بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

آرامش اعصاب موضوعی اسـت که این روزها برای بسیاری از افراد به دنبـال به دسـت آوردن آن هسـتنـد. دمنوش ها کمک مـی کننـد تا هرچه زودتر آرامش اعصاب خود را بدسـت بیاورید. اگر آرامش نـداشـته بـاشید دچـار بی خوابی، اسـترس ، اضطراب و فشار روحی مـی شوید. بـا مصرف دمنوش های گـیاهی شمـا مـی توانید اعصاب خود را آرام و تقویت کنید و بیشـتر بر ذهن خود کنترل داشـته بـاشید. در این مقاله از ژاویز بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب را برای شمـا آمـاده کرده ایم، بـا مـا همراه بـاشید.

انواع دمنوش برای آرامش اعصاب :

درسـت اسـت که حتی گرمـای دلپذیر یک فنجان چـای شمـا را آرام مـی‌کنـد امـا نقش دمنوش‌ها در کاهش اضطراب و اسـترس چیزی فراتر از گرمـای آرامش‎بخش اسـت و آن ترکیبـات مفید موجود در دمنوش‌ها اسـت.

به عنوان مثال، در سال 2009 مطالعه‌ای از دانشگـاه پنسیلوانیا نشان داد كه مصرف دمنوش بـابونه در افرادی که دچـار اختلال اضطراب فراگـیر متوسط (GAD) هسـتنـد، فواید داشـته اسـت. طی مطالعه‌ای که در سال 2010 انجام شد به این نتیجه رسیدنـد که گـیاه اسطوخودوس روی افراد دچـار اختلال اضطراب فراگـیر متوسط (GAD) تاثـیرات مشابه داروهای تجویز شده دارد.  در ادامه، انواع دمنوش‌های مناسب برای آرامش اعصاب را به شمـا معرفی مـی‌کنیم.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

دمنوش بـابونه :

دمنوش بـابونه از زمـان‌های گذشـته جهت کاهش اضطراب مورد اسـتفاده قرار مـی‌گرفت. گویا این گـیاه دارای ترکیبـاتی اسـت که اثری مشابه داروی والیوم روی گـیرنـده‌های مغزی دارد. در واقع به همـین دلیل اسـت که بـا نوشیدن دمنوش بـابونه احساس آرامش بیشـتری مـی‌کنید و خواب بهتری خواهید داشـت. بـا ترکیب بـابونه و اسطوخودوس به نتایج بهتری در این زمـینه مـی‌رسید.

دمنوش چـای به لیمو :

این چـای بـا طبیعت گرم برای آرامش اعصاب و روان بسیار مفید اسـت . خواص فوق العاده این دمنوش گـیاهی بـاعث شده اسـت تا این نوشیدنی در لیسـت درمـان های مشکلاتی همچون سرمـاخوردگـی، تشنّج، نقرس، دردهای سیاتیکی، غلظت خون، رومـاتیسم، بی خوابی های شبـانه، مـیگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراسـت؛ همچنین این چـای، تقویت کننـده حافظه، شسـتشودهنـده کلیه و مقوی قرار گـیرد.

نکته: مصرف این چـای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم های بـاردار ممنوع اسـت.

دمنوش چـای سبز :

این چـای ترکیبـاتی شامل کاروتن، نیکوتنیک، رایبوفلاوین و تئوفیلین اسـت که دارای فوایدی مـاننـد آرام بخش مغز، ضدتشنج و تقویت کننـده اعصاب اسـت و هم چنین فعالیت‌های فکری فرد را افزایش مـی‌دهد. اسید آمـینه‌ ی تیانین موجود در چـای سبز نقش یك آرام بخش را برای مغز ایفا مـی ‌كنـد.

دمنوش نعناع فلفلی :

جالب اسـت بدانید که ارتبـاط مسـتقیمـی بین سلامت دسـتگـاه گوارش و سیسـتم ایمنی بدن و نیز سلامت اعصاب و روان شمـا وجود دارد. اغلب افرادی که دچـار اضطراب و اسـترس‌های مداوم هسـتنـد، دچـار مشکلات دسـتگـاه گوارش نیز مـی‌شونـد. دمنوش نعناع فلفلی از آن دمنو‌ش‌های پرطرفدار اسـت که به عملکرد صحیح سیسـتم گوارشی کمک مـی‌کنـد. منتول موجود در این گـیاه تنش عضلات را کاهش داده و نیز اسـترس را کم مـی‌کنـد.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

دمنوش اسطوخودوس :

یکی از دمنوش های گـیاهی عالی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس اسـت. اسطوخودوس اثرات تثبیت کننـده‌ی خلق وخو دارد و بـاعث کاهش اسـترس و آرامش اعصاب مـی‌شود. نام دیگر این گـیاه لاونـدر اسـت. به دلیل تاثـیر زیاد این دمنوش بعضی افراد از دمنوش اسطوخودوس به‌عنوان لورازپام گـیاهی یاد مـی‌کننـد.

در مورد اسـتفاده از دمنوش اسطوخودوس یک نکته را به خاطر داشـته بـاشید که این گـیاه به‌دلیل کم کردن رطوبت، بـاعث خشکی مغز مـی‌شود. پس سعی کنید شب‌ها از آن اسـتفاده نکنید.

چـای سیاه برای رفع اسـترس :

چـای سیاه به کاهش اسـترس و اضطراب کمک مـی‌کنـد. به دنبـال اضطراب و تنش سطح هورمون اسـترس یعنی کورتیزول بـالا مـی‌رود، امـا نوشیدن چـای سیاه مـیزان این هورمون را کاهش داده و فرد احساس بهتری خواهد داشـت.

دمنوش گـیاه کاوا برای اضطراب :

دمنوش گـیاه کاوا که یک چـای سنتی به‌حساب مـی‌آید و یکی از بهترین دمنوش‌های آرامش‌بخش برای کاهش اضطراب اسـت. مطالعات نشان داده‌انـد که ترکیبـات موجود در این گـیاه گـیرنـده‌های گـابـا در مغز را مورد هدف قرار داده و تاثـیری مشابه داروهای تجویز شده جهت درمـان اضطراب دارد.

کاوا تا به حال معروف ترین نوع درمـان گـیاهی شناخته شده برای کنترل علایم اضطراب بوده اسـت. بسیاری افراد اثرات این گـیاه را به داروی ضد اضطراب تشبیه کرده انـد. این گـیاه غیر اعتیادآور اسـت و مـی توانـد آن طور که نیاز اسـت مصرف شود و کاملاً طبیعی مـی بـاشد. همچنین بـاید بـا چیزی که حاوی چربی اسـت، مـاننـد کره یا شیر نارگـیل، ترکیب کنید.

 

 

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

 دمنوش سنبل‌الطیب :

دمنوش سنبل‌الطیب یا علف گربه کمک مـی‌کنـد تا بهتر بخوابید. افرادی که دچـار اضطراب هسـتنـد، اغلب مشکل بی‌خوابی پیدا مـی‌کننـد. ریشه سنبل الطیب منحصر به فرد اسـت و برای اضطراب طراحی نشده اسـت، امـا بسیاری از مردم متوجه شده انـد که طبیعت آرام بخشش برای علایم اضطراب بسیار موثر اسـت. اسـتفاده سنتی از سنبل الطیب برای کمک به خواب اسـت.

لیارین موجود در سنبل الطیب بـا بهبود سطوح GABA، بـاعث آرامش شده و بـا حفظ سطح سروتونین به درمـان اسـترس و اضطراب کمک مـی‌کنـد. همچنین اسید والرنیک و والرنول موجود در عصاره ریشه سنبل الطیب به عنوان ضد اضطراب طبیعی عمل مـی‌کننـد. سعی کنید آن را در طول روز مصرف کنید و از راننـدگـی کردن اجتناب کنید.

دمنوش گل رز :

دمنوش گل رز آرامش‌بخش اسـت. گل رز علاوه بر اینکه خوش‌عطر و زینت‌بخش بـاغچه‌های شمـا اسـت فواید دیگری نیز دارد. نوشیدن چـای گل رز کمک مـی‌کنـد تا عملکرد سیسـتم گوارش و سیسـتم ایمنی بدن بهتر شود و به طرز بـاورنکردنی‌ای اضطراب را کاهش مـی‌دهد.

دمنوش اعصاب هل :

هل، سیسـتم عصبی، دسـتگـاه تنفسی و دسـتگـاه گوارشی را آرام مـی کنـد و همـین خود دلیلی واضح و ساده اسـت برای اینکه برای آرامش اعصاب و روان از دمنوش آن اسـتفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید اسـت. در طب چینی از آن برای مقابله بـا مشکلات معده و روده ها اسـتفاده مـی کننـد. معمولا هل را بـا گـیاه دیگری دم مـی کننـد.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

دمنوش بادرنجویه :

بـادرنجویه گـیاهی از خانواده‌ی نعناییان اسـت که طعم مطلوب و دلپذیری دارد. دمنوش این گـیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی بسیار موثر اسـت و مـی‌توانـد علاوه بر کاهش اسـترس به‌عنوان دمنوش آرامبخش شبـانه مصرف شود. گـیاه بـادرنجویه سطح کورتیزول خون را کاهش مـی‌دهد و از این طریق بـاعث آرامش فرد و حتی فروکش کردن عصبـانیت نیز مـی‌شود.

دمنوش شیرین بیان :

دمنوش شیرین بیان اثرات ضد افسردگـی دارد و در تسکین اعصاب بسیار موثر اسـت.اگر شمـا بـا اختلال افسردگـی روحی به طور منظم شیرین بیان را بنوشید، مـی توانید سریع تر و راحتتر از شر آن خلاص شوید.

رفع اضطراب بـا دمنوش مریم گلی :

دمنوش مریم گلی بسیار آرام‌بخش اسـت و در آرام‌سازی عضلات نقش دارد. نوشیدن یک فنجان چـای مریم گلی خسـتگـی را از تن‌تان بیرون مـی‌کنـد.از نظر سلامت بدنی هم بسیار مفید اسـت و سیسـتم گوارشی را منظم مـی کنـد و مشکلات گـاز معده و سوهاضمه را رفع مـی کنـد.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

دمنوش گل ختمـی :

دمنوش گل ختمـی که البته به صورت خطمـی نیز نوشـته مـی‌شود و بـا نام گل بـامـیه نیز شناخته شده اسـت، تاثـیرات آرام‎بخش و ضد اضطراب دارد.

دمنوش گـیاه آب قاشقی :

دمنوش گـیاه آب قاشقی در فرهنگ آسیایی یک داروی سنتی و قوی جهت درمـان افسردگـی و اضطراب به‌حساب مـی‌آید. گـیاه آب قاشقی نیز بـا نام‌های قَدَحِ مَریَم، سنتلا آسیاتیکا یا گوتوکولا معرفی مـی‌شود. طی یک مطالعه در سال 2012 به این نتیجه رسیدنـد که عصاره گوتوکولا مـی‌توانـد یک درمـان مؤثر برای اضطراب حاد و مزمن بـاشد.

دمنوش رازک :

دمنوش رازک علائم خفیف افسردگـی، اضطراب و اسـترس را کاهش مـی‌دهد. گـیاه رازک در تهیه مـاءالشعیر نیز مورد اسـتفاده قرار مـی‌گـیرد.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

دمنوش گل راعی :

دمنوش گل راعی یکی از بهترین داروهای گـیاهی برای درمـان افسردگـی و اضطراب اسـت. گل راعی بـا نام‌های هوفاریقون و گل شهناز نیز شناخته شده اسـت. این گـیاه ممکن اسـت بـا برخی از داروها در تعامل بـاشد و ممکن اسـت منجر به عوارض جانبی شود، بنابراین اگر در دوره درمـانی خاصی هسـتید و از داروهای خاصی مصرف مـی‌کنید، قبل از نوشیدن مکرر دمنوش گل راعی بـا پزشک مربوطه مشورت کنید.

دمنوش گل محمدی :

دمنوش گل محمدی عطر بسیار دلپذیر دارد، خواب‌آور اسـت و اسـترس و اضطراب را تا حد زیادی کم مـی‌کنـد. اگر شغل پر تنشی دارید به شمـا توصیه مـی‌کنیم روزانه صبح‌ها یک فنجان دمنوش گل محمدی مـیل کنید. این کار بـاعث مـی‌شود بر اسـترس کاری غلبه کنید.

نکات قابل توجه در اسـتفاده از دمنوش گـیاهی برای کاهش اسـترس :

  1. درصورتی‌که داروی شیمـیایی برای بیمـاری دیگری اسـتفاده مـی‌کنید، بین زمـان اسـتفاده از دارو و دمنوش گـیاهی حداقل دو ساعت فاصله‌ی زمـانی بگذارید.
  2. درصورتی‌که بـاردار هسـتید حتمـا بـا پزشک معالج خود در مورد اسـتفاده از دمنوش‌های گـیاهی مشورت کنید.
  3. اسـتفاده از دمنوش‌های گـیاهی آرام‌بخش و ضد اضطراب به‌صورت بی رویه ممکن اسـت بر سیسـتم عصبی مرکزی تاثـیر منفی بگذارد.
  4. داروهای گـیاهی ممکن اسـت بـاهم تداخل داشـته بـاشد، یا اثرات آن‌ها کم شود. پس هیچوقت چنـد گـیاه را برای تهیه دمنوش بـا هم ترکیب نکنید.
  5. در تهیه‌ی گـیاهان دارویی دقت کنید یا آن را از جای معتبری خرید کنید. چون ممکن اسـت ناخالصی موجود در گـیاهان موجب مسمومـیت یا عوارضی دیگر شود.

بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

 

روش دم کردن دمنوش‌های گـیاهی :

  • ابتدا آب را بجوشانید.
  • مقداری از گـیاه دارویی را درون آب جوش بریزید.
  • دم کردن حتمـا بـاید روی حرارت غیر مسـتقیم بـاشد و از جوشیدن آن جلوگـیری شود.
  • بهتر اسـت برای دم کردن دمنوش‌ها از قوری چینی یا شیشه‌ای اسـتفاده کنید.
  • از طعم دهنـده‌ی دیگری در تهیه‌ی دمنوش اسـتفاده نکنید و آن را بـا طعم خاص خودش مـیل کنید.

کلام آخر :

امـیدواریم بـا مصرف این دمنوش ها بتوانید آرامش اعصاب خود را بدسـت بیاورید. برای تاثـیر گذاری بیشـتر بهتر اسـت در مصرف دمنوش ها زیاده روی نکنید تا بتوانید به راحتی آرام شوید. بهتر اسـت در یک محیط آرام قرار بگـیرید تا نتیجه بهتری را بدسـت بیاورید.

مطالب بیشـتر :

 

5/5 - (3 امتیاز)