چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیمچطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

آیا مـی خواهید جذاب رفتار کنید و دیگران را شیفته ی خود کنید، و شیبـه افراد کاریزماتیک باشید. جذاب بودن بـه زیبایی ظاهری و فزیکی ربط چندانی ندارد بلکه مجموعه ایی از رفتار هاسـت که مـی توانید بـه آسانی در دل هر کسی نفوذ کنید. برای اینکه جذاب شوید نیاز بـه جراحی پلاسـتیک ندارید فقط نیاز اسـت تا برخی از رفتارها را تمرین کنید. در ادامه ی مطلب با برخی از این رفتار ها  همراه ما باشید.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

با هیجان برخورد کردن به جذایت شما می افزاید

هیجان نشان دادن

رفتار مادربزرگ‌تان را در نظر بگیرید وقتی که بعد از مدت زیادی شما را مـی‌بیند؛ او دسـت هایش را بالا مـی‌برد و زانوهایش خم مـی کند. یا اینکه وقتی شب‌ها بـه خانه برمـی‌گردم، سگم از خوشحالی مـی‌رقصد. مردم همراهی با کسانی را دوسـت دارند که از زبان اشاره‌ها، برای نشان دادن احساسات‌شان اسـتفاده مـی‌کنند. قطعا دل‌تان نمـی‌خواهد سرکار، دلقک‌بازی دربیاورید و رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهید، ولی رفتارهای متناسب با موقعیت و اتفاقاتی که در جریان اسـت، خوشایند و جذاب هسـتند.

 ابراز احساسات با صدا

تا بـه حال دقت کرده‌اید چقدر خوب اسـت وقتی بـه یک نفر تلفن مـی‌زنید و وقتی او شما را مـی‌شناسد، رضایت و هیجان در صدایش منعکس مـی‌شود؟ حتی اگر این اثر در صدا ظریف باشد، باز هم از این که بـه شما بـها داده‌ شده اسـت، لذت مـی‌برید. صدای سرزنده و رسا یکی از مؤثرترین ابزارهای دنیاسـت، خصوصا وقتی طنین‌دار باشد و زیر و بم و سرعت و بلندیِ آن، بـه طور متناسب تغییر کند.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

بوش خوش افراد را جذب می کند

بو

عطرها و ادکلن ها یکی از گزینه های جذاب بودن مـی باشند که مـی توان از آنها برای جذب افراد زیادی بـه خود اسـتفاده نمود.بنابر تحقیقات انجام شده ، یکی از موارد جذابیت اسـتفاده از عطرها و ادکلن ها خوشبو مـی باشد.

لمس

لمس کردن نباید بـه نحوی باشد که بـه خاطر شدت، فشار یا ناحیه‌ای که لمس مـی کنید فرد مقابل احساس ناراحتی داشته باشد، بلکه صرفا بـه معنای لمس دوسـتانه‌ی بازو، شانه، یا دسـت اسـت. پیشخدمت‌هایی که در این مورد مهارت دارند انعام بیشتری بـه‌دسـت مـی‌آورند.

شاید بـه یاد داشته باشید که جورج بوش، رئیس‌جمهور امریکا وقتی از پشت بـه آنگلا مرکل (Angela Merkel)، صدر اعظم آلمان، که روی صندلی نشسـته بود نزدیک شد و شروع بـه مالیدن شانه‌های او کرد باعث شگفتی دنیای غرب شد. خود آنگلا مرکل هم شوکه شده بود.لمس کردن آرام بازو، نشانه‌ای گرم و دوسـتانه اسـت که مـی‌تواند باعث تسلی خاطر طرف مقابل شود.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

 از در مرکز توجه قرار داشتن تهایت لذت را ببرید

در مرکز توجه قرار داشتن

هرچند بیشتر مردم نظرات متضادی در مورد مرکز توجه واقع شدن دارند، اما بعضی‌ها با قرار گرفتن در مرکز توجه مردم، تازه شکوفا مـی‌شوند و بـه بـهترین نحو ظاهر مـی‌شوند.در واقع بیشتر بازیگران هم‌صحبت خوبی نیسـتند و شخصیت برون‌گرایی ندارند، اما همـین که در مقابل جمعیت قرار بگیرند، موتورشان بـه کار مـی‌افتد و خودشان را نشان مـی‌دهند.

عکس العمل های جذاب داشته باشید

در سال 2016 دانشمندان برای اطلاع از اینکه چه چیزی منجر بـه جذب هر دو طرف مـی شوند،تحقیق را در پی گرفتند که در طی آن، آنها دریافتند که زوجین بـه عکس العمل های جدی و جذاب علاقمند هسـتند چرا که آنها پس از ملاقات اول با افراد این چنینی،درخواسـت ملاقات مجدد مـی دادند.

چهره‌ی گویا داشته باشید

رونالد ریگان (Ronald Reagan) بیشتر بـه خاطر چهره‌ی گویایش بـه عنوان : سخنرانی تأثیرگذار مشهور بود. او مـی‌توانسـت مثل هر ایرلندی اصیلی درسـت در زمان نیاز بدرخشد و خوشی نشان دهد.بیشتر ارتباط چشمـی شنونده روی صورت شما متمرکز اسـت. هرچه او بتواند اطلاعات بیشتری را از روی چهره بخواند، بیشتر دقت مـی‌کند و نه تنها ایده‌ها، بلکه معانیِ احساسی نهفته در کلمات شما را نیز درک مـی‌کند.

بیشتر کسانی که در موضع قدرت هسـتند دارای چهره‌ی بسـته (بی‌حالت) هسـتند و از نفوذناپذیری چهره‌شان برای ایجاد ترس و فرمانبرداری، اسـتفاده مـی‌کنند. چهره‌های بسـته، حالتی سرد دارند و احساسات زیادی را منعکس نمـی‌کنند، در حالی که چهره‌های باز، گرم و گویا هسـتند و در نود درصد موارد، چهره‌های گرم نسبت بـه چهره‌های سرد، برتری دارند.

اگر موهای بلند دارید (حالا چه مرد یا زن)، نباید بگذارید پیشانی‌تان زیر موهای چتری پنهان شود. پیشانی، برای نشان دادن بسیاری از احساسات، ناحیه‌ای مؤثر محسوب مـی‌شود و مثل بیلبوردی برای چهره‌ی شما عمل مـی‌کند.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

ما جذب افراد خونگرم می شویم

با غریبـه‌ها گرم بگیرید

بر اساس نتایج حاصل از پرسش‌نامه‌ا‌ی که چند سال پیش توسط سیمز یث (Sims Wyeth) و همکارانش طراحی و اجرا شد، کسانی که خود را درون‌گرا مـی‌دانسـتند، بیشتر دوسـت داشتند با افراد برون‌گرا معاشرت کنند و افراد برون‌گرا نیز احساس مشابـهی داشتند.بیایید روراسـت باشیم، همه‌ی ما از بودن با کسانی که موانع بین افراد را زیر پا مـی‌گذارند و تجربـه‌ی اجتماعی شاد و باروحی ایجاد مـی‌کنند، لذت مـی‌بریم.

من افرادی که این توانایی را دارند که با غریبـه‌ها سرصحبت را باز کنند و آنها را درگیر یک مکالمه‌ی واقعی کنند، تحسین مـی‌کنم. منظورم صحبت‌های متظاهرانه و پرحرارت در مورد موضوعات بی معنی نیسـت، بلکه ویژگی‌های مورد نظر من صریح بودن، واقع‌بین بودن و مهارت گوش‌دادن اسـت.

خوب داسـتان تعریف کنیم

شاید تجربـه ها و اطلاعات زیادی در ذهن داشته باشیم ولی اگر نتوانیم آنها را با دیگران در مـیان بگذاریم، فایده ای ندارد. درسـت بـه همـین علت، مارکوس گیدولد معتقد اسـت ما باید یاد بگیریم چطور داسـتان گوی خوبی باشیم:

هر چیزی که بـه ذهنمان مـیرسد در مکالمات خود اسـتفاده نکنیم. بـه طرز هدفمندی افکار خود را شکل دهیم که وقتی آنها را بـه زبان مـی آوریم، جذاب باشند. زندگی خود را مثل هدیه‌ ای فرض کنیم که مـی توانیم بـه دیگران بدهیم، سپس آن را در زیباترین کاغذ کادوی ممکن بپیچیم.جالب اسـت بدانیم مطالعات جدید هم نشان مـیدهند که مردانی دارای توانایی داسـتان گویی بـهتر، برای خانم ها جذاب تر هسـتند. محققان معتقدند داسـتان گوهای بـهتر، بیشتر مـی توانند مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهند و عنان مکالمه را در دسـت بگیرند.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

تماس چشمی داشته باشید

نگاه نافذ داشته باشیم

تعیین تعریفی مشخص برای نگاه نافذ کار سختی اسـت، ولی وقتی با آن مواجه شویم، تشخیصش مـی‌دهیم. من این نوع نگاه را در بچه‌ها دیده‌ام. همچنین در همسرم که مهارت زیادی در آن دارد. باید اعتراف کنم که وقتی نوجوان بودم، ساعت‌ها جلوی آینه این نوع نگاه را تمرین مـی‌کردم.یک نگاه نافذ هم همـین‌طور اسـت و نه با چشم‌ها، بلکه از درون آنها ساخته مـی‌شود و در عمق وجود کسی که نگاه مـی‌کند و کسی که بـه او نگاه مـی‌شود، نفوذ مـی‌کند.

حالت چهره

در سال 2011 تعدادی از دانشمندان در طی تحقیقی بزرگ تلاش کردند تا مشخص کنند که کدام چهر مـی تواند باعث جلب توجه آقایان و کدام چهره مـی تواند باعث جلب توجه خانم ها شود.این مطالعه بیش از هزار نفر را شامل مـی شد که هر یک از آنها دارای چهره ای خاص و همراه با احساسات متفاوت بودند.نتیجه آزمایش این شد که آقایان بیشتر جذب خانم هایی مـی شوند دارای لبخند آرام و چشمان بشاش هسـتند.از طرفی خانم ها نیز بیشتر جذب آقایان مغرور با چهره ای ساده مـی شوند.

پس از این آزمایش جامع، دانشمندان صحت آنرا تایید کردند و بیان کردند که این شواهد کاملا با علایق هر جامعه ای مطابقت دارد.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

حالت بدن و زبان بدن برای جذاب تر بودن

پانتومـیم

تفاوت پانتومـیم با واکنش‌های هیجانی در عمدی‌تر و قابل‌کنترل‌تر بودن پانتومـیم اسـت. پانتومـیم یعنی توانایی اجرای داسـتان، یعنی بتوانید با حرکات بدنتان بـه شنونده کمک کنید آنچه را بـه او مـی‌گویید، تصویرسازی کند. این مهارت بـه چهره‌ی گویا هم مربوط اسـت، هرچه مخاطبان‌تان بیشتر متوجه زبان بدن شما شوند، بـهتر مـی‌توانند منظورتان را درک کنند و از مصاحبت با شما، بیشتر لذت مـی‌برند.

جوان‌های زیادی را دیده‌ام که داسـتان‌هایی که برای همدیگر تعریف مـی‌کنند را اجرا مـی‌کنند. آنها فقط مـی‌گویند: (او این طوری کرد… من این شکلی بودم… بعد او این طوری…)، آنها عملا از کلمات برای توصیف حرکات اسـتفاده نمـی‌کنند، فقط با پانتومـیم اجرا مـی‌کنند و همه هم از این روش خوش‌شان مـی‌آید.

اسـتفاده از دسـت‌هایتان‌ برای بیان یک مطلب در سخنرانی‌ها روشی مؤثر و قابل قبول اسـت. در واقع اگر از دسـتان‌تان اسـتفاده نکنید، شنونده‌ها ممکن اسـت تا 75 درصد از منظورتان را متوجه نشوند. مطمئن شوید که حرکات و اداها را بـه شکل درسـتی بـه کار مـی‌برید، نباید حرکات‌تان طوری باشد که انگار مورد حمله‌ی یک دسـته زنبور قرار گرفته‌اید؛ حرکاتی که بـه کار مـی‌برید باید سنجیده باشند و برای مقصود مشخصی شکل بگیرند و بـه کار برده شوند.

 آیا کاریزما یادگرفتنی اسـت؟

بله، کاریزما را مـی‌توان یاد گرفت. همان طور که ما رفتارهای مؤدبانه را یاد مـی‌گیریم، مثل این که بگوییم لطفا یا متشکرم. تا در نظر دیگران خوشایندتر بـه نظر برسیم، مـی‌توانیم کاریزما را هم یاد بگیریم.

 آیا باید برای یاد گرفتن اینطور مهارت‌ها تلاش کنیم؟

البته که باید این کار را بکنید! اما بدون این که بـه کسی صدمه بزنید یا آنها را فریب دهید. این تکنیک‌ها نیسـتند که شما را متقلب و فریبکار کنند، بلکه هدف از انجام آنهاسـت.

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

شنوندهی فعالی باشیم تا جذابتر به نظر برسیم

گوش کنیم و اشتیاق نشان دهیم

بکی از راه هایی که مـیتوان بـه وسیله آن جذاب بود، این اسـت که طوری عمل کنیم تا دیگران برای ما جذاب باشند. این ایده اولین بار توسط دیل کارنگی در کتاب معروفش چطور دوسـت پیدا کنیم و افراد را تحت تأثیر قرار دهیم در سال 1939 مطرح شد:تعداد دوسـتانی که طی دو ماه با علاقه مند شدن بـه دیگران پیدا مـیکنیم، بـه‌ مراتب بیشتر از دوسـتانی اسـت که طی دو سال با علاقه‌ مند کردن دیگران بـه خود پیدا خواهیم کرد.

کونتین هاردی ویراسـتار مقالات فناوری نیویورک تایمزمی گویید:

با دقت بـه دیگران گوش کنیم و با اشتیاق حرکات و محرک های آنها را دریابیم. تعداد کمـی از ما واقعا در این امر خوب هسـتیم. اگر بـه هر کسی با نگرش مثبت گوش کنیم، او بـه نوعی در تجربـه های زندگی خود منحصربـه‌ فرد اسـت. کار کردن روی این تکنیک باعث رشد خودمان هم مـیشود.

شوخ طبع باشیم

آودش سینگ پیشنهاد مـیکند در تعاملات خود حس شوخ‌ طبعی را توسعه دهیم. یاد بگیریم نیمه پر زندگی را ببینیم و عادت شاد بودن، حتی در شکسـت ها را در خود توسعه دهیم. تحقیقات نشان مـیدهد مردان شوخ طبع، بیشتر برای زنان جذاب هسـتند؛ احتمالاً بـه این دلیل که باهوش‌ تر بـه نظر مـیرسند.

سخن پایانی :

جذاب بودن و نفوذ کردن در دل دیگران کار بسیار آسانی اسـت و از این طریق مـی توانید در عرصه ی کاری و حتی زندگی مشترک پیشرفت هایی بسیاری داشته باشیم، و بادیگران ارتباط موثر برقرار کنیم.

مطالب بیشتر:

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

چگونه در زندگی موفق شویم و پیشرفت کنیم

5/5 - (1 امتیاز)