چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیمچگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم، زبان بدن و رفتار با دروغگو

جالب است بدانید کـه شاید هشتاد درصد دروغ هـا شناسایی نمـی شوند، اگر به کمـی قبلتر برگردیم متوجه خواهیم شد کـه به چه دلیل دروغ گفتن به این اندازه شایع است. کودکان برای رهـایی از دردسرهـا دروغ مـی گویند و این رفتار در دوران بزرگسالی تبدیل به یک الگو مـی شود

افراد برای رهـایی از هر چیزی شاید دروغ بگویند اما اگر شما با داشتن دانش در این مورد مـی توانید به راحتی دروغ را شناسایی کنید و بدانید کـه چطور باید با یک دروغگو رفتار کرد. تا انتهـای مقاله با ما همراه باشید.

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

از فرد دروغگو سوالات ساده بپرسید

با سوالات ساده آغاز کنید :

با پرسیدن سوالات ساده و ابتدایی کـه حالت تهـاجمـی ندارند، حالات طبیعی شخص را متوجه خواهید شد.در مورد آب و هوا، برنامه آخر هفته، یا هر چیز طبیعی و ساده بپرسید زمانی جواب مـی دهند زبان بدنی و حرکات چشم آنهـا را زیر نظر بگیرید تا متوجه راست گویی آنهـا شوید. مطمئن باشید سوالات کافی پرسیده شود تا تمام رفتارهـا را زیر نظر بگیرید.

منطقه حساس را بیابید :

زمانی از محدوده سوالات معمولی وارد منطقه دروغ مـی شوید، شاهد تغییر در حرکات بدن، حالات صورت، حرکت چشم، و ساختار زبانی هستید. هر شخصی به نحوه خاص دروغ مـی گوید، برای همـین مهم است کـه تمام حالات رفتاری را زیر نظر داشته باشید.

زبان بدن را در نظر داشته باشید :

افراد دروغ گومعمولا هنگام دروغ گفتن بدن خود را جمع مـی کنند تا احساس کوچکی کنند و کمتر در کانون توجه باشند ، گاهی دستان خود را پنهـان مـی کنند، حرکات شانه را نیز نگاه کنید.

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

چهره و صورت فرد دروغگو را زیر نظر داشته باشید

حالات صورت را در نظر داشته باشید :

حالات صورت موقع دروغ گفتن تغییر مـی کند اما تشخیص آن گاهی بسیار دشوار است. بعضی افراد رنگ عوض مـی کنند و پست صورتشان قرمز مـی شود، بعضی بینی خود را لمس مـی کنند، یا لب خود را گاز مـی گیرند یا مدام پلک مـی زنند تمام این علائم نشان دهنده فعالیت بالای مغز موقع دروغ گفتن است.

به ساختار زبانی و تن صدا توجه کنید :

هنگام دروغ گفتن تن صدای افراد تغییر مـی کند. شاید سریعتر یا آرام تر یا با تن صدای بالا یا پایین صحبت کنند.

دقت کنید چه زمانی صحبت خود را پایان مـی دهند :

افرادی کـه دروغ مـی گویند هنگام صحبت کردن داستان را از زندگی شخصی خود به دیگران منتقل مـی کنند. و کمتر کلمه من را استفاده مـی کنند چون دروغگو از نظر ذهنی سعی مـی کند با داستان دروغین خود فاصله بگیرد. به یاد داشته باشید: هر شخصی برای دروغ گفتن روشی خاص دارد کـه تنهـا با زیر نظر گرفتن حالات کـه قبلا ذکر شد قابل شناسایی هستند.

زبان بدن افراد دروغگو :

وضعیت سر را سریع تغییر مـی دهد :

اگر از کسی سؤالی را رک بپرسید و آن شخص سریعا سر خود را حرکت داد، احتمال دارد در این موقعیت به شما دروغ بگوید. سر دروغگو به عقب مـی‌رود، خم مـی‌شود و یا به یک طرف متمایل مـی‌شود. این حالت اغلب زمانی رخ مـی‌دهد کـه از شخص سؤالی پرسیده شده و از او انتظار پاسخی مـی‌رود.

 تنفس دروغگو تغییر می کند :

زمانی کسی دارد به شما دروغ مـی‌گوید، احتمال دارد کـه به نفس‌نفس بیفتد. این کار بر اثر ریفلاکس اتفاق مـی‌افتد. زمانی تنفس شخص تغییر کند، شانه‌هـایش بالا مـی‌روند و صدایش ضعیف مـی‌شود. در اصل، علت اینکـه به نفس‌نفس مـی‌افتد این است کـه ضربان قلب و جریان خون او تغییر مـی‌کند. همه‌ی این موارد زمانی رخ مـی‌دهد کـه شخص حس اضطراب و تنش دارد یعنی زمانی دارد دروغ مـی‌گوید.

در جایش ثابت می ماند :

همه مـی‌دانیم کـه زمانی کسی اضطراب دارد در جای خود وول مـی‌خورد، باید مراقب کسی کـه اصلا در جای خود حرکت نمـی‌کند، هم باشیم. این ممکن است علامتی از نبرد عصبی ابتدایی باشد، چرا کـه بدن خود را برای مواجهه‌ی احتمالی آماده مـی‌کند. زمانی شخص در گفت‌وگوی عادی شرکت مـی‌کند، به صورت طبیعی بدن خود را با حرکات ناخودآگاه و آرام حرکت مـی‌دهد. پس اگر دیدید طرف مقابل اصلا تکان نمـی‌خورد و سفت و محکم سر جای خود نشسته یا ایستاده است، احتمال زیادی وجود دارد کـه کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد.

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

فرد دروغگو جملات را بیش از حد طبیعی تکرار می کند

جملات و کلمات را تکرار می‌کند :

این حالت زمانی رخ مـی‌دهد کـه شخص دروغگو تلاش مـی کند شما و خودش را نسبت به چیزی متقاعد کند. او تلاش مـی کند تا در ذهن خود دروغ خود را موجه کند. شخص دروغگو برای نمونه بارهـا تکرار مـی‌کند: من این کار را نکردم. من این کار را نکردم. همچنین او با این تکرار فرصتی پیدا مـی‌کند تا افکار خود را منسجم کند. به دروغ خود ادامه دهد و کار خود را توجیه کند.

اطلاعات بیشتری می‌دهد :

زمانی کسی به‌طور مرتب به شما اطلاعات مـی‌دهد اطلاعاتی کـه از او درخواست نکرده‌اید، مخصوصا جزئیات زیادی را بازگو مـی‌کند احتمال زیادی وجود دارد کـه در خال دروغ گفتن است. دروغگوهـا اغلب زیاد حرف مـی‌زنند به این امـید کـه با این همه حرافی و وراجی، دیگران حرف‌شان را باور کنند.

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

فرد دروغگو جلوی دهانش را می پوشاند

جلوی دهانش را می پوشاند :

یک علامت دیگر برای شناسایی شخص دروغگو این است : زمانی کـه نمـی‌خواهد پاسخ سؤالی را بدهد و یا در خصوص مسأله‌ای صحبت کند، به صورت خودکار دستش را روی دهـانش مـی‌گذارد. زمانی بزرگسالان دست خود را روی دهـان‌شان مـی‌گذارند، یعنی نم پس نمـی‌دهند و نمـی‌خواهند حقیقت را بگویند. آنهـا با این کار واقعا زیپ دهـان خود را مـی‌کشند.

 به طور غریزی مناطق آسیب‌پذیر بدنش را می‌‌پوشاند :

این مناطق مـی‌تواند گلو، سینه، سر یا شکم باشد. وکلا به اقتضای شغل خود، اغلب در دادگاه‌هـا این رفتار را دیده‌اند. همـیشه زمانی متهم دست خود را روی گلویش مـی‌گذارد، مطمئن مـی‌شوم کـه شهـادت شاهد، اعصاب متهم را نشانه گرفته است.

 موقعیت پاهای خود را تغییر می دهد :

شخص دروغگو با این کار به شما مـی‌گوید کـه مضطرب و ناآرام است. همچنین نشان مـی‌دهد کـه مـی‌خواهد از این موقعیت فرار کند. تشخیص این علامت، یکی از راه‌هـای کلیدی در شناخت دروغگوست. فقط به پاهـایش نگاه کنید تا بفهمـید دروغ مـی‌گوید یا نه.

صحبت کردن و حرف زدن برایش دشوار مـی‌شود :

اگر به فیلم بازجویی یک متهم با دقت نگاه کرده باشید، خواهید دید کـه صحبت‌کردن برایش دشوار و دشوارتر مـی‌شود. علت آن است کـه سیستم عصبی به‌طور خودکار ترشح بزاق را به هنگام استرس کاهش مـی‌دهد و با این کار غشاهـای مخاط دهـان خشک مـی‌شود. از بین سایر علائم دروغ، مـی‌توان به گاز گرفتن ناگهـانی لب و یا فشردن لب‌هـا اشاره کرد.بی‌آنکـه زیاد پلک بزند به شما خیره مـی‌شود

معمولا زمانی کسی دروغ مـی‌گوید از برقراری ارتباط چشمـی خودداری مـی‌کند، اما دروغگو مـی‌تواند راه دیگری را برای کنترل و فریب شما انتخاب کند، یعنی ارتباط چشمـی خود را با شما حفظ کند.

برنی مادوف، مانند سایر شارلاتان‌هـا، بیشتر از معمول به افراد زل مـی‌زد و این کار را بدون اینکـه زیاد پلک بزند انجام مـی‌داد. زمانی کسی حقیقت را مـی‌گوید، اغلب چشم‌هـای خود را به اطراف مـی‌گرداند و حتی ممکن است هر‌از‌گاهی به جای دیگری نیز نگاه کند. اما در مقابل دروغگوهـا نگاهی سرد و خیره را برای کنترل و ترساندن به کار مـی‌برند.در هر صورت باید مراقب پلک‌زدن تند هم باشید.

با انگشتش مدام در حال اشاره است :

زمانی کـه شخص دروغگو حالت دفاعی به خود مـی‌گیرد، تلاش مـی کند تا اوضاع را به نفع خود و به ضرر شما تغییر دهد. دروغگو به این دلیل متخاصم مـی‌شود کـه شما مچش را گرفتید و فهمـیدید کـه دروغ مـی‌گوید. از این رو با انگشتش شما را نشانه مـی‌رود.

چگونه یک دروغگو را تشخیص دهیم

با فرد دروغگو چگونه رفتار کنیم

رفتار با افراد دروغگو :

از قواعد بازی آگاه باشید :

گاهی برملا شدن حقیقت و رو کردن دست افراد، عواقب خیلی بدتری از شنیدن آن دروغ و به روی خود نیاوردن دارد. لازم نیست تا احساس کردید کسی دروغ مـی‌گوید سریعا واکنش نشان بدهید. شرایط و موقعیتی را کـه در آن هستید، بسنجید. علت دروغ چیست؟ نتیجه‌ی پیگیری حقیقت به چه مـی‌انجامد؟ گاهی بهتر است در مقابل شخص دروغگو سکوت کنید و هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهید.

کمی شوخی کنید :

بعضی دروغگوهـا چنان دروغ‌هـای بزرگی مـی‌بافند کـه نه تنهـا باورکردنی نیست بلکـه خنده‌دار و مسخره نیز به نظر مـی‌رسد. این دروغ‌هـا از 8 فرسخی هم قابل شناسایی هستند. در این مواقع از شوخی کمک بگیرید. مثلا بگویید: احیانا دماغت بیست سانت بلندتر نشده؟ یا شوخی‌هـای دیگری کـه شخص دروغگو را در موقعیت جدیدی قرار بدهد کـه امکان شوخی کردن برای او نیز فراهم بشود و بتواند در چرخشی رفتاری، حقیقت را بگوید و همه چیز را به پای شوخی بگذارد. این نوع رفتار با افراد دروغگو هم باعث مـی‌شود از شنیدن دروغ‌هـای دیگر مصون بمانید و هم آبروی شخص حفظ مـی‌شود.

 خود را به آن راه بزنید :

روش دیگر رفتار با افراد دروغگو این است کـه خود را به آن راه بزنید. با به‌کارگیری این روش شخص مجبور به اعتراف مـی‌شود و در عین حال عزت‌ نفس و آبرویش نیز حفظ مـی‌شود. وانمود کنید کـه حافظه‌تان یاری نمـی‌کند و تا مـی‌توانید سؤالات ریز و درشت بپرسید. زمانی وارد جزئیات موضوع بشوید خیلی زود حقیقت آشکار مـی‌شود.

با شخص دروغگو صحبت کنید :

اگر کمـی دقیق‌تر فکر کنید، قطعا یادتان مـی‌آید کـه شخص شخیص شما هم در طول روز بارهـا دروغ مـی‌گوید. این ویژگی بسیار نامطلوب و زشت است و فجایع و مشکلات بسیاری در طول تاریخ از دروغ گفتن به بار آمده است، ولی به هر حال همه‌ی ما کم و بیش دروغ‌هـای ریز و درشت مـی‌گوییم. سعی کنید در مورد دروغی کـه شنیده‌اید خصوصی با دروغگو صحبت کنید و به نحوی با او حرف بزنید کـه آبرویش حفظ بشود. یادتان باشد برای اثبات ادعای خود باید دلایل کافی داشته باشید چون اگر مدارک کافی ارائه ندهید شاید همه چیز را گردن خودتان بیندازد و از گفتن حقیقت طفره برود.

بیشتر مواظب خود باشید :

دانستن حقیقت حق همه‌ی ماست. چه دروغی کـه شنیده‌اید، خیلی بزرگ و نمایان باشد و چه حرفه‌ای و زیرپوستی گفته شده باشد. از حق خود دفاع کنید ولی حواس‌تان باشد اگر تصمـیم گرفته‌اید دست دروغگو را رو کنید، عواقب این کار را در نظر بگیرید. ظرفیت شخص و سابقه‌ی روابط‌تان را کاملا بسنجید تا از اعصاب و احساسات خود محافظت کنید. یعنی چه؟ یعنی با در نظر گرفتن شرایطی کـه در آن هستید رفتار با افراد دروغگو را طوری مدیریت کنید کـه شأن هر دوی شما حفظ شده و گره از مشکل باز بشود. نگذارید دروغ‌هـایی کـه شنیده‌اید به بحث و دعوا منجر بشود و اعصاب‌تان به هم بریزد. خود را به جای شخص بگذارید و با علم به اینکـه دروغ گفتن حرکت ناشایستی است، سعی کنید ریشه و علت دروغگویی او را پیدا کنید.

بعضی افراد از روی ترس یا کمبود اعتماد به نفس دروغ مـی‌گویند. اما برخی دیگر دروغگوهـای حرفه‌ای و قهـاری هستند کـه سالیان دراز از عمر خود را با دروغ گذرانده‌اند و به چه منافع و دستاوردهـایی کـه نرسیده‌اند. رفتار با افراد دروغگو، پیچیدگی‌هـای فراوانی دارد. اینکـه بتوانید به درستی تشخیص بدهید کدام روش را برای برخورد با دروغگو انتخاب کنید، تا حد زیادی به شرایط شما بستگی دارد. به قول نیچه ناگوارترین نتیجه‌ی دروغ از دست رفتن و گسسته شدن پیوندهـای اعتماد مـیان افراد است.

سخن پایانی :

بیشتر افراد در مواجه با برخی از شرایط برای فرار از دردسر دروغ مـی گوییند. دانستن حقیقت حق شماست اما شما مـی توانید با ترفند هـای فوق به صورت نامحسوس مچ فرد دروغگو را بگیرید و با دانستن قواهد بازی با او به درستی رفتار کنید چرا کـه گاهی فرد دروغگو مـی تواند رفتار هـای خطرناکی داشته باشد

مطالب بیشتر:

چگونه در زندگی موفق شویم و پیشرفت کنیم

دوست پیدا کردن در بزرگسالی، آموزش دوست یابی

5/5 - (21 امتیاز)