راز خوشمزگی قلیه ماهی

راز خوشمزگی قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی

غذاهای ایرانی در سرتاسر جهان از شهرت زیادی برخوردار است و می تواند توجه هر فردی را به خودش جلب کند. غذاهای ایرانی معمولا تمامی ذائقه ها را در بر می گیرد و همه می توانند از خوردن این غذاها لذت ببرند.

یکی از غذاهای اصیل ایرانی که بسیار خوشمزه و لذت بخش است، قلیه ماهی است. قلیه ماهی یکی از خورشت های معروف و لذیذ جنوب ایران است که آوازه اش به سرتاسر ایران رسیده است. این خورشت با ماهی های جنوبی، سبزی معطر و تمبر هندی درست می شود و باید ترجیحا تند باشد. طعم و مزه این خورشت جنوبی بسیار لذیذ و لذت بخش است.

علاوه بر طعم بسیار خوب قلیه ماهی، بایستی قلیه ماهی را خیلی با دقت و حوصله تهیه کرد. با این کار می توانید طعم واقعی و اصیل قلیه ماهی رو حفظ کنید. در واقع راز خوشمزگی قلیه ماهی وجود ماهی، تمبر هندی و سبزی در آن است که یک خورشت فوق العاده و لذیذ را به شما می دهد.

در این مطلب ما می خواهیم به شما روش تهیه و راز خوشمزگی قلیه ماهی را آموزش دهیم. اگر تا به حال قلیه ماهی را درست نکرده اید. همین حالا دست به کار شوید و این غذای لذیذ را بپزید و از خوردنش لذت ببرید.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

راز خوشمزگی قلیه ماهی

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی :

  • ماهی: 2 کیلوگرم (از نوع ماهیهای شیر،سنگسر،هامور یا شوریده)
  • پیاز متوسط: 3 تا 4 عدد
  • گشنیز: 1 کیلوگرم
  • شنبلیله: 250 گرم
  • تمبر هندی: 200 گرم
  • زردچوبه: 2 قاشق مرباخوری
  • فلفل قرمز کوبیده شده: به مقدار لازم(به نسبتی که میل داریم غذا تند باشد)
  • سیر: 1 بوته
  • نمک: به مقدار کافی
  • روغن: 200 گرم

راز خوشمزگی قلیه ماهی

خورشت قلیه ماهی مجلسی

طرز تهیه قلیه ماهی:

پس از آماده کردن تمام مواد مورد نیاز، به دنبال تهیه خورشت قلیه ماهی می رویم.

مرحله اول:

ابتدا کمی روغن را در ماهی تابه می ریزیم و زمانی که روغن در حال داغ شدن است، پیاز را داخل ماهی تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی شوند و پس از طلایی شدن سیر را به آن اضافه می کنیم.

دلیل اینکه سیر را پس از تفت دادن پیاز به آن اضافه می کنیم این است که اگر سیر بیش از حد تفت بخورد، تلخ می شود که در نهایت باعث تلخی خورشت قلیه ماهی شما می شود.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

قلیه ماهی اهوازی

مرحله دوم:

در این مرحله سبزی های خورد شده، گشنیز و شنبلیله رو جدا تفت می دهیم. ( در حدی که بوی سبزی به مشام تان برسد). پس از اینکه سبزی را کمی تفت دادیم به پیاز و سیر های تفت داده شده از قبل، اضافه می کنیم.

سپس نمک، زرچوبه و فلفل سیاه و کمی فلفل قرمز هم اضافه می کنیم. (البته قلیه ماهی اصیل باید تند باشد، اگر تمایلی به غذای تند ندارید، می توانید میزان کمتری فلفل قرمز یا اصلا فلفل قرمز اضافه نکنید).

حالا تمام مواد اضافه شده را به خوبی تفت می دهیم، تا جایی که سبزی ها تیره شوند. بهئ یاد داشته باشید که اگر سبزی هم ازیاد تفت بخورد تلخ می شود.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

مخلفات کنار قلیه ماهی

مرحله سوم:

در این مرحله تمبر هندی را قبل از اضافه کردن، در مقداری آب جوش خیس می کنیم و در پارچه نازکی ریخته و شیره آن را می گیریم. سپس به مواد های تفت داده شده اضافه می کنیم و یک لیوان دیگه آب هم به مواد اضافه می کنیم. وقتی خورشت جوش آمد، در ماهی تابه رو می گذاریم تا خورشت مان خوب بپزد و مزه مواد به خورد هم برود.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

مرحله چهارم:

ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنیم باید تازه باشد. در این فرصت ماهی ها را به فلفل، نمک و زردچوبه آغشته کرده و کمی سرخ می کنیم.

مرحله پنجم:

در این مرحله که آخرین مرحله است، ماهی های سرخ شده را به خورشت اضافه می کنیم و به مدت نیم ساعت می گذاریم باهم جوش بخورند. اگر هم تمایل دارید که قلیه ماهی تان قرمز شود، می تونید 1 قاشق غذاخوری رب گوجه به خورشت قلیه ماهی تان اضافه کنید.

پس از نیم ساعت که خورشت کاملا جا افتاد، قلیه ماهی شما آماده سرو شدن و نوش جان کردن است.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

ادویه قلیه ماهی جنوبی

نکات مهم در پخت قلیه ماهی

1. قلیه ماهی را می توان به تنهایی و با نان مصرف کرد ولی بهتر است مقداری پلو تهیه شود تا یصورت پلو و خورش مصرف شود.

2. به دلیل نمک زیاد تمر هندی ، ابتدا باید قلیه ماهی را بچشید تا غذا شور نشود و اگر احتیاج به نمک داشت به آن مقداری نمک اضافه کنید.

3. ماهی های شوریده، سنگسر، هامور و حلوا سیاه برای تهیه قلیه ماهی مناسب هستند. چون این ماهی ها خار کمتری دارند و ماهی قلیه ماهی نباید خارهای ریز داشته باشد. ماهی را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و سپس آنرا می شوییم. ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنیم بایستی بدون استخوان باشد.

4. قلیه ماهی را توی قابلمه بزرگ بپزید بطوری که ماهی ها بر روی هم قرار نگیرند. زیرا زمانی که می خواهید قلیه ماهی را سرو کنید، ممکن است ماهی ها له شوند.

5. شنبلیله زیاد سبب تلخ شدن غذا خواهد شد. بخاطر همین مقدار شنبلیله و گشنیز را حتما رعایت کنید.

راز خوشمزگی قلیه ماهی

قلیه ماهی آبادانی

6. اگر مقدار ترشی غذا کم بود می توانید مقدار دیگری از تمر هندی را به همان شکل قبل که گفته شد آماده کنید و به خورشت اضافه کنید.

7. اصولا قلیه ماهی را کمی تند تهیه می کنند، اما اگر شما طعم تند را دوست ندارید، می توانید از مقدار خیلی کمی فلفل قرمز استفاده کنید.

8. برای بوی بد ماهی و طبع سرد آن حتما از سیر استفاده کنید.

9. برشهای ماهی را ضخیم بزنید تا توی قلیه له نشود.

10. کیفیت تمر هندی بسیار مهم است و رنگ سیاه و سفت آن بهتر از تمر هندی قهوه ای و نرم است.

11. هنگام جا افتادن خورشت درب دیگ را هرگز نبندید چون سر دیگ عرق می کند و خورشت می برد.

12. برای اینکه گوشت ماهی له نشود آن را زیاد هم نزنید. همچنین هنگام کشیدن قلیه به آرامی گوشت ماهی را به ظرف انتقال دهید تا بافت آن باز نشود.

سخن پایانی:

حال که قلیه ماهی شما آماده شده است می توانید در کنار خانواده همراه با شادی این غذای خوش مزه را میل کنیدو به یاد داشته باشید که همین نکات کوچک یا فوت کوزه گری باعث خوشمزه تر شدن قلیه ماهی می شود

مطالب مرتبط :

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو، طرز تهیه لوبیا پلو

4.2/5 - (11 امتیاز)