راه های جلوگیری و درمان موخوره

راه های جلوگیری و درمان موخوره

راه های جلوگیری و درمان موخوره

 

معمولا اکثر خانم ها دچار موخوره می شوند. موخوره باعث نگرانی خانم ها و دختر خانم ها می شود چون سلامت مو هایشان در خطر است و اگر آن را درمان نکنند و بی تـوجه باشند دچار مشکل بزرگتری می شوند.در این مطلب درباره موخوره و دلایل ایجاد کننده آن و راه های پیشگری و درمان تـوضیح داده شده است، با ما همراه باشید.

 

مو خوره چیست؟

مو خوره و چند شاخه شدن مو در بخش نوک ساقه موهای شما است و همچنین بـه عنوان تریکوپتیلوز نیز شناخته می شود. این امر بـه این علت است کـه وقتی از مو خوره مراقبت نمی شود، رشته های مو در نقاط مختلف شروع بـه شکستن می کنند و باعث می شوند موهای شما مثل یک پر چند شاخه شود. مردم آفریقا بـه علت بافت موهای طبیعی خود بیشتر در معرض مو خوره قرار دارند.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

درمان موخوره شدید

چرا مو ها دچار مو خوره می شوند؟

چند شاخه شدن انتهای مو، نشانه آسیب دیدن موهای شماست. سال ها مراقبت نادرست مو، استفاده از محصولا شیمیایی قوی و روش نادرست شانه زدن منجر بـه شکاف های انتهای مو می شود. آنها همچنین می تـوانند در صورت سوء تغذیه و عدم مصرف میزان کافی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی از مواد غذایی یا مکمل ها بـه وجود بیایند.

در نتیجه، روغن های طبیعی تـولید شده تـوسط فولیکول های مو قادر بـه طی کردن طول مو نیستند و باعث می شوند انتهای موها خشک و چند شاخه شوند. چیزی کـه باعث آسیب می شود عدم مراقبت از موها با استفاده از نرم کننده های طبیعی است. اما نگران نباشید شما هنوز وقت کافی بـرای ترمیم موهای خود دارید. در اینجا 25 راه بـرای خلاص شدن و رفع مو خوره است.

 

دلایل ایجاد موخوره

استفاده‌ بیش‌ از حد از سشوار، بیگودی‌، بابلیس و …
نور آفتاب، سایش‌ و مالش‌ مداوم‌ موها و تماس‌ زیاد با گرد و غبار
خشکی‌ و شکنندگی‌ مو
گره‌های‌ بـرجسته‌ مو‌ در اثر ضربـه‌ های‌ مکانیکی‌ کـه‌ در حین‌ بـرس ‌زدن‌های‌ شدید بـه‌ ساقه‌ مو وارد می‌ شود
استفاده از رنگ موهای گوناگون در یک دوره کوتاه زمانی
استفاده از حالت دهنده‌ها
کوتاه نکردن موها و مراقبت نکردن از آنها
استفاده از شامپوهای نامرغوب
سشوار و اتـوی حالت دهنده مو، چون چربی طبیعی مو را از بین می بـرند و سبب موخوره می شوند

 

جلوگیری از ایجاد موخوره

بـرای اینکـه از موهاتـون محافظت کنید خیلی بـهتره کـه هر 6 هفته یا هر دو ماه یک بار موهاتـون رو یکی دو سانت کوتاه کنید. تنها بدی این روش اینه کـه جلوی رشد سریع موهاتـون رو میگیره و ممکنه نتـونید موهاتـون رو سریع بلند کنید. اگر فکر میکنید هر دو ماه یک بار خیلی زوده حداقل هر 6 ماه یکبار انتهای موهاتـون رو حدود 2-3 سانت کوتاه کنید تا از ایجاد موخوره جلوگیری بشه. البته روش های دیگه ای هم در کنار این روش میتـونه موثر باشه کـه در ادامه در موردشون صحبت میکنیم.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

درمان قطعی موخوره

مراقبت از موها بـرای درمان موخوره

_  هنگام خواب مراقب مو باشید، بـرای جلوگیری از گره خوردن و شکستن مو، آن ها را ببافید یا دم اسبی ببندید، استفاده از کلاه مخصوص خواب یا روبالشی ساتن نیز مفید است.

_  رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا بدن شما ویتامین و پروتئین مورد نیاز را دریافت کند. چربی های سالم مثل اسیدهای چرب امگا 3 بـرای سلامت موها و ضخیم شدن آن ها ضروری است.

ویتامین E نیز بـرای مراقبت از مو بسیار مفید است و در مواد غذایی همچون آجیل ها، دانه ها، آووکادو، روغن های گیاهی و بـرخی سبزیجات بـرگ سبز یافت می شود.

_  دو بار در هفته از روغن های طبیعی و غنی از مواد مغذی مثل روغن بادام، روغن آرگان، روغن تخم مرغ، روغن کرچک یا روغن زیتـون روی موها استفاده کنید. این کار از موخوره جلوگیری و آن را درمان می کند. روغن مورد نظر را شب ها بـه وسط و انتهای موها بمالید و صبح روز بعد بشویید. اعمال روغن بـه نزدیکی پوست سر احتمال دارد باعث شوره سر یا آسیب بـه ریشه موها شود. از محصولات حاوی پارافین یا نفت سفید خودداری کنید زیرا باعث خشکی مو می شود.

_ کش مو و غیره اگر تنگ، مرتجع یا فلزی باشند بـه موها آسیب می رسانند مخصوصا اگر در طولانی مدت استفاده شود.

_  یک یا دو بار در هفته از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو بـرای مرطوب کردن و سلامت موها مفید است. هنگام مصرف، آن را بـه همه جای سر بـه جز نزدیک پوست سر بمالید و قرار دهید 30 دقیقه بماند.

 

راه های جلوگیری، ترمیم و رفع مو خوره

راه های جلوگیری و درمان موخوره

برای جلوگیری از موخوره از چه روغنی استفاده کنیم

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده، درخشان کننده و یک شفابخش طبیعی است. این ماده حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متـوسط ​​است کـه باعث می شود بـه راحتی بـه عمق موهای شما نفوذ کند. موهای شما را مرطوب و تغذیه می کند و بـرای جلوگیری و ترمیم و رفع مو خوره فوق العاده است.

مواد لازم:

2 تا 4 قاشق چای خوری روغن نارگیل

مقداری روغن نارگیل را در کف دست خود بـریزید و از ریشه تا نوک آن را روی موهای خود بمالید. مطمئن شوید کـه بـه اندازه کافی روغن را بـه نوک مو مالیده اید. موهای خود را جمع کرده و آن را با یک کلاه دوش بپوشانید. آن را یک شب بـه همان حال قرار دهید.
صبح، موهای خود را شامپو کنید تا از شر روغن اضافی خلاص شوید. با حوله موهای خود را خشک کنید. از سشوار استفاده نکنید.
این کار را در هر 2 تا 3 روز یک بار انجام دهید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

درمان موخوره بدون کوتاهی

استفاده از شیر نارگیل

این یک درمان خانگی طبیعی است کـه بـه شما احساس تقویت مو را می دهد کـه در سالن ها انجام می شود. شیر نارگیل سرشار از ویتامین E است کـه از عود مجدد مو خوره جلوگیری می کند و باعث می شود کـه خشکی آن کاهش یابد و موهای شما را جان دار تر کند. اسیدهای چرب با زنجیره متـوسط ​​بـه بـهبود و نرم شدن لبـه های خشن مو کمک می کنند. ویتامین های C و B و مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و منیزیم رشد مو را تحریک می کنند.

مواد لازم:

2 تا 4 قاشق چای خوری شیر نارگیل

شیر نارگیل را در کف دست خود ریخته و آن را از ریشه تا انتها روی موهای خود بمالید.
موهای خود را جمع کرده و آن را با کلاه دوش بپوشانید. آن را بـرای 1 تا 2 ساعت در همان حال نگه دارید.
موهای خود را با استفاده از شامپوی گیاهی بشویید.
با حوله موهای خود را خشک کنید. از سشوار استفاده نکنید.

هر 2 تا 3 روز یک بار تکرار کنید.

نکته: شیر نارگیل در سوپر مارکت ها موجود است و شما می تـوانید آن را در یخچال نگهداری کنید. از آنجا کـه در دمای سرد جامد می شود، بـرای سهولت در استفاده آن را بـرای مدتی در دمای اتاق نگه دارید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

ماسک مو برای جلوگیری از موخوره

استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک وزن مولکولی کمی دارد و می تـواند بـه عمق مو نفوذ کند. این روغن موها را ترمیم و احیا می کند، باعث کاهش خارش پوست سر، رشد موها و همچنین رفع مو خوره می شود.

مواد لازم:

2 تا 4 قاشق چای خوری روغن کرچک، 2 قاشق چای خوری روغن نارگیل

دو یا چهار قاشق چای خوری روغن کرچک را با دو قاشق چای خوری روغن نارگیل رقیق کنید. یک قاشق چای خوری از مخلوط را در کف دست خود قرار دهید. کف دست خود را بـه هم مالیده و سپس آن را روی موهای خود بمالید، از ریشه ها شروع کنید تا انتها ادامه دهید. موهای خود را جمع کرده و آن را با کلاه دوش بپوشانید. آن را بـه مدت 1 تا 2 ساعت در همان حال قرار دهید.

موهای خود را با شامپوی گیاهی بشویید. با حوله موهای خود را خشک کنید. از سشوار استفاده نکنید. این کار را 1 تا 2 بار در هفته انجام دهید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

جلوگیری از موخوره

استفاده از گلاب

گلاب یک قابض خفیف است. این می تـواند بـه کاهش چربی و شوره سر کمک کند و همچنین می تـواند باعث تقویت سلامت مو و رفع مو خوره شود.

مواد لازم:

4 قاشق چای خوری گلاب، 1 قاشق چای خوری آب لیموترش، قاشق چای خوری عسل، 8 قاشق چای خوری آب

گلاب، آب لیمو، عسل و آب را در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط را روی موهای خود بمالید. موهای خود را جمع کنید. آن را با کلاه دوش بپوشانید و یک ساعت آن را در همان حال نگه دارید. موهای خود را شامپو کنید و با حوله آن را خشک کنید. این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

موخوره چیست و چگونه درمان میشود

استفاده از روغن بادام

روغن بادام می تـواند بـه مرطوب شدن و حالت دادن بـه موهای شما کمک کند و آن را نرم تر کند. این بـه نوبـه خود می تـواند بـه رفع مو خوره کمک کند.

مواد لازم:

4 تا 6 قاشق چای خوری روغن بادام

روغن بادام را در یک کاسه گرم کنید. یک قاشق چای خوری روغن گرم را در کف دست خود بـریزید و از ریشه تا نوک موها را با آن ماساژ دهید. پوست سر خود را با حرکت دایره ای ماساژ دهید. موهای خود را جمع کنید. آن را با کلاه دوش بپوشانید و 1 تا 2 ساعت یا یک شب آن را بـه همان حال نگه دارید.

از شامپوی گیاهی بـرای شستشوی موها استفاده کنید. حوله موهای خود را خشک کنید. از سشوار استفاده نکنید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

راه های جلوگیری و درمان موخوره

درمان صد در صد موخوره

کلام آخر:

بـرای اینکـه موخوره بـه موهایتان آسیب بیشتری نزند مطالبی کـه در این مطلب ارائه شده را رعایت کنید و بـه سلامت موهایتان اهمیت بیشتری بدهید زیرا یکی از نشانه های سلامتی و زیبایی شما هستند. معمولا بـهترین درمان موخوره کوتاهی مو ها است بـرای اینکـه موهایتان یکدفعه زیاد کوتاه نشود سعی کنید در فواصل کوتاه مثلا هر دوماه بـه آرایشگاه ها مراجعه کنید و نوک موهایتان را کوتاه کنید.

 

مطالب بیشتر:

نحوه استفاده از روغن کرچک بـرای مو

نکات مهم مراقبت از پوست

5/5 - (1 امتیاز)