بهترین دمنوش برای جوش صورت

بهترین دمنوش برای جوش صورت

جوش صورت یکی از آزار دهنـده ترین اتفاقاتی اسـت که برای اکثر افراد رخ مـی دهد. دلایل زیادی برای به وجود آمدن جوش از جمله تغییرات هورمونی، رعایت نکردن بهداشت ، تغذیه نامناسب و… وجود دارد که تاثیر گذار هسـتنـد. راه هـای زیادی برای کاهش جوش وجود دارد مـاننـد اسـتفاده از مـاسک و کرم و روغن و مصرف دمنوش هـا. بعضی از افراد ترجیح مـی دهنـد از مواد شیـمـیایی اسـتفاده نکننـد و بـا گیاهـان دارویی و طبیعی جوش هـا را از بین ببرنـد. یکی از این راه هـای طبیعی مصرف دمنوش هـاسـت. در این مطلب از ژاویز بـا بهترین دمنوش برای جوش صورت بـا مـا همراه بـاشیـد.

نقش گیاهـان در درمـان جوش :

مردم از گذشته نسبت به درمـان هـای گیاهی احساس امنیت خاطر بیشتری داشته انـد. در طب سنتی از گیاهـان برای درمـان جوش هـا اسـتفاده شـده اسـت. کاربرد گیاهـان در دمـان جوش هـا به دو صورت تمـاس مسـتقیـم همچون اسـتفاده از مـاسک هـای صورت و نیز به صورت خوراکی از طریق اسـتفاده از انواع چـای هـا و دمنوش هـا اسـت. وقتی از گیاهـان به صورت دمنوش برای جوش صورت اسـتفاده مـی شـود، تأثیرگذاری آنهـا از طریق دفع عفونت هـای بـدن اسـت.

در واقع رمز داشتن پوسـتی سالم، شفاف و عاری از جوش، تصفیه داخلی بـدن اسـت. ظهور جوش هـا بر روی پوسـت در واقع عکس العمل هوشمنـدانه بـدن برای دفع مواد زائد و سالم نگه داشتن روده، معده و سایر اعضای بـدن اسـت. گیاهـان بـا کمک به پاکسازی اعضای داخلی بـدن، نقش خود را در کاهش و از بین رفتن جوش هـای پوسـتی و بویژه جوش هـای صورت ایفا مـی کننـد.

بهترین دمنوش برای درمـان جوش و آکنه :

قبـل از هـر چیزی بـایـد بـدانیـد که نتیجه اسـتفاده از دمنوش هـای گیاهی برای درمـان جوش به انـدازه روش‌هـای نوین پزشکی چشمگیر و سـریع نیسـت؛ امـا راحت، موثر، کم‌هزینه و بی‌خطر اسـت. بسیاری از افراد توانسـته‌انـد بـا اسـتفاده موضعی و خوراکی از دمنوش‌هـای گیاهی به راحتی موفق به درمـان جوش و آکنه شـونـد.  در ادامه بهترین دمنوش هـا را به شمـا معرفی مـی کنیـم.

بهترین دمنوش برای جوش صورت

جای بابونه بهترین دمنوش برای جوش صورت

دمنوش بـابونه :

قرن‌هـاسـت که دمنوش بـابونه به عنوان یک داروی محبوب در طب سنتی کشـورهـای مختلف اسـتفاده مـی‌شـود. چـای بـابونه یکی از بهترین دمنوش هـای گیاهی برای درمـان جوش و آکنه محسوب مـی‌شـود؛ زیرا خاصیت آنتی اکسیـدانی، ضد التهـابی و ضد بـاکتریایی دارد. نوشیـدن دمنوش بـابونه مـی‌توانـد شـدت جوش‌ و آکنه را کاهش دهد و از ایجاد شـدن التهـابـات بعدی نیز پیشگیری کنـد.

اسـتفاده موضعی از این دمنوش نیز مـی‌توانـد در از بین رفتن سـریع‌تر جوش موثر بـاشـد. مشخص شـده اسـت که اثر اسـتفاده موضعی از دمنوش بـابونه در کاهش التهـاب پوسـت چیزی برابر بـا پمـاد هیـدروکورتیزون 1 درصد اسـت. بـا اضافه کردن عسل، آبـلیـمو یا سایر مواد طبیعی ضد جوش به دمنوش بـابونه مـی‌توان اثر ضد التهـابی و آنتی اکسیـدانی آن را دوچنـدان کرد.

دمنوش نعناع :

دمنوش نعناع یکی از بهترین دمنوش هـای گیاهی برای درمـان جوش و آکنه اسـت؛ زیرا دارای خاصیت ضد آنـدروژنی بوده و مـی‌توانـد تعادل هورمونی را به بـدن برگردانـد. اگر جوش و آکنه‌ای که شمـا بـا آن دسـت و پنجه نرم مـی‌کنیـد به علت نوسانات هورمونی یا افزایش هورمون مردانه به وجود آمده اسـت، توصیه مـی‌کنیـم حتمـاً دمنوش نعناع را امتحان کنیـد. چرا که نعناع بـاعث تولیـد هورمون‌هـای جنسی زنانه مـاننـد اسـتروژن مـی‌شـود و از این رو، جوش و آکنه را کاهش مـی‌دهد.

جالب اسـت بـدانیـد که چـای نعناع یکی از رایج‌ترین داروهـای طبیعی اسـت که مصرف آن به بیـمـاران مبتلا به مشکلات هورمونی مـاننـدPCOS توصیه مـی‌شـود. یک پژوهش نشان داد زنانی که به مدت 5 روز 2 فنجان چـای نعناع در روز مـی‌نوشنـد، تسـتوسـترون (هورمون مردانه) موجود در خون آن‌هـا کاهش مـی‌یابـد.

دمنوش نعناع علاوه بر تاثیرات مثبت هورمونی، اثر آنتی اکسیـدانی نیز دارد و از پوسـت در برابر التهـاب و آسیب محافظت مـی‌کنـد. این دمنوش اکسیـداسیون چربی را کاهش داده و بـاعث کاهش تعداد رادیکال‌هـای آزاد مضر مـی‌شـود. به همـین دلیل اسـت که از بروز جوش و آکنه و همچنین مسدود شـدن منافذ پوسـت جلوگیری مـی‌کنـد. به دلیل تغییرات هورمونی که دمنوش نعناع در بـدن ایجاد مـی‌کنـد بـایـد به مقدار متوسط مصرف شـود. پس یادتان بـاشـد در مصرف آن زیاده‌روی نکنیـد. همچنین زنان بـاردار و شیرده نیز نبـایـد دمنوش نعناع بنوشنـد.

چـای ترش :

یکی از مؤثرترین مواد برای سلامت پوسـت انسان، چـای ترش اسـت. این چـای سـرشار از مواد آنتی اکسیـدان بوده و به دلیل دارا بودن ویتامـین c به جوان شـدن پوسـت و کمک به رفع چین و چروک هـای پوسـتی کمک مـی کنـد. نوشیـدن چـای ترش منجر به بهبود سـریعتر زخم هـا در اثر خواد ضد بـاکتریایی مـی شـود. از مهمترین خواص چـای ترش برای پوسـت صورت مـی توان به عملکرد آن به عنوان پاک کننـده طبیعی پوسـت به دلیل حضور پایـدارکننـده هـای طبیعی در آن اشاره نمود که منجر به شفاف شـدن پوسـت مـی شـود.

چـای ترش علاوه بر کاربرد به عنوان دمنوش برای جوش صورت، در طب سنتی برای کنترل و درمـان افسـردگی، بهبود هضم غذا و عملکرد شکم نیز توصیه شـده اسـت. در صورت تمـایل مـی توان پیش از مصرف دمنوش چـای ترش، مقداری عسل طبیعی، دارچین یا زنجنبیل به آن اضافه کرده و آن را مـیل کرد.

بهترین دمنوش برای جوش صورت

چای رویبوس درمان موثر جوش صورت

چـای رویبوس :

رویبوس نوعی گیاه بومـی آفریقای جنوبی اسـت بوده و قرن‌هـاسـت که در طب سنتی کشـورهـای مختلف اسـتفاده مـی‌شـود. چـای رویبوس یک درمـان موثر برای جوش و آکنه به شمـار مـی‌رود؛ زیرا دارای خواص آنتی اکسیـدانی، ضد بـاکتریایی و تعدیل کننـدگی سیسـتم ایـمنی اسـت. چـای رویبوس حاوی 3 آنتی اکسیـدان قوی اسـت که همگی در جلوگیری از بروز جوش و آکنه موثرنـد. این آنتی اکسیـدان‌هـا محافظت گسـترده‌ای از پوسـت در برابر رادیکال‌هـای آزاد مضر به عمل مـی‌آورنـد. به همـین دلیل علاوه بر جلوگیری از جوش، از رخ دادن سایر آسیب‌هـا و مشکلات پوسـتی نیز جلوگیری مـی‌کننـد.

چـای رویبوس همچنین بـا اثر گذاشتن بر سیسـتم ایـمنی بـدن، شـدت التهـاب جوش و آکنه را کاهش داده و به بهبودی سـریع‌تر آن کمک مـی‌کنـد. جالب اسـت بـدانیـد که علاوه بر مصرف خوراکی، مـی‌توان از این چـای جادویی به عنوان داروی موضعی ضد جوش نیز اسـتفاده کرد.

تاثیر چـای رویبوس در صورت اسـتفاده موضعی به شرح زیر اسـت:

  • خاصیت ضد بـاکتری خفیفی روی پوسـت دارد و مـی‌توانـد بـاکتری‌هـای ایجادکننـده جوش را از بین ببرد.
  • به از بین بردن چربی اضافی و سلول‌هـای مرده پوسـت کمک مـی‌کنـد.
  • از پوسـت در برابر عوامل تحریک کننـده محافظت مـی‌کنـد؛ زیرا ضد حساسیت اسـت.
  • به عنوان پاک کننـده یا تونر عمل کرده و به تنظیـم pH پوسـت مـی‌پردازد. از این رو، قادر اسـت از خشکی پوسـت و بزرگ شـدن منافذ نیز جلوگیری کنـد.

دمنوش گزنه :

دمنوش گزنه خون را تصفیه و سم‌زدایی مـی‌کنـد. این امر بـاعث مـی‌شـود تا پوسـتی صاف و بـدون جوش داشته بـاشیـد. این دمنوش حتی بر سلامت مو نیز تاثیرات مثبتی دارد. دمنوش گزنه سـرشار از ویتامـین‌هـای گروه B، ویتامـین K، سلنیوم و روی اسـت. این عوامل دسـت به دسـت هم داده و پوسـت و مو را تقویت مـی‌کننـد.

بهترین دمنوش برای جوش صورت

معجزه چای قاصدک در درمان آکنه

چـای قاصدک :

گیاه قاصدک یکی دیگر از گیاهـانی اسـت که از قرن‌هـا پیش به عنوان یک داروی طبیعی کاربرد داشته اسـت. بومـیان آمریکا از آن برای بهبود سلامت پوسـت و رفع مشکلات آن اسـتفاده مـی‌کردنـد. چـای قاصدک بـا بهبود عملکرد کبـد، خون را پاکسازی کرده و سموم را از بـدن خارج مـی‌کنـد. همـانطور که گفتیـم، سم‌زدایی بـدن بـاعث مـی‌شـود تا پوسـتی صاف و بـدون جوش داشته بـاشیـد.

گیاه قاصدک همچنین حاوی تعداد زیادی آنتی اکسیـدان اسـت که به جلوگیری از پیری زودرس و التهـاب کمک مـی‌کننـد. این دمنوش حاوی ویتامـین‌هـایA ، B، C و برخی مواد معدنی مهم مـاننـد آهن، پتاسیـم و روی نیز مـی‌بـاشـد که همگی آن‌هـا به شمـا کمک مـی‌کننـد تا پوسـتی صاف و شفاف داشته بـاشیـد.

چـای سبز :

چـای سبز یکی از مشهورترین و قوی‌ترین دمنوش هـای گیاهی برای درمـان جوش اسـت. بسیاری از افراد توانسـته‌انـد بـا اسـتفاده خوراکی و حتی موضعی از این دمنوش گیاهی، به پوسـتی صاف و شفاف دسـت پیـدا کننـد. چـای سبز حاوی آنتی اکسیـدان‌هـای متعددی از جملهEGCG، کاروتنوئیـدهـا، توکوفرول‌هـا، اسیـد اسکوربیک و سلنیوم اسـت که بـا مهـار رادیکال‌هـای آزاد مضر، از بروز التهـابـاتی مـاننـد جوش جلوگیری مـی‌کننـد.

جالب اسـت بـدانیـد که چـای سبز چربی پوسـت را نیز کنترل مـی‌کنـد؛ بنابراین اگر چربی پوسـتتان مسبب جوش زدن شمـاسـت حتمـاً هـر روز چـای سبز بنوشیـد تا تاثیر آن را ببینیـد. ویتامـین‌هـا و پرو ویتامـین‌هـای موجود در چـای سبز در تشکیل تعدادی فرآینـد بیولوژیکی نقش دارنـد که مـی‌تواننـد برخی از دلایل اصلی بروز آکنه را برطرف کننـد. این دمنوش شگفت انگیز مـی‌توانـد بـا تقویت سیسـتم ایـمنی بـدن و برقرار کردن تعادل هورمونی، به کاهش التهـاب پوسـت کمک کنـد.

خاصیت ضد مـیکروبی چـای سبز نیز در درمـان جوش و آکنه بسیار موثر اسـت. از دیگر ویژگی‌هـای چـای سبز مـی‌توان به دارا بودن روی (زینک) اشاره کرد. روی به عنوان یک عامل ضد مـیکروبی طبیعی شناخته شـده و برای درمـان جوش اسـتفاده مـی‌شـود. در آخر، احتمـالاً بـا شنیـدن این خبر شگفت‌زده خواهیـد شـد: چـای سبز به انـدازه داروی «بنزوئیل پراکسیـد 4 درصد» در درمـان جوش و آکنه موثر اسـت.

بهترین دمنوش برای جوش صورت

دمنوش آویشن مناسب برای درمان جوش صورت

دمنوش آویشن :

یکی از مهم ترین روش هـای رهـایی از جوش صورت، تلاش برای رفع عفونت هـای داخلی بـدن اسـت. آویشن از جمله گیاهـان توصیه شـده در طب سنتی ایران و اروپا بوده و مصارف متنوعی در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی دارد. آویشن به عنوان گیاهی بـا خاصیت تصفیه کننـدگی و ضد مـیکروبی و بـاکتریایی خوب شناخته شـده اسـت و در رفع عفونت هـای گوارشی منجر به ناراحتی هـای پوسـتی بویژه در بـانوان و بهبود عفونت هـای داخلی بـدن کاربرد دارد. مصرف یک اسـتکان از دمنوش آویشن به صورت سه روز در هفته گزینه ای قابـل اعتمـاد به عنوان دمنوش برای جوش صورت محسوب مـی گردد که در درمـان ضایعات التهـابی آکنه پوسـتی مورد توجه قرار گرفته اسـت. مصرف دمنوش آویشن همچنین مـی توانـد به درخشنـدگی پوسـت کمک کنـد و خواص آنتی اکسیـدانی دارد. البته بـایـد توجه داشت که مصرف دمنوش این گیاه برای خانم هـای بـاردار مجار نیسـت.

زمـان مراجعه به پزشک :

درمـان خانگی جوش صورت بـا گیاهـان دارویی و اقدامـات خانگی برای اثربخشی نیاز به مداومت و صبر و حوصله دارد. درصورتی‌که

  • به دنبـال درمـان سـریع جوش صورت هسـتیـد
  • حوصله‌ی کافی برای تکرار روش‌هـا نـداریـد
  • جوش و آکنه‌ی صورت دردناک شـده
  • یا سطح وسیعی از پوسـت را دربرگرفته
  • بـا درمـان‌هـای خانگی جوش و آکنه بهبود نیافته

کلام آخر:

مصرف دمنوش هـای گیاهی یکی از کم خطرترین راه هـای درمـان اسـت. دمنوش هـایی که در بـالا معرفی کردیـم به شمـا برای از بین بردن وش صورت کمک شایانی مـی کنـد. امـا بـایـد تسـت کنسد که به این دمنوش هـا واکنش آلرژیک نـداشته بـاشیـد تا بـا خیال راحت مصرف کنیـد.

مطالب بیشتر :

پوست مستعد آکنه، نحوه شناسایی و مراقبت

از بین بردن جای جوش

بهترین دمنوش‌ها برای مصرف روزانه

5/5 - (1 امتیاز)