روش های سریع از بین بردن تندی غذا

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

گاهی پیش می آید کـه چاشنی های غذا را کمی بیشتر بـریزید غذا تنـد یا شور و… شود. بنابـراین بـه دنبـال روش هایی بـرای از بین بـردن تنـدی غذا هستید، اگر فلفل غذا را زیاد افزوده بـاشید. فلفل یکی از چاشنی های اصلی غذاهاست کـه در بیشتر کشورها و بیشتر غذاها افزوده می شود. نگران نبـاشید اگر غذایتان کمی تنـد شد چون بـا روش هایی ماننـد افزودن لبنیات و سیب زمینی و… می توانید تنـدی را کاهش دهید. بـرای دانستن روش های از بین بـردن تنـدی غذا بـا ما همراه بـاشید.

آیا فلفل عامل اصلی تنـد شدن غذاهای ما است؟

همه ما کم و بیش از فلفل بـرای طعم دار کردن غذاهای خود استفاده می‌کنیم. جالب است بدانید کـه کپسایسین یک ماده‌ی شیمیایی از گروه کپسیکوم است کـه در فلفل‌های تنـد وجود دارد. از این رو تنـد بودن فلفل‌ نیز بـه دلیل وجود همین ماده است کـه بـا گیرنـده‌های حسی حرارت درون دهان و پوست ارتبـاط بـرقرار می‌کنـد. سلول‌های عصبی نیز در بـرابـر حرارتی کـه بـه بـافت بدن آسیب می‌رسانـد از خود واکنش نشان می‌دهنـد. و از آنجایی کـه مزه‌ای بـه نام تنـدی وجود نـدارد، وقتی کپسایسین بـا مخاط دهان آغشته می‌شود مغز بـه طور اشتبـاه در آن قسمت احساس داغی می‌کنـد کـه این داغی بسته بـه نوع فلفل، و درصد کپسایسین موجود درآن تفاوت دارد. بـا پاک کردن کپسایسین از محل اتصال و یا رقیق کردن آن، می‌توان از سوزش ناشی از آن جلوگیری کرد.

راهکارهایی بـرای از بین بـردن تنـدی غذا :

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

از بین بردن تندی غذا

 اضافه کردن مواد غذایی بیشتر :

بـرای رفع تنـدی غذا، اولین کار پختن غذاست. اگر مرغ خوراک تنـد شده، یا سس را بـه آتش کشیده‌اید، و یا این‌کـه سوپ مهمانی از فلفل‌ پاش بی‌نصیب نمانـده. بـرای از بین بـردن تنـدی غذا می‌توانید در صورت امکان میزان مواد اولیه غذای خود را بیشتر کنید. در این حالت هر چنـد حجم غذای شما نیز افزایش پیدا می‌کنـد. اما می‌توانید تا حد زیادی تنـدی آن را از بین بـرده و بـه حالت عادی درآورید.

استفاده از سرکـه بـرای از بین بـردن تنـدی غذا :

سرکـه بـاعث تضعیف خاصیت کپسایسین می‌شود.  فقط این را بدانید کـه اگر در استفاده از سرکـه کمی کم دقتی کنید، آن وقت بـاید در جستجوی مقاله‌ای بـرای رفع ترشی غذا بـاشید. بـهترین سرکـه‌ای کـه می‌توانید از آن بـرای رفع تنـدی قیمه یا سایر خورشت‌ها استفاده کنید، سرکـه سیب یا سرکـه سفید است. استفاده از چاشنی‌های ترش مزه مثل سرکـه و آبغوره نیز یکی دیگر از راهکارهای از بین بـردن تنـدی غذا است. اما همانگونه کـه می‌دانید از این چاشنی‌ها نمی‌توان در همه نوع غذایی استفاده کرد.

در غذاهایی کـه شیرین شدن غذا مشکلی در طعم و عطر آن ایجاد نمی‌کنـد نیز معمولا از قنـد یا شکر بـرای از بین بـردن تنـدی غذا استفاده می‌شود. تکنیک شیرین کردن غذا بـرای رفع تنـدی غذاهایی کـه از سرکـه و آبغوره در آن‌ها استفاده می‌شود کاراتر است.

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

رفع تندی خورشت قورمه سبزی

استفاده از سیب زمینی بـرای رفع تنـدی غذا :

سیب زمینی یکی دیگراز روش های رفع تنـدی غذاست چون سیب زمینی طعم غذا را بـه خود می گیرد. اگر پس از مزه کردن، متوجه تنـدی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بینـدازید. رفع تنـدی غذا بـا سیب زمینی راه مناسبی است؛ از آن جهت کـه هم سیب زمینی همیشه در دسترس است و هم مزه‌ غذا را عوض نمی‌کنـد.

حالا نوبت آن است کـه دوبـاره دست بـه کار شوید و بـه غذای خود رنگ و بوی تازه‌ای ببخشید. سیب زمینی‌ها را پیش از آنکـه له و لورده شونـد از غذا بگیرید و روان خود را از فکر فلفل‌های اضافی راحت کنید.

استفاده از آبلیمو :

بـرای از بین بـردن تنـدی غذا می‌توانید چنـد دقیقه قبل از آن کـه غذا را از روی حرارت بـردارید، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بـریزید و خوب هم بزنید. این عمل بـه طرز قابل ملاحظه‌ای تنـدی غذای شما را می‌گیرد و آن را خوش عطر و خوش طعم می‌کنـد.

 

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

راهی برای گرفتن تندی فلفل

اضافه کردن لبنیات بـرای رفع تنـدی غذا :

استفاده از لبنیات نیز یکی دیگر از موثرترین راه‌های از بین بـردن تنـدی غذا است. بـرای سوپ‌ها و آش‌هایی کـه در آن‌ها از شیر، ماست و یا خامه استفاده می‌شود بـهترین گزینه بـرای این راهکار هستنـد.

لبنیات کپسایسین موجود در فلفل را کـه بـاعث تنـدی غذا می شود بـه خوبی در خود حل می کنـد پس اگر غذای شما تنـد شد می توانید از لبنیات بـرای کاهش تنـدی غذای خود استفاده کنید. غذا های مکزیکی و هنـدی و تایلنـدی اغلب خیلی تنـد هستنـد و شما می توانید در هنگام سرو این غذا ها از خامه ترش و ماست رایتا استفاده کنید.

اگر قصد دارید کـه تنـدی غذای خود را بدون استفاده از لبنیات از بین ببـرید. می‌توانید بـا اضافه کردن شیر نارگیل، شیر بـادام، شیر سویا و یا شیر بـرنج را بـه غذای خود مشکل آن را حل کنید. . جالب است بدانید کـه در پخت غذاهای مکزیکی از مقدار زیادی شیر نارگیل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : رابطه زمان غذا خوردن و چاقی، بـهترین زمان غذا خوردن

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

روش از بین بردن تندی آش رشته

اضافه کردن پنیر بـه غذای بـرای رفع تنـدی :

هماننـد سایر فراورده‌های لبنی، چربی موجود در پنیر هم می‌توانـد غذای تنـد شما را قابل خوردن کنـد. علاوه بـر آن پنیر می‌توانـد رنگ تازه‌ای هم بـه ظاهر نهایی غذای شما ببخشد.

افزودن پنیر رنـده‌شده و حتی یک قطعه کوچک بـه ازای هر کاسه غذاخوری می‌توانـد تا حدود زیادی از تنـدی غذا بکاهد.
پنیر چدار راه‌حل خوبی بـرای سوپ سیب‌زمینی بوده و پنیر سوئیسی یا پروولون هم می‌توانـد بـرای تنـدی آبگوشت بـه کار رود.

پنیر پارمزان هم می‌توانـد بـا سوپ مرغ و سوپ ایتالیایی ترکیب خوبی از آب درآید. همچنین پنیرهای نرم دارای طعم ملایم هم می‌تواننـد گزینه خوبی بـرای اضافه کردن بـه سوپ تورتیلا بـاشد.

استفاده از چاشنی‌های خنثی و محصولات پرچرب بذای از بین بـردن تنـدی غذا :

آووکادو، تخم مرغ و حتی توفو یا پنیر سویا می‌تواننـد بـه عنوان چاشنی‌های خنثی بـه غذای تنـد اضافه شونـد تا از تنـدی آن کم کننـد. چون چربی بـالای موجود در این موارد تنـدی غذا را می‌گیرد.

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

برای رفع تندی سوپ چه باید کرد

اضافه کردن  کره بادام زمینی بـه غذا بـرای رفع تنـدی :

دانه‌های آجیل همیشه بـه خاطر طعم لطیف و دادن کمی حالت خامه‌ای بـه غذا فوق‌العاده بوده‌انـد. این روش را می‌توانید بـا اضافه کردن مقداری کره بـادام‌زمینی بـه آبگوشت بـامیه امتحان نمایید تا از تنـدی آن کم کنید. از این روش می‌توان در غذاهای آسیایی هم بـهره بـرد و مخصوصا روی غذای پد تای بـه خوبی جواب می‌دهد.

 

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

رفع تندی غذا

روش های دیگر :

  • سرو غذا بـا مواد نشاسته داری ماننـد بـرنج، ماکارونی و نان یکی دیگر از راه‌حل‌هایی است کـه بـرای از بین بـردن تنـدی غذا مطرح می‌شود. این روش می‌توانـد میزان تنـدی احساس شده در دهان را از بین ببـرد.
  • سرو غذا بـا انواع دسرها و سالادهایی کـه طبیعت سردی دارنـد نیز یکی از راه‌های از بین بـردن تنـدی غذا است. سرو ماست، ماست خیار، ماست و سیر، ماست موسیر و انواع سالاد فصل بـهترین راه بـرای از بین بـردن تنـدی غذا در دهان هستنـد.
  • استفاده از موادی کـه طعم غذا را از بین نمی‌بـرد نیز می‌توانـد بـه عنوان یکی از راهکارهای رفع تنـدی غذا محسوب شود. حبوبـات، گوشت، سبزیجات، سیب زمینی، هویج، کلم بـروکلی، فلفل دلمه‌ای و … از جمله معروف‌ترین موادی هستنـد کـه جهت رفع تنـدی غذا از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • اگر می‌دانید کـه فلفل عامل اصلی تنـد شدن غذای شما است. بـهتر است قبل از پخت کامل غذا تکـه‌های فلفل موجود در آن را بـه صورت کامل از غذا خارج کنید. زیرا فلفل هر چه بیشتر همراه غذا پخته شود طعم تنـد بیشتری بـه آن خواهد داد.
  • استفاده از سبزیجات مختلف راهی بـرای از بین بـردن تنـدی غذا است.

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

رفع تندی فلفل در غذا

مزایای مصرف فلفل :

انواع فلفل ماننـد فلفل دلمه ای، فلفل سیاه، فلفل سبز و قرمز دارای خواص زیادی هستنـد و استفاده از آنها می توانـد در درمان بسیاری از بیماری ها موثر بـاشد:

  • فلفل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از سلول‌ ها در مقابل رادیکال آزاد محافظت می ‌کنـد.
  • خاصیت ضد بـاکتریایی دارد و بـا تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده، سیستم هاضمه را تقویت می کنـد.
  • تنـدی فلفل، سیستم قلبی عروقی را تحریک می کنـد و تسکین دهنـده درد مفاصل و آرتروز است.
  • این ماده غذایی سرشار از ویتامین ث و کاروتن‌ است.

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

تندی غذا را چگونه از بین ببریم

معایب مصرف زیاد فلفل :

فلفل در کنار تمام خواصی کـه دارد، دارای مضراتی نیز بـرای بدن است:

  • تماس فلفل بـا پوست بـاعث درد، قرمزی و تورم می شود.
  • خوردن فلفل و غذاهای تنـد، مي‌‌توانـد بـه بـافت‌های دهان و معده آسیب بـرسانـد و بـاعث تشدید زخم معده و در بـرخی افراد ريفلاکس اسید معده ‌‌شود.
  • تماس فلفل یا بخار ناشی از غذای تنـد می توانـد منجر بـه سوزش، قرمزی و ورم چشم شود.
  • مصرف مداوم غذاهای تنـد می توانـد بـه غدد چشایی آسیب بـرسانـد و بـاعث شود فرد طعم غذاها را تشخیص نـدهد. بنابـراین فرد دیگر متوجه شدت تنـدی غذا نمی شود و تنـدی غذا آزارش نمی دهد.
  • افزایش حساسیت در بعضی افراد کـه سابقه حساسیت دارنـد.

روش های سریع از بین بردن تندی غذا

رفع تندی فلفل از دست

از بین بـردن تنـدی فلفل از روی دست :

اگر بـه فلفل تنـد دست زدید، بـرای از بین بـردن تنـدی دستانتان:

  • دست ها را بـا مایع ظرف شویی بشویید.
  • بـا مالیدن روغن گیاهی و کره بـه دستان کپسایسین را از بین ببـرید.
  • در محلول سفید کننـده رقیق دستان خود را بشویید.

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بـالا بـرای شما مفید بوده بـاشد. توجه داشته بـاشید کـه حتما در هنگام افزودن ادویه و چاشنی بـه غذا از کم کم این کار را انجام دهید تا بـه این مشکلات بـر نخورید. اگر تنـدی غذا از بین نرفت و موقع سرو تنـدی غذا اذیتتان کرد بـه همراه غذای خود یا بعد از آن دوغ بنوشید تا سوزش زبـانتان را از بین بـرود.

مطالب بیشتر :

بـرای هضم سریع غذا چه بـاید خورد؟

راهکار های موثر از بین بـردن بوی سیر دهان

4.4/5 - (14 امتیاز)