خواص آویشن برای سرماخوردگی

خواص آویشن برای سرماخوردگی

هنگامــی که شخصی مریض مــی شود به دنبال راه هـای درمان هســتند تا هرچه زودتر حالش بهتر شود. بیمار بودن  و داشتن حس ناخوشی افراد را بـرمــی انگیزد تا به دکتر بـروند یا با درمان هـای  طب سنتی خود را درمان کنند. بـرای درمان سرما خوردگی گیاهـان دارویی بسیاری وجود دارد که یکی از شناخته ترین آن هـا آویشن اســت. از آویشن بـرای سرماخوردگی اکثر خانواده هـا اســتفاده مــیکنند . در این مطلب از ژاویزمقاله ای درباره خواص آویشن بـرای سرماخوردگی بـرای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

 

خواص آویشن بـرای سرماخوردگی :

خواص آویشن برای سرماخوردگی

خواص آویشن بـرای درمان و کاهش علائم سرماخوردگی عبارتند از:

اســتفاده از دمنوش آویشن باعث رفع سرفه مــی‌شود. عرق آویشن خلط آور بوده و در رفع علائم سرماخوردگی‌هـای همراه با خلط سینه مفید اســت. آویشن ضد التهـاب دهـان و گلو بوده، مصرف آن باعث کاهش سرفه‌هـای شدید و تحریکی مــی‌شود. آویشن تا حد زیادی عفونت و چرک بدن و گلو را از بین مــی‌بـرد.

آویشن جز گیاهـان ضد التهـابی بوده و روی باکتری‌هـای دســتگاه تنفسی مؤثر اســت. بـرای پیشگیری از عفونت‌هـای مکرر که بیشتر ناشی از خشکی دســتگاه تنفسی اســت مــی‌توان از بخور آن اســتفاده کرد.

هنگامــی که دچار سرماخوردگی و عفونت‌هـای دســتگاه تنفسی فوقانی مــی‌شوید، مــی‌توانید یک قاشق غذاخوری گل ختمــی و یک قاشق غذاخوری آویشن را در دو لیوان آب بجوشانید تا حجم آن به یک لیوان بـرسد. این جوشانده را صاف کرده با دو قاشق عسل شیرین و مــیل کنید.

اســتفاده از آویشن در بارداری با خطر سقط جنین همراه بوده و زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال و افرادی که دارای اختلالات غده تیروئید هســتند، نباید از آویشن بـرای سرماخوردگی خود اســتفاده کنند، این افراد مــی‌توانند از عسل آویشن بـرای درمان سرماخوردگی اســتفاده کنند. به دلیل طبیعت گرم آویشن، اســتفاده از آن جهت درمان‌هـای خانگی در افراد گرم مزاج بایســتی با احتیاط صورت گیرد.

 

خواص آویشن بـرای درمان و کاهش علائم سرماخوردگی عبارتند از :

اســتفاده از دمنوش آویشن باعث رفع سرفه مــی‌گردد.
عرق آویشن خلط آور بوده و در رفع علائم سرماخوردگی‌هـای همراه با خلط سینه مفید مــی‌باشد.
اســتفاده از آویشن ضد سینوزیت و آنفولانزا اســت.
آویشن ضد التهـاب دهـان و گلو بوده، مصرف آن باعث کاهش سرفه‌هـای شدید و تحریکی مــی‌شود.
آویشن تا حد زیادی عفونت و چرک بدن و گلو را از بین مــی‌بـرد.

خواص آویشن برای سرماخوردگی

موارد احتیاط  در مصرف آویشن بـرای سرماخوردگی :

_ اســتفاده از آویشن در بارداری با خطر سقط جنین همراه بوده و زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال و افرادی که دارای اختلالات غده تیروئید هســتند، نبایســتی از آویشن بـرای سرماخوردگی خود اســتفاده کنند، این افراد مــی‌توانند از عسل آویشن بـرای درمان سرماخوردگی اســتفاده کنند.

_ به دلیل طبیعت گرم آویشن، اســتفاده از آن جهت درمان‌هـای خانگی در افراد گرم مزاج بایســتی با احتیاط صورت گیرد.

_ طبق  تحقیقات صورت گرفته مشخص شده هســت که آویشن مــیتواند روال انعقاد خون رابه تاخیر بیندازد؛ بنابـر این افرادی که عمل جراحی در پیش دارند، از 2 هفته گذشته از عمل جراحی نباید آویشن مصرف کنند؛

_ مصرف آویشن به مبتلایان به اختلالات غده تیروئید پیشنهـاد نمــی شود

_ بعضی اشخاص مقدور هســت به آویشن و فرآورده‌هـاي آن حساسیت داشته باشند، در این صورت نباید از این گیاه به صورت غذایی یا موضعی مصرف کنند.

 

خواص آویشن برای سرماخوردگی

 تاثیر آویشن بـرای سرماخوردگی و نحوه مصرف:

آویشن جز گیاهـان ضد التهـابی بوده و روی باکتری‌هـای دســتگاه تنفسی موثر اســت. بـرای پیشگیری از عفونت‌هـای مکرر که بیشتر ناشی از خشکی دســتگاه تنفسی اســت مــی توان از بخور آن اســتفاده کرد.

بخور آویشن: ۱۰گرم گیاه خشک آویشن را در نیم لیتر آب بجوشانید و بخور حاصل از آن را اســتنشاق کنید. همچنین اســتفاده از ۱۰تا ۱۵ قطره اسانس گیاه آویشن در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید اســت.

هنگامــی که دچار سرماخوردگی و عفونت‌هـای دســتگاه تنفسی فوقانی مــی‌شوید، مــی‌توانید یک قاشق غذاخوری گل ختمــی و یک قاشق غذاخوری آویشن را در دو لیوان آب بجوشانید تا حجم آن به یک لیوان بـرسد. این جوشانده را صاف کرده با دو قاشق عسل شیرین و مــیل کنید.

بـرای کاهش سرفه: ۱۰ تا ۲۰ گرم گیاه خشک را با یک لیتر آب جوش دم کنید و از آن روزی سه فنجان صبح، ظهر و شب بنوشید. درصورت تلخ بودن مــی‌توان با آب رقیق شده یا عسل مصرف کرد.

خواص آویشن برای سرماخوردگی

فواید دمنوش آویشن بـرای سرماخوردگی :

اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید یا مشکل سرفه شما را آزار داد، حتما یک فنجان دم‌نوش آویشن مصرف کنید. محققان دانشگاه مریلند مــی‌گویند که دم‌نوش آویشن مــی‌تواند به درمان بـرونشیت کمک کند و سرفه را تسکین بدهد.آویشن در سنت‌هـا و فرهنگ‌هـای مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره به‌عنوان یکی از گیاهـان دارویی پُرخاصیت مورد توجه بوده اســت. شیوه‌هـای مختلفی هم بـرای مصرف آویشن وجود داشته‌اند که یکی از آن‌هـا دم‌نوش آویشن اســت.

دم‌نوش آویشن سرشار از روغن‌هـای فرّار، مواد معدنی، فنول‌هـا و فلاونوئیدهـای مفید اســت. در ادامه با فواید این نوشیدنی مهم آشنا مــی‌شویم. خاصیت‌هـای آنتی‌اکسیدانی ویژگی‌هـای دم‌نوش آویشن فقط به عطر و طعم آن محدود نمــی‌شود، بلکه هر فنجان از آن حاوی مقدار زیادی از تیمول اســت. تیمول، یکی از روغن‌هـای فرّار موجود در آویشن محسوب مــی‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی دارد. مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که تیمول مــی‌تواند سطح اسیدهـای چرب امگا-۳ یا چربی‌هـای سالم را در سلول‌هـای مغزی افزایش بدهد.

طبق گزارش Biochemical and Biophysical Research در سال ۱۹۹۹، روغن آویشن به محافظت از سلول‌هـای مغزی در مقابل تغییرات ناشی از افزایش سن کمک مــی‌کند. امروزه مطالعاتی با این هدف در حال پیگیری هســتند که تاثیر آویشن را در راســتای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر مشخص کنند. علاوه بـر تیمول، چای آویشن حاوی فلاونوئیدهـای آنتی‌اکسیدانی دیگری ازجمله آپی‌ژنین، نارینژنین، لوتئولین و تیمونین اســت. اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید یا مشکل سرفه شما را آزار داد، حتما یک فنجان دم‌نوش آویشن مصرف کنید. محققان دانشگاه مریلند مــی‌گویند که دم‌نوش آویشن مــی‌تواند به درمان بـرونشیت کمک کند و سرفه را تسکین بدهد.

به‌علاوه، آنان ادعا مــی‌کنند که این خاصیت آویشن توسط مراجع معتبـر علمــی در کشور آلمان مورد تایید قرار گرفته و حتی ایمنی و اثربخشی آن نیز به اثبات رسیده اســت. محققان مــی‌گویند که عصاره‌هـای تهیه‌ شده از آویشن دارای اثرات آرام‌بخش و بـرونکودیلاتوری اســت. تسکین سوءهـاضمه دم‌نوش آویشن معمولا به‌عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌هـای گیاهی توصیه مــی‌شود که هـاضمه را تقویت مــی‌سازد و مــیزان نفخ را به‌طور قابل توجهی کاهش مــی‌دهد. محققان مــی‌گویند که روغن‌هـای فرّار موجود در آویشن، خاصیت کاهش‌دهنده ویژه‌ای بـرای نفخ دارند. به‌علاوه، فنول‌هـای موجود در آویشن نیز دارای خاصیت ضداسپاسم هســتند و به تسکین گرفتگی‌هـای مربوط به روده کمک مــی‌کنند.

اگر دنبال مواد غذایی سرشار از آهن مــی‌گردید، بعید اســت که نام آویشن را در اوایل فهرســت خودتان ذکر کنید. با این ‌حال، ۲ قاشق چای‌خوری خشک‌شده از آویشن (تقریبا معادل مــیزان آویشن بـرای هر فنجان دم‌نوش) حاوی ۳.۵۶ مــیلی‌گرم آهن یا ۱۹.۸ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی اســت. به‌علاوه دم‌نوش آویشن، منبع عالی‌ای بـرای دریافت ویتامــین K محسوب مــی‌شود که بـرای لخته شدن خون حیاتی اســت و هر ۲ قاشق چای‌خوری از آویشن ۴۸ مــیلی‌گرم از این ویتامــین را به بدن مــی‌رساند. این دم‌نوش، منبع بسیار خوبی هم بـرای دریافت منگنز محسوب مــی‌شود و مقدار کمــی هم کلسیم به بدن مــی‌رساند.

خواص آویشن برای سرماخوردگی

طرز تهیه دمنوش آویشن :

_ بـرای تهیه دمنوش آویشن، یک قاشق مرباخوری آویشن خشک‌شده را داخل 2لیوان آب جوش بـریزید.

_ قوری را روی شعله غیرمســتقیم قرار دهید تا دم بکشد؛ سپس به مقدار دلخواه، عسل به آن افزون و سرو کنید.

_ همــینطور مــی توانید هنگام دم‌کشیدن، به آن لیمو عمانی نیز بیفزائید.

_ دمنوشی که ویروس سرماخوردگی را تار و مار مــی کند

 

کلام آخر:

امــیدواریم مطالب بالا که درباره خواص آویشن بـرای سرماخوردگی بود به شما اطلاعات مناسبی داده باشد. اما فراموش نکنید به هنگام بیماری بهترین کار مراجعه به دکتر اســت. بهتر اســت درمان را به موقع انجام دهید تا دچار مشکل نشوید. گیاهـان دارویی بدن شما را در مقابل بیماری هـا تقویت مــی کنند و کمک مــی کنند تا در بـرابـر بیماری پیروز شوید.

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)