با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

یکی از بهترین صیفی جات که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. طعم بی نظیر بادمجان باعث شده غذاهای لذیذ بسیارمتنوعی با آن تهیه کنند. بادمجان در سرتاسر دنیا طرفداران خود را دارد. اگر به دنبال این هستید که بدانید با بادمجان چی درست کنم پیشنهاد میکنیم به لیستی که در این مقاله از ژاویز آمده است نگاه کنید. با ما همراه باشید.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

طرز تهیه بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر :

مواد اولیه  :
۴ تا ۸ بادمجان
۲۲۷ گرم گوشت گاو چرخ کرده
یک دسته جعفری تازه
گوجه‌فرنگی
۱ پیاز کوچک
چند حبه سیر
۷ قاشق غذاخوری روغن نباتی
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
ادویه
پودر فلفل چیلی، نمک

دستور پخـت بادمجان شکم پر:

ابتدا پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نباتی در یک تابه سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس سیر خرد شده را به پیاز سرخ کرده اضافه کنید. ادویه‌ی مورد علاقه و پودر فلفل چیلی را اضافه کنید و هم بزنید. گوشت گاو چرخ‌کرده و گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و اجازه بدهید بپزد تا گوشت به رنگ قهوه‌ای دربیاید. سپس رب گوجه‌فرنگی و نمک را اضافه کنید و خوب هم بزنید. جعفری خردشده را به تابه اضافه کنید. چند دقیقه دیگر مواد را حرارت دهید.در یک تابه‌ی دیگر، ۳ قاشق غذاخوری روغن نباتی بریزید، هر بادمجان را از وسط یک برش بزنید و سپس آن را سرخ کنید. یک تابه‌ی بزرگ‌تر بردارید، ۲ قاشق غذاخوری روغن نباتی به آن اضافه کنید و نیمی از گوجه‌فرنگی‌های برش خورده را داخل آن بریزید.

تـاجه: قبل از رفتن به مرحله‌ی سپسی، کمی صبر کنید تا بادمجان و مخلوط گوشت گاو خنک شود. با مخلوط گوشت گاو بادمجان را پر کنید و با خلال دندان‌های چوبی آن‌ها را ببندید.بادمجان را روی لایه‌ی گوجه‌فرنگی قرار دهید. باقی گوجه‌فرنگی‌های خرده شده را روی بادمجان‌ها قرار دهید. درب تابه را بگذارید. حرارت را در حالت متوسط بگذارید و اجازه بدهید غذا به مدت ده دقیقه بپزد.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

بادمجان پلو یک غذای اصیل

بادمجـان پلو :

مواد اولیه (پنج تا شش نفر):
سه پیمانه برنج
۳۵۰ گرم گوشت بدون استخوان
۷۰ گرم لپه
یک و نیم قاشق سوپخوری رب گوجه‌فرنگی
یک عدد پیاز
پنج عدد بادمجان متوسط
یک قاشق چایخوری گرد لیمو
نصف قاشق چایخوری ادویه خورش
نصف قاشق چایخوری زردچوبه
زعفران دم‌کرده، نمک و روغن

دستور پخـت بادمجـان پلو :

لپه را از دو ساعت قبل می شوییم، در آب گرم خیس می کنیم و هنگام استفاده در آبکش میریزیم. بادمجانها را پوست کنده به صورت حلقه ای خرد کرده، یک ساعت در آب نمک قرار داده و سپس سرخ می کنیم.(از آب نمک در آورده، کمی آب روی آن میگیریم، سپس روی دستمال گذاشته تا خشک شود و سرخ می کنیم)پیاز را در روغن تفت داده، گوشت خرد شده را می افزاییم و با حرارت زیاد سرخ می کنیم تا گوشت آب نیندازد، ادویه و زردچوبه زده، لپه را اضافه کرده و دو دقیقه تفت میدهیم.

رب گوجه فرنگی را به مواد افزوده و آب میریزیم تا گوشت و لپه پخته شوند.در انتهای پخت نمک، گردلیمو و زعفران میریزیم و اجازه میدهیم جا بیفتد و نباید مانند خورش آب داشته باشد.برنج را در آب جوش ریخته و به همراه نمک میجوشانیم. کمی دانتر از برنج معمولی برمیداریم و آبکش می کنیم. ته قابلمه یا قالب را روغن ریخته، بادمجانهای ورقه شده را میچینیم.یک طرف آن که سرخ شد، برگردانده و از روی حرارت برمیداریم، کمی برنج میریزیم و از مواد خورش کمی روی برنج ریخته، بادمجان میچینیم و به همین ترتیب لایه ها را ادامه داده و در انتها برنج میریزیم، سپس روی حرارت گذاشته، بخار که کرد، کمی روغن روی برنج ریخته و دمکنی میگذاریم، ۴۰ دقیقه دم بکشد. پس از پخت در ظرف سرو برنج را برمیگردانیم.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

میرزا قاسمی غذای اصیل شمالی

میرزا قاسمی :

مواد اولیه :

سیر ۴ حبه
بادمجان ۶ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
روغن مایع به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

دستور پخـت میرزا قاسمی :

ابتدا بادمجان ها را میشوییم و یکی از چدن های گاز را بر میداریم و بادمجان ها را روی شعله زیاد کباب می کنیم به این صورت که پوست بادمجان بسوزد و داخل آن نرم شود. در صورت تمایل بر روی آتش یا ذغال نیز می تـاانید بادمجان ها را کباب کنید.اما اگر از طعم کبابی آن را دوست ندارید میتـاانید بادمجان ها را سرخ کنید. پس از کبابی کردن تمام بادمجان ها پوست شان را میگیریم و با گوشت کوب برقی یا دستی آن ها را خوب له می کنیم،البته میتـاانید در مخلوط کن نیز بریزید.در قابلمه ای کوچک آب میریزیم و حرارت آن را زیاد می کنیم تا زود به جوش بیاید آن گاه گوجه فرنگی ها را در آن قرار می دهیم تا کمی نرم شوند و بتـاانیم پوست شان را جدا کنیم.

سیرها را پوست میگیریم و میشوییم و با رنده ریز رنده می کنیم.در داخل یک تابه مقداری روغن میریزیم و کمی تامل می کنیم تا داغ شود سپس سیر رنده شده را درون روغن تفت می دهیم.گوجه ها را کمی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم وبا سیر تفت می دهیم و بادمجان میکس شده را به مواد تابه می افزاییم و مجددا تفت میدهیم و نمک،فلفل سیاه روی مواد میریزیم و صبر می کنیم تا آب مواد کاملا تبخیر شود و اصطلاحا به روغن بیفتد.(میتـاانید برای خوش رنگ تر شدن میرزاقاسمی مقداری رب گوجه فرنگی در کمی روغن بریزید و تفت دهید و به مواد اضافه کنید،البته قبل از اینکه تخم مرغ را به میرزاقاسمی اضافه کنید) در تابه ای کمی روغن میریزیم و تخم مرغ ها را در آن می شکنیم و به مواد میرزاقاسمی می افزاییم و مواد را با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

روش تهیه بادمجان و قارج خوشمزه

خوراک تند بادمجان و قارچ :

مواد اولیه (4 نفر ) :

بادمجان 4 عدد متوسط
قارچ 100 گرم
فلفل دلمه ای 1 عدد متوسط
فلفل سبز تند یا فلفل چیلی 1 عدد (بر اساس ذائقه اختیاری است)
پیاز 1 عدد متوسط
روغن زیتون به مقدار لازم
ادویه، نمک، فلفل، پودر سیر و آویشن به مقدار کافی

دستور پخت :

بادمجان ها را روی شعله یا منقل کباب کنید و پوست بگیرید. حالا پیاز، فلفل دلمه ای و فلفل سبز تند یا فلفل چیلی را نگینی خرد کنید. مواد را درون تابه ریخته و با یک قاشق روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس قارچ خرد شده را به این مواد اضافه کنید و خوب تفت دهید. بعد از اینکه مواد نرم شد، به آن ادویه، فلفل و پودر سیر (یا یک حبه سیر رنده شده) اضافه کنید. در مرحله بعد بادمجان های کباب شده را که قبلا پوست گرفتید، له کنید. حالا آن را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم تفت بخورد. گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید و با مقدار کمی روغن (یا کره) سرخ کنید. سپس گوجه های سرخ شده را به مواد قبلی اضافه کنید و هم بزنید. حالا اجازه دهید مواد به مدت 10 دقیقه روی شعله با حرارت ملایم ترکیب شوند تا طعم یکدیگر را بگیرند.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

ورقه بادمجان یک غذای متنوع

ورقه بادمجان :

مواد اولیه (4 نفر) :
سه عدد بادمجان
چهار تا پنج عدد تخم‌مرغ
یک قاشق چایخوری زردچوبه
روغن محلی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

دستور پخـت ورقه بادمجان :

بادمجانها را پوست کنده و به صورت حلقه هایی به ضخامت دو سانتیمتر برش میزنیم. روی بادمجانها نمک پاشیده و در آبکش میگذاریم تا تلخی آنها گرفته شود.پس از حداقل نیم ساعت آنها را شسته، خشک کرده و در روغن سرخ می کنیم، سپس با حوله کاغذی روغن اضافه آنها را میگیریم.درون یک تابه روغن محلی ریخته و بادمجانها را کف آن میچینیم. تخم مرغها را در یک کاسه شکسته و زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و هم میزنیم تا یکدست شود.تابه را روی شعله گاز داغ کرده، سپس تخم مرغها را اضافه کرده و اجازه میدهیم تا بسته شود، بعد از ۱۰ دقیقه برش زده و طرف دیگر را در پایین قرار میدهیم تا هر دو طرف سرخ شود. این غذا را با گوجه فرنگی، ماست و برنج کته سرو می کنیم.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

خورشت مرغ و بادمجان یک غذای پر طرفدار

خورشت مرغ و بادمجان :

مواد اولیه :

مرغ 4 تیکه
بادمجان 2عدد متوسط
پیاز 1عدد متوسط
پیاز سرخ کرده 2قاشق غذاخوری
رب گوجه 2 تا 3 قاشق غذاخوری
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
آب 3 لیوان
نمک ,فلفل ,زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

دستور پخـت خورشت بادمجان :

بادمجان ها را از یک ساعت قبل پوست بگیرید و آغشته به نمک کنید و بذارید که نمک به طور کامل جذب بادمجان بشود و آب بندازه به این صورت هم تلخی بادمجان از بین میرود و هم در حین سرخ کردن روغن کمتری مصرف میشود.داخل یه قابلمه 3لیوان آب بریزید و مرغ ها رو به همراه یک عدد پیاز متوسط ,نمک و زردچوبه به مدت 20 دقیقه بذارین تا نیم پز بشود. بادمجان ها را نیز سرخ کنید.بعد از 20 دقیقه مرغ ها رو از قابلمه بیرون بیارین و در روغن کمی سرخ کنید. آب قابلمه رو هم از صافی رد کنید تا برای پخت خورش از اون استفاده کنید.رب گوجه را هم کمی تفت داده به همراه مرغ ها ,آب مرغ و پیاز سرخ شده داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بذارید تا بپزد. در این مرحله آبلیمو رو کم کم به خورشت اضافه کنید و مراقب باشید که خورشتتـان بیش از اندازه ترش نشود.

دارچین و در صورت نیاز کمی نمک هم به خورشت اضافه کنید. در صورتی که پیاز سرخ شده ی آماده نداشتین 3 عدد پیاز متوسط رو خلالی نازک خرد کرده و کاملا طلایی کنید و به خورشت بیفزایید.اگر در حین پخت خورشت های مختلف حس کردید که شوری و ترشی غذا بیش از مقدار لازمه میتوانید یه سیب زمینی رو پوست گرفته و خام داخل خورشت بذارید تا ترشی و شوری را تا حدود زیادی جذب کرده و غذای مطبوع تری داشته باشید.بعد از اینکه خورشت شروع به قل قل زدن کرد نصف بادمجان ها رو داخل قابلمه بریزین و تا حد امکان حرارت رو کم کنید تا خورشت کاملا جا بیفته. بادمجان و پیاز سرخ شده باعث لعاب انداختن غذا می شود.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

دلمه بادمجان پرطرفدار خوشمزه

دلمه بادمجـان :

مواد اولیه لازم :

چهار عدد بادمجان دلمه‌ای
یک پیمانه ذرت
۳۰۰ گرم سینه مرغ
سه عدد پیاز
نصف یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده
دو قاشق سوپخوری رب گوجه‌ فرنگی
یک عدد هویج
دو تا سه عدد برگ بو
دو لیتر آب
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخـت دلمه بادمجـان :

سینه مرغ را با یک عدد پیاز، هویج و برگ بو پخته و کنار میگذاریم تا خنک شود، سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. یک عدد پیاز دیگر را خرد کرده، تفت میدهیم و ذرت را اضافه مینماییم.سینه مرغ خرد شده را نیز میریزیم و پس از اضافه کردن نمک و ادویه ها، ابتدا فلفل دلمه ای و سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و پس از تفت کوتاهی زیر مواد را خاموش می کنیم. بادمجانهای دلمه ای را شسته و مواد داخل آنها را با کمک قاشق خالی می کنیم و از مواد آماده شده داخل بادمجانها را پر می کنیم.در قابلمه ای مناسب یک عدد پیاز دیگر را رنده ریز کرده، تفت میدهیم و پس از افزودن زردچوبه و رب گوجه فرنگی، آب را داخل قابلمه میریزیم و بادمجانها را داخل قابلمه چیده و در آن را میگذاریم و به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم میگذاریم تا دلمه ها پخته شوند.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

یتیمجه غذای ساده و خوشمزه

یتیمـچه :

مواد اولیه :

چهار عدد بادمجان متوسط
یک عدد پیــاز متوسط
پنج عدد گوجه‌فــرنگی متوسط
روغن مایع، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخـت یتیمـچه :

بادمجانها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می کنیم. پیاز را نیز خلال کرده و در کمی روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود.بادمجانها را نمک زده و به مدت ۱۰ دقیقه میگذاریم تا تلخاب آن گرفته شود، سپس تلخاب بادمجانها را با فشار دست میگیریم. بادمجانها را در تابه ای دیگر با کمی روغن تفت میدهیم تا آب آن کامل بخار شود.گوجه فرنگی ها را پوست گرفته، نگینی خرد نموده و در تابه ای جداگانه تفت میدهیم تا آب آن تبخیر شود و کمی روغن به آن اضافه می کنیم.بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده را با هم مخلوط نموده و به آن نمک، فلفل و زردچوبه افزوده و به مدت ۱۵ دقیقه میگذاریم تا مواد با هم تفت خورده و بپزند.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

روش تهیه کشک بادمجان ناب

کشک بادمجان :

مواد اولیه :

۱۰ تا ۱۲ عدد بادمجان قلمی و متوسط
نصف قاشق چایخوری زرد‌چوبه
نمک
۲۵۰ گرم کشک
۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری نعناع‌ داغ
یک پیمانه پیاز‌داغ
۲۰۰ گرم مغز گردو چرخ شده
یک قاشق سوپ‌خوری سیرِ داغ

دستور پخـت کشک بادمجان :

بادمجان‌ها را شسته و خشک کنید، با چاقویی تیز، اطراف کلاهک بادمجان‌ها را ببُرید، سپس آن را روی شعله‌گاز یا کباب‌پز کباب کنید، بادمجان‌های کبابی را در ظرف آب سردی قرار دهید، بعد از آب در آورده و پوست سوخته بادنجان ها را جدا کنید، و در آبکش ریخته و اجازه دهید آب آن‌ها برود. کلاهک بادمجان‌ها را جداکرده و آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید.در قابلمه‌ای منلسب،یک پیمانه آب، زرد‌چوبه و نمک را با یکدیگر مخلوط کرده، بادمجان‌ها را در آن بریزید و حرارت را زیاد کنید.

زمانی‌که جوش آمد، درِ ظرف را بگذارید و حرارت را به حداقل برسانید و پخت را تا زمانی‌که بادمجان‌ها کاملاً پخته و بدون آب شده باشند ادامه دهید. با گوشت‌کوبی بادمجان‌ها را له کنید، سپس مقداری کشک، نعناع‌داغ، سیر داغ، پیاز‌داغ و گردو به آن اضافه کرده و با گوشت‌کوب کمی دیگر بزنید تا مخلوط کاملاً له شود. سپس کشک بادمجان را در ظرف مورد نظر بریزید روی آن را با کشک، نعناع‌داغ، پیاز‌داغ، مغز گردو و سیر‌داغ تزیین کرده و در کنار نان تازه و سبزی خوردن سرو کنید.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

گذاتن بادمجان یک غذای ملل

گراتن بادمجان :

مواد اولیه لازم :

۳۰۰ گرم گوشت چرخ شده
۱ عدد پیاز متوسط
۵ عدد قارچ متوسط
۲ عدد بادمجان متوسط
۳ حبه بزرگ
۳۰۰ گرم پنیر پیتزا رنده شده
دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
ادویه های طعم دهنده مانند نمک و فلفل و زردچوبه و آویشن به میزان دلخواه
سس سفید فرانسوی

دستور پخـت گراتن بادمجان :

ابتدا بادمجانها را پوست بکنید و به عرض نیم سانت حلقه حلقه کنید. سپس روی آنها نمک بپاشید و بعد از حداقل ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید و کاملا خشک کنید. و بعد از آن در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.سپس پیاز را با روغن کمی تفت دهید تا سبک شود و بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید.بعد از پختن گوشت ، قارچ ورقه شده را اضافه کرده و با شعله بالا حدود ۳ دقیقه تفت دهید تا قارچ ها آب نیندازند.در این مرحله شعله را کم کرده و سیر رنده شده , نمک , فلفل سیاه , آویشن و رب گوجه را اضافه کنید و اندکی تفت دهید تا سس غذای شما آماده شود.در ظرف مورد نظر یه ردیف بادمجان بچینید. مقداری از سس را روی آنها بریزید. و سپس پنیر پیتزا رنده شده را اضافه کنید. و سپس سس گوشتی را که آماده کرده اید به غذایتان اضافه کنید.تا زمانی که موادتان تمام شود به همین صورت عمل کنید تا ظرفتان کامل شود. در پایان سس سفید را به غذایتان اضافه کنید و ظرف گراتن را در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا روی پنیرها طلایی شود و سپس غذای تان را سرو کنید.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

ابگ.شت کشک غذای محلی فوق العاده

آبگوشت کشک لرستان

مواد اولیه :

۵۰۰ گرم گوشت آبگوشتی
۲ پیمانه نخود و لوبیا سفید
۲ عدد بادمجان سرخ کرده
۱ عدد پیاز درشت
۴ حبه سیر
۲۵۰ گرم کشک
نمک و زردچوبه و نعنا خشک
روغن مایع

دستور پخـت آبگوشت کشک لرستان :

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و هنگام پخت غذا، آب آن ها را خالی کنید و بشویید. گوشت، نخود، لوبیا سفید، نمک، پیاز خرد کرده و حبه های سیر را با ۵ پیمانه آب خوب بپزید.پس از اینکه یک ساعت از پخت آبگوشت گذشت، زردچوبه را بریزید و نیم ساعت مانده به پایان پخت آبگوشت، بادمجان های سرخ شده را هم اضافه کنید. در آخر، کشک را اضافه کنید تا چند جوش بزند.کمی نعنا داغ درست کنید و در آبگوشت بریزید. وقتی آبگوشت کاملا جا افتاد ، آب آن را در ظرف های جداگانه بکشید.گوشت، بادمجان، لوبیا و نخود را نیز با هم بکوبید و با سبزی خوردن و نان سنگک سرو کنید. به این آبگوشت به زبان محلی ” دو گوله دودار” گفته می شود و در فصل سرما بسیار طرفدار دارد.

کریسپی فینگرز بادمجان :

مواد اولیه :

۲ عدد بادمجان
یک عدد تخم‌مرغ
پونه‌ی کوهی
نمک
فلفل چیلی به صورت پوسته پوسته، ۱ قاشق چایخوری
آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری ۴ قاشق غذاخوری

دستور پخـت کریسپی فینگرز بادمجان :

ابتدا بادمجان را به صورت نوارهای هم سایز انگشت برش بزنید و آن را در آب بگذارید. یک کاسه بردارید و تخم‌مرغ، مقداری پونه کوهی، نمک و فلفل چیلی را اضافه کنید.سپس آرد برنج و نمک را به مواد بالا اضافه کنید. بادمجان‌های برش خورده را در آرد برنج بغلتانید و سپس آن‌ها را در مخلوط تخم‌مرغ فرو کنید. دوباره بادمجان‌ها را در آرد برنج بغلتانید و در مخلوط تخم‌مرغ فرو کنید. سپس بادمجان‌ها را به آرد سوخاری آغشته کنید و در نهایت آن‌ها را در روغن سرخ کنید.این غذا خیلی ساده است و آماده کردن آن زمان زیادی نیاز ندارد. این غذا را با سس گوجه‌فرنگی سرو کنید.‍

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

غذای ملل با بادمجان

موساکای گوشت و بادمجان :

مواد اولیه :

۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
چهار عدد بادمجان
نصف پیمانه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده
دو پیمانه قارچ اسلایس و بخارپز شده
یک پیمانه فیله گوجه‌فرنگی
دو عدد تخم‌مرغ
سه قاشق غذاخوری شیر
نصف پیمانه پیازچه ساطوری شده
نصف پیمانه جعفری ساطـوری شده
دو قاشق سـوپخـوری پیاز داغ
یک پیمانه سس سفید
یک پیمـانه پنـیر موزارلا
نصف قاشق چایخوری پودر آویشن و دارچین
نصف قاشق چایخوری پودر سیر
نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه
یک قاشق چایخوری زردچوبه
نمک و روغن به میزان لازم

دستور پخـت غذا موساکای گوشت و بادمجان :

بادمجان ها را به صورت ورقه ای برش زده و سرخ می کنیم. گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز داغ و کمی روغن تفت میدهیم.سپس قارچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، پیازچه، جعفری، نمک و ادویه ها را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه میدهیم. در انتها سس سفید را اضافه می کنیم.در مرحله بعد در یک ماهیتابه دیگر یک لایه بادمجان سرخ شده را کنار هم میچینیم و کمی پنیر موزارلا را روی آن میپاشیم.تمام مواد گوشتی را روی بادمجان ها پخش کرده و مابقی پنیر را روی آن میریزیم، یک لایه بادمجان دیگر روی آن قرار داده و روی حرارت میگذاریم.تخم مرغها، شیر، کمی نمک و فلفل سیاه را روی موسکا می پاشیم و در تابه را بسته تا روی حرارت بپزد.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

با بادمجان هم می شود غذای رژیمی درست کرد

خوراک رژیمی بادمجان و سبزیجات :

مواد اولیه :

۱۸ غذای راحت ولی خوشمزه و متنوع با بادمجان

۱ عدد پیاز
۲ عدد بادمجان متوسط
۱ عدد هویج
۲ فنجان لوبیا سبز خرد شده
۲ تکه سینه بوقلمون
۱۰ عدد قارچ کوچک
۳ عدد گوجه فرنگی متوسط
نصف پیمانه بیا چیتی پخته
آبغوره به میزان دلخواه
نمک و فلفل و روغن زیتون و ادویه کاری به میزان دلخواه

دستور پخـت خوراک رژیمی بادمجان و سبزیجات :

ابتدا پیاز را به صورت خلالی برش داده و سرخ می کنیم و سینه بوقلمون خرد شده را اضافه کرده با ادویه تفت میدهیم. سپس لوبیا سبز خرد شده و هویج نگینی را اضافه کرده تفت میدهیم.بادمجان را برش های نازک زده و جداگانه تفت داده و اضافه می کنیم. قارچ و گوجه فرنگی را نیز ورقه ای برش زده و با بیای پخته با دیگر مواد مخلوط می کنیم.سپس کمی آب گرم به غذا اضافه کرده و حدود چهل دقیقه زمان میدهیم تا پخته شوند. در آخر آبغوره را اضافه کرده و ادویه مورد نیاز را می زنیم.

با بادمجان چی درست کنم ؛ لیست غذای متنوع با بادمجان

حلیم بادمجان غذای خاص برای روز جمعه و دورهمی

حلیم بادمجان :

مواد اولیه :

بادمجان ۳۰۰ گرم
سیر ۴ حبه
برنج ۱۰۰ گرم
عدس ۵۰ گرم
پیاز ۳ عدد
کشک ۱۰۰ گرم
گوشت سردست ۳۰۰ گرم
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع به اندازه کافی
نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور پخـت حلیم بادمجان :

ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در مرحله بعد گوشت را بشویید ، سپس به قابلمه اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. تـاجه داشته باشید که برای تهیه حلیم بادمجان باید از گوشت یکدست و لخم مانند گوشت سردست و فیله استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در این مرحله این است باید مقداری آب داخل قابلمه بریزید که پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت حدود یک لیوان آب گوشت داخل قابلمه باقی بماند. اینکار باعث می شود در وسط پخت مجبور نشوید آب اضافه کنید که روی طعم غذا تاثیر منفی بگذارد.پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آن را از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید ، سپس مجددا به قابلمه اضافه کنید. در مرحله بعدی بادمجان ها را پوست بگیرید و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند سپس به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.در مرحله بعدی برنج را به همراه عدس در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج و عدس به طور کامل بپزند. در همین حین دو پیاز باقیمانده ، سیرها و نعناع خشک را به صورت جداگانه با روغن تفت دهید.
پس از آماده شدن نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ نصف آنها را داخل قابلمه بریزید و نصف دیگرشان را برای تزیین حلیم بادمجان نگه دارید. در مرحله بعدی پس از اینکه برنج و عدس پختند آنها را بکوبید و به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مداوم مواد را هم بزنید تا بادمجان کاملا له شود. پس از اینکه حلیم بادمجان به روغن افتاد و تقریبا آماده شد کشک را اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از ده دقیقه غذا آماده سرو است.

کلام آخر :

امیدواریم این دستور های غذایی با بادمجان ذوق شما برای آشپری را بر انگیخته باشد و با این دستورالعمل های راحت غذای خوشمزه ای را برای خود و خانواده تان آماده کنید. فقط حواستان باشدکه بادمجان یک مواد غذایی حساسیت زا هست که بعضی از افراد به ان حساسیت دارند.

 

5/5 - (1 امتیاز)