم اسـت کـه بـه دلیل جمع شدن مایعات دفعی در بدن صورت مي گیرد. در این گونه افراد بخشی از این مایعات در اندام های مختلف وارد شده و باعث تورم آنها ميشود. مثلا دسـت ها یا پاها هم ورم کرده و پف مي کند .بـه نظر مي رسد این اتفاق بـرای اطراف چشم هم مي تواند رخ دهد. بـهترین کار در این مواقع مراجعه سریع بـه پزشک و انجام آزمایشات مربوطه بوده و بعد از پیگیری درمان اسـتفاده از داروها و ماسک های لازم بـرای درمان پف زیر چشم هم مي تواند انجام شود .

بالا رفتن سن :

هر چه سن بالاتر مي رود پوسـت حساسـتر و در بـرخی مناطق بدن نازکتر ميشود . از جمله پوسـت زیر چشم اسـت کـه با افزایش سن نازکتر شده و حالت ارتجاعی خود را از دسـت مي دهد و این امر مي تواند سبب چین و چروک و پف در این قسمت از صورت گردد.ضمن آنکـه هر چه سن بالاتر ميرود عضلات و چربي های بدن هم شل تر شده و شکل اصلی خود را از دسـت مي دهند.چربي های زیر چشم هم از این قاعده مسـتثنی نبوده و با افزایش سن از بافت های اطراف خود جدا شده و یک حالت پف کردگی بـه چشم مي دهند .

اسـترس و مصرف زیاد نمک :

همانطور کـه در سطور بالا بـه آن اشاره شد تغییرات در مواد معدنی موجود در بدن مي تواند سبب بـروز عوارض و نشانه هایی هم در ظاهر گردد ، مثلا وقتی مصرف نمک در رژیم غذایی خود را بالا مي بـرید، این کار مي تواند موجب ورم دسـت یا پاها و حتی زیر چشم شود.از عوارض بالا رفتن ميزان نمک در بدن و افزایش فشار خون پف کردن بدن اسـت . بـرای همين اگر سابقه پف زیر چشم دارید نمک را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا بـه حداقل بـرسانید .

اسـترس و عوامل روانی هم مانند عوامل فیزیکی مي تواند تغییراتی را در ظاهر افراد ایجاد کند. افرادی کـه بـه صورت مکرر اسـترس دارند معمولا چشم های خسـته و پوسـت تیره و گاهی پف کرده دارند. بـرای رفع تیرگی های زیر چشم و همچنین داشتن پوسـت شفاف سعی کنید اسـترس را از خود دور نمایید.

درمان پف و تیرگی دور چشم :

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

روغن نارگیل در درمان پف و سیاهی دور چشم نقش بسزایی دارد

روغن نارگیل :

درسـت اسـت کـه روغن نارگیل با سیاهی دور چشم مبارزه نمي‌کند، اما بـه‌عنوان راه حلی بـرای کاهش خطوط نازک و ظریف چین‌ و چروک زیر چشم و خشکی پوسـت زیر چشم شما اسـت.

این روغن هميشه در دسـترس بـه دلیل داشتن خواص مغذی بـه‌عنوان یک سوپر فود یا غذای فوق العاده  شناخته مي‌شود و درعین‌حال فرآورده‌ای زیبایی بخش و آرایشی نیز اسـت کـه با غلظت بالای اسیدهای چرب کوتاه زنجیره‌ای کـه دارد باعث کاهش التهاب مي‌شود و شما مي‌توانید با بـه‌کارگیری دقیق و منظم از آن، رطوبت رسانی فوق‌العاده‌ای بـرای پوسـتتان فراهم کنید.

شسـتن صورت با آب سرد :

آب سرد باعث شفافیت و روشنی پوسـت ميشود و آب خیلی گرم بـرعکس پوسـت را تیره مي کند بـرای همين سعی کنید چه در حمام و چه در طول روز کـه صورت خود را ميشویید با آب سرد این کار را انجام دهید.

روغن‌زیتون :

از آنجاکـه این روغن آشپزی رایج کـه حاوی ویتامين‌های محلول در چربي (مانند E و K) اسـت، مي‌تواند جهت آبـرسانی بـه پوسـت زیر چشم، در خانه بـه کار رود.البته پژوهش‌های دقیق درباره‌ی سنجش اثربخشی روغن‌زیتون روی حلقه‌های تیره و چروک زیر چشم وجود ندارد، اما اسـتفاده از آن با حرکات ضربـه‌ای ملایم روی پوسـت نمدار مي‌تواند موجب بـه دام افتادن رطوبت و حفظ آن در پوسـت شود.

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

خیار برای درمان سیاهی و پف زیر چشم

خیار :

خیار خاصیت روشن‌کنندگی دارد و ماده‌ی جمع‌کننده و معتدلی اسـت کـه بـه رفع حلقه‌های تیره‌ی دور چشم کمک مي‌کند. علاوه بـر آن نرم‌کننده اسـت و بـه پوسـت طراوت و تازگی مي‌بخشد.

خیار را بـه صورت حلقه‌های کلفت ببـرید و آن را بـه مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را بـرای حداقل ده دقیقه روی چشم‌ها بگذارید، سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و این کار را حداقل بـه مدت یک هفته و دو بار در روز، انجام دهید.روش دیگر این اسـت کـه آب خیار را گرفته و آن را با آب لیمو ترکیب کنید، سپس یک تکـه پنبـه را بـه این ترکیب آغشته کنید و آن را بـه مدت پانزده دقیقه روی چشم بگذارید و سپس صورت‌تان را بشویید و این کار را حداقل بـه مدت یک هفته انجام دهید.

سیب زمينی رنده شده :

مقداری سیب زمينی را رنده کرده و آب آن را بگیرید. یک پنبـه را بـه آن آغشته کنید. چشمانتان را ببندید و این پنبـه را روی چشمان خود بگذارید. اطمينان حاصل کنید کـه پنبـه تمام ناحیه تیره زیر چشم و همچنین پلک ها را پوشش مي دهد. اجازه دهید بـه مدت 10 دقیقه بـر روی چشم ها قرار گیرد و سپس با آب سرد شسـت و شو دهید.

ورزش :

ورزش کردن بـرای درمان بسیاری از بيماری ها و حتی بـرخی مشکلات پوسـتی موثر اسـت . ورزش باعث ميشود جریان خون در بدن تنظیم شده و مواد مضر هم دفع شوند ، ضمن انکـه اگر ورزش با تعریق هم همراه باشد موجبات لطافت و گلگون شدن پوسـت را هم فراهم مي اورد . علاوه بـر آن تعریق باعث ميشود التهاب های پوسـتی از جمله پف زیر چشم و اطراف آن هم کاهش یافته و بـهبود یابد .

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

نعناع برای درمان پف زیر چشم و درمان سیاهی دور چشم

نعنا :

بـرای درسـت کردن یک ماسک خوب نعنا مي توانید چندین راه را امتحان کنید . مثلا نعنا را کوبيده و ذرات له شده آن را اطراف چشم بمالید ؛ یا اینکـه بـرگ های نعنا را دم کرده و عصاره دم شده آن را بـه عنوان ماسک اسـتفاده کنید. روش دیگر بـرای اسـتفاده از نعنا بـه عنوان ماسک این اسـت کـه نعنا له شده را با مقدار کمي عصاره لیمو مخلوط کرده و بـرای اطراف چشم اسـتفاده نمایید . بـه طور کلی نعنا باعث زیبایی و لطافت پوسـت مي گردد.

چای کیسه‌ای :

کافئین و آنتی‌اکسیدان های موجود در چای از طریق کوچک‌ کردن رگ‌های خونی و کاهش احتباس مایعات موجب از بين رفتن حلقه‌های دور چشم و پف چشم مي‌شوند. بخصوص تانین موجود در چای باعث کاهش تورم و تغییر رنگ پوسـت مي‌گردد.

  • دو عدد چای سیاه یا چای سبز کیسه‌ای را بـه مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود.
  • هر کیسه را روی یک چشم قرار داده و بگذارید 10 الی 15 دقیقه بماند.
  • بعد کیسه‌ها را بـرداشته و صورت‌تان را بشویید.
  • این کار را یک یا دو بار در روز بـرای چند هفته انجام دهید.

توجه: مراقب باشید چای وارد چشم‌تان نشود.

گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی یک روش عالی بـرای از بين بـردن سیاهی زیر چشم اسـت، زیرا بـه طور طبيعی باعث کاهش دایره های تیره اطراف چشم مي شود و پوسـت را نرم و لطیف مي کند. کاری کـه باید انجام دهید این اسـت کـه یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با یک قاشق چای خوری آب لیمو مخلوط کنید و آن را زیر چشمانتان قرار دهید.

اجازه دهید تا حدود ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را با آب بشویید. حداقل دو بار در روز این درمان را تکرار کنید. همچنین مي توانید بـه طور روزانه آب گوجه فرنگی را بـه همراه آب لیمو و بـرگ نعناع بـه منظور رهایی از سیاهی دور چشم بنوشید.

کمپرس سرد :

کمپرس سرد موجب انقباض رگ‌های خونی زیر چشم شده و بـه کاهش پف چشم و حذف حلقه‌های دور چشم کمک مي‌کند. یک لیف حمام را در آب یا شیر خنک قرار دهید و آن را بـه مدت چند دقیقه روی چشم‌ها بگذارید.همچنین مي‌توانید مقداری یخ را در یک پارچه پیچیده و آن را چند دقیقه زیر چشم بگذارید. بـه جای آن مي‌توانید از نخودفرنگی منجمد، چای کیسه‌ای منجمد یا قاشق سرد اسـتفاده کنید.این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

شیر سرد :

اسـتفاده منظم از شیر سرد نیز تیرگی زیر چشم را کاهش مي دهد و همچنین چشم ها و پوسـت شما را آرام مي کند. یک گلوله پنبـه را مدتی در یک کاسه ی شیر سرد یا آب یخ قرار دهید و سپس با اسـتفاده از آن کل نواحی تیره دور چشم را پوشش دهید. بـرای مدتی آن را نگه دارید و سپس با آب معمولی بشویید

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

عصاره لیمو ترش برای رفع تیرگی و پف دور چشم

عصاره‌ی لیموترش:

ویتامين ‌‌C موجود در آب‌ لیمو بـه دلیل خاصیت روشن‌کنندگی بـه بـرطرف کردن تیرگی دور چشم کمک مي‌کند.یک پد پنبـه‌ای را بـه آب‌ لیمو آغشته کنید و آن را دور چشم‌تان بمالید و بعد از ده دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار و بـرای چند هفته انجام دهید.

روش دیگر، درسـت کردن خميری با ترکیب آب‌ لیمو، آب گوجه‌فرنگی و مقدار کمي آرد و زردچوبـه اسـت. این خمير را بـه آرامي دور چشم‌تان بمالید و بعد از ده الی پانزده دقیقه با آب سرد بشویید و این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

توجه: اگر آب‌ لیمو باعث احساس سوزش روی پوسـت‌تان مي‌شود از مصرف آن خودداری کنید.

در خواب سر را بالاتر از بدن قرار  دهید :

اگر کمي دقت کنید صبح ها کـه از خواب بلند ميشوید چشم ها کمي پف دارد ؛ افرادی کـه بـه طور کلی چشم های پف کرده ای دارند این پف صبح ها زمان از خواب بيدار شدن بيشتر ميشود .بـرای اینکـه صبحها چشمهایتان اینگونه نشود یا پف زیر چشم هایتان افزایش پیدا نکند ، شبـها سر را بالاتر از بدن قرار دهید و از بالش های بلند اسـتفاده کنید .

پایین بودن سر نسبت بـه بدن باعث ميشود مایعات بدن بـه سمت چشم کشیده شده و زیر چشم تجمع کنند ؛ بـرای همين صبحها چشم ها کمي پف کرده بـه نظر مي رسند .

سه ابزار بـرای اثر بخشی بيشتر :

اکنون شما مي‌دانید چه مواد مؤثره‌ای بـه شما کمک مي‌کند تا پوسـت زیر چشم شما ظاهری زیبا و بـهتر داشته باشد ولی شما این را هم باید بدانید کـه بـرای از بين بـردن سیاهی دور چشم شما چند گزینه دارید.

انگشت شما :

ساده‌ترین ابزار بـه کار بـردن این فرآورده‌ها، دقیقاً روی نوک انگشتان شما اسـت. اگر از انگشتان خود اسـتفاده مي‌کنید بـرای جذب بـهتر کرم یا روغن روی سطح پوسـت خود، پیشنهاد مي‌کنیم از انگشت ميانه خود اسـتفاده کنید و از زاویه‌ی داخلی بـه سمت زاویه‌ی بيرونی حرکت کنید.کارشناسان بيشتر انگشت ميانی یا انگشت چهارم شما را پیشنهاد مي‌کنند زیرا شما کنترل فشار کمتری روی آن‌ها دارید و مي‌توانید در ناحیه حساس چشمي خود با این انگشتان ضربـه ملایم‌تری بزنید.

درمان، رفع پف و تیرگی دور چشم

گواشا یزای درمان پف و سیاهی دور چشم

گواشا :

این روش درمانی طبيعی جایگزین، با تحریک خون‌رسانی در جریان خون مویرگی بافت نرم را از طریق خراش دادن ملایم عمل مي‌کند.

غلتک (رولر) ها و خراش دهنده‌های گواشا بـرای کمک بـه افزایش جریان خون و شادابي و نوسازی زیرپوسـت چشم طراحی‌شده‌اند، درحالی‌کـه مطالعه‌ی علمي و واقعی بـرای نشان دادن اثربخشی آن‌ها وجود ندارد ولی بـرخی از اسـتفاده‌کنندگان روی اثربخشی این ابزارها سوگند مي‌خورند.

غلتک‌های سنگی سرد (JADE ROLLER) :

jade roller یا رولرهای ساخته‌شده از یشم سبز و سایر مواد مانند گل رز و آميتیس (از کانی‌های کوارتز) بـرای کاهش چین‌ و چروک و تقویت کلاژن‌ در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بـهداشتی وجود دارند.پژوهش‌های فراوانی بـرای پشتیبانی این ادعا وجود ندارد، اما بـرخی از افراد اسـتفاده از محصولات نرم‌کننده و این رولرهای سنگی خنک را بـرای کمک بـه نفوذ و افزایش جذب مواد مؤثره بـه پوسـت و تحریک جریان خون رسانی در پوسـت و بـرطرف کردن سیاهی دور چشم و در نهایت داشتن پوسـتی صورتی و شاداب مفید مي‌دانند.

سخن پایانی:

با آگاهی ازمواد و ترکیبات مؤثر بـرای رفع سیاهی دور چشم و  چین‌ و چروک اطراف چشم اکنون مي‌توانید کرم‌های مفید و کارآمد خود را در خانه بـه‌سادگی و با هزینه کمتر تهییه کنید. بـه یاد داشته باشیدکـه مراقبت های پوسـت و مو مي بایسـت بـه صورت مسـتمر انجام پذیرند تا موثر واقع شوند

مطالب مرتبط :

درخشان کردن پوسـت، راز داشتن پوسـت درخشان

نکات مهم مراقبت از پوسـت

معنی ایموجی گل ها را بدانیم

5/5 - (1 امتیاز)