استرس چیست، مدیریت استرس

استرس چیست، مدیریت استرساسترس چیست، مدیریت استرس

همه ما در زندگی استرس را تجربه می کنیم. از آنجا که اکثر قریب به اتفاق مشکلات بهداشتی و بیماری ها از استرس ناشی می شوند یا تحت تأثیر استرس هستند، مهم است بدانید که چگونه استرس روی بدن شما تأثیر می گذارد و تکنیک های موثر مدیریت استرس را یاد بگیرید تا استرس برای شما کار انجام دهد تا شما در مقابل آن.

استرس چیست :

استرس پاسخ بدن به تغییرات در زندگی است. از آنجا که زندگی مستلزم تغییر مداوم است (از تغییر مکان از خانه به محل کار هر روز صبح تا سازگاری با تغییرات عمده زندگی مانند ازدواج، طلاق، یا مرگ یک دوست عزیز) و هیچ راه اجتنابی هم از استرس وجود ندارد. به همین دلیل است که هدف شما از بین بردن تمام استرس نیست بلکه از بین بردن استرس غیرضروری و مدیریت مؤثر بقیه است. برخی از دلایل شایع استرس وجود دارند که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، اما هر فرد متفاوت است.

استرس چیست، مدیریت استرسدلایل استرس :

استرس می تواند از منابع بسیاری ناشی شود، که به عنوان (عوامل استرس زا) شناخته می شوند. از آنجا که تجربه ما از آنچه استرس زا قلمداد می شود، توسط ادراکات منحصر به فرد ما از آنچه در زندگی با آن روبرو می شویم ایجاد می شود (بر اساس مخلوط خودمان از خصوصیات شخصیتی، منابع موجود، الگوها و عادت های فکری) یک وضعیت ممکن است توسط شخصی استرس زا درک شود و برای شخص دیگر صرفاً چالش برانگیز باشد.

به بیان ساده تر، ممکن است عوامل استرس زا در یک شخص برای شخص دیگری استرس زا نباشد. شرایط خاص در بیشتر افراد باعث ایجاد استرس بیشتر می شود و می توانند خطر تحلیل رفتگی را افزایش دهد. به عنوان مثال : وقتی خودمان را در شرایطی می بینیم که تقاضای زیادی از ما وجود دارد، جایی که ما کنترل و انتخاب کمی داریم، جایی که احساس امنیت نمی کنیم، جایی که توسط دیگران به سختی مورد قضاوت قرار بگیریم و در جایی که عواقب عدم موفقیت غیرقابل پیش بینی است، دچار استرس می شویم.

به همین دلیل، بسیاری از افراد به دلیل شغل، روابط، مسائل مالی، مشکلات سلامتی و موارد غیرمترقبه مانند برنامه های درهم و برهمی یا پر مشغله، استرس دارند. مهارتهای مقابله با این عوامل استرس زا می تواند به کاهش استرس کمک کند.

استرس چیست، مدیریت استرستأثیرات استرس :

درست همانطور که استرس توسط هریک از ما متفاوت درک می شود، در افراد به روش متفاوت و منحصر به فرد تاثیر می گذارد.

ممکن است یک نفر سردرد را تجربه کند، در حالی که دیگری ناراحتی معده پیدا می کند که البته یک واکنش شایع است و در یک سوم  هم تعدادی از علائم دیگر دچار شوند. در حالی که همه ما به شیوه های خود به استرس واکنش نشان می دهیم، لیست طولانی ای از اثرات استرس که معمولاً تجربه می شود وجود دارد که از خفیف تا تهدیدی برای زندگی متغیر است. استرس می تواند بر ایمنی بدن تأثیر بگذارد، که تقریبا در همه ی زمینه های سلامت تأثیر گذار است. استرس می تواند از بسیاری جهات بر خلق و خو و مزاج نیز تأثیر بگذارد.

اگر احساس کردید که علائم جسمی دارید که فکر می کنید به استرس مربوط  است، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای حفظ سلامتی خود، آنچه می توانید را انجام دهید. علائمی که ممکن است با استرس تشدید شود همه در ذهن شما نیست و باید جدی گرفته شود.

ایجاد یک برنامه برای مدیریت استرس بخشی از برنامه ی سلامت عمومی است.

استرس چیست، مدیریت استرسمدیریت استرس مؤثر :

استرس را می توان به روشهای مختلفی مدیریت کرد. بهترین برنامه های مدیریت استرس معمولاً شامل ترکیبی از عوامل کاهنده استرس است که از نظر جسمی و روانی به آن می پردازند و به پیشرفت، تاب آوری و مهارت های مقابله با استرس کمک می کنند.

از تسکین دهنده های سریع استرس استفاده کنید :

برخی از تکنیک های کاهش استرس می توانند تنها در چند دقیقه برای آرام کردن شما عمل کنند. این تکنیک ها یک رفع سریع استرس ارائه می دهند که شما در همان لحضه احساس آرامش پیدا کنید. وقتی تحت تاثیر استرس نیستید، با فکر و به صورت فعال به مشکلات نزدیک می شوید. کمتر از دیگران نا امید می شوید و این باعث می شود تا روابط شما سالم تر باشد. رفع سریع استرس می تواند شما را از تجربه استرس مزمن نجات دهد.

 تسکین دهنده سریع استرس مانند : تمرینات تنفسی و پباده روی که باعث تقویت مقاومت در برابر استرس می شود و یا استرس زا هایی را که شما با آن روبرو هستید به حداقل می رساند و هنگامی که استرس برانگیخته شود، به آرامش فیزیولوژی بدن کمک می کند.

استرس چیست، مدیریت استرسپیاده روی :

ورزش می تواند به خودی خود یک عامل کاهش استرس باشد، زیرا کمک می کند اندورفین آزاد کنید. پیاده روی هنگام استرس می تواند مزایای ورزش – کوتاه مدت و طولانی مدت -داشته باشد و  شما را به طور موقت از وضعیت استرس زا خارج می کند.

این امر می تواند دیدگاه هایی را برای شما فراهم کند تا بتوانید در یک قاب جدید از ذهن بازگردید. پیاده روی با یک دوست خوب می تواند یک راه خوب برای پیدا کردن حمایت اجتماعی باشد و پیاده روی به تنهایی می تواند مدتی را برای تفکر، نوسازی و با خوش بینی جدید دوباره به اوضاع برگردید.

تمرینات تنفسی :

اگر موقعیتی برای ترك محیط ندارید، می توانید با انجام تمرینات تنفسی، احساس راحتی بیشتری كنید. دریافت اکسیژن بیشتر به بدن و آزاد کردن تنش جسمی، دو راهی که تمرینات تنفسی می تواند برای شما به ارمغان بیاورد.همچنین می توانید آنها را در هر زمان یا هر مکانی انجام دهید.

عادت های کاهش دهنده استرس ایجاد کنید :

استفاده از بعضی تکنیک ها وقتی در وسط یک وضعیت استرس زا قرار دارید کمتر مناسب است. اما اگر به طور مرتب آنها را تمرین کنید، می توانند با داشتن کمتر واکنشی به شما کمک کنند تاقادر باشید که استرس را سریع و آسان به طور کلی مدیریت کنید.

عادات سالم در طولانی مدت مانند : ورزش، خواب با کیفیت و کافی، سبک زندگی سالم و مراقبه منظم، اگر آنها را به طور منظم در زندگی خود به کار بگیرید می توانند به ارتقاء مقاومت در برابر عوامل استرس زا کمک کنند.

استرس چیست، مدیریت استرسورزش :

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش‌ کردن اثرات ضد استرس زیادی با خود همراه دارد. حال‌و‌هوای شما را تغییر می دهد و بهتر می‌کند،  به بهتر بخوابیدن کمک می‌کند،  هوشیاری و تمرکز ذهنی شما را بهبود می بخشد و احساس خوش‌تیپی و اعتمادبه‌نفس بیشتری به شما می‌دهد. همچنین به مغزتان کمک می‌کند دوپامین ترشح کند تا احساس شادی و رضایت بیشتری  داشته باشد، البته مطالعات نشان داده‌اند که  همیشه هم اینگونه نیست.

ورزش فشار خون شما را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد و کمک می‌کند تا وزن مناسبی داشته باشید، در نتیجه با استرس به دلیل سلامتی هم مبارزه می‌کند. وقتی دچار استرس مزمن می شوید، سلول‌های شما سریع‌تر پیر می‌شوند و می میرند. چند بار ورزش با شدت ملایم در هفته، شما را از آسیب های بسیاری حفظ خواهد کرد.

خواب با کیفیت و کافی :

افراد غالباً اهمیت خواب کافی مناسب را دست کم می گیرند. با این وجود، عدم خواب کافی عواقب منفی زیادی دارد، ظریف اما قابل توجه هستند. خواب کافی یکی از محبوب ترین تغییراتی نیست که مردم برای ایجاد آن تصمیم می گیرند، اما باید باشد. از آنجا که استرس می تواند خواب شما را از بین ببرد، و به دلیل اینکه خواب با کیفیت و کافی استرس را کاهش می دهد، پس خواب از ارزش بالایی برخوردار است.

استرس چیست، مدیریت استرس عوامی استرس زا را در صورت امکان از بین ببرید :

شاید نتوانید استرس را از زندگی خود بیرون کنید و یا بزرگترین استرس زا به طور کامل از بین ببرید، اما مواردی وجود دارد که می توانید آن را به حداقل یا به یک سطح قابل کنترل برسانید. هرگونه استرسی را که می توانید برطرف کنید تا بار استرس کلی شما به حداقل برسد. به عنوان مثال: پایان دادن به حتی یک رابطه سمی می تواند کمک کند تا با دیگر استرس هایی که ایجاد می کند مقابله مؤثرتری داشته باشید زیرا احساس خستگی کمتری خواهید داشت.

سخن پایانی :

کشف طیف گسترده ای از تکنیک های مدیریت استرس و سپس انتخاب مخلوط متناسب با نیازهای شما می تواند یک استراتژی کلیدی برای کاهش موثر استرس باشد.

مطالب مرتبط :

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستی

عبارات ساده ای که شما را عاشق نگه می دارند

 

4.6/5 - (24 امتیاز)