از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش

ممکن است شما هم همانند خیلی های دیگر از جای جوش خود ناراحت باشید و این مسئله باعث آزرده خاطر شدن شما می شود. شما می توانید برای این کار از روش های خانگی و شیمیایی استفاده کنید. در این مقاله ما روش های از بین بردن جای جوش را برای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

جای جوش چیست :

جای جوش اثری است کـه بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست بـاقی مي‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست بـا چربی‌هـای اضافی، سلول‌هـای مرده یا حتی عوامل خارجی مثل بـاکتـری‌هـا پُر مي‌شوند، جوش‌ ایجاد مي‌شود. سپس این منافذ متورم مي‌شوند تـا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بـهبود مي‌یابد. جوش، یک‌دستی بـافت پوست را بر هم مي‌زند و حالتی مثل زخم روی پوست ایجاد مي‌کند. اگر این زخم بـه‌درستی درمان نشود احتمال دارد بـاکتـری‌هـای موجود در آن بـه‌طور کامل از بین نروند و دوبـاره جوش بزنید.

 

انواع جای جوش :

از بین بردن جای جوش

از بین بردن قرمزی جای جوش صورت

1_ جای جوش چکشی :

از رایج‌تـرین نوع جای جوش‌هـا، جای جوش چکشی است. در این نوع، فرورفتگیهـای عميق روی پوست پخش مي‌شوند کـه عرضی کمتـر از 2 ميلی‌متـر دارند. این جای جوش‌هـا بـه شکلی است کـه انگار پوست بـه‌وسیله چکش سوراخ شده است. بـه همين دلیل بـه این مدل، چکشی مي‌گویند.

2_ جای جوش واگنی :

این نوع نیز دارای درصد شیوع بـالایی است. در این نوع، جای جوش بر روی صورتبـه شکل مثلثی بـا لبـه‌هـای عمودی تیز بـه‌جای مي‌ماند و شبیه جای آبله‌مرغان است. این نوع غالبـاً برروی گونه‌هـا و شقیقه‌هـا بـه چشم مي‌خورد. جای این جوش‌هـا مي‌تواند بسته بـه نوع جوش اولیه سطحییا عميق بـاشد.

از بین بردن جای جوش

کرم برای از بین بردن جای جوش

3_ جای جوش دره‌ای شکل :

این نوع جای جوش بـا آسیب دیدن زیر سطح پوست رخ مي‌دهد کـه بـه پوست صورت ظاهری موج مثل مي‌دهد. این نوع جای جوش‌هـا غالبـاً گستـرده مي‌بـاشند و عمق آن‌هـا سطحی است.این نوع جوش نیز بـه نسبت رایج و شایع است.

4_ جای جوش‌هـایپرتـراپیک یا برجسته :

این نوع خیلی رایج نیست و بیشتـر روی پشت بدن و قفسه سینهبـه چشم مي‌خورد. البته در مواردی این نوع جای جوش بر روی گرد نو صورت بیمار نیز بـه وجود آمده است.شکل ظاهری این نوع جای جوش، برآمده و برجسته است کـه حاصل جوش و آکنه‌ای شدید است. ایننوع جای جوش غالبـاً از محدوده اولیه خود فراتـر نمي‌رود و بـاگذشت زمان کوچک‌تـر مي‌شوند.

5_ هـایپرپیگمنتیشن :

این نقاط درواقع نقاط قرمز و تیره‌ای هستند کـه پس از بـهبود جوش یا کورک بـه‌جایمي‌مثل. بـه همين دلیل نمي‌توان بـه آن‌هـا جای جوش گفت. این نقاط بیشتـر شبیه خال یا لکـه هستند و بعضاً چند ماه یا چند سال احتمال دارد طول بکشد تـا برطرف شود.

 

روش هـای خانگی برای از بین بردن جای جوش :

از بین بردن جای جوش

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

درمان جای جوش بـا آبلیمو :

خواص روشن‌کننده‌ی آب‌لیمو برای پوست شناخته شده است. آب‌لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است کـه یکی از رایج‌تـرین مواد تشکیل‌دهنده‌ی کرم‌هـای برطرف‌کننده‌ی جای جوش بـه‌حساب مي‌آید. این ماده همچنین پوست را تـرميم و جوان‌سازی مي‌کند.

آب‌لیموی تـازه را بـا فشردن لیمو تـرش بگیرید. اگر پوست‌تـان حساس است بـا کمي آب آن را رقیق کنید. بـا یک تکـه پنبـه، آب‌لیمو را روی جای جوش‌هـا بمالید. کمي فرصت بدهید تـا خشک شود. بـا آب خنک پوست صورت‌تـان را بشویید. هر دو روز یک‌بـار این کار را تکرار کنید تـا در مدتی کوتـاه از تیرگی‌هـای جای جوش خلاص شوید. بعد از هر بـار استفاده از این روش، حتما پوست‌تـان را بـا ميزان کافی مرطوب‌کننده رطوبت‌دهی کنید. آب‌لیمو بـا وجود قدرت زیادی کـه در از بین بردن تیرگی‌هـای پوست و جای جوش دارد مي‌تواند پوست را بـه‌شدت خشک کند.

بیشتر بخوانید : مدیریت و درمان آکنه شدید، باید ها و نباید ها

درمان جای جوش بـا جوش شیرین :

جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد. بنابراین مي‌تواند بـه عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن جای جوش بـه‌کار رود. این ماده بـا ساییدن بـافت نقاط تیره و جای جوش، بـاعث مي‌شود این نقاط بـه تدریج از بین بروند. اگر مرتب از آن استفاده کنید مي‌توانید بـه‌سرعت جای جوش‌هـایتـان را از بین ببرید.

برای این کار ابتدا بـاید خميری از بی‌کربنات سدیم تهیه کنید. جوش‌ شیرین را در ظرفی بریزید، کمي آب اضافه کنید و هم بزنید تـا خميری یک‌دست آماده شود. خمير را روی جای جوش قرار بدهید. بگذارید خمير در طول شب روی جوش بماند و صبح آن را بشویید.

جوش شیرین همچنین بـاعث درخشندگی پوست مي‌شود. اگر مي‌خواهید پوستی جوان و درخشان داشته بـاشید، مي‌توانید در دستور‌العمل بـالا، گلاب را جایگزین آب معمولی کنید. بـا استفاده‌ی مداوم، طی چند روز تـا یک هفته از شر جای جوش‌هـا خلاص مي‌شوید.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن چاله های جای جوش

درمان جای جوش بـا عسل :

عسل درمان خوبی برای آکنه و جوش‌هـای قرمز و ملتهب است. عسل بـه دلیل خاصیت ضدبـاکتـری‌ای کـه دارد درمان خوبی برای بسیاری از مشکلات پوستی محسوب مي‌شود. یکی از این کاربردهـا از بین بردن نقاط تیره و جای جوش‌هـای پوستی است. توصیه مي‌شود برای درمان جای جوش از عسل خام استفاده کنید. روش استفاده بـه‌صورت زیر است.
کمي عسل خام را مستقیما روی نقطه‌ی جوش قرار بدهید. بگذارید شب تـا صبح روی صورت‌تـان بماند و صبح آن را بـا آب تميز بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تـا بـه‌سرعت و بـه‌طور دائمي از شر جای جوش‌هـا خلاص شوید.

درمان جای جوش بـا آب سیب‌زمينی :

آب سیب‌زمينی یکی از بـهتـرین درمان‌هـای خانگی برای از بین بردن نقاط تیره و لکـه‌هـای پوستی است. اگر جای جوش‌هـا روی صورت‌تـان بـاقی مانده است یکی از بـهتـرین گزینه‌هـا برای از بین بردن سریع و دائم این لکـه‌هـا، آب سیب‌زمينی است.

یک سیب‌زمينی آب‌دار و تـازه را بـه ورقه‌هـای نازک بُرش بزنید. آن‌هـا را مستقیما روی نقاطی کـه دارای لکـه‌هـای تیره هستند قرار بدهید. بگذارید بُرش‌هـای سیب‌زمينی چند دقیقه روی صورت‌تـان بماند. صورت‌تـان را بـا آب ولرم بشویید.

مي‌توانید تأثیر این روش را بـا رنده‌کردن سیب‌زمينی و تهیه‌ی ماسک سیب‌زمينی و عسل تقویت کنید. این کار جای جوش‌هـا را طی چند هفته کاملا برطرف مي‌کند.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جوش با روش های خانگی

درمان جای جوش بـا آب خیار :

در بسیاری از فرهنگ‌هـا، آب خیار یکی از موارد پُرطرفدار برای تـرميم و التیام پوست است. خیار غنی از پتـاسیم و ویتـامين A است. بیشتـر افراد برای درمان جای جوش و عارضه‌هـای پوستی دیگر، برش‌هـای آن را مستقیما روی پوست خود قرار مي‌دهند. خیار همچنین بـه صاف و شفاف شدن پوست‌تـان کمک مي‌کند.

آب خیار را بـا رنده کردن یا لِه کردن آن بگیرید. آب آن را بـه صورت‌تـان بزنید و بگذارید شب تـا صبح بماند و صبح صورت‌تـان را بـا آب ولرم بشویید. این روش شاید زمان زیادی ببرد و نتواند یک‌شبـه شما را از شر همه‌ی جای جوش‌هـا خلاص کند، اما بـا استفاده‌ی مداوم و روزانه از آن، پوستی صاف و سالم بـه شما هدیه خواهد داد.

درمان جای جوش بـا آلوئه‌ ورا :

آلوئه‌ورا دارای آنزیم‌هـا، مواد مغذی و پلی‌ساکاریدهـاست و خاصیت ضدقارچی و ضدبـاکتـری دارد. بلافاصله بعد از بـه‌وجود آمدن جوش مي‌توانید بـا درمان بـه‌موقع آن از بـه‌وجود آمدن جای جوش جلوگیری کنید. آلوئه‌ورا یک ماده‌ی مفید طبیعی برای از بین بردن لک و تیرگی پوست است.

یک برگ تـازه و بـاطراوت آلوئه‌ورا را انتخاب کنید. آن را بفشارید تـا ژل آلوئه‌ورا بـه‌دست آید. بـه‌آرامي بـا انگشتـان‌تـان این ژل را روی نقاط جوش‌دار یا تیره ماساژ بدهید. این کار را دو بـار در روز بـه مدت چند هفته تکرار کنید تـا جای جوش‌هـای شما بـه روشی طبیعی از بین بروند.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جوش جوانی

درمان جای جوش بـا زردچوبـه :

زردچوبـه برای از بین بردن جای جوش و لکـه‌هـای پوستی بسیار مؤثر است. حتی مي‌توانید کاربرد آن را گستـرش بدهید و کک‌ومک‌هـا و خال‌هـا را هم بـا این روش محو کنید. برای استفاده از این روش شگفت‌انگیز، از دستورالعمل زیر استفاده کنید.
پودر زردچوبـه، شیر و آب‌لیمو را مخلوط کنید تـا خمير غلیظی بـه‌دست آید. آن را بر روی بخش‌هـایی از پوست کـه دارای جای جوش یا لکـه هستند بمالید. اجازه بدهید کاملا خشک شود و سپس آن را بـا آب ولرم بشویید.

بـه‌صورت روزانه از این درمان خانگی برای از بین بردن تیرگی‌هـای ناشی از جای جوش استفاده کنید تـا نتیجه‌ی بـهتـری بگیرید. دستورالعمل دیگری بـه غیر از روش بـالا، مخلوط کردن پودر زردچوبـه بـا روغن زیتون است. این روش‌ هم برای از بین بردن جای جوش‌هـا بسیار مؤثر است.

درمان جای جوش بـا گلاب و گلیسیرین :

بیشتـر مردم از تأثیرات شگفت‌انگیز گلیسیرین بی‌اطلاعند. گلیسیرین خاصیت تـرميم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و مي‌تواند اثر بـه‌جا مانده از هر زخم یا جوشی را از بین ببرد. کافی است حداقل دو بـار در روز از ماسک گلیسیرین استفاده کنید تـا تمام جای جوش‌هـا از بین بروند. خشکی پوست مي‌تواند بـاعث سوزش و لایه‌لایه‌شدن پوست شود. در این حالت سلول‌هـای مرده‌ی پوست زیاد مي‌شوند و بـا بستن منافذ پوست بـاعث تشدید مشکل جوش و آکنه خواهند شد.

خاصیت اشبـاع‌کنندگی گلیسیرین بـه منافذ اجازه‌ی تنفس مي‌دهد، رطوبت را حفظ مي‌کند و انسداد منافذ را از بین مي‌برد. بـه این معنا کـه گلیسیرین، یکی از مهم‌تـرین دلایل اولیه‌ی ایجاد جوش را (بسته شدن منافذ پوست) از بین مي‌برد. این ماده بـا پُر کردن حفره‌هـا و شیارهـای کوچک سطح پوست، جلوه‌ای سالم و صاف بـه پوست مي‌دهد. گلیسیرین علاوه بر ویژگی‌هـای متعددی کـه دارد مي‌تواند بـا بیماری‌هـای مسری پوستی مثل آلودگی‌هـای بـاکتـریایی، التهـاب پوست و پسوریازیس مقابله کند.

مي‌توانید در این مورد بـا ساختن ماسک، از گلاب هم برای درمان جای جوش کمک بگیرید. برای ساخت این ماسک دو قاشق چای‌خوری گلاب را بـا یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی ناحیه‌ی جای جوش بـه‌صورت دایره‌وار ماساژ بدهید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت‌تـان بماند و بعد آن را بشویید.

از بین بردن جای جوش

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

درمان جای جوش بـا سفیده‌ی تخم‌مرغ :

سفیده‌ی تخم‌مرغ خاصیت تـرميم‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد کـه بـه بـهبود جای جوش روی پوست‌تـان کمک مي‌کند و آنهـا را محو خواهد کرد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتـامين‌هـا و آمينو اسیدهـایی است کـه بـا تنگ کردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌هـای جدید هم جلوگیری مي‌کنند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید و آن‌قدر هم بزنید تـا سفید شود و پُف کند. آن را بـه‌آرامي بـا انگشت روی پوست‌تـان بمالید و بیشتـر بر نقاط تیره و جاهـای جوش متمرکز بـاشید. بعد از خشک شدن سفیده‌ی تخم‌مرغ روی پوست‌تـان، یک یا دو دقیقه صبر کنید و بعد آن را بـا آب گرم بشویید. این کار را دو تـا سه بـار در هفته تکرار کنید. اگر پوست‌تـان خیلی خشک است بعد از شستن صورت‌تـان بـا آب گرم مي‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

درمان جای جوش بـا روغن نارگیل :

اگر بـه دنبـال یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستید کـه کارهـای دیگری هم در کنار رطوبت‌رسانی برای پوست‌تـان انجام بدهد، روغن نارگیل بـهتـرین انتخاب شما خواهد بود. روغن نارگیل همچنین کمک شایانی بـه کاهش لکـه‌هـای تیره‌ی پوست مي‌کند.

برای از بین بردن جای جوش، ابتدا مقدار کافی روغن نارگیل را بر روی کف دست‌تـان بریزید. همچنان کـه روغن نرم مي‌شود آن را روی پوست صور‌ت‌تـان ماساژ بدهید. تمرکز ماساژ بر جای جوش‌هـا و نقاط تیره بـاشد. بگذارید روغن نارگیل یک شب روی پوست‌تـان بماند. این کار را تکرار کنید تـا لکـه‌هـای تیره و جای جوش‌هـا کاملا از بین بروند.

درمان جای جوش بـا سیر :

سیر خاصیت ضدقارچی و ضدویروسی دارد. پوست شما از خاصیت‌هـای سیر برای درمان جای جوش بـهره مي‌گیرد. برای از بین بردن لکـه‌هـای سیاه و قهوه‌ای بـه‌جا مانده از جوش‌هـا مي‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

حدود ۵ حبـه سیر را کاملا له‌ کنید. بـا استفاده از کمي پنبـه، آب سیر را روی جای جوش‌هـا بمالید. بگذارید حدود سی دقیقه بماند و بعد بـا آب بشویید. اگر سیر مدت زیادی روی پوست بماند مي‌تواند پوست را بسوزاند. احتمال دارد در پوست‌تـان احساس خارش یا سوزش کنید. از این درمان برای پوست‌هـای حساس و مستعد آکنه استفاده نکنید.

درمان جای جوش بـا خمير دندان :

خمير دندان‌هـایی کـه نعناع دارند مي‌توانند بـاعث سوزش پوست‌تـان شوند. اما خمير دندان نه‌تنهـا لکـه‌هـای تیره‌ی جای جوش را روشن مي‌کند بلکـه بـا کوچک کردن جوش‌هـا، روند درمان آنهـا را نیز تسریع مي‌بخشد. بـا این حال ما توصیه نمي‌کنیم کـه از خمير دندان بـه عنوان یک درمان خانگی برای جوش‌هـایتـان استفاده کنید چون مي‌تواند بـه‌راحتی پوست را بسوزاند و آسیبی کـه وارد مي‌کند بیشتـر از فایده‌هـای آن است.

از بین بردن جای جوش

سریعترین روش از بین بردن جای جوش با دستگاه

روش‌هـایی سریع درمان جای جوش :

بـا تـرکیبـات گیاهی و روش‌هـای طبیعی نمي‌توان یک‌شبـه جای جوش‌هـا را از بین برد. راه‌هـایی برای از بین بردن سریع و دائمي جای جوش وجود دارد. این روش‌هـا فقط در کلینیک و توسط متخصص پوست قابل انجام است و برخلاف روش‌هـایی کـه تـاکنون ذکر شد، نمي‌توانید آنهـا را خودتـان در خانه انجام بدهید.

1_ لیزر :

برای این کار از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده مي‌شود تـا نقاط تیره‌ی بـه‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک انجام مي‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین مي‌برد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تـا یک ساعت طول مي‌کشد.
بـا توجه بـه عمق لکـه‌هـای تیره‌ی بـه‌جا مانده بر پوست، طی یک تـا سه جلسه درمان، جای جوش‌هـا کاملا برطرف مي‌شوند. در هر صورت، نتیجه‌ی لیزر را بلافاصله مي‌توانید ببینید و بـا مقایسه‌ی عکس‌هـای قبل و بعد از لیزر مي‌توانید بـه این تغییرات پی ببرید.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش با لیزر

2_ ميکرودرم (لایه‌برداری پوست) :

اگر جای جوش‌هـا زیاد عميق نبـاشند مي‌توان بـا روش ميکرودرم، بلافاصله آنهـا را از بین برد. این عمل از طریق تـراشیدن لایه‌هـای پوست، لایه‌هـایی کـه دارای لکـه‌هـای تیره‌ی جای جوش هستند را از بین مي‌برد. (این لکـه‌هـا حاصل از لخته‌ی خونی است کـه از فشار دادن جوش بـه‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهـاجمي درمان جای جوش، از روش درمان بـا لیزر کم‌هزینه‌تـر است.

3_ ماسک‌هـای لایه‌بردار شیميایی :

ماسک‌هـای لایه‌بردار شیميایی برای بـهبود ظاهر پوست استفاده‌ی گستـرده‌ای دارند. اگر پوست‌تـان دچار چروک یا جای جوش شده است، این ماسک‌هـا بـه شما کمک مي‌کنند خودتـان را از این نشانه‌هـای پیری بـه‌سرعت خلاص کنید.

متخصص پوست بـا استفاده از مواد شیميایی، ماسکی آماده مي‌کند کـه لایه‌ای از پوست شما را جدا خواهد کرد. همراه بـا این لایه، تیرگی‌هـا و لکـه‌هـای حاصل از جوش جدا مي‌شوند و شما بلافاصله پوستی صاف و درخشان خواهید داشت. ماسک‌هـای لایه‌بردار از سریع‌تـرین روش‌هـای درمان جای جوش هستند.

 استفاده از صابون برای درمان جای جوش و لک هـای پوستی  :

صورت، پیشانی، دست‌هـا و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی کـه این جوش‌هـا بـه‌درستی درمان نشوند احتمال دارد حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکـه‌هـای تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌هـا کـه برای روشن کردن پوست بـه‌کار مي‌روند مي‌توانند بـه از بین بردن این لکـه‌هـای تیره کمک کنند.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش 

کرم‌هـای موضعی برای از بین بردن جای جوش احتمال دارد کمي گران بـاشند اما نسبت بـه درمان‌هـای طبیعی سریع‌تـر عمل مي‌کنند. برای انتخاب بـهتـرین کرم برای از بین بردن جای جوش بـه دنبـال تـرکیبـات زیر در آن بـاشید:

_ اسید کوجیک
_ ویتـامين C یا ویتـامين E
_ رتینول یا ویتـامين A
_ کرم‌هـایی بر پایه‌ی کورتیزون

چند نکته‌ی دیگر برای از بین بردن جای جوش :

_ جوش و آکنه را نکَنید. این کار بـاعث خون‌ریزی آنهـا مي‌شود و در تـرميم آنهـا اختلال ایجاد مي‌کند.

_ حتی اگر جوش، احساس خارش و سوزش داشت آن را فشار ندهید و دست‌کاری نکنید. این کار بـاعث تخریب پوست و ایجاد زخم مي‌شود.

_ آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف ميوه هم بـاعث مي‌شود پوست زودتـر تـرميم شود.

_ هنگامي کـه جوش‌هـایی هر چند کوچک روی پوست‌تـان دارید از خراشیدن آنهـا پرهیز نکنید. این کار مي‌تواند بـاعث ایجاد لکـه‌هـای تیره‌ای شود کـه بـه‌سختی از بین مي‌روند.

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش بدن

کلام آخر:

امیدواریم روش های بالا به شما کمک کند. اما سعی کنید به جوش های خود دست نزنید و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید، از ضد آفتاب استفاده کنید. از محصولاتی که دارای رتینول هستند کمتر استفاده کنید چون باعث نازک شدن پوست شما می شود و پوست را در مقابل نور آفتاب آسیب پذیر تر می کند.

مطالب بیشتر : 

انواع سرطان و علائم آن

خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو

بدنسازی طبیعی چیست

4.7/5 - (7 امتیاز)